Minkätakia kaikki "arkkitehdin itselleen suunnittelemat" talot ja sisustusratkaisut
...ovat aina ihan hirveitä. Sen sijaan rakentajan itselleen rakentamat talot ovat taas hyvin tehtyjä.
Kommentit (20)
Se on lopputulos kun pitää väkisin yrittää keksiä jotain omaperäistä ja näyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutkinut ne kaikki?
Joo.
Arkkitehdin talo on taideteos eikä ehkä sovellu asumiseen koska siinä on taiteen vuoksi jätetty käytännöllisyys toissijaiseksi. Rakentajalla on taas käytännön ratkaisut etusijalla.
Olisiko sinulla linkkejä esimerkkeihin?
Koska arkkitehdit eivät itse asu missään - siksi he eivät voi ymmärtää esim. ison omakotitalon säilytysratkaisuja (olisi kiva, että eteisessä on riittävästi tilaa ulkovaatteille ja kengille) jne.
Arkkitehdit ovat tosiasiassa taiteilijoita ja suuria persoonallisuuksia.
Sen takia, että sinulla ap on raksamiehen maku - ei arkkitehdin.
Vierailija kirjoitti:
Saatan olla vanhanaikainen mutta mielestäni kodin ensisijainen vaatimus on se, että siinä voi asua. t. eri
Hyperrikkailla voi toki olla eri tönöt esim. edustustilaisuuksia ja juhlia varten, joissa ei tarvitse voida asua.
Mielestäni taas rakentajien itselleen rakentamat ovat usein sellasia käytännöllistylsiä perusmateriaalitaloja.
https://areena.yle.fi/1-3811916
Aiemmin tuli tanskalaisarkkitehtien kodeista vastaavanlainen ohjlema. Ihan taloissa nekin asui.
Tarkoitan siis sellaisia suomalaisten arkkitehtien taloja, joita tulee oikotiellä vastaan ja joissa erikseen mainitaan, että "arkkitehdin itselleen suunnittelema". En ole vielä nähnyt yhtään hyvää. Luulen, että norjalaisten ja tanskalaisten arkkitehtien ovat varmaan parempia.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Jos niin on, niin olen siitä kiitollinen.
-ap
Miksei omakotitaloon voi suunnitella vaatehuoneen kokoista siivoushuonetta vesipisteineen? Moni perheenäiti tykkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni taas rakentajien itselleen rakentamat ovat usein sellasia käytännöllistylsiä perusmateriaalitaloja.
Minun kokemukseni mukaan ne taas on rakennettu huolellisesti ja tavallista paremmista materiaaleista. Arvostan sellaista enemmän kuin jotain erikoishimmeleitä, jotka ovat muotia juuri 2020.
Vierailija kirjoitti:
Miksei omakotitaloon voi suunnitella vaatehuoneen kokoista siivoushuonetta vesipisteineen? Moni perheenäiti tykkäisi.
Siis perheenäiti on talon siivoaja?
Rasittava ajatus, näin miehenä....
Siivoojaperheenäiti. No ei innosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan ne taas on rakennettu huolellisesti ja tavallista paremmista materiaaleista. Arvostan sellaista enemmän kuin jotain erikoishimmeleitä, jotka ovat muotia juuri 2020.
Olen samaa mieltä että varmasti ovat rakennettu huolella, mutta ovat usein silti sellasia K-raudan näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehdeillä ja raksamiehillä on muuten sana maku. Kummatkin inhoavat perinteisiä klassisia taloja.
Jugend on arkkitehtien kauhistus, kun taas sivistyneistön ihailema tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Rakennuttaja ei tykkää, koska tulee lisää materiaalikuluja, vie neliöitä ja vaatii vesieristyksen ja vesiputket ja viemäröinnin. Rakennusvirheiden ja kosteusvaurioiden mahdollisuus kasvaa eksponentiaalisesti.
Mä olen elämäni aikana tutustunut muutaman arkkitehdin taloon ja kyllähän ne aina ovat olleet hyvinkin erikoisia.
Kaverin isä oli tämmöinen taiteellinen sielu. Heillä oli paljon järjettömiä käytäviä, runsaasti isoja lasiseiniä ja ikkunoita ja rappusia. "iskä ite piirsi tän talon". Lapsille ei mikään riemuvoitto, kun joka paikassa piti varoa.
Serkkuni ja hänen vaimonsa ovat kumpainenkin arkkitehtejä. He suunnittelevat taloja lähipiiriin ilmaiseksi, jos saavat pikkasen toteuttaa itseään. Niinpä niin. Kukin talo on lapsiperheen painajainen ollut tähän mennessä.
Oletko tutkinut ne kaikki?