Minkä ikäisenä teidän lapset ulkoilee ilman aikuista
Minä päästän vasta kouluikäisen ulos ilman aikuisen valvontaa.
Olenko ylihuolehtiva, kun naapurin lapset nytkin näkyvät ulkoilevan keskenään ja ikää niillä on 6v ja 3v
Kommentit (32)
Meillä on oma aidattu piha ja lapset ovat saaneet leikkiä yksin pihalla n. 3 vuotiaasta lähtien. Koko ajan olen kurkkinut ikkunasta puuhia (hiekkis, keinu ym. on keittiön ikkunan edessä).
Mummilassa ovat saaneet HETKEN (eli n. 10 minsaa) olla yksin ulkona. Mummila on maalla, mutta esim. peltotöiden aikaan tiellä menee paljon traktoreita ja puimureita ym. Kyläläiset osaavat kyllä varoa, mutta silti. Lähellä on myös syvät ojat. Naapurit antavat 3v ja 5v poikien tulla äidilleni kylään YKSIN, matkaa on n. 500 metriä tietä pitkin. Itse en kyllä tuohon suostuisi. 5v ehkä saisi mennä, mutta pienin ei todellakaan.
Taatan luona ovat saaneet ulkoilla yksin n. eskari-ikäisenä (lähellä menee vilkas junarata + vilkas maantie ja piha ei ole aidattu).
Lapset 2v, 5v, 7v, 10v.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 15:53"]
Meillä on turvallinen piha, joten saavat leikkiä keskenään, kun välillä vilkaisen aina ikkunasta ulos. Lapsilla on ikää 2v4kk ja 5v 7kk. Isoveli on muutenkin tunnollinen ja mielellään vahtii pikkuveljeään.
[/quote]
Kahjo!!!!!!
Kouluikäisenä (eli n. 6 vuotiaasta lähtien) saavat ulkoilla aidatulla takapihalla ja silloinkin takaovi on auki (minä olen keittiössä) ja kuulen koko ajan mitä he tekevät.
4v ja 2v eivät ole koskaan yksin pihalla, eivät edes 10 vuotiaan esikoisen kanssa.
Ja ei, emme asu Suomessa.. Täällä päin on normaalia, ettei alle kouluikäiset ulkoile yksin. Meillä kyllä lapset ovat nukkuneet takakuistilla (ovi on ollut auki), naapurit ovat kyllä ymmärtäväisiä (ovat itse muuttaneet joskus 50-luvulla tänne) eivätkä ole soittamassa lastensuojeluun lapsen heitteilejätöstä. Talvella ja syksyllä ilmojen viilennettyä lapset ovat sitten siirtyneet sisäpäikkäreihin tai ollaan oltu sitten pihalla päikkäreiden aikana leikkimässä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 15:48"]
Minä päästän vasta kouluikäisen ulos ilman aikuisen valvontaa.
Olenko ylihuolehtiva, kun naapurin lapset nytkin näkyvät ulkoilevan keskenään ja ikää niillä on 6v ja 3v
[/quote] 1-2-vuotiaat saavat olla keskenäänkin 120 neliön aidatulla terassillamme samalla kun työskentelen ikkunan takana sisällä.
3-vuotiaasta eteenpäin saavat leikkiä pihalla keskenään.
5-vuotiaasta eteenpäin saa mennä ilman aikuista seuraa metsään marjaan tai hiihtämään.
6-7-vuotiaasta saa pyöräillä kavereiden kanssa esim kirjastoon (2km) tai uimahalliin 1 km tai urheilukentälle 700 m.
11-12- vuotiaasta saavat mennä bussilla ystävien kanssa lähikaupunkiin shoppailemaan/leffan tms.
14 v ovat lähteneet ensimmäisen kerran ohjatulle kielimatkalle ulkomaille ilman perheenjäsente seuraa.
16 v alkavat itsenäisemmän matkailun.
...
Siinä jotain osviittaa...
3v saa leikkiä pihalla 5v siskonsa kanssa. Kerrostalo, mutta asumme eka kerroksessa.
En antaisi olla 3 vuotiaan vielä pihalla vaikka isoveikka ois 7 v. Mitä tärkeämpää tekemistä ku lasten kanssa pihalla olo?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 21:40"]
En antaisi olla 3 vuotiaan vielä pihalla vaikka isoveikka ois 7 v. Mitä tärkeämpää tekemistä ku lasten kanssa pihalla olo?
[/quote] Jos aikuisella ihmisellä ei ole muuta tekemistä kuin "olo", niin jokin on pahoin pielessä.
Näissä keskusteluissa puhutaan aina vaaran paikoista. Varmasti monen pihan saa rakennettua niin, että kuolemanvaaran riski on hyvin pieni. Aika harvoin kukaan nostaa sitä esiin, että ulkoilevat lasten kanssa siksi, että haluavat antaa heille aikaa ja huomiota. Eikös siellä kotona olla kuitenkinjuuri sen vuoksi? Vai oletteko kotona lasten kanssa siksi, että saatte tehdä kotitöitä oikein antaumuksella?
Kuitenkin lasten suurimpia ongelmia on yksinäisyys ja aikuisen huomion puute. Nämähän tulevat toistuvasti esiin lasten ja nuorten auttavissa puhelimissa.
Saanko kertoa, missä iässä lapseni ulkoilivat? Nyt ovat jo melkein kaikki aikusia.
Menivät omakotitalon pihaan heti kun omin jaloin pääsivät ja saivat oven auki. Noin 1,5-vuotiaina. Ymmärrän hyvin, että se riippuu lapsesta. Vanhin oli arka ja sitten tunnollinen, eli ei lähtenyt omille seikkailuille ja piti huolta pienemmistään.
Meillä 4v7kk saa olla kaverinsa kanssa ulkona hetken aikaa ilman aikuista. Enimmäkseen olen kuitenkin itsekin ulkona, koska pienempi lapsi on 2v.
2v saa mennä ulos 6 vuotiaan siskonsa kanssa. Eivät ole koskaan häipyneet minnekään
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 15:53"]
Meillä on turvallinen piha, joten saavat leikkiä keskenään, kun välillä vilkaisen aina ikkunasta ulos. Lapsilla on ikää 2v4kk ja 5v 7kk. Isoveli on muutenkin tunnollinen ja mielellään vahtii pikkuveljeään.
[/quote]
Vaikka isompi miten "mielellään" vahtisi pienempää, on hänellä hirveä paine asiasta. Mietipä jos jotain sattuu, isompi soimaa itseään loppu elämänsä siitä. Meidän keskimmäinen on tosi huolehtiva pienimmästä, mutten ikinä sälyttäisi hänelle mitään vastuuta. Hän vahtii esim. kaupan parkkipaikalla pienempää, vaikka minä olen vieressä ja toppuutan, että ei tarvitse, ei ole hänen tehtävä pitää huolta, minä kyllä huolehdin. Mutta hän kantaa jostain syystä tämmöistä huolta pienemmästä useinkin. Eli takuulla "vahtisi" pienempää, jos jättäisin heidät keskenään ulos, mutten ikinä tekisi sitä hänelle - en koskaan!
Niin ja tuo meidän keskimmäinen siis 6v. ja pienin 3v.
[/quote]
Kyllä lapsiin pitää luottaa. Mekin juostiin lapsina jokirannassa jo alle kouluikäisinä ja leikittiin porukalla. Ei meitä vanhemmat joutaneet vahtimaan. Kiipeiltiin puihin ja leikittiin hiekalla. Kukaan ei hukkunut ja kenellekään ei sattunut mitään. Mutta meistä tuli itsenäisiä ja hyväkuntoisia aikuisia, toisin kuin nykyisistä pullamössölapsista, joita on suojeltu niin, että eivät selviä missään yksin
[/quote]
Toivottavasti et ole tosissas.
Sehän ei vaadi kuin yhden kerran että jotain sattuu.
Kummallinen perustelu tuo että missä vaan voi sattua, senkö takia pitää tahallaan luoda niitä vaaranpaikkoja? Aikuisen tehtävä on nimenomaan antaa lapsen olla lapsi ja siihen kuuluu lapsen suojelu.
Koska riittäisi kertomukset ilman valvontaa ulkoilleista lapsista joilta henki mennyt? Ne joille jotain vähemmän eivät edes pääse uutisiin.
Ei se niin kovin montaa vuotta ole kun aktiivisesti pitäisi perään katsoa. Koittakaa jaksaa sen verran.