Äidilläni on varmaan alkava alkoholista johtuva muistisairaus, miten saada lääkäriin?
Käy vielä töissä jossa pärjää työn yksinkertaisuuden takia.
Muisti on huonontunut rajusti parin vuoden aikana, nyt ei enää muista mitä on sanonut minulle tuntia aiemmin (esimerkiksi soittaa että tavataan huomenna ja soittaa tunnin perästä samaa asiaa). Vähättelee kuitenkin itse ongelmiaan ja lähinnä naureskelee että voi kun minä olen tällainen hatapää.
Miten äidin saisi suostuteltua lääkäriin? Olen oikeasti huolissani, tänään itkin työpaikalla kun ajattelin asiaa.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Ei se lääkäri asialle mitään mahda. Sun kannattaa mennä hänelle yökylään ja aloittaa ruokapäiväkirja. Mitä sieltä selviää?
Tiedän jo että syö paahtoleipää ja keksejä, lämmintä ruokaa silloin jos sitä jossain tulee vastaan mutta pääsääntöisesti ei. AP
Jos äitisi on kännissä niin ei se muista mitä on sanonut. Selvinpäinkö unohtaa noi?
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi on kännissä niin ei se muista mitä on sanonut. Selvinpäinkö unohtaa noi?
Juu unohtelee selvinpäin. Esimerkiksi tänään soitti työpaikaltaan nuo kaksi puhelua. Kännissä ei saa asiaansa sanottua joten silloin unohtelua ei tapahdu. AP
Tuskin tuolle enää mitään voi. Jos hän itse lopettaa juomisen niin sitten on eri asia.
Vanhemmallani on sama juttu, paitsi että hän muistaa kyllä lähiaikojen sanomiset ja tapahtumat, mutta on unohtanut muuten merkittäviä asioita esim. vuoden sisällä. Kirjoittaa myös kaiken ylös muistilapuille.
Hän on juonut n. 50 vuotta runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mitä työtä äitisi tekee? Siivoojako?
Laitoshuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja.
Siivouskopissa vetää tai juo käsidesiä? Sillä on työpaikalla alkoholit tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja.
Siivouskopissa vetää tai juo käsidesiä? Sillä on työpaikalla alkoholit tarjolla.
Kyllä siitä huomaa kun on juonut, korkki aukeaa kyllä heti kun töistä kotiin pääsee.
Ei tuolle valitettavasti voi itse oikein mitään. Oma isä alkkis, aivot rappeutuneet, ei vieläkään myönnä että on alkoholiongelma. Noh löi sitten päänsä, aivoverenvuoto ja hoitokotiin, halvaantui puoliksi. Ei toki enää juo tai polta kun ei hoitokodissa voi vaikka haluais. Kuitenkin vähän myöhästä kun ei pää pelaa enää. Tuo on niin kauheaa, sitä tuntee itsensä niin avuttomaksi ja syyllisyyden tunto kolkuttaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolle valitettavasti voi itse oikein mitään. Oma isä alkkis, aivot rappeutuneet, ei vieläkään myönnä että on alkoholiongelma. Noh löi sitten päänsä, aivoverenvuoto ja hoitokotiin, halvaantui puoliksi. Ei toki enää juo tai polta kun ei hoitokodissa voi vaikka haluais. Kuitenkin vähän myöhästä kun ei pää pelaa enää. Tuo on niin kauheaa, sitä tuntee itsensä niin avuttomaksi ja syyllisyyden tunto kolkuttaa jatkuvasti.
Mun isällä kävi samoin, toipui kyllä aivohalvauksesta muuten mutta sanoja joutuu hakemaan välillä. Oli alkoholisti yli 10 vuotta, tuon jälkeen täysraitistui. Ja se tekee tästä kaikesta vaan kahta kauheampaa, muistan kun lapsena joutui sietämään isän örvellystä ja kaikkea sekoilua ja miten äiti oli ainut turvallinen ihminen minun maailmassani. Nyt osat ovat heillä vaihtuneet. Isä koittaa olla kovasti osana elämääni, mutta en ole tottunut kertomaan hänelle mistään asioistani. Äiti puolestaan veti maton jalkojen alta heittäytymällä samaan rotkoon mitä seurasi sivusta kaikki nuo vuodet, en vaan voi käsittää. AP
Ei se lääkäri asialle mitään mahda. Sun kannattaa mennä hänelle yökylään ja aloittaa ruokapäiväkirja. Mitä sieltä selviää?