Onko muita, jotka pystyvät sanomaan kavereillekin
Ettei vaan huvita tehdä jotakin? Ja ihan kenelle hyvänsä ihmiselle? Eikä tarvitse keksiä minkäänlaisia tekosyitä kenellekään, missään tilanteissa?
Esimerkiksi, meillä oli kaverini 11 v lapsi pari päivää omien lasteni seurana, viime viikonloppuna. Oltiin sovittu että kaveri hakee lapsensa kotiin perjantaina, kuuden aikaan.
Mieheni lähti mökille meidän lasten kanssa vähän sitä ennen ja olin tosi onnellinen siitä. Olin ajatellut että saan olla ihan yksin, menen saunaan, syön hyviä ruokia, rauhoitun ja lueskelen.
Sitten, kaverini tuli. Keitin hänelle kahvit, juteltiin ihan rauhassa.
Sanoin että "Valtsu" (kaverin lapsi) on tuolla pihalla pomppimassa trampalla, menenpä hakemaan Valtsun sisälle. Siihen kaverini, ettei mulla ole tässä mitään kiirettä.
Sanoin että mulla on, olen ajatellut että vietän koko illan ihan rauhassa ja itsekseni.
Kaveri tajusi ja lähti.
Kommentit (17)
Ei kai kyse olekaan siitä, ettenkö minä pystyisi sanomaan. Toinen juttu sitten on, luotanko ihmiseen niin paljon, että tiedän etteivät ota nokkiinsa jos olen "liian" suorapuheinen. Niin hyviä ystäviä on aika harvassa.
Vaikkei kaveri olisikaan se kaikista läheisin ystävä, ei se tarkoita etteikö olisi silti kaveri. Enkä näe syytä tieten tahtoen loukata ketään. Mieluummin näen sen pienen vaivan että keksin jonkin verukkeen.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:24"]
Ei kai kyse olekaan siitä, ettenkö minä pystyisi sanomaan. Toinen juttu sitten on, luotanko ihmiseen niin paljon, että tiedän etteivät ota nokkiinsa jos olen "liian" suorapuheinen. Niin hyviä ystäviä on aika harvassa.
Vaikkei kaveri olisikaan se kaikista läheisin ystävä, ei se tarkoita etteikö olisi silti kaveri. Enkä näe syytä tieten tahtoen loukata ketään. Mieluummin näen sen pienen vaivan että keksin jonkin verukkeen.
[/quote]
Mä olen sitä mieltä, että kaikista sellaisista jotka ottavat nokkiiinsa turhista, on vaan hyväkin päästä eroon.
T: Ap
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:11"]
No noinhan sen kuuluu mennäkin.
Ei tarvi kummankaan tulla palstalle tilittämään kun kaveri ei ymmärrä "hienovaraisista" vihjeistä häipyä ja toisen kun lapsensa oli hoidossa ja akka oli kuin sitruunan syönyt, mikähän sitäkin hiersi.
Ymmärrettävistä syistä minä en oikein tajua kanssasisariani.... Just eilen oli tilanne kun olisi pitänyt toisen elämää ruotia ja vähän väliä tivattiin että sano nyt mitä oikeesti ajattelet jne... ja sitten kun sanoo jotain... niin sitten analysoidaan se ja mietitään mikä kaikki oli rivienvälissä sanomatta ja sitten vedetään herne nenään jostain mitä en sanonut saati tarkoittanut.
Sorry ketjun lainasta, mutta sainpa tilittää :D
[/quote]
Hyvä!
En sanoisi noin tökerösti. Voin ilmaista toiveitani kaverillekin, mutta teen sen paljon hienovaraisemmin. Voin vaikka mainita, että "oli tosi kivaa kun tulit käymään, mutta tiijäks mitä. Mä taidan pitää tänään semmoisen yksin oleskelun illan ja nostaa jalat kattoon! Tavattaisko vaikka vviikolla, mennään joku päivä syömään pizzat."
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:33"]
En sanoisi noin tökerösti. Voin ilmaista toiveitani kaverillekin, mutta teen sen paljon hienovaraisemmin. Voin vaikka mainita, että "oli tosi kivaa kun tulit käymään, mutta tiijäks mitä. Mä taidan pitää tänään semmoisen yksin oleskelun illan ja nostaa jalat kattoon! Tavattaisko vaikka vviikolla, mennään joku päivä syömään pizzat."
[/quote]
Mutta kun mä en halunnut tavata sitä viikollakaan.
Ap.
Yleensä kaltaisesi eivät kestä muilta vastaavaa käytöstä. Muutama tuttuni on kuin sinä, mutta jos heille ilmoittaa, että ei toimi toivomallaan tavalla, niin he suuttuvat välittömästi. Esim. jo ilmoittaa, että ei anna lastaan kyläilemään vaan lähtee tämän kanssa shoppailemaan, saa kuulla olevansa huono kaveri, koska toinen on jo luvannut omille lapsille leikkikaverin.
No pöh, tuo oli kuvitteellinen tilanne mitä voisin vastata. Tarkoitin esittää sinulle tyyliä jolla itse puhun ihmisille. Tuo pizza ei siis olisi tekosyy.
Yhtä hyvin voisin sanoa "kiva kun tulit käymään! Nyt ajattelin viettää iltaa ihan omissa oloissani, kun on ainutkertainen tilaisuus. Soitellaan taas!"
Onko sinulla asperger tai vastaava, koska et selkeästi osaa lukea tilanteita. Jos aikoo olla illan omissa oloissaan ja haluaa kaverista eroon, ei keitä tälle kahvia ja istuta rauhassa rupattelemaan ja sitten yhtäkkiä ilmoita, että painu kotiisi. Me tavalliset ja tylsät ihmiset emme tahallisesti pyri loukkaamaan muita vaan sanomme heti kaverin tullessa, että hienoa, Valtsu jo odottaakin pihassa trampalla, mennäänkin yhdessä hakemaan hänet niin voin hyvästellä. Siitä ei kukaan loukkaannu, mutta jos ensin laitan kahvit ja leikin ystävällistä, niin poiskäskeminen on sama kuin tahallinen nolaaminen.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:24"]
[/quote]
Mä olen sitä mieltä, että kaikista sellaisista jotka ottavat nokkiiinsa turhista, on vaan hyväkin päästä eroon.
[/quote]
No, minä en. Olen sitä mieltä että ystäviä, kavereita ja tuttuja on erilaisia ja eriasteisia. Joidenkin kanssa ollaan läheisimpiä kuin toisten. Joidenkin kanssa on tiettyjä yhteisiä kiinnostuksenkohteita vaikkeivät välit niin läheiset olisikaan. Lasken sellaiset ihmiset kavereiksi, joiden kanssa on mukava olla, vaikkei heidän kanssaan olisikaan AINA mukava olla eikä voisi aina puhua kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:38"]
Yleensä kaltaisesi eivät kestä muilta vastaavaa käytöstä. Muutama tuttuni on kuin sinä, mutta jos heille ilmoittaa, että ei toimi toivomallaan tavalla, niin he suuttuvat välittömästi. Esim. jo ilmoittaa, että ei anna lastaan kyläilemään vaan lähtee tämän kanssa shoppailemaan, saa kuulla olevansa huono kaveri, koska toinen on jo luvannut omille lapsille leikkikaverin.
[/quote]
En tod. suutu. Nimenomaan tykkään, että mullekin sanotaan asiat niinkuin ne on.
Jos ei haluta tehdä jotakin, niin sanotaan suoraan. Eikä keksitä tekosyitä.
No, ei mun ystävät keksikään. Nekin sanovat kyllä suoraan ettei kiinnosta, en halua,
mua väsyttää.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:41"]
Onko sinulla asperger tai vastaava, koska et selkeästi osaa lukea tilanteita. Jos aikoo olla illan omissa oloissaan ja haluaa kaverista eroon, ei keitä tälle kahvia ja istuta rauhassa rupattelemaan ja sitten yhtäkkiä ilmoita, että painu kotiisi. Me tavalliset ja tylsät ihmiset emme tahallisesti pyri loukkaamaan muita vaan sanomme heti kaverin tullessa, että hienoa, Valtsu jo odottaakin pihassa trampalla, mennäänkin yhdessä hakemaan hänet niin voin hyvästellä. Siitä ei kukaan loukkaannu, mutta jos ensin laitan kahvit ja leikin ystävällistä, niin poiskäskeminen on sama kuin tahallinen nolaaminen.
[/quote]
Mulla on ADHD, ei aspergeria
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:43"]
[/quote]
No, ei mun ystävät keksikään. Nekin sanovat kyllä suoraan ettei kiinnosta, en halua,
mua väsyttää.
[/quote]
No on kyllä ihan eri asia sanoa rehellisesti "tiedätkö mitä, nyt en ihan oikeasti jaksa, väsyttää niin kamalasti" kuin töksäyttää ap:n kuvailemalla tavalla. Jos nyt ap oikeasti sanoi noin kuten aloituksessaan kertoo.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 21:43"]
[/quote]
mua väsyttää.
[/quote]
No on kyllä ihan eri asia sanoa rehellisesti "tiedätkö mitä, nyt en ihan oikeasti jaksa, väsyttää niin kamalasti" kuin töksäyttää ap:n kuvailemalla tavalla. Jos nyt ap oikeasti sanoi noin kuten aloituksessaan kertoo.
[/quote]
Kyllä mä sanoin juurikin noin. Mä en itse koe, että käyttäytyisin huonosti. Eikä mulla ole Aspergeria, sekin on testattu. ADHD on, diagnosoitu.
en nyt ihan noin suoraan pystyisi sanomaan, mutta usein ärsyttää se miten kierrellen ja kaarrellen asiat esitetään. esim. joku reissuun lähtö; joo, oispa kiva, siellähän on niin mukavaa, diipa daapa...tosissaan ei olla ollenkaan lähdössä, sitten kun esim viimeinen ilmottautumispäivä lähenee keksitään joku tekosyy..en muistanutkaan koko juttua jne.
Mieluummin sanoisin asiat suoraan ja toivoisin, että myös minulle sanottaisiin mutta tunnustan sen tosiasian, että jotkut ihmiset ovat niin herkkänahkaisia, että vetävät herneen nenäänsä siitä jos toinen ihminen ei pidäkään heitä elämänsä keskipisteinä. Siksi täytyy pehmentää sanomisiaan ja esittää asiat niin, että "Ei, ei se sinusta johdu vaan minusta. minä olen tälläinen vähän väsynyt ja muutenkin huono ihminen". En halua saada keneltäkään turpaani.
Mitäköhän tapahtuisi jos oikeasti läväyttäisin päin naamaa, että "En halua tavata sinua koska paitsi että olet tylsä ja keskustelutaidoton monomaanikko, sinulla on myös vakavia ongelmia itsekriittisyyden ja ajattelun laadukkuuden kanssa".
Mitä ihmeen töksäyttämistä siinä on, että keittää kahvit ja juttelee mukavia ja siinä lopuksi hehkuttaa, että "tiiätkö mitä: mies ja muksut lähti ja mulla on vapaa ilta, taidanpa avata punkkupullon ja nostaa jalat seinälle".
Ihan normaalia puhetta, ainakin mun kaveripiirissä.
Ja tosiaan, jos jokin juttu ei kiinnosta, niin riittää kun sanoo "emmäää". Jos se meno oikeasti kiinnostaisi muttei sovi, niin sitten sanoo että olisi kiva muttei nyt sovi, käviskö xxx.
Mulla on kanssa yks opiskelukaveri joka aina törmätessä jutskaa ja joskus soittelee. Ja juttu aina jää siihen, että "pitää kaivaa kalenteri sa sopia päivä että tulette, soittelen sulle". No, ei se ikinä soita siitä päivästä ja mä en tod tiedä haluaako se että mentäisiin niille käymään vai ei??!!
t.2
No noinhan sen kuuluu mennäkin.
Ei tarvi kummankaan tulla palstalle tilittämään kun kaveri ei ymmärrä "hienovaraisista" vihjeistä häipyä ja toisen kun lapsensa oli hoidossa ja akka oli kuin sitruunan syönyt, mikähän sitäkin hiersi.
Ymmärrettävistä syistä minä en oikein tajua kanssasisariani.... Just eilen oli tilanne kun olisi pitänyt toisen elämää ruotia ja vähän väliä tivattiin että sano nyt mitä oikeesti ajattelet jne... ja sitten kun sanoo jotain... niin sitten analysoidaan se ja mietitään mikä kaikki oli rivienvälissä sanomatta ja sitten vedetään herne nenään jostain mitä en sanonut saati tarkoittanut.
Sorry ketjun lainasta, mutta sainpa tilittää :D