Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tavallista, että vielä 3-vuotias on täysin vaipoissa?

Vierailija
19.07.2013 |

Juoksee, puhuu, mutta täysin vaipoissa, käy potalla silloin kun haluaa (yleensä enhaluuuuuu-huudon kanssa silloin kun vanhemmat haluaisi) ja voi jopa vaatia puhdasta vaippaa kakatakseen.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sitten varmaan tuollainen jonkun mainitsema "jälkeenjäänyt" vajakki. Ikää kohta  3, eikä kiinnosta pottailut pätkän vertaa. No pöntöllä käy istumassa ja pyyhkimässä, mutta ei sinne mitään koskaan tule. On vaan mielestään hauskaa puuhaa.

Hänellä on kaikki kehitys (liikkuminen, puhe ja muu) tullut aika myöhään, varmaan myös tämä kuivaksi oppiminen on pidempi prosessi hänen kohdallaan. Pissaa tulee enemmän ja vähemmän ihan milloin vain. Selvästikään ei ole fysiologisesti valmis.

Mutta menköön vanhempien laiskuuden piikkiin tai sitten sen jälkeenjääneisyyden. Ihan sama, mitä muut ajattelee. Mä en ainakaan ala lapsen itsetuntoa musertamaan tämän takia Kyllä hän sen verran fiksu on, että tajuaa, mitä häneltä odotetaan ja kertoo, ettei osaa. Eli laiskiaisia me sitten ollaan.

Vierailija
22/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi taas kerran huokaista helpotuksesta miten helpolla sitä onkaan päässyt.

Meillä on 2 lasta...tyttö ja poika...ja molemmat ovat olleet 2v. täysin päivä ja yökuivia.

Ikinä ei ole tarvinnut pakottaa potalle tai pytylle.

Pottaharjoittelu on aloitettu kun ovat osanneet istua eli aamulla, aina ruuan jälkeen, päikkäreiden jälkeen ja illalla on istutettu hetkeksi potalle.

Nallella oli oma potta ja nalle teki hienosti pissat (vettä) ja kakat (rusinoita) pottaan :)

Ja välillä luettiin kirjaa potalla ja välillä se potta (puhdas) oli lapsen päässä tai muuta hassua mutta potta ei ikinä onneksi ollut mikään kauhistus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä sitä mieltä, että vanhemmista se on kiinni missä kohti lapsi oppii kuivaksi. Itselläni kaksi lasta. Ensimmäinen poika, jonka opetin alle kaksi vuotiaana kuivaksi niin päivä kuin yökuivaksikin. 

Istutin potalle monta kertaa päivässä ja illalla myöhään herätin vessaan. Poika oli 1,8v täysin kuiva. 

Jaksoin ja opetin.

toinen lapsi tyttö. En jaksanutkaan opettaa. Luotin, että oppii kyllä ajan kanssa kunhan on itse siihen valmis. Täytti 3v ja vaipoissa vielä kokonaan :(

Eipä itse oppinutkaan vaan kyllä se vaatii vanhempien jaksamista ja viitsimistä.

Olen vahvasti sitä mieltä, että lapsi, joka on vaipoissaan vielä yli kaksi vuotiaana on vanhempien laiskuutta tai lapsen kehityksessä jotain "vikaa". 

Minä myönnän olevani laiska ja nyt harmittaa. 

Jaksakaa ja opettakaa lapsenne kuivaksi aikaisin!! 

Vierailija
24/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä samaa mieltä siitä että paljon se on vanhempien viitsimisestä kiinni. Onhan tuhat asiaa joita lapsi ei halua tehdä; syödä, mennä suihkuun, lähteä ulos, lähteä sisälle, ottaa lääkettä, pukea päälle etc. Siinäkö sitten levitellään käsiä että "ei se halua, ei voi pakottaa". Jos fyysisesti ei voikaan niin täytyy olla sen verran viitseliäisyyttä että keksii jotain keinoja joilla lapsi saadaan sinne potalle. Onhan se rasittavaa mutta vanhemmus yleensä on. 

Vierailija
25/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL:n sivuilta:

Lapset oppivat kuiviksi eri-ikäisinä, yksi aikaisemmin toinen myöhemmin. Viisas vanhempi ei ota asiasta paineita eikä vaadi lasta kypsymään liian aikaisin. Useat lapset oppivat päiväkuiviksi 3 vuoden ikään mennessä, osa 3–4-vuotiaina. Tämänkin jälkeen voi sattua silloin tällöin vahinkoja.

Keskimäärin tytöt oppivat kuiviksi aiemmin kuin pojat, mutta tässäkin on yksilöllistä vaihtelua. Lapsi ei voi hallita suoltaan ja virtsarakkoaan ennen kuin hänen hermostonsa on kehittynyt riittävästi.

Kuivaksi oppiminen etenee eri kypsymisvaiheiden kautta:

1. Lapsi tunnistaa, että hänellä on vaipassa kakka tai pissa. Tähän lapsi pystyy aikaisintaan n. 15 kk:n iässä.

2. Lapsi ymmärtää pissaavansa tai kakkaavansa ja kertoo siitä muille. Tämän lapsi osaa aikaisintaan 18–24 kk:n iässä. Kun näet lapsen keskittyvän kakkaamiseen, voit kuvata hänelle ääneen mitä on tapahtumassa.

3. Lapsi kertoo, että hänellä on hätä ja pyytää päästä potalle. Tämän lapsi oppii usein 2½–3-vuotiaana. Kakan tuleminen on usein helpompi tunnistaa ensin, pissa ehtii lirahtaa ennen kuin siitä kerkeää mainita.

4. Lapsi hallitsee rakkoaan siten, että pystyy pidättelemään jonkin aikaa. Tämä alkaa onnistua n. 3-vuotiaana.

Oma lapsi on  2 v 7 kk. Eilen sanoi ensimmäisen kerran, että kakka tulee ja tulikin sitten pönttöön. Pissan tuloa ei osaa yhtään arvioida. Yleensä pissa tulee pönttöön, kun laittaa lapsen pöntölle. Saattaa kyllä esim. saunaan mennessä pissa tulla pönttöön ja silti lirahtaa 5 min päästä suihkuun ja joskus vielä saunan jälkeen lattialle ennen kuin ehditään laittaa vaippa. Päikkärivaippa painaa varmaan puolikiloa ja yövaippa on kuin vesi-ilmapallo.

Vierailija
26/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ole tavatonta.

Itse olen sitä mieltä että vaipattomuutta voi harjoitella. Päiväkuivaksi lapsi oppii kyllä säännöllisellä harjoittamisella. Yökuivaksi oppiminen on osittain hormoneista kiinni, joillain satunnaisia ongelmia vielä kouluiässäkin.

Mun kaikki 4 lasta ovat oppineet kuiviksi n 1,5v iässä. Parille tuttavalle olen jakanut oppimetodini ja heilläkin lapset päiväkuivii jo reilusti ennen 2v synttäreitä.

Vierailija
27/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tavallista, varsinkin pojilla.

Vierailija
28/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, jonka miehen poika oppi 3-vuotiaana kuivaksi. En ymmärrä näitä kommentteja, joissa syytetään vanhempia laiskoiksi ja että se on vain halusta kiinni. Tämä mieheni poika esim. kävi ihan suosiolla pöntöllä (potalle yritettiin opettaa joskus 2-vuotiaana, ei siitä mitään tullut ja meni ihan pelleilyksi), mutta usein pissa vain tuli housuun. Sitten poika tuli sanomaan, että pissa tuli. Ei ilmeisesti joko tunnistanut häntää, ehtinyt huomata sitä ajoissa tai osannut pidättää niin, että olisi päässyt vessaan asti. Tai oli keskittynyt johonkin muuhun ja vahinko tapahtui.  Mielestäni on aika turhaa juoksuttaa jossain potalla tunnin välein varmuuden vuoksi, ei se lapsi siitä opi, milloin on hätä.

Vierailija
29/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä siitä on, että lapsi oppii mahdollisimman pienenä kuivaksi? Säästää pari euroa vaipoissa, mutta mitä muuta?

Vierailija
30/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 16:20"]

Mitä hyötyä siitä on, että lapsi oppii mahdollisimman pienenä kuivaksi? Säästää pari euroa vaipoissa, mutta mitä muuta?

[/quote]

Pääsee esittämään täydellistä vanhempaa (yleensä äitiä) ja katsomaan nokkansa vartta pitkin niitä vanhempia joiden lapset eivät vielä ole kuivia. Merkittävä etu joillekuille. 

Vierailija
31/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 16:20"]

[/quote]

Pääsee esittämään täydellistä vanhempaa (yleensä äitiä) ja katsomaan nokkansa vartta pitkin niitä vanhempia joiden lapset eivät vielä ole kuivia. Merkittävä etu joillekuille. 

[/quote]

Tämä tuli itsellekin mieleen, mutta jätin sen pois, koska en halunnut provosoida.

Vierailija
32/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika päivä- ja yökuiva 2v5kk. Käytti kestovaippoja ja oli kotihoidossa kokonaan ilman vaippaa, sillä oli suurin merkitys kuivaksi oppimiseen. Tytär oppi kuivaksi vasta tasan 3-vuotiaana. Oli päivittäin päivähoidossa jossa ei saanut käyttää kestovaippoja ja äiti oli vähän laiska iltaisin ja viikonloppuisin, ei vaan kertakaikkiaan ollut kapasiteettia paneutua asiaan. Maksettiin siis 6kk housuvaipat ihan omaa laiskuuttamme :/

Vierailija
33/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 13:44"]

Kyllä voi taas kerran huokaista helpotuksesta miten helpolla sitä onkaan päässyt.

Meillä on 2 lasta...tyttö ja poika...ja molemmat ovat olleet 2v. täysin päivä ja yökuivia.

Ikinä ei ole tarvinnut pakottaa potalle tai pytylle.

Pottaharjoittelu on aloitettu kun ovat osanneet istua eli aamulla, aina ruuan jälkeen, päikkäreiden jälkeen ja illalla on istutettu hetkeksi potalle.

Nallella oli oma potta ja nalle teki hienosti pissat (vettä) ja kakat (rusinoita) pottaan :)

Ja välillä luettiin kirjaa potalla ja välillä se potta (puhdas) oli lapsen päässä tai muuta hassua mutta potta ei ikinä onneksi ollut mikään kauhistus.

[/quote]

Tässä on hyvä esimerkki vanhempien viitseliäisyydestä. On turha vedota siihen, että mutkun MLL sanoo että lapsen hermotus voi hyvin olla vielä vajavainen 3-vuotiaana, jos homma kiikastaa ennen muuta siitä, kun uhmis karjuu naama sinipunaisena että ENMÄ HALUUUU ja ÄITI ANNA SE VAIPPA ja äiti antaa. Lapsen pitää oppia ennen sitä uhmaikää, että on asioita joita kuuluu tehdä eikä niissä nikotella. Se on perusjuttu kaikkeen kasvattamiseen. Jos lapsi saa aina tahtonsa läpi, sitä on sitä vaikeampi muuksi muuttaa kun lapsi vanhenee.

Vierailija
34/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 11:15"]

Se on tavallista silloin kun vanhemmat ei viitsi hoitaa hommaa kunnolla

[/quote]

Mun kahdeksasta lapsesta yksi on ollut reilusti yli 3v ennen kuin oppi kuivaksi. Olisi kiva tietää, mitä tein eritavalla tämän yhden kohdalla? Onneksi monen lapsen äityys on tuonut mukanaan myös kokemusta siitä, että lapset ovat erilaisia.

Vierailija
35/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastentarhanope ja ollut aika paljon pienten ryhmissä töissä. Hyvin suuri osa 3-vuotiaista on täysin kuivia . Eli ei se siis ihan tavallista ole, itse ainakin tuon ikäisellä täysvaippaisuuteen puutun. Harvemmalla kolmevuotiaalla on enää fyysisiä esteitä kuivaksi oppimiselle. Mutta kuivaksi opettaminen voi olla yllättävänkin hankala prosessi lapselle (ja joskus aikuisellekin) henkisesti. Nyt kesällä kannattaa aloittaa harjoittelu oikein reippaalla otteella. Vahinkoja sattuu aluksi paljon, ne pitää vain hyväksyä. Mä aloittaisin keskustelemalla lapsen kanssa vessajutuista avoimesti ja paljon, kolmivuotiaan kanssa niin voi jo hyvin tehdä.

Vierailija
36/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmesta lapsesta yksi oppi vasta 3v3kk ikäisenä, vaikka ihan samalla lailla on kaikkien kanssa toimittu. Ihan normaalilta tämä vajakki vaikuttaa, aloittaa koulun tänä syksynä. Ihan turha stressata asialla.

Vierailija
37/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 11:15"]

Se on tavallista silloin kun vanhemmat ei viitsi hoitaa hommaa kunnolla

[/quote]

Mun kahdeksasta lapsesta yksi on ollut reilusti yli 3v ennen kuin oppi kuivaksi. Olisi kiva tietää, mitä tein eritavalla tämän yhden kohdalla? Onneksi monen lapsen äityys on tuonut mukanaan myös kokemusta siitä, että lapset ovat erilaisia.

[/quote]

Niin, oliko sun 3-v siis täysvaipoissa? Jos oli, niin varmaan joko olit hoitanut homman rennommin rantein tai sitten lapsella kesti saada itsensä valmiiksi.

Vierailija
38/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi olla ihan normaalia ja vaikka vanhemmat olisivat aktiivisesti yrittäneetkin tehdä asialle jotakin.Toiset vain oppivat myöhemmin.

Vierailija
39/90 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 11:46"]

En ole varma onko tässä ketjussa joku ottanut esille usein mainitun käsityksen siitä, että lapsi on kypsä olemaan ilman vaippoja vasta silloin kun yövaippa ei ole enää märkä. Tämä on mielestäni lasten kannalta ihan järkyttävä ajatus. Esim. omalle lapselleni olisi kyllä ollut kamalaa jos häntä olisi nelivuotiaaksi asti pidetty vaipoissa...

[/quote]

Täh? Ei kai kukaan ajattele noin? ettei päivävaippaa voisi ottaa pois ennen yövaippaa? En ole ikinä sellaisesta kuullutkaan? Vai tarkoititko että yövaippakin otetaan pois, ennen kuin se alkaa jolla kuiva? Tosin sittenhän sänky lainehtisi joka aamu. 

Lähes jokainenhan puhuu lapsestaan, että on ollut päiväkuiva jo ennen kuin on yökuiva.

Vierailija
40/90 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät hykkyrät taas näitä kommentteja... mitä väliä sillä on, onko lapsi oppinut vaipattomaksi 2-, 3-, 4- vaiko 5-vuotiaana? Mitä merkitystä sillä on enää sen jälkeen, kun tuo oppiminen on tapahtunut? Kysykääpä miehiltänne, minkä ikäisenä he ovat oppineet kuiviksi? :-D

Melkoista sädekehän kiillottamista ja provosointia. Lapsi oppii kuivaksi sitten, kun fysiikka on sellaiseksi kehittynyt ja mahdollistaa pissahädänkin tuntemisen. Ei sitä opita kaikki samaan tiettyyn ikään mennessä, eihän kaikkien hampaatkaan tule juuri samanikäisenä edes kuukauden tarkkuudella... kävelemisen oppimisesta nyt puhumattakaan. Antakaa sen lapsen kehittyä ja kasvaa. Lapsentahtisuus on ilmeisesti ok vain imettäessä ja perhepedissä, mutta ei muussa kohtaa lapsen elämää? :-O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä