rikosilmoitus
Miten tehdään rikosilmoitus?
Videoitu tapahtunut rikos ja ajattelin sen ohessa esittää. Pitääkö toimia itse todistajana oikeudessa tms.?
Miten prosessi menee?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:19"]
Marssit poliisilaitokselle ja sanot, että haluat tehdä rikosilmoituksen. Kyllä ne kertoo siellä, miten edetään.
Rikosilmoituksen tekijä kuulustellaan aina ensin.
[/quote]
Jatkan vielä, onko rikos kohdistunut sinuun? Onko kyseessä asianomistajarikos vai yleisen syytteen alainen rikos? Mikäli kyseessä asianomistajarikos etkä ole rikoksen kohde, et voi ilmoitusta tehdä.
2
Rikos kohdistunut minun omistamaani pihaan, joten sitä kautta minuun. Voinko tehdä rikosilmoiotuksen tuosta?
Minkälaisesta rikoksesta kyse? Pihan entinen? Joku käynyt pissalla? Vai jotain tuolta väliltä?
2
Jos videolla näkyy rikoksen tekijä niin onko kameran lähesyydessä ilmoitettu kameravalvonnasta? Terveisin tietosuojalaki.
No a v mamahan on ihan itse omassa ominaisuudessaan sekä syyttäjä, puolustaja sekä etenkin ylin ja viimeisin tuomari aivan kaikkialla, joten en mä usko että sä edes tarvitset mitään oikeuden portaita tarkoitusperiisi, mitä ikinä ne onkaan.
On lupa kuvata lakimieheltä!
Juu rikoksen tekijä näkyy suoraan videolla = jäi ns. rysän päältä kiinni!
No mitä se teki? Se on se ratkaiseva asia.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:41"]
Jos videolla näkyy rikoksen tekijä niin onko kameran lähesyydessä ilmoitettu kameravalvonnasta? Terveisin tietosuojalaki.
[/quote]
Yksityistä pihaa saa omistaja valvoa tallentavalla videokameralla ilman ilmoitusta; julkisella paikalla oltav asiasta ilmoitus.
Todellakin on lupa tässä tapauksessa kuvata ja vielä omassa talossani sisällä kuvasin ja kuva meni olohuoneen ovesta omaan pihaani! Saan kuvata! Selvitettiin lakimieheltä
Lakimieshän on oikea henkilö jakelemaan lupia :D
Se mitä se teki selviää suoraan videolta, ja onko aihetta rankaista päätää poliisi, lakimies, tuomari tms...
Siis on lupa lakimieheltä ? Vittuako sitten täältä kyselet neuvoja ilmoituksen teosta jos kerran oikein lakimiehen lupa kuvata, eikö se lakimies sitten osaa neuvoa ilmoitusasiassakin. VITUN URPO !!
Lue yltä että omassa pihassa saa ilman lupaa tehdä videota ja samoin omassa olohuoneessa. :))
Mene nyt jo sinne poliisilaitokselle.
Oleellista olisi se, millainen rikos on kyseessä.
APltä jää ilmoitus tekemättä. Arvelen. Oikeasti hemmo olisi jo kävellyt poliisin luo.
Eli osaat kysyä lakimieheltä neuvoa kuvaamisesta, mutta et rikosilmoituksen tekemisestä?
...tai katsonut poliisin sivuilta lisätietoja. AVllä RUIKUTTAA vaan , ne jotka eivät tee oikeassa elämässä mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:52"]
APltä jää ilmoitus tekemättä. Arvelen. Oikeasti hemmo olisi jo kävellyt poliisin luo.
[/quote]Joo, liian kauan oon odotellu ja katsellut ilkivallan tekijän toistuvaa "häirintää", luulin että akalla olisi sen verran ääliä päässä että tajuaisi lopettaa. Poliisi laitokselle marssimisen olisin voinut tehdä jo kolme vuotta sitten, tosin silloin ei ollut videonauhaa, nyt on sekin, jos nyt minua jopa uskotaa. Se onko aihetta akkaa rankaista, niin siitä päättävät muut, en minä, viime kädessä sosiaalitoimi ..
Marssit poliisilaitokselle ja sanot, että haluat tehdä rikosilmoituksen. Kyllä ne kertoo siellä, miten edetään.
Rikosilmoituksen tekijä kuulustellaan aina ensin.