Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit ja isät kertokaa.

Vierailija
06.08.2020 |

Saako aikuiset syödä/juoda lastenne seurassa jotain mitä lapset ei saa ottaa?

Esim. Saako aikuinen ottaa lasten nähden limpparia jos lapset saa ottaa "vain" mehua?

Tai saako aikuinen ottaa sämpylää jos lapsen pitää ottaa toista leipää?

Olen tavannut perheen jossa aikuiset ei saa syödä tai juoda mitään lasten annoksista poikkeavaa tai alkaa hirveä huuto ja tappelu. Onko tämä yleistä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa.

Vierailija
2/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meill kaikki ruoat ja juomat on tarkoitettu kaikille. Jos on limsaa niin se on kaikille. Samoin leivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä ollut lapsilla omat säännöt ja aikuisilla omat. Sitten ikää myöden on siirrytty aikuisten sääntöihin.

Vierailija
4/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saivat syödä ja juoda samaa kuin aikuisetkin, alkoholia lukuunottamatta siihen asti kun olivat täysi-ikäisiä.

Vierailija
5/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään, miksi lapset ovat niin nirsoja, jos aikuiset rajoittavat mitä leipää saa syödä... Kannattaa kannustaa mahdollisimman monipuoliseen ruokavalioon, ja antaa ravintolassakin tilata aikuisten listalta, jos vain haluavat.

Vierailija
6/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joskus on näin. Harvemmin kyllä.

Vierailija
7/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kaikkea samaa, paitsi alkoholia. Aina kuitenkaan aikuisten herkut kuten limut, juustolautaset ei lapsille maistu, niin lapsille on myös omat herkut, mutta aina on saanut aikuistenkin juttuja maistaa

Vierailija
8/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin siihen, etten syö lasten edessä mitään, mitä he eivät saa. Esim. karkkia ennen ruokaa, juuri ennen nukkumaanmenoa limua jne. En halua tietentahtoen aiheuttaa pahaa mieltä, kun itse saa jotain hyvää ja toinen ei. Omat vanhempani tekivät sitä ja oikein kiusasivat minua asialla.

Vierailija
9/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alusta asti ollut selvää, että jos joku ei saa jotain syödä tai juoda, sille pitää olla jokin ymmärrettävä perustelu. Pelkästään se, että sinä olet lapsi, tai tämä on aikuisille tarkoitettu, ei riitä meillä perusteluksi, vaan lapselle pitää myös perustella, miksi lapsi ei voi juuri sitä syödä tai juoda. Jos jotain ei riitä kaikille, on se riittävä perustelu sille, miksi lapset syövät eri ruokaa kuin aikuiset.

Vaadin itsekin perusteluja kaikille kielloille, käskyille ja ohjeistuksille. Esim. olen etsinyt pitkin nettiä tietoa siitä, miksi voidetta X ei saa käyttää tietyissä tilanteissa. Voiteen ohjelappusessa mainittiin vain, että ei saa käyttää jos ..., mutta ei mitään selitystä, mitä haittaa siitä on, jos kuitenkin käytän.

Vierailija
10/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alkoholi on ainut mitä lapsille en anna. Mutta jos meillä on limua ja mehua, niin miksi en antaisi limua mehun sijasta jos haluavat?

Vierailija
11/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seurassa juodaan limpparia tai syödään karkkia, niin kyllähän ne pitää sitten olla tarjolla kaikille.

Ruokapöydässä mielelläni annan lasten syödä kaikkia ruokia, jos vaikka oppisivatkin syömään jotain muuta kuin makaronia ja jauhelihakastiketta. Muutenkin ajatus siitä, että olisi lasten leivät ja aikuisten leivät erikseen kuulostaa aivan utopistiselta. Jos haluat vetää karkkia ilman lapsia, niin syö ne niin ettei lapset näe. Ja tietenkin alkoholi on lapsilta kielletty.

Vierailija
12/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 1 ja 3 v, en todellakaan anna heille limpparia. Olen sanonut että tämä on aikuisten väkevää juomaa, eikä sen jälkeen heitä ole minun limsa kiinnostanut. Juon itsekin limsaa harvoin. Tämä oli siis esimerkki.

Vierailija
13/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa muttei aina oo kovin reilua. Ruokaillessa kaikki juo samaa paitsi jos esim maito on lopussa nii lapsi saa lopun maidon, aikuiset ottaa vettä. Välipalalla jokane syö mitä nyt syökään ja turha kitistä toisen lautasesta ku ite valitsi jo mitä syö

Vierailija
14/14 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksi on lasten ruoat ja aikuisten ruoat erikseen, poikkeuksena erilaiset terveyteen liittyvät erikoisruokavaliot.

On ihan luonnollista, että lapsi haluaa maistaa sitä, mitä vanhempi syö. Muinaisille ihmisille se on ollut ihan eloonjäämisen kannalta tärkeää, sillä sen avulla lapset ovat oppineet, mitkä kasvit ovat syötäviä ja mitkä eivät.

Järkevä ihminen syö sitä, minkä uskoo olevan itselleen hyväksi. Silloin on luonnollista opettaa myös omat lapsensa syömään sitä samaa, koska oletettavasti se on myös lapselle hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän