Tauko ajat
Hei,
Olen uudessa työpaikassa ja minun mielestäni työajat ovat todella hassut.
Olen ymmärtänyt että lain mukaan jos tekee normaali 7.5 h päivää, sisältyy siihen kaksi 15 min taukoa ja 30 ruokatauko.
Minun työpaikalla aamulla 15 min työajan alun jälkeen on pakollinen aamukokous, joka lasketaan päivän ensimmäisesksi tauoksi. Eikö ole ihmeellistä? Eihän tauko aikaa voi miinustaa läsnä pakollisesta kokous ajasta? Kokous kyllä pidetään taukohuoneessa ja moni nauttiikin kahvia ja aamupalaa samalla, mutta silti minusta tämä on väärin.
Sen jälkeen päivällä saa pitää 20 min pituisen ruokatauon ja iltapäivällä 10 min tauon.
Kertokaa teidän kokemuksianne/mielipiteitä onko tämä tilanne väärin?
Kommentit (4)
Tauko ei voi olla työaikaa, mutta toisaalta tauon pituus ei ole kuin, olikohan se nyt 7,5min eli luultavasti teillä on sovittu joskus paikallisesti, että tuo palaveri on pakollinen, mutta koska se kestää 15 minuuttia, niin se on kelpuutettu tauoksi, koska kuitenkin saa juoda sitä kahvia ja natustaa pullaa.
Lisäksi taitaa olla vielä niin, että 7,5h työpäivään ei kuulu kuin yksi kahvitauko, joka teillä on iltapäivästä aivan oikein, tuosta aamupalaverista on vaan alettu puhumaan taukona.
Jos työaika on 7,5h, siihen ei kuulu muuta kuin 20 min ruokatunti, joka on työaikaa.
Jos taas tekee 8h työpäivää, siihen kuuluu puolen tunnin palkaton ruokatunti.
Näin pääsääntöisesti, sitten on tietenkin vielä tessin mahdolliset säädökset erikseen.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 10:35"]Hei, Olen uudessa työpaikassa ja minun mielestäni työajat ovat todella hassut. Olen ymmärtänyt että lain mukaan jos tekee normaali 7.5 h päivää, sisältyy siihen kaksi 15 min taukoa ja 30 ruokatauko. Minun työpaikalla aamulla 15 min työajan alun jälkeen on pakollinen aamukokous, joka lasketaan päivän ensimmäisesksi tauoksi. Eikö ole ihmeellistä? Eihän tauko aikaa voi miinustaa läsnä pakollisesta kokous ajasta? Kokous kyllä pidetään taukohuoneessa ja moni nauttiikin kahvia ja aamupalaa samalla, mutta silti minusta tämä on väärin. Sen jälkeen päivällä saa pitää 20 min pituisen ruokatauon ja iltapäivällä 10 min tauon. Kertokaa teidän kokemuksianne/mielipiteitä onko tämä tilanne väärin?[/quote]
Riippuu siitä mitä tessiä noudatetaan. Yleensä työaikaan sisältyy vain nopea 20 minuutin ruokailu. Joidenkin tessien mukaan on lisäki yksi 10 minuutin kahvitauko, mutta joiden mukaan ei sitä ole. Jos ruokatauko on puoli tuntia se yleensä tulee työajan päälle. Eli työaika pitenee puolella tunnilla. KVTESiä noudattavissa paikoissa on pikainen ruokailu työajalla ja yksi lyhyt kahvitauko.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 11:00"]
Tauko ei voi olla työaikaa, mutta toisaalta tauon pituus ei ole kuin, olikohan se nyt 7,5min eli luultavasti teillä on sovittu joskus paikallisesti, että tuo palaveri on pakollinen, mutta koska se kestää 15 minuuttia, niin se on kelpuutettu tauoksi, koska kuitenkin saa juoda sitä kahvia ja natustaa pullaa.
Lisäksi taitaa olla vielä niin, että 7,5h työpäivään ei kuulu kuin yksi kahvitauko, joka teillä on iltapäivästä aivan oikein, tuosta aamupalaverista on vaan alettu puhumaan taukona.
Jos työaika on 7,5h, siihen ei kuulu muuta kuin 20 min ruokatunti, joka on työaikaa.
Jos taas tekee 8h työpäivää, siihen kuuluu puolen tunnin palkaton ruokatunti.
Näin pääsääntöisesti, sitten on tietenkin vielä tessin mahdolliset säädökset erikseen.
[/quote]
Työpäivän pituus on yleensä 7 tuntia 36 minuuttia. Usein tehdään kahdeksan tuntia ja lyhennetään jotain päivää. Eli ei ole erikseen seitsemän ja puolen tunnin ja kahdeksan tunnin työpäivää. Tauot riippuvat täysin työehtosopimuksesta.
Meillä on 10min tauko ja ruoka-aikakin ns valvonta-ateria. Ja tuosta 10minutistakin eräs pomo totesi ettei "meidän yrityksessä sellaista pidetä". Juu olen yksityissektorilla sosiaalialalla.
Että tuo sinun kertomasi 1h taukoilu 7,5h työpäivän aikana kuulostaa helvetinmoiselta luksukselta enkä usko siinä olevan mitään valitettavaa, päinvastoin.