Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Plussasin ja nyt pelkään kohdunulkoista raskautta :(

Vierailija
21.07.2013 |

Plussasin pari päivää sitten, josta olen sanoinkuvaamattoman onnellinen <3 Tänään tunsin pientä kipua (?) vatsassa, ehkä pistely olisi oikea sana? Mietin särkylääkkeen ottamista, mutta ei se ollut niin kovaa kipua, etten olisi pystynyt ilman lääkettä (panadol) oleen..

Ystäväni kertoi, että jos vatsaan sattuu, syy voi olla kohdunulkopuolinen raskaus. Googletin ja ymmärsin, että jos alkaa vuotamaan, niin silloin kohdunulkoinen raskaus voi olla kyseessä..

Nyt itseäni kovasti pelottaa ja mietityttää :(

Vatsassa on sellanen.. vähän niinkun täysinäinen tunne? Ihan kuin olisi syönyt ruokaa paljon, vaikka olen normaalin määrän syönyt. Plussasin pari päivää sitten eli hyvin alussa raskaus vielä on..

Auttakaa :( Onko tämä normaalia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys:

Muita oireita on ollut rintojen arkuus ja lievää pahoinvointia. Mutta ymmärtääkseni nämä oireet ovat normaalia.

Vierailija
2/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes joku olisi tähän yöaikaan paikalla :( -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vanhemmuuteen. Tuo huoli ei tule koskaan poistumaan, vaikka lapsi syntyisi aivan terveenä.

Vierailija
4/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan se alkaa, murehtiminen, joka jatkuu koko raskauden, ja kun synnytys on onnistuneesti ohi, silloin se elämän epävarmuus ja pienen ihmisen avuttomuus vasta musertaakin. Aivan normaalia että vatsaan sattuu, joskus paljonkin. Pitäähän sen kohdun valmistautua raskauteen ja lapsen kasvuun, ei se ihan kivuttomasti käy.

Onnea raskaudesta ja jaksamista epävarmuuksien kanssa, niitä kyllä riittää.

Vierailija
5/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne! On huojentavaa kuulla, että tämä kuulostaa normaalilta. Olenko ymmärtänyt oikein, että jos vuoto alkaa, niin silloin olisi kohdunulkoinen (tai tuulimuna) kyseessä. Toden totta nyt pelästyin, kun ystäväni näin kirjoitti :(

Ovatko kohdunulkoisessä ja tuulimunassa kivut sellaiset, että ne varmasti huomaa? Itse olen vielä ilman särkylääkettä pärjännyt..

Vierailija
6/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunulkoisessa raskaudessa kivut ovat helvetilliset, sellaisten kanssa ei pärjää millään buranalla vaan on pakko mennä lääkäriin tai suoraan sairaalaan. Ei voi verratakaan mihinkään normaaliin vatsavaivaan.

Kivut ja vuoto ovat keskenmenon oire, kohdunulkoisessa ei välttämättä vuoda vaan sattuu saatanallisesti toispuoleisesti. Lievä toispuolinen jomotus on sen sijaan normaalia alkuraskaudessa, se johtuu munasarjan erittämästä keltarauhashormonista.

Vierailija
7/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos <3 Et tiedäkään kuinka huojentunut oma oloni on.. Kipuna eivät todellakaa ole helvetilliset.. pientä nipistystä ja täysinäistä olon tunnetta. Huh. Kiitos <3

Vierailija
8/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuulimunaraskaus eikä silloin ollut kipuja tai vuotoja, huomattiin ultrassa. Toisen oikean raskauden alettua tuli pientä vuotoa, silti kaikki hyvin sillä vuoto johtui lääkärin muukaan istukan kiinnittymisestä tms. Tyttö pian 2v että hyvin meni. Ja toisilla voi olla kuukautiset usean kuukauden ajan raskauden alettua.

Vierailija
9/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on ollut kohdunulkoinen, joka ei ollut mitenkään kivulias. Pientä toispuoleista jomotusta vain. En olisi tuon jomotuksen perusteella osannut epäillä mitään poikkeavaa, mutta mulla oli myös pientä vuotoa, joka ei ottanut loppuakseen, ja tämän vuodon takia menin lääkäriin. Kohdunulkoiseni todettiin onnekseni niin varhaisessa vaiheessa, ettei mitään sisäistä verenvuotoa ja helvetillisiä kipuja edes ehtinyt tulla.

Vierailija
10/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän mun varata aika varhaisultraan? Kuinkahan aikasessa vaiheessa sinne voi varata ajan? Olisin valmis meneen vaikka yksityiselle :(

Vierailija
11/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olishan se nyt vielä pelottavaa (ainakin mun mielestä), jos mitään tuntemuksia ei olis. Mullakin oli aika koviakin, nopeita juilintoja selässä, kovempia kuin menkkakivut mutta samanlaisia. Silläpä aluksi odottelinkin menkkoja alkavaksi eikä mieleen juolahtanutkaan, että voisivat olla raskausoireita. Yhä edelleen noita menkkamaisia kipuja on silloin tällöin kun kohtu venyy, nyt rv 20+2.

Varhaisultraan suosittelen menemään, itse olin onnekas ja pääsin omassa neuvolassa ultrattavaksi ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä. Pääsin viikkoa myöhemmin tosin vielä neuvolalääkärille ultrattavaksi, kun alkio vastasi vähemmän viikkoja kuin menkoista laskiessa olisi ollut (myöhäinen ovulaatio). Saat varmuuden siitä, että siellä on oikea, sykkeellinen alkio kasvamassa oikeassa paikassa. Kannattanee varata aikaisintaan viikolle 6+ tai mielellään 7+, että siellä varmasti näkyy se syke eikä tarvitse mennä heti uudestaan.

Vierailija
12/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis korjaan, vielä pelottavampaa. Ja ultra-aikaa varatessa sieltä kyllä pyritään varmistamaan, ettet tule liian aikaisin. Varhaisultra viikolla 8+ ei myöskään ole liian myöhään, siinäkin on vielä niskaturvotusultraan (tehdään viikoilla 11+ tai 12+) aikaa.

Vierailija
13/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih :( Tää onnellisuus ja hehkutus muuttukin nyt peloksi :( Yritän rauhoittua ja ajatella, että kaikki on hyvin. Varaan ajan varhaisultraan.

Vierailija
14/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 11:10"]

Voih :( Tää onnellisuus ja hehkutus muuttukin nyt peloksi :( Yritän rauhoittua ja ajatella, että kaikki on hyvin. Varaan ajan varhaisultraan.

[/quote]

Onnea plussasta! Kuten joku jo mainitsikin, kannattaa kyllä varautua siihen, että huolet eivät todellakaan lopu kesken raskauden aikana... Ensin pelkäät kohdunulkoista, sitten keskenmenoa, sitten nt-ultrassa nähtäviä ongelmia, sitten rakenneultran tulosta ja sitten loppuraskaudessa kohtukuolemaa ja lapsen kuolemaa/omaa kuolemaa synnytyksessä tai sen jälkeen...

Eli vaihtoehtona on joko pelätä koko ajan tai elää tässä ja nyt ja olla onnellinen siitä, mitä nyt on!

Vierailija
15/15 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoudu ja jos olet kovin herkkä muiden kokemuksille ja "kauhutarinoille" niin kannattaa opetella suodattamaan niitä :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä