Koulupäivien pituus ammattikoulussa?
Te, joiden lapset ovat ammattikoulussa, kuinka pitkiä koulupäivät ovat? Tyttö aloitti tällä viikolla ammattikoulussa ja kertoi, että lähiopetusta on korkeintaan 3 tuntia päivässä. Onko joku koronajuttu vai yleensäkin näin? Tuntuu tosi vähältä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
No ompa mielenkiintoisia tuntimääriä. Itse olen käynyt sen kaksivuotisen ammattikoulun 80-luvulla, ja se oli kovaa työtä. Päivät oli 7-8 tuntisia, ja me siis tehtiin ihan töitä siellä.
Saas kattoo meinaako ne ajaa ammattikoulut kokonaan alas ja järjestää tilalle jonkun muun systeemin. Oppisopimus vois kyllä olla parempi vaihtoehto jos opetus on tuota luokkaa.
Ei tuossa nykyisessä amiksessa ole mitään järkeä. Ammattiosaaminen vaatii opetusta ja tekemistä. Kyllä työelämävalmiudet on olemattomat nykykoulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun opettaja ja ainakin meillä on täällä aina ensimmäisinä viikkoina vedenalaisen vuoden ysit jotka lähtivät aamukseen hengaamassa pitkin kyliä ja tulevat koululle vouhottamaan nuoremmille kavereilleen kun heillä on vapaata. Kun heiltä kysyy asiasta niin ihan kokonaisia etäpäiviä on ollut jo vuosien ajan. Täällä meillä päin aina perjantait etänä ja lisäksi joku toinen päivä keskellä viikkoa. Näin on siis ollut viimeiset 7 vuotta. Ja kyllä huolestuttaa tämä suuntaus. Tiedän sitten useita entisiä oppilaita jotka eivät ole saaneet tehtyä mitään tutkintoa loppuun kun Ei tule etänä tehtyä mitään kun heille se tarkoittaa vapaapäivää.
Anteeksi mutta "vedenalaisen vuoden ysit"? Pakko kysyä, että tämä joku jyväskyläläinen ilmaus? Siellä kun noita omia nimityksiä eri luokka-asteille.
Vedenalaisen vuoden ysit on sukelluskurssilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Amikseen menee se porukka, joka jaksaa opiskella ehkä tunnin päivässä eli tuostakin 2h on säilytystä. Kunnilla ei ole enää varaa pitää kallispalkkaisia opettajia päivähoitajina
Kun seuraavan kerran kutsut sähkömiehen paikalle tekemään asennustöitä, niin mieti haluaisitko itseopiskelleen vai sellaisen, joka on saanut ammattilaiselta opetusta vähän enemmänkin kuin tunnin päivässä.
Mulla oli yleensä se 6-8h mut opiskelun alussa herkästi oli alle. Varsinaisesti ei vielä opiskelu alkanu vaa jtn tutustumista, amiksen sääntöjä yms kerrattiin liikaakin eikä juttua riittänyt joka päivä viikon verra tarpeeksi. Se oli puuduttavan tylsää ja ootti vaa, et viimein päästäis opiskelee
Vierailija kirjoitti:
Koulupäivät on lyhyitä ja oli jo ennen koronaa. Paljon mukamas etäopetusta joka tarkoittaa ettei ole mitään koulua. Läksyjä ei tule.
Kaukana on vaativuudeltaan lukiosta vaikka amistutkinnolla pitäisi muka saada saman jatko-opintokelpoisuuden.
Jaa, mun lapsi aloitti nyt 3.luokan amiksessa ja voin sanoa, että elokuussa alussa voipi olla lyhyitä päiviä ( opettajat pitää kokouksia ym ym ) mutta kyllä siellä pääsääntöisesti on oltu 8-16.30 välillä, välillä pääsee 14 ja välillä 16.15. Ja kyllä oli korona aikana ihan oikeita ja todella vaikeita tehtäviä, että ei kannata kuvitella että sun juttusi on totuut kaikista ammattikouluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ompa mielenkiintoisia tuntimääriä. Itse olen käynyt sen kaksivuotisen ammattikoulun 80-luvulla, ja se oli kovaa työtä. Päivät oli 7-8 tuntisia, ja me siis tehtiin ihan töitä siellä.
Saas kattoo meinaako ne ajaa ammattikoulut kokonaan alas ja järjestää tilalle jonkun muun systeemin. Oppisopimus vois kyllä olla parempi vaihtoehto jos opetus on tuota luokkaa.
Ei tuossa nykyisessä amiksessa ole mitään järkeä. Ammattiosaaminen vaatii opetusta ja tekemistä. Kyllä työelämävalmiudet on olemattomat nykykoulutuksella.
Kävin ammattikoulun aikuisena noin 15 vuotta sitten. Jo silloin sai kuulla opettajilta monenkirjavia selityksiä siitä kuinka heidän tehtävänsä on vain antaa meille ihan alkeet ja valmentaa meitä toimimaan työpaikalla, missä sitten työnantaja opettaa kuinka työtehtävät suoritetaan. Pysyin hiljaa, vaikka mieli teki kysyä, että jos se kerran on työnantajan tarkoitus hoitaa koulutus, miksi me kaikki täällä koulussa istutaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulupäivät on lyhyitä ja oli jo ennen koronaa. Paljon mukamas etäopetusta joka tarkoittaa ettei ole mitään koulua. Läksyjä ei tule.
Kaukana on vaativuudeltaan lukiosta vaikka amistutkinnolla pitäisi muka saada saman jatko-opintokelpoisuuden.
Kyllä sen yleisen kelposiuuden hakea korkeakouluun ja yliopistoon saa. Ja aiankin viime vuosoina on jokunen saanutkin paikan korkeakoulsuta tai yliopistosta. Mutta kyllä minua huolestuttaa vähintään yhtä paljon, että millaisia "perusasteen ammattilaisia" varttuu ammatikouluissa. - Tutkinnosa riippuen niin valmistututuaan pitäisi olla niin hyvä "ammattitaito" että saattaisi elättää itsensä enemmän ja vähemmäm tämän tutkinnon turvin.
Arveluttaa myös nuorten maailmojen jakautuinen ennen muuta mielikuvissa, joissa haluttaisiin ylläpitää mielikuvaa, etä lukioihin haeaan ja pyritään kun taas ammattikouluhin lähinnä joudutaisiin ai päädyttäsiin, ellei muualle (lukioon) päästä.
Aivan kuin ainoa arvostettava ja kunnioitettava oppia ja osaaminen olsi hankittavissa lukion viitoiamaa tietä. - Kyllä ainakin minä itse arvostan hyvn paljon ossamista ja oppienisuutta ja asiioiden hallintaa joka on ov hankkitu ja saavutettu muutenkin kuin "vain" lukemalla.
Olen ammattikoulussa. Meillä on ollut jo vuoden ajan joka koulupäivä 9-15 koulua ja meille on kerrottu että näin tulee olemaan koko koulutuksen ajan. Opetus on järjestetty niin että vuosi on jaettu viiteen jaksoon ja jokaisessa jaksossa opetetaan vain yhtä ainetta. Eli yhdeksän viikon ajan 9-15 samaa ainetta ja koko se aihe tulee siten käytyä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amikseen menee se porukka, joka jaksaa opiskella ehkä tunnin päivässä eli tuostakin 2h on säilytystä. Kunnilla ei ole enää varaa pitää kallispalkkaisia opettajia päivähoitajina
Kun seuraavan kerran kutsut sähkömiehen paikalle tekemään asennustöitä, niin mieti haluaisitko itseopiskelleen vai sellaisen, joka on saanut ammattilaiselta opetusta vähän enemmänkin kuin tunnin päivässä.
Opetin yto-aineita vähän aikaa ja luokallisesta 1-2 oli sellaisia, joita olisi voinut harkita töihin myöhemmin. Okei opetus on mennyt kiristelyn myötä huonompaan suuntaan mutta niin on oppilasmateriaalikin.
Vierailija kirjoitti:
Heikkovirtapuoli oli 3-vuotinen.
1 vuosi sähköalan yleisjaksoa, toinen ja kolmas erikoistumislinjalla.
Silloin vaihtoehdot koulussamme olivat radio- ja televisioasentaja, elektroniikka-asentaja ja puhelinasentaja.
Vahvavirtapuolella oli tarjolla teollisuussähköasentajan erikoistumisjakso.
Elektroniikan eri alueiden teoriaopetusta oli paljon, ei sellaista työpaikoilla opeteta.
Millaista lie opiskella sähköamiksessa nykyään?
Opetetaanko esimerkiksi transistorin toimintapisteen määrittämistä(ei ehkä ole asentajan tehtävä, mutta on tärkeä ymmärtää kun etsii vikaa piiristä)?
Lapseni on opiskellut nyt vuoden kuljetusalaa ja koulua oli viime vuonna keskimäärin ehkä kuusi tuntia päivässä. Parina päivänä oli jotain ylimääräistä vapaata. Rehtori sanoi kouluun tutustumisessa meille vanhemmille, ettei tuossa koulussa ole vähennetty lähiopetusta lainkaan. Osa oppilaista ei ollut motivoituneita ja tuli ja meni kouluun miten sattui syksyllä, osa taas on hyvinkin motivoituneita. Ainakin lapseni tapauksessa opo valvoi ysiluokalla, että kaikki hakevat jonnekin ja vähintään kahteen paikkaan ja vaikka tietysti on hyvä, ettei kukaan jäisi tyhjän päälle, en käsitä mitä ideaa on haalia kouluun täysin motivoitumatonta porukkaa.
Tässä vakavaa asiaa ammattikoulujen nykytilasta
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/27/sehan-viela-tappaa-jonkun-sahk…
Vierailija kirjoitti:
Amiksessa ei ole läsnäolopakkoa, joten opiskelija voi ihan itse päättää miten on paikalla oppitunneilla. Eri asia sitten on se, valmistuuko vai ei jos ei ole mitään tehnytkään.
Ainakin liiketalouden alalla jonka itse kävin oli kaikkina kolmena opiskeluvuotena läsnäolopakko ja niitä opettaja seurasi tarkasti. Jokaisesta poissaolosta ja myöhästymisestä piti tehdä selvitys.
Itse opiskelin aikuisena amiksessa, valmistuin viime vuonna. Lähiopetusta oli 3-4 päivää viikossa ja oppitunteja päivässä 2-7. Itsellä oli toki hyväksilukuja, joten en ollut missään yhteisissä opinnoissa mukana (kielet, äikkä, matikka yms).
Itsenäistä opiskelua ja etätehtäviä oli sitten vastaavasti enemmän. Ja työharjoittelua joka lukukausi muutamia viikkoja, 35 h/vko.
Paremmin ne amiksen alan asiat oppiikin työelämässä.