Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oho, vauva yli 6 kk ja imetän vieläkin :)

Vierailija
24.07.2013 |

En olisi ikinä uskonut :)

Täysimetykseen me ei oikein koskaan kunnolla päästy, sillä vauva sai reiluja satseja korviketta jo laitoksella verensokeriarvojen vuoksi. Korviketta meni myöhemminkin vähäisiä määriä kun vauva sai kovia rintaraivareita, pikkuhuikka ennen imetystä auttoi. Häneltä leikattiin myös kielijänne pariviikkoisena ja nyt on todettu ettei se kokonaan korjaantunutkaan. Imuote on ollut koko ajan melko tehoton ja imetän YHÄ rintakumilla sekä lypsän lisäksi. Elämä helpottui kovasti kiinteän ruoan aloituksen jälkeen. Pitkään vauvannut sammaskin on jo historiaa.

Tosiasiassa vauvani kasvu on ollut niin hyvää, ettei lisäravintoa ehkä olisi lainkaan tarvinnut. Huoli vauvan ravinnonsaannista vaan on niin kamalan kova, eikä niitä kovimpia rintaraivareita halua kokea.

Oikein kovasti tsemppiä kaikille imetysongelmien kanssa painiville! Jos maitoa vaan vähänkään tulee ja jaksatte, koittakaa osittaisimetystä!

Kummastuttaa se, ettei osittaisimetyksen hyötyjä painoteta samaan tapaan kuin täysimetyksen. Että jos annat desin korviketta päivässä, imetys ei olekaan yhtä arvokasta. Jos olisin itse stressissä ja paineessa kaikkien ongelmien kanssa väkisin pyrkinyt täysimetykseen, niin kyllä imetysaika olisi jäänyt varsin lyhyeksi, ja itseni tuntien olisin kokenut siitä kovasti alemmuudentunnetta ja syyllisyyttä.

Toivottavasti en tällä loukannut äitejä, joilla imetys ei lainkaan onnistunut, se ei missään tapauksessa ollut tarkoitus, kyllä meilläkin mentiin välillä niiiin päivä kerrallaan :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaan maito väheni sitten niin paljon kun korviketta sai,että imetys loppui jo 2 kuisena :( Mua harmittaa vieläkin,vauva nyt 4kk

Vierailija
2/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi :( Ihan myöhäistä nyt, äläkä syytä itseäsi (varsinkaan kun kuitenkin imetit ne tärkeimmät viikot!), mutta mä ylläpidin vaikeimpina aikoina maitoa lypsämisellä. Eli jos vauvalle oli annettava 50-70 ml korviketta ennen imetystä raivoamiseen, koitin saada lypsettyä (päivän mittaan vaikka, jos ei samantien pysty/jaksa/kerkeä/onnistu) saman määrän pois. Huomasin kyllä miten helppoa oli livetä antamaan korviketta, kun itse oli väsynyt, vauva raivosi nälissään eikä mistään tuntunut tulevan yhtään mitään :( Kaiken lisäksi mä en onnistunut pumppaamaan millään pumpulla, vain käsinlypsäminen onnistuu, ja meni viikkoja ennenkuin sen kunnolla opin.

Onneksi sitä on varmaan taas monessa suhteessa viisaampi mahdollisen seuraavan kanssa!

apo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taasen aion vaatia mahdolliseksi lisämaitotilkaksi luovutettua äidinmaitoa, jos sellaista on pakko antaa. Siis jos joskus vielä toinen lapsi saadaan.

Olen niin paljon lukenut 1-tyypin diabeteksen yhteydestä vähäiseenkin korvikealtistukseen, että sitä en suostu lapselleni juottamaan.

Tietysti jos suvussa ei olisi ykköstyypin diabeteksen riskigeenejä, niin voisi ehkä olla hieman joustavampi.

Vierailija
4/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan sitä vaatia, mutta ei ne anna, jos ei sitä tarpeeksi ole. Lisäksi se ensimmäinen tilkka ei riitä mihinkään, jos oikeasti on tarve, esim. mun vauvaa ruokittiin pari vuorokautta korvikkeella jatkuvasti ennen sokeritiputukseen siirtymistä.

On muuten todella, todella typerää etukäteen päättää, ettei korviketta anneta. Tiedäthän, että esimerkiksi raskausdiabeteksen takia laskevat verensokerit vauvalla saattavat aiheuttaa todella vakavia komplikaatioita kuten syvää kehitysvammaisuutta, ellei niitä hoideta. Sen rinnalla pieni korvikealtistus ei ole yhtään mitään. Diabeteksen riskigeenejä on kuitenkin todennäköisesti varsin monella suomalaisella.

Tilanne sairaaloissa on tavallisesti se, että äidinmaitoa ei vain ole, ja se mitä on, annetaan keskosille. Ennenaikaisesti syntyneet tarvitsevat sen äidinmaidon kaikkein kipeimmin, ja korviketta joudutaan usein näillekin syöttämään...

ap

Vierailija
5/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nyt on selvä, että kaikki äidit tekevät niinkuin parhaaksi katsovat. Imetykseen vaikuttaa moni asia. Itse olen onnekkaasti onnistunut imettämään kaikkia neljää lastani vuoden ikään asti, eivätkä he ole tarvinneet korviketta. Mutta arvostan myös yhtä lailla äitejä, jotka antavat lapselleen korviketta heti sairaalasta päästyään. Tunnen lähipiirissäni tapauksia, jolloin imettäminen on ollut mahdotonta kovasta tahdosta ja yrityksestä huolimatta.

Vierailija
6/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys ei koskaan sais olla hyvän äitiyden mittari.

Mä oon kyllä kans iloinnu nyt, ku vauva on jo melkein puolivuotias ja vieläkin pääasiallisesti imetän. Viidellä edellisellä oon tässä vaiheessa jo antanu pari kertaa päivässä kiinteitä ja korviketta vielä lisänä, että on riittäny.. Ja koitin kovasti esim. neljännen kohdalla uskoa, että kun vaan imettää, ni maito riittää.. Imetin 20-30min välein ja painoa tuli 100g kuukauden aikana, eli ei tosiaankaan riittäny. Mutta nyt, kun th sanoin 3kk nlassa, että pitäis aloitella kiinteitä parin vkon kuluttua, luotin itseeni ja imetin pelkästään ja hyvin oli pikkuinen kasvanut vielä 5kk nlassakin pelkällä rintamaidolla. Eli eroja on vauvojenkin välillä...

Vierailija
7/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea pitkästä imetyksestä :)

Itse imetin lastani täysimetyksellä 6kk ja osittain 1,5 vuotiaaksi. Minulla on paljon tuttuja, joiden imetyksessä on ollut jos jonkinlaista ongelmaa ja ovat sitten päätyneet osittaiseen imetykseen/korvikkeeseen. Se mikä vähän ärsyttää on se, että monet heistä ovat sitä mieltä, että minun on ollut helppoa ja toista se heillä Ihan kuin se oma imteykseni olisi ollut jotakin herkkua, kyllä siinä alussa hampaat irvessä mentiin rinnat ruvella ja monet rintatulehdukset kokeneena. Minusta neuvolassa pitäisikin erityisesti painottaa tätä, että imetys ei ole helppoa. Itselläni kun oli kuvitelma, että sen kuin nostat lapsen rinnalle ja alat imettää :D

Vierailija
8/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niin tai näin aina jollakulla on moittimista. Hyviä äitejä ovat kaikki.

Minulla oli hyvä tuuri. Maitoa riitti, vauvan imuote oli hyvä, ei yhtäkään rintaraivaria koettu ja paino nousi. 4kk neuvolassa ehdoteltiin kiinteitä ja todettiin "olet jo osuutesi tehnyt". 6kk täysimetin ja siirryttiin pikkuhiljaa kiinteisiin. 1,5v neuvolassa kerroin että lopetin imetyksen pari viikkoa aikaisemmin ja se sujui helposti. Sain vihaisia mulkaisuja ja tokaisun "oli jo aikakin!".

Jos lapsia tulee lisää perehdyn kunnolla tuohon maidon luovuttamiseen, koska ensimmäisen kohdalla maitoa tuli liikaa omiin tarpeisiin. Voi toki olla että mahdollisen seuraavan lapsen kanssa imetys ei todellakaan ole niin ruusuista kuin ensimmäisen. Ja aivan varmasti on korviketta ja tuttipullo odottamassa kotona :)

Vierailija
9/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 10:05"]

No voihan sitä vaatia, mutta ei ne anna, jos ei sitä tarpeeksi ole. Lisäksi se ensimmäinen tilkka ei riitä mihinkään, jos oikeasti on tarve, esim. mun vauvaa ruokittiin pari vuorokautta korvikkeella jatkuvasti ennen sokeritiputukseen siirtymistä.

On muuten todella, todella typerää etukäteen päättää, ettei korviketta anneta. Tiedäthän, että esimerkiksi raskausdiabeteksen takia laskevat verensokerit vauvalla saattavat aiheuttaa todella vakavia komplikaatioita kuten syvää kehitysvammaisuutta, ellei niitä hoideta. Sen rinnalla pieni korvikealtistus ei ole yhtään mitään. Diabeteksen riskigeenejä on kuitenkin todennäköisesti varsin monella suomalaisella.

Tilanne sairaaloissa on tavallisesti se, että äidinmaitoa ei vain ole, ja se mitä on, annetaan keskosille. Ennenaikaisesti syntyneet tarvitsevat sen äidinmaidon kaikkein kipeimmin, ja korviketta joudutaan usein näillekin syöttämään...

ap

[/quote]

Tuossa tapauksessa hakisin apteekista sitten itse (pyytäisin miestä hakemaan) sellaista korviketta, jota ei ole tehty lehmänmaidosta.

Vierailija
10/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sairaaloissa on korviketta lisämaitona? Mä oon synnyttänyt Seinäjoella ja siellä annettiin äidinmaitoa lisämaidoksi.

Vierailija
11/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Keski-Suomen ks:ssa käytetään Nannia.

Vierailija
12/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy imetyksen onnistumattomuuteen on ylihuolestunut äiti

Vierailija
13/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei esikoisen kohdalla imetys onnistunut ollenkaan, poika ei saanut kunnon imuotetta, vika kielijänteessä, mitä ei saatu leikattua. Nyt vasta, kun vuosia on jo pari enemmän, kielijänne on venynyt, ei haittaa enää syömistä ja puhettakin alkaa tulla.

Kaksoset kun sain, ajattelin, että ruvetaan soseita syömään 4 kk iässä viimeistään, jos kasvu on hyvää. Nyt kuitenkin kasvaneet rintamaidolla sen verta hyvin, että en ole paljoa soseita annellut :D Mitä nyt vähän (n 1 teelusikka kerrallaan) maisteltu vähän bataattia ja porkkanaa. Muuten ihan kokonaan imetetty ja mies antanut välillä pullosta pumpattua maitoa :) En olisi ikinä uskonut, että hurahdan näin imetykseen, mutta kun se kerrankin toimii ja helpointa vaan antaa tissi suuhun :D Neuvolassa ihmetelleet terveydenhoitajasta lääkäriin asti, kuinka olen jaksanut hyvin imettää kaksosia, kaksosten täysimetys kuulemma onnistuu niin harvoin. Ihanaa, kun on neuvola ja kaikki vaihtunut, nyt olen saanut tukea imetykseen, sitä tukea, mitä olisin tarvinnut esikoisen kanssa! :)

Vierailija
14/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 13:18"]

Missä sairaaloissa on korviketta lisämaitona? Mä oon synnyttänyt Seinäjoella ja siellä annettiin äidinmaitoa lisämaidoksi.

[/quote]

No esim. Hyvinkään sairaalassa, korvikkeena oli nannia, äidinmaidosta ei puhettakaan! Ei edes sektiopotilaille, äidinmaito säästetään keskoslapsille. Hämeenlinnan sairaalassa saa 3 ensimmäistä päivää pelkkää äidinmaitoa, jonka jälkeen siihen sekoitetaan korviketta.

Vierailija
15/15 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon saaminen on suoraan riippuvainen siitä, onko sillä hetkellä luovuttajia. Koskaan luovuttajia ei ole tarpeeksi ja joskus ei lainkaan. Joskus maitoa voi riittää normaalikokoisille, täysiaikaisillekin vauvoille mutta useimmiten ei. Ei ole mitään sairaalaa, josta annetaan tai ei anneta, vaan se riippuu sen hetken maitotilanteesta.