Miten paljon kulutuksesi on vähentynyt koronan vuoksi? Paljonko rahaa on säästynyt?
Olettaen, että olet saanut pitää työsi, eikä sinua ole lomautettu.
Omat menoni ovat vähentyneet huhti-heinäkuun aikana noin 4000€. Miehellä meni aina kaikki mitä tuli. Nyt hänen tilillään on 6800 € ja elokuun palkka on tulematta.
Kommentit (29)
Minua ahdistaa muutenkin ihmiskunnan ylenpalttinen luonnonvarojen tuhlaaminen ja siksi yritän aina ostaa mahdollisimman vähän ja välttää kertakäyttökamaa. Eli ei juurikaan ole vaikutusta koronalla.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa muutenkin ihmiskunnan ylenpalttinen luonnonvarojen tuhlaaminen ja siksi yritän aina ostaa mahdollisimman vähän ja välttää kertakäyttökamaa. Eli ei juurikaan ole vaikutusta koronalla.
Ei kulutus aina ole tavaraa. Nyt juuri asumme viikon Kämpissä ja syömme ravintoloissa, vaikka stadilaisia olemme. Vietämme sitä lomaa, mitä yleensäkin vietämme. No, uudet pyyhkeet kotiin ostin, samoin miehelle kalsareita. Se tavarasta.
Koronassa ei ole säästynyt rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kulutukseni, joka nyt pandemian aikana on jäänyt pois, on mm
- työmatkat
- työpaikkaruokailu ja muut ravintoloissa ja kahviloissa käynnit
- hierojalla käynnit
- uimahallissa käynnit
- leffassa, teatterissa ja konserteissa käynnit
- kampaajalla käynnit
Matkarahat (3 ulkomaanmatkaa) säästyivät mutta sen sijaan olen ostanut verkkokaupoista enemmän kuin koskaan huomattuani sen helppouden. Joten mahdoton laskea.
Eivät yhtään, olin leikkauksessa ja jouduin olemaan sairaalassa pitkään, sen päälle vielä turhan rajut sivuoireet vahvoista lääkkeistä. Tuli kiva lasku (eikä Kela sitä maksanut vaan minä itse) mutten kadu leikkausta.
Jo aikaisemmin säästyneet rahat laitoin menemään rakennusprojektiin täällä kotona, piristää kummasti omaa mieltä.
Rahaa on kulutettu selvästi normaalia enemmän. On vaihdettu auto, ostettu huonekaluja ja kodinkoneita. Kaikki muut ostot olleet ns.pakollisia, paitsi tonnin tietokone. Kotimaan matkailuun mennyt noin 3000€. Arviolta 10 000 € mennyt "ylimääräiseen" rahaa, autolainaa maksetaan kuukausittain, se ei ole tuossa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä aloitukseni innoittaneeseen juttuun linkki:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006592722.htmlTalous alkaa sakkaamaan, kun ihmiset eivät kuluta.
Itse lopetin kaiken ostamisen keväällä. Olin siinä tunnelmissa, ettei kannata hankkia mitään kun kuitenkin kohta kuolee.
Tämä artikkeli on aivan älytön, pariskunnasta toinen lomautetaan, kaipa silloin on täysin normaalia ja monelle pakollistakin, että kuluttamista säädetään johonkin suuntaan. Asuntolainastakin on otettu heti lyhennysvapaata, itse kyllä priorioisin sen ja jättäisin elektroniikan hankkimisen vähemmälle. Meillä ei korona ole vaikuttanut työtilanteeseen tai kuluttamiseenkaan.
Kulutus ei ole vähentynyt, kun emme normaalistukaan matkustele, emme käytä paljin ravintolapalveluita, emme käy elokuvissa, työmatkakin on alle 2km, joten työmatkoissakaan ei syntynyt juuri säästöä.
Kotona ruokailuun on mennyt paljon aiempaa enemmän.