Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt riitti! - kun edellinen asukas ei päivitä osoitettaan...

Vierailija
21.07.2013 |

Nyt sain tarpeekseni edellisen asukkaan laskujen kiikuttamisesta takaisin postiin. Olemme asuneet tässä jo yli vuoden ja alkuun tietysti postit ohjautuivat vanhan asukkaan uuteen kotiin postin automaattisella ohjauksella. Kun se päättyi, alkoi posti taas valua meille. Olen kiikutellut kirjeitä postiin ja merkinnyt kuoreen, ettei asukas asu täällä enää, mutta nyt sain tarpeekseni. Ilmoitin muun muassa puhelinliittymän laskuttajalle asiakaspalveluun sähköpostilla, ettei tämä ole enää vuotta myöhemmin minun ongelmani ja jatkossa kirjeet menevät roskiin. 

En voi uskoa, että joku voi olla niin vetelä ihmisenä, ettei kykene noinkin yksinkertaista asiaa hoitamaan itse kuntoon. Kuitenkin omakotitalossa asutaan ja olen tietysti ihmisen tavannut kaupantekojen yhteydessä, eli ei mistään sossun elättämästä evvk-tapauksesta pitäisi olla kyse. 

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 15:21"]

Te, jotka vouhkaatte siitä, että postin heittäminen roskiin on rikos. Tiedättekö, mitä niille väärin jaetuille ja postiin palautetuille mainoksille tehdään postissa? Ne heitetään roskiin, mikäli niissä ei ole merkintää siitä, että palautetaan lähettäjälle, jos vastaanottajaa ei tavoiteta. (Se on sellainen nuolisymboli siinä kirjekuoressa.) 

Se yksi, joka sanoi palauttavansa kirjepostin ja laskut postiin ja heittävänsä muut roskiin. Niin, ja olen ollut töissä postinjakajana, joten tiedän, että mainosposti menee myös postissa roskikseen, mikäli osoite on väärin. Kirjeille etsitään kyllä postissa hyvinkin tarkkaan osoitetta. 

[/quote]

No ei kai kukaan mainospostista vouhkaakaan? Sitä vaan ei voi tietää, mitä kaikkea eksynyttä postia pahansuovat ja välinpitämättömät ihmiset heittävät roskiin. Olisikin kaikki mainospostia, niin saisivat pysyäkin eksyksissä.

Vierailija
62/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 09:01"]

Minä sain viimeksi ystävänpäiväkortin, jossa oli jonkun ihan tuntemattoman nimi ja minun osoitteeni. Posti oli liimannut siihen kääntöpuolelle tarran, että jos ei ole minun, niin pitäisi palauttaa postiin. Joo, en palauttanut, kun ei minulla ole ikinä postin suuntaan mitään asiaa. Olisivat postissa selvittäneet asian suoraan.

[/quote]

Pudota väärä posti lähimpään postilaatikkoon. Ei niitä tarvitse postikonttoriin viedä. Muista kuitenkin kirjoittaa kuoreen selkeästi, että ko. henkilö ei asu osoitteessa. 

Postin roskiin heittäminen on ihan oikeasti rikos, kuten joku jo tänne kirjoittikin, sillä seurauksella että sai runsaasti alapeukkuja. Noinko vähän te piittaatte Suomen laeista?

[/quote]

Näköjään :( Suomen laeista JA inhimillisyydestä. Ei postin kulkeutuminen edelliseen osoitteeseen aina ole muuttajan laiskuudesta kiinni, kuten ylläolevista esimerkeistä näkyy.

Posti jakaa muuten minulle usein naapuruston eri ihmisten posteja. Pudotan ne aina postilaatikkoon lenkillä käydessäni, ja raapustan niihin "tullut väärään osoitteeseen" ihan vain sen takia, että tajuaisivat lajittelussa olevan jotain häikkää kun niitä tulee aina väärään osoitteeseen. En ole koskaan tajunnut pitää sitä minään suhteettoman suurena vaivana. (Ei taitaisi myöskään olla kovin suuri vaiva raapustaa kuoreen "EI ASU ENÄÄ TÄÄLLÄ!")

Kiva ajatella, että postiani on voinut mennä täällä samassa naapurustossa vääriin osoitteisiin ja ne ihmiset ovat sumeilematta heittäneet postini roskiin. Eipä siis ihme, että joskus tulee maksumuistutus ennen kuin alkuperäistä laskuakaan on tullut.

Toivottavasti kirjeitä ja kortteja vanhoilta ystäviltä ei ole päätynyt vääriin osoitteisiin. Se jo toden totta harmittaisi.

[/quote]No kai nyt samassa naapurustossa asuvan väärään laatikkoon tulleet postit voi käydä viemässä, se on ihan eri asia kun jonkun entisen asukkaan posteja toimitella monta vuotta samaa kuorta eestaas postiin ja sitten tulee takaisin itselle.

[/quote]

Ymmärrän kyllä, mutta tässä ketjussa aika moni on sanonut, että heille ei kuulu tehdä postin töitä. Jos posti erehtyy niin se on voi voi, kirjeet roskiin vain...

Tosin luulisin kyllä, että monen vuoden postin roskiinheittelyrumbaa helpompaa olisi selvittää asia edellisen asukkaan kanssa tässä ja nyt, jos yhteystiedot saa selville. Postin jakelussa voi olla virhe, kirjeiden lähettäjän päässä voi olla virhe, tai sitten muuttaja on voinut olla tyhmä ja luulla, että maistraatti tosiaan hoitaa kaikki osoitteenmuutokset. Tai unohtanut lähettää uuden osoitteen joillekin tietyille tahoille. Joka tapauksessa olisi kiva antaa hänelle mahdollisuus hoitaa asia kerralla, sen sijaan että passiivis-aggressiivisesti ärtyy asiasta vuosikausia kun aina täytyy heitellä postia roskiin.

[/quote]

Tässä onkin nyt se, että postia jaetaan myös ihan tieten tahtoen väärälle ihmiselle. Siinä kortissakin oli joku lappu päällä, että heidän on jaettava posti osoitteeseen ja minun on sitten tuotava se postiin takaisin. Eli jakaja hyvin tiesi olevansa jakamassa postia väärin, ei se muuten mitään lappuja olisi liimaillut. Ei tämän näin kuuluisi mennä.

[/quote]

No ei tietenkään kuuluisi! Mutta väittäisin, ettei postin roskiinheittäminen ainakaan ratkaise mitään.

[/quote]

Hyvinhän se ratkaisee. Mä en joudu raahautumaan toisen ihmisen postien kanssa yhtään minnekään ja Posti oppii, että ihmiset ei kiltisti niitten kanssa selvittele mitään täysin tuntemattomien ihmisten osoitteita tarrojen perusteella vaan ne pitää siellä postissa selvittää. Mikä ihmeen postin juoksutyttö mä olen?

[/quote]

Huh. Mitä ihmettä se Posti oppii, jos kaikessa passiivis-aggressiivisessa hiljaisuudessa heität vieraiden ihmisten postit roskiin? Luuletko, että roskiksessa on jokin postisensori joka tekee hälytyksen suoraan Postin pääkonttoriin?

Kyllä on asenne kohdallaan, ei voi muuta sanoa.

[/quote]

No ei se posti opi kyllä siitäkään että ne heille palautetaan ne kirjeet. Eli yhtä paljon oppivat joka tapauksessa, palauttaapa ne postiin tai heittää roskiin.

Nimim. eestaas postin kanssa jonkun ihmisen kirjeitä lähetelleenä...

[/quote]

Whatever. Pointti olikin, ettei Posti todellakaan "opi" siitä mitään, toisin kuin aiemmassa viestissä väitettiin. Heittäkää toki ihmisten postit roskiin jos olette niin välinpitämättömiä, mutta älkää nyt herranen aika luulko, että häh häh, nytpä näytän Postille ja koko maailmalle miten käy jos posti menee väärään osoitteeseen.

Jos postia jaetaan väärään osoitteeseen - varsinkin toistuvasti - siitä voi ja pitäisi tehdä ihan virallinen valitus Postiin. Eihän siellä Postissa osata korjata ongelmaa, jos ongelman ei tiedetä olevan olemassakaan! Ja ongelma voi tosiaan olla huono työntekijä, virhe lajittelussa, virhe osoitteenmuutospalvelussa, missä tahansa. Mutta ei se selviä sillä, että et jaksa asiasta valittaa muuta kuin av-palstalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

me muutimme elokuussa, vielä tammikuussa posti vei kirjeitämme tms vanhaan osoitteeseen & mies soitteli sitten vihaisena, sinne päin että "ettekö te ymmärrä mitä osoitteenmuutos tarkoittaa?!!!"

Vierailija
64/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 09:01"]

Minä sain viimeksi ystävänpäiväkortin, jossa oli jonkun ihan tuntemattoman nimi ja minun osoitteeni. Posti oli liimannut siihen kääntöpuolelle tarran, että jos ei ole minun, niin pitäisi palauttaa postiin. Joo, en palauttanut, kun ei minulla ole ikinä postin suuntaan mitään asiaa. Olisivat postissa selvittäneet asian suoraan.

[/quote]

Pudota väärä posti lähimpään postilaatikkoon. Ei niitä tarvitse postikonttoriin viedä. Muista kuitenkin kirjoittaa kuoreen selkeästi, että ko. henkilö ei asu osoitteessa. 

Postin roskiin heittäminen on ihan oikeasti rikos, kuten joku jo tänne kirjoittikin, sillä seurauksella että sai runsaasti alapeukkuja. Noinko vähän te piittaatte Suomen laeista?

[/quote]

Näköjään :( Suomen laeista JA inhimillisyydestä. Ei postin kulkeutuminen edelliseen osoitteeseen aina ole muuttajan laiskuudesta kiinni, kuten ylläolevista esimerkeistä näkyy.

Posti jakaa muuten minulle usein naapuruston eri ihmisten posteja. Pudotan ne aina postilaatikkoon lenkillä käydessäni, ja raapustan niihin "tullut väärään osoitteeseen" ihan vain sen takia, että tajuaisivat lajittelussa olevan jotain häikkää kun niitä tulee aina väärään osoitteeseen. En ole koskaan tajunnut pitää sitä minään suhteettoman suurena vaivana. (Ei taitaisi myöskään olla kovin suuri vaiva raapustaa kuoreen "EI ASU ENÄÄ TÄÄLLÄ!")

Kiva ajatella, että postiani on voinut mennä täällä samassa naapurustossa vääriin osoitteisiin ja ne ihmiset ovat sumeilematta heittäneet postini roskiin. Eipä siis ihme, että joskus tulee maksumuistutus ennen kuin alkuperäistä laskuakaan on tullut.

Toivottavasti kirjeitä ja kortteja vanhoilta ystäviltä ei ole päätynyt vääriin osoitteisiin. Se jo toden totta harmittaisi.

[/quote]No kai nyt samassa naapurustossa asuvan väärään laatikkoon tulleet postit voi käydä viemässä, se on ihan eri asia kun jonkun entisen asukkaan posteja toimitella monta vuotta samaa kuorta eestaas postiin ja sitten tulee takaisin itselle.

[/quote]

Ymmärrän kyllä, mutta tässä ketjussa aika moni on sanonut, että heille ei kuulu tehdä postin töitä. Jos posti erehtyy niin se on voi voi, kirjeet roskiin vain...

Tosin luulisin kyllä, että monen vuoden postin roskiinheittelyrumbaa helpompaa olisi selvittää asia edellisen asukkaan kanssa tässä ja nyt, jos yhteystiedot saa selville. Postin jakelussa voi olla virhe, kirjeiden lähettäjän päässä voi olla virhe, tai sitten muuttaja on voinut olla tyhmä ja luulla, että maistraatti tosiaan hoitaa kaikki osoitteenmuutokset. Tai unohtanut lähettää uuden osoitteen joillekin tietyille tahoille. Joka tapauksessa olisi kiva antaa hänelle mahdollisuus hoitaa asia kerralla, sen sijaan että passiivis-aggressiivisesti ärtyy asiasta vuosikausia kun aina täytyy heitellä postia roskiin.

[/quote]

Tässä onkin nyt se, että postia jaetaan myös ihan tieten tahtoen väärälle ihmiselle. Siinä kortissakin oli joku lappu päällä, että heidän on jaettava posti osoitteeseen ja minun on sitten tuotava se postiin takaisin. Eli jakaja hyvin tiesi olevansa jakamassa postia väärin, ei se muuten mitään lappuja olisi liimaillut. Ei tämän näin kuuluisi mennä.

[/quote]

No ei tietenkään kuuluisi! Mutta väittäisin, ettei postin roskiinheittäminen ainakaan ratkaise mitään.

[/quote]

Hyvinhän se ratkaisee. Mä en joudu raahautumaan toisen ihmisen postien kanssa yhtään minnekään ja Posti oppii, että ihmiset ei kiltisti niitten kanssa selvittele mitään täysin tuntemattomien ihmisten osoitteita tarrojen perusteella vaan ne pitää siellä postissa selvittää. Mikä ihmeen postin juoksutyttö mä olen?

[/quote]

Mmmmmm, tosin tuo on ihan sitä, että ei ole täyttä varmuutta asiasta, että kuuluuko kyseinen posti siihen osoitteeseen. Ajatustenluku ja selvännäkeminen kun ovat suhtkoht harvinaisia taitoja. ;) Muutaman kerran näitä osunut kohdalle ja siinä yksinkertaisesti on ollut niin, että osoitteena on ollu sejase, eli ihan olemassa oleva osoite, mutta kyseinen osoite kuuluu aivan täysin toiselle, mutta vähän paska nakki niitä jättää suoraan jakamattakaan, koska sataprosenttista varmuutta ei ole, että onko osoite tarkoituksella laitettu eli aivan täysin oikea vai onko lähettäjällä vain väärää tietoa. 

Vierailija
65/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon asunnu täs kämpäs jo viis vuotta ja EDELLEENKI mulle tulee edellisen asukkaan posteja (perintäkirjeitä, vakuutuskirjeitä, kuolinpesä kirjeitä, ulosottokirjeitä ym. ym.). Asukki siis kuoli n. vuosi mun muuton jälkeen (näin nimen kaupunkilehden kirkkopalstalla).. Muija ei sitten ole viitsinyt ilmoittaa ukkonsa kuolleen/omaa osoitettaan.. Muija siis kyllä teki osoitteenmuutoksen, mutta mies ei.

Vierailija
66/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 08:51"]

Roskiin et silti saa postia heittää, se on rikos.

Tylsä juttu. Voisitko olla yhteydessä tähän entiseen asukkaaseen suoraan?

[/quote]

Miksi ei saisi heittää roskiin? Esimerkiksi jos joku lehti lähettää jonkin dvd:n sinulle lahjana mutta pyytää palauttamaan sen takaisin jos et aio osallistua johonkin, niin ei sitä tarvitse palauttaa eikä säilyttää. Jos joku lähettää sinulle jotain mitä et ole tilannut, niin sen voi pitää tai heittää roskiin. Ehkä näissä on jokin arvojuttu, että jos saat vaikka naapurin kalliin lähetyksen vahingossa niin sitten voi olla rikos tai esim. yksittäistapaukset, mutta miksi jonkun pitäisi säilyttää tai viedä toisen posteja minnekään jatkuvasti vuodesta toiseen? Postihan sen saa korvata jos jakaa väärään osoitteeseen. En ole kuullut että missään olisi sellaista lakia? Jos ihminen ei itse hoida osoitettaan ajantasalle, roskiin vain. Ei varmaan sitten kaipaakaan postejaan jos ei viitsi osoitettaan edes kääntää.

Myös käsittääkseni postille voi käydä ilmoittamassa että henkilö X ei asu enää siinä osoitteessa ja kieltää jakamasta hänen postejaan jotka eivät nykyiselle asukkaalle kuulu...

Vierailija
67/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei auta, vaikka kuinka hoitaisi osoitteenmuutokset maistraattiin, postiin, yrityksille ja yhteisöille. Vielä yli vuoden asumisen jälkeen edellisen asukkaan posteja tulee meille ja meidän postimme seikkailevat edelliseen asuntoomme. Osalle yrityksistä osoitteenmuutosilmoitus on tehty useampaan kertaan ja järjestöjen kohdalla on jouduttu ottamaan yhteyttä puheenjohtajiin, kun muut eivät hoida töitään.

Postiin asti en lähde bussilla viemään yhtään kirjettä, heitän kaikki postilaatikkoon ja kirjoitan jakelijalle terveiset päälle.

Vierailija
68/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 17:15"]

Mä oon asunnu täs kämpäs jo viis vuotta ja EDELLEENKI mulle tulee edellisen asukkaan posteja (perintäkirjeitä, vakuutuskirjeitä, kuolinpesä kirjeitä, ulosottokirjeitä ym. ym.). Asukki siis kuoli n. vuosi mun muuton jälkeen (näin nimen kaupunkilehden kirkkopalstalla).. Muija ei sitten ole viitsinyt ilmoittaa ukkonsa kuolleen/omaa osoitettaan.. Muija siis kyllä teki osoitteenmuutoksen, mutta mies ei.

[/quote]

Tai sitten ilmoitti, mutta virhe jossain tietokannassa elää edelleen elämäänsä (pardon the pun). Tässäkin perhepiirissä on käynyt niin, jopa kahdessa tapauksessa, että kuolleelle on tullut postia vielä pari vuotta kuoleman jälkeen, vaikka ko. tahoille on kyllä ilmoitettu kuolemasta useampaan kertaan.

Vierailija
69/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vie vääriä posteja mihinkään vaan jätän ne postiluukkuun roikkumaan. Aina postinjakaja on vienyt ne pois.

Vierailija
70/75 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava tilanne 11 vuotta sitten kun muutimme tähän asuntoon. Aikani lähettelin samaan tapaan posteja edelleen. Kaiken huippu oli kun puhelinyhtiö - silloin oli vielä lankapuhelimet - ilmoitti että se ei voi tietää, missä puhelinlasku on muodostunut, se siis voi olla meidän laskumme ja meidän tulisi se maksaa.

Tämän jälkeen otin selvää puhelintiedustelusta, missä nainen neljine lapsineen asui ja soitin hänelle. Ilmoitin, että tästä lähtien joka ikinen posti menee suoraan roskikseen. Se tepsi.

Vierailija
71/75 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tähän ongelmaan 8 vuodessa löytynyt jotain fiksumpaa ratkaisua tässä Suomenmaassa vai edelleen näin surkeaa? Itselle tulee nyt edellisen posteja pankilta ja pankista vielä paskasesti ilmoitettiin että he eivät mitään muuta ellei ko. henkilö sitä pyydä, kun kysyin. Mahtava systeemi.

Vierailija
72/75 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä asunnossani vuokralaiset kautta aikain olivat keränneet väärät postit vaatehuoneen ylimmälle hyllylle. Neljä isoa korkeaa pinoa kirjekuoria ilmeisesti asunnon kuolleelle omistajalle. Avasin muutaman kuoren sisään muuttaessani ja vanhimmat avaamani olivat 2000-luvun alusta.

Aikani kuskasin uusia kirjeitä takaisin postilaatikkoon osoite ruksittuna, mutta aina tämän vainajan kirjeet löysivät postiluukkuun. Aloin itsekin nakata niitä vaatehuoneen hyllylle.

Että jos kuolinpesä/perilliset ei sen verta saa aikaiseksi, että uusisisi kuolinpesän osoitteen, niin siinähän jäävät ilman postejaan. Kerta kaikkisen outo kuvio muutenkin.

Vierailija
73/75 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedä henkselit vain osoitteen päälle ja kirjoita "muuttanut" tms. (Ilman henkseleiden vetoa jaetaan takaisin sinulle). Ja laita normipostilaatikkoon, ei ole pakko viedä aina postiin.

Tai keräisin ainakin kuukauden ajalta ne tärkeät kirjeet ja veisin ne eikä niin, että veisin niitä joka välissä.

Ei välttämättä toimi kun joku "viisas" postilainen kiikutti saman kirjeen takaisin kaksi kertaa vaikka oli kuinka henkseleitä vedetty ja kuoreen kirjoitettu ettei asu enää siinä.

Kyllä minäkin heittäisin roskiin enkä murehtisi toisen vetelyksen karhukirjeitä yhtään.

Vierailija
74/75 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee kaiman sähköpostia.

Toistaiseksi olen jaksanut ystävällisesti ilmoittaa lähettäjälle, että nyt on vahingossa annettu väärä osoite, ei ollut eka kerta...

Vierailija
75/75 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki postiluukusta tai postilaatikkoon ei ole Postin toimittamaa. Suurin osa laskuista tulee ainakin meillä päin aamun lehden kanssa yhtäaikaa ja niissä ei ole halaistua sanaa Postista, vaan ne ovat suorajakelun jakamia. Posti tulee sitten iltapäivällä tai illalla ja niissä lukee Posti tms. tai postimerkillä varustettuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä