Nyt riitti! - kun edellinen asukas ei päivitä osoitettaan...
Nyt sain tarpeekseni edellisen asukkaan laskujen kiikuttamisesta takaisin postiin. Olemme asuneet tässä jo yli vuoden ja alkuun tietysti postit ohjautuivat vanhan asukkaan uuteen kotiin postin automaattisella ohjauksella. Kun se päättyi, alkoi posti taas valua meille. Olen kiikutellut kirjeitä postiin ja merkinnyt kuoreen, ettei asukas asu täällä enää, mutta nyt sain tarpeekseni. Ilmoitin muun muassa puhelinliittymän laskuttajalle asiakaspalveluun sähköpostilla, ettei tämä ole enää vuotta myöhemmin minun ongelmani ja jatkossa kirjeet menevät roskiin.
En voi uskoa, että joku voi olla niin vetelä ihmisenä, ettei kykene noinkin yksinkertaista asiaa hoitamaan itse kuntoon. Kuitenkin omakotitalossa asutaan ja olen tietysti ihmisen tavannut kaupantekojen yhteydessä, eli ei mistään sossun elättämästä evvk-tapauksesta pitäisi olla kyse.
Kommentit (75)
Puhut nyt vauvapalstalaisille. Tupakoiville, alkoholia käyttäville, masennuslääkkeitä syöville, peseytymättömille ihmisille, joille jopa alusvaatteiden peseminen on liikaa. Tuskinpa heitä kiinnostavat Suomen lait. 221
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:20"]
Vedä henkselit vain osoitteen päälle ja kirjoita "muuttanut" tms. (Ilman henkseleiden vetoa jaetaan takaisin sinulle). Ja laita normipostilaatikkoon, ei ole pakko viedä aina postiin.
Tai keräisin ainakin kuukauden ajalta ne tärkeät kirjeet ja veisin ne eikä niin, että veisin niitä joka välissä.
[/quote]Ei ne henkselit ja teksti "ei asu täällä" auta mitään. Jos edellinen asukas ei ole tehnyt osoitteenmuutosta, posti tulee henkselimerkintöineen uudelleen vanhaan osoitteeseen. Kokeiltu on.
Terveisin se joka poltteli ja syötti koiralle posteja.
Joku vastuu pitäisi postillakin tuosta häiriköinnistä olla. Asiansa ryssineet ihmiset eivät ilmeisesti tahdo ilmoittaa velkojille uutta osoitettaan, ainakin sen näköistä oli se meille tullut posti että on pikkuisen elämänhallinta hukassa siltä ihmiseltä.
Niin vähän piitataan laeista. Mä asun alueella, jossa ei todellakaan ole postilaatikkoja. Ei yhtäkään. Lähin posti on kilometrien päässä suunnassa, jossa en muuten lainkaan käy. Mun työ on ihan muu kuin postinkantajan työ. Jos posti ei hoida hommiaan, niin en minäkään niitä niille ilmaiseksi tee. Tai itse asiassa maksusta, koska maksaa sekin jotain, kun lähden tästä postiin kirjeitä kantamaan.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 09:01"]
Minä sain viimeksi ystävänpäiväkortin, jossa oli jonkun ihan tuntemattoman nimi ja minun osoitteeni. Posti oli liimannut siihen kääntöpuolelle tarran, että jos ei ole minun, niin pitäisi palauttaa postiin. Joo, en palauttanut, kun ei minulla ole ikinä postin suuntaan mitään asiaa. Olisivat postissa selvittäneet asian suoraan.
[/quote]
Pudota väärä posti lähimpään postilaatikkoon. Ei niitä tarvitse postikonttoriin viedä. Muista kuitenkin kirjoittaa kuoreen selkeästi, että ko. henkilö ei asu osoitteessa.
Postin roskiin heittäminen on ihan oikeasti rikos, kuten joku jo tänne kirjoittikin, sillä seurauksella että sai runsaasti alapeukkuja. Noinko vähän te piittaatte Suomen laeista?
[/quote]
Näköjään :( Suomen laeista JA inhimillisyydestä. Ei postin kulkeutuminen edelliseen osoitteeseen aina ole muuttajan laiskuudesta kiinni, kuten ylläolevista esimerkeistä näkyy.
Posti jakaa muuten minulle usein naapuruston eri ihmisten posteja. Pudotan ne aina postilaatikkoon lenkillä käydessäni, ja raapustan niihin "tullut väärään osoitteeseen" ihan vain sen takia, että tajuaisivat lajittelussa olevan jotain häikkää kun niitä tulee aina väärään osoitteeseen. En ole koskaan tajunnut pitää sitä minään suhteettoman suurena vaivana. (Ei taitaisi myöskään olla kovin suuri vaiva raapustaa kuoreen "EI ASU ENÄÄ TÄÄLLÄ!")
Kiva ajatella, että postiani on voinut mennä täällä samassa naapurustossa vääriin osoitteisiin ja ne ihmiset ovat sumeilematta heittäneet postini roskiin. Eipä siis ihme, että joskus tulee maksumuistutus ennen kuin alkuperäistä laskuakaan on tullut.
Toivottavasti kirjeitä ja kortteja vanhoilta ystäviltä ei ole päätynyt vääriin osoitteisiin. Se jo toden totta harmittaisi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:57"]
Minä sain viimeksi ystävänpäiväkortin, jossa oli jonkun ihan tuntemattoman nimi ja minun osoitteeni. Posti oli liimannut siihen kääntöpuolelle tarran, että jos ei ole minun, niin pitäisi palauttaa postiin. Joo, en palauttanut, kun ei minulla ole ikinä postin suuntaan mitään asiaa. Olisivat postissa selvittäneet asian suoraan.
[/quote]
Pudota väärä posti lähimpään postilaatikkoon. Ei niitä tarvitse postikonttoriin viedä. Muista kuitenkin kirjoittaa kuoreen selkeästi, että ko. henkilö ei asu osoitteessa.
Postin roskiin heittäminen on ihan oikeasti rikos, kuten joku jo tänne kirjoittikin, sillä seurauksella että sai runsaasti alapeukkuja. Noinko vähän te piittaatte Suomen laeista?
[/quote]
Näköjään :( Suomen laeista JA inhimillisyydestä. Ei postin kulkeutuminen edelliseen osoitteeseen aina ole muuttajan laiskuudesta kiinni, kuten ylläolevista esimerkeistä näkyy.
Posti jakaa muuten minulle usein naapuruston eri ihmisten posteja. Pudotan ne aina postilaatikkoon lenkillä käydessäni, ja raapustan niihin "tullut väärään osoitteeseen" ihan vain sen takia, että tajuaisivat lajittelussa olevan jotain häikkää kun niitä tulee aina väärään osoitteeseen. En ole koskaan tajunnut pitää sitä minään suhteettoman suurena vaivana. (Ei taitaisi myöskään olla kovin suuri vaiva raapustaa kuoreen "EI ASU ENÄÄ TÄÄLLÄ!")
Kiva ajatella, että postiani on voinut mennä täällä samassa naapurustossa vääriin osoitteisiin ja ne ihmiset ovat sumeilematta heittäneet postini roskiin. Eipä siis ihme, että joskus tulee maksumuistutus ennen kuin alkuperäistä laskuakaan on tullut.
Toivottavasti kirjeitä ja kortteja vanhoilta ystäviltä ei ole päätynyt vääriin osoitteisiin. Se jo toden totta harmittaisi.
[/quote]
Pudotan mäkin naapureiden postit niiden luukkuihin. Tuon ystävänpäiväkortinkin kanssa näin sen vaivan, että tsekkasin talon ilmoitustaululta, että ketään sen nimistä ei asu yhdessäkään kämpässä.
Ei ollut kortin lähettäjä kovin läheinen ystävä, kun ei edes tiennyt, missä ystävänsä asuu. Tässä osoitteessa ei ainakaan ole asunut minun eikä edellisen asukkaan aikana eli moneen moneen vuoteen.
OT: Mulle naapuri aiheutti hyvän mielen. Nuori poika oli saanut samaan asuntonumeroon minulle osoitetun kirjeen, osoite oli oikein, mutta posti kantanut väärään taloon. Poika tuli oikein ovikelloa soittamaan ja varmisti, että toi kirjeen varmasti oikeaan osoitteeseen. Kirje ei tosin ollut kovin tärkeä, mutta päälle päin se oli virallisen näköinen ja olin jo samat tiedot saanut aiemmin. Mutta siitä huolimatta, tuli hyvä mieli.
[/quote]
[/quote]
Jos Raamattu käskee toimia toisin ;-)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]No kai nyt samassa naapurustossa asuvan väärään laatikkoon tulleet postit voi käydä viemässä, se on ihan eri asia kun jonkun entisen asukkaan posteja toimitella monta vuotta samaa kuorta eestaas postiin ja sitten tulee takaisin itselle.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eipäs. Raamatussa sanotaan: "Jos jonkun postia tulee sinulle, käännä omat postisi hänelle."
kaikkein yksinkertaisinta on, jos ilmoitatte sille postinjakajalle, että "asunnossamme asuu Mikko, maija ja erkki lahtinen älä jaa muiden posteja tänne."
Tähän postinkantajamme vastasi "ihmettelinkin kun teille alkoi yhtäkkiä tulemaan virtasen postia, hyvä tietää, kiitti"
[/quote]
[/quote]
Noudatan Suomen lakeja, en Räsäsen oikkuja.
[/quote]
Hämmästyin oikein kunnolla kun vein vanhojen vuokralaisten posteja taas kerran pois, vein tällä kerralla oikein postiin asti ja kysyin tädeiltä, eikö tosiaan voi tehdä mitään että postin tulo lakkaisi. Ne sanoivat siellä että jos asukas ei ole muuttanut kirjojaan pois edellisestä osoitteesta, niin ei voi, siis en voi itse ilmoittaa että ko. henkilö ei asu enää minun osoitteessa! Ventovieraat voi siis halutessaan bunkata iän kaiken jonkun toisen asunnossa!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Noudatan Suomen lakeja, en Räsäsen oikkuja.
Meillä kävi kerran näin:
Muutettiin ja tein postiin postin käännön. Asunto, johon muutettiin oli 20. Viikon kuluttua ovikello soi ja yläkerran asunnon nro 26 omistaja toi meidän postia. Ko. asunto oli tyhjillään ja hän oli sattumalta käymässä. Tämä toistui vielä. Soitin vanhaan postiin ja varmistin, että olen kirjoittanut oikean osoitteen. Kyllä olin. Sitten menin nykyiseen postiin, jossa selvisi, että alueen jakaja "korjasi" nollan kuutokseksi ja jakoi postin väärästä luukusta. Siinä26:ssa oli kuulemma aiemmin asunut ihmisiä, joilla oli saman tapainen nimi kuin meillä. Tosin talkkari kertoi myöhemmin niiden nimen eikä se ollut sinne päinkään kuin meidän nimi.
Myöhemmin asuimme asunnossa 4-5. Yhtäkkiä meille alkoi tulla postia osoitteella 6. Kuulemma se on postin virallisessa rekisterissä on 6. Otin yhteyttä postiin. Kuulemma postinkantajalle on helpompaa, että meidän osoite on 6 kuin 4-5. Oli sillä kouluajoilta jokin nelos- ja vitosfobia?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:23"]
Posti voi varsin hyvin kantaa vanhaan osoitteeseen kirjeitä, joiden vastaanottaja on tehnyt maksullisen ilmoituksen postin kääntämisestä uuteen osoitteeseen. Meillä poika (Jere) muutti pois kotoa, teki ilmoitukset kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, jonka jälkeen posti näppärästi ryhtyi kääntämään isän (Timo) posteja pojalle.
[/quote]
Mulle on käynyt lähes näin myös. Olin muuttanut pois kotoa opiskelemaan, mutta olin kirjoilla isäni luona. Postiosoite oli muualla. Muutin toiseen paikkaan jolloin muutin sekä postiosoitteen että "kirjat" uuteen osoitteeseen. Posti kulki pari vuotta ihan normaalisti, kunnes pikkusisko muutti isän luota äidilleni. Posti oli päättänyt siinä samassa muuttaa minun postiosoitteeni myös äitini osoitteeseen vaikka olin siis pari vuotta ollut jo "kirjoilla omillani" ja postiosoite samassa paikassa. Ja tämäkin kävi ilmi, kun sain "osoite selvitetty väestörekisteristä"-tyyppisen ilmoituksen Postiin jumiin jääneistä posteista. Ja ne lojuivat siis siellä äitini lähipostissa.
On totta, että virhe voi olla myös postin lajittelijan. Silloin on hyvä tosiaankin ottaa yhteyttä Itellaan. Palautetta voi antaa myös netin välityksellä. Koska pystytte avautumaan asiasta AV:llä, tuskin teille tuottaa vaikeuksia avautua myös Itellaan päin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:17"]
Hämmästyin oikein kunnolla kun vein vanhojen vuokralaisten posteja taas kerran pois, vein tällä kerralla oikein postiin asti ja kysyin tädeiltä, eikö tosiaan voi tehdä mitään että postin tulo lakkaisi. Ne sanoivat siellä että jos asukas ei ole muuttanut kirjojaan pois edellisestä osoitteesta, niin ei voi, siis en voi itse ilmoittaa että ko. henkilö ei asu enää minun osoitteessa! Ventovieraat voi siis halutessaan bunkata iän kaiken jonkun toisen asunnossa!
[/quote]
Asunnon omistaja tai asukas voi tehdä Maistraatille oikaisupyynnön haamuasukkaista. Kyllä se tieto menee sieltä postillekin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 11:21"]
On totta, että virhe voi olla myös postin lajittelijan. Silloin on hyvä tosiaankin ottaa yhteyttä Itellaan. Palautetta voi antaa myös netin välityksellä. Koska pystytte avautumaan asiasta AV:llä, tuskin teille tuottaa vaikeuksia avautua myös Itellaan päin.
[/quote]Mulle vaan itellasta mussutettiin että "kyllä se asuu siinä osotteessa". No totta vitussa mä tietäsin jos joku vieras mies asuis täällä meillä. Itellan asiakaspalvelu on aika lapsenkengissä...
"Ei asu täällä enään" sen voi kuka tahansa kettuillessa kirjoittaa miehensä kirjeisiin. Se ei ole virallista. Myös postille voi tehdä ihan virallisen olmoituksen keitä osoitteessa asuu. Muuten on postin velvollisuus tuoda se posti ja saajan velvollisuus palauttaa. Moni ei tosiaankaan tiedä miten toimia. Teet ensimmäisen osoitteen muutosilmoituksen postiin ja maistraattiin. Luulet, että se riittää.
[/quote]