Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kumpi on epäkohteliaampi, minä vai emäntä?

Vierailija
22.07.2013 |

Mummollani ja joillain miehen sukulaisilla on tapana tuputtaa kamalasti ruokaa ja leivonnaisia siellä kyläillessä. Kun olen syönyt, he tarjoavat lisää, joskus otan ja joskus sanon että on hyvää, mutta en millään enää jaksa, kiitos ei. Tämän ensimmäisen tarjoamisen hyväksyn, tarjoanhan itsekin vierailleni lisää. Mutta kun eivät usko! Jos en jaksa perunaa, ottaisinko sitten leipää, salaattia... aina sanon ei, tuputus jatkuu. Mielestäni tällaiset emännät ovat epäkohteliaita, ei uakota vierasta. Heidän mielestään minä varmaan olen epäkohtelias... olen joutunut rajoittamaan vierailujani tällaisten luona, koska vierailut ovat hyvin kuluttavia :(

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta, kyllä se ärsyttää ja on epäkohteliasta jos ei uskota mitä moneen kertaan sanotaan

Vierailija
2/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuallarakastajasukupolvi. Anoppi on ihan samanlainen. Taitaa olla kaikki 30-40 -luvuilla syntyneet. Anoppi vie tuputtamisen niin pitkälle, että kun lautasella on vaikka 5 karjalanpiirakkaa ja niistä syödään 2, niin siinä vaiheessa hän hyppää pöydästä ja lähtee sulattelemaan ja lämmittämään lisää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuotahan se on. Pahimpia ovat "kaikki pitää syödä" -tyypit. Esim. jotain kiisseliä keitetään litratolkulla ja sitten sitä lapataan väkisin lisää kaikille "ettei jää syömättä". Sitten kun jätän kolmannen kulhollisen puoliksi syömättä, kun ei enää kykene, niin sitten marmatetaan ruuan haaskaamisesta (ja jätetään kulho pöydälle odottamaan, jos minun kohta vaikka tekisi mieli syödä loputkin).

Vierailija
4/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on samanlainen ja jatkan vaan kohteliaasti sanomista: ei kiitos, en halua lisää. Niin monta kertaa kuin toinen tarjoaa vastaan, kyllä se aina on sen jossain vaiheessa lopettanut. =)

En voisi kuvitellakaan, että tuollaisen takia en menisi enää kylään..hui.

Vierailija
5/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon vain napakasti että ei kiitos, hyvää oli mutta olen ihan täynnä! Jos se ei tehoa, niin laitan servetin lautasen päälle tai vien omat astiat keittiöön ja tulen sitten istumaan muiden seuraksi.

Vierailija
6/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdetaan paikkaa! -,)

Minä olen tottunut karjalaiseen kulttuuriin ja näen nälkää toisaalta olevan mieheni suvun parissa. Ärsyttää, kun kaikkea valmistetaan 1kpl/henkilö. Lisää ei siis saa ottaa ja ateriaväli on tolkuttoman pitkä. Itse voin toki paastota, mutta lapsia käy sääliksi.

Vierailija
7/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, että kun ei ole ongelmaa, niin sellainen pitää tehdä? Mikä tuossa nyt on epäkohteliasta? :(

He saa tarjota ja sinä saat kieltäytyä. Valivali.

Vierailija
8/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli heti mieleen karjalainen perinne. Se "tuputtaminen" on heille vieraanvaraisuutta. En kyllä yhtään ymmärrä miksi tuosta pitää pahastua, ikävämpää se on jos tarjottavat loppuu kesken ja vieras jää nälkäiseksi.

Vierailija
9/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei ole epäkohtelias vaan kohteliaita molemmat.

Vierailija
10/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 12:01"]

Vaihdetaan paikkaa! -,)

Minä olen tottunut karjalaiseen kulttuuriin ja näen nälkää toisaalta olevan mieheni suvun parissa. Ärsyttää, kun kaikkea valmistetaan 1kpl/henkilö. Lisää ei siis saa ottaa ja ateriaväli on tolkuttoman pitkä. Itse voin toki paastota, mutta lapsia käy sääliksi.

[/quote]

Itse olen kotoisin Kainuusta ja siellä on myös karjalainen kulttuuri. Anoppilassa niukka pöytä näytti varsin köyhältä, etenkin kahvipöytä, jossa oli 1 kaupasta ostettu viineri per nuppi. Mun kotona piti olla aina montaa lajia (vaikka erilaisia pikkuleipiä) ja jokaista lajia niin monta, että vaikka jokainen ottaisi 2, niin vielä jäisi jäljelle.

Vierailija
11/11 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mitään niin kauan kuin ne ruoat on vielä syömäkelpoisia. Valitettavasti monella vanhuksella päiväykset paukkuu jääkaapissa ja vieraille tyrkytetään jotain joka jo melkein itsekseenkin kävelisi pois. Mummoni oli tällainen. Nähnyt nälkää nuorena, joten ruoka oli sitten tärkeää kun sitä oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan