Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta- miten meni raskaus ja imetysajat

Vierailija
23.07.2013 |

Te joilla kilpirauhasen vajaatoiminta, miten koitte raskaus- ja imetysaikanne? Mietin, onko tällä vajaatoiminnalla vaikutusta siihen, että koin olevani aivan jumissa, meni jotenkin hormonitoiminta sekaisin todella pitkäksi aikaa raskauksista. Molempien jälkeen piti käynnistää kuukautiset lääkkeiden avustuksella. Meni uni- ja valverytmit sekaisin yms. toki oli haastavat valvottavat vauvatkin. Haaveilen kolmannesta, mutta pelkään omia oloja. Jos en jaksa, kauhulla muistelen aikoja... mulla ollut  miedolla lääkityksellä arvot viitearvojen sisällä koko ajan, eli sekään ei ongelmana. Mutta nykyäänkin pitää olla tarkka syömisissä, herkästi paleltaa ja turvottaa. Millähän voisi parantaa omaa oloa? Mikä auttaisi raskauksissa ja imetysajoissa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vasta raskaana mutta tuli mieleen, että olisiko lääkityksesi kuitenkin liian matalalla? Kun mainitsit, että arvot ovat olleet viitealueella, kannattaa huomioida, että Suomessa viiterajat ovat hyvin väljät, eikä vajaatoimintainen välttämättä voi hyvin viitteissä olevissa arvoista huolimatta.

Moni siis voi hyvin vasta, kun TSH on alle 1 ja T4-V viitteen yläkolmanneksessa eli siellä 18-21 (viiterajoista riippuen toki). Kaikille ei myöskään riitä pelkkä tyroksiinihoito vaan tarvitsevat esim. eläinperäistä tai T3 lisää.

Suosittelen ap:ta käymään hyvän lääkärin pakeilla ja tutkimaan hoitovaihtoehtoja tarkemmin, et selvästikään voi niin hyvin kuin voisit. Lääkärisuosituksia paikkakunnallesi löytyy esim. Facebookin kilppariryhmistä.

Vierailija
2/4 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian matalaa lääkitystä veikkaisin minäkin. Itsekin tällä hetkellä raskaana, ja vastikään otettiin taas kilppariarvot. T4-V oli tipahtanut 14, odotuksen aikana ja muulloinkin on ollut siellä 20-21. Monesti jo heti raskauden alkaessa lääkitystä pitäisi nostaa, arvoista riippumatta. Itselläni on tämä vaiva todettu ensimmäisen raskauden jälkeen. Nyt kun tätä odotusta vertaan edelliseen, niin ero on kuin yöllä ja päivällä kun on lääkitys. Eli lekurin pakeille kehoitan. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyroksiini annostusta nostettiin heti raskauden alussa eikä ollut mitään ongelmaa odotuksen ja imetyksen aikana. TSH oli koholla raskauden jälkeen ja annostus palautettiin siksi mitä oli ennen raskautta.

Vierailija
4/4 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin tosi huonoon kuntoon heti ensimmäisen raskauden alettua. Thyroxinia nostettiin, mutta elimistöni ei koskaan palautunut raskauksista. Imetys oli hankalaa, maitoni oli kuin rasvatonta kurria ja sitä tuli muutama kymmenen milliä kerrallaan. Sanalla sanoe3n mulla alkoi raskauksista 7 vuoden piina, jolloin menetin lasteni pikkulapsiajat :( Vasta kun pääsin asiantuntevalle funktionaaliselle lääkärille minut otettiin todesta ja paranin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi