Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat asuvat kaukana ja pitkät vierailut onnistuvat

Vierailija
19.07.2013 |

Millaiset isovanhemmat kyseessä, jos asuvat tuntien matkan päässä ja voitte vierailla pitkiä aikoja?

Onko isovanhemmat näissä tapauksessa sellaisia joilla ei ole lähellä ollenkaan lapsenlapsia hoivattavana?

Luin toista ketjua ja tuli mieleen tällainen asia, kun tuntuu olevan niin tavallista, että pyydetään kovasti kyllään, mutta kun ollaan kylässä alkaa marttyyritouhu ja kiukuttelu.

Meillä olen ratkaissut asian nin että on parempi että lapsilla on edes jonkinlaiset välit isovanhempiin, niin viivytään vain yksi yö. Ei ehdi tulla niin paljon kiukuttelua.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuota ketjua lukiessa on kyllä kiitollinen vanhemmistaan. Ja appivanhemmistaankin.

Meillä on oltu monesti useampi yö kylässä, eikä koskaan ole kuulunut mitään valitusta mistään. Kaikki ruuat on tehty, ja olemme molemmissa paikoissa olleet aina ihan vieraina, kaikki on tarjottu valmiina.

Tottakai jonkun kolmen yön jälkeen lapsiperheenä kaipaa sitten jo omiin nurkkiin muutenkin, joten mitään megavierailuja ei tehdä, mutta koskaan ei ole lähdetty kotiin siksi, että isovanhemmat valittaisivat. Vaikka meillä sentään on neljä vilkasta lasta.

Vierailija
2/9 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistuu hyvin, koska me olemme aidosti vieraisilla äidilläni. MInä aikuinen hoidan itse lapseni ja olen seurana äidilleni eikä niin päin, että äiti hoitaa lapset ja minä olen täysihoidossa.

Äitini rakastaa ruuanlaittoa ja opettaa mielellään myös lapsia, mutta hän ei leiki kesken ruuanlaiton. Siten jos lapset eivät jaksa pilkkoa, raastaa tai sekoittaa, niin äitini ei jätä ruuanlaittoa ja ryhdy viihdyttäjäksi vaan minä nappaan lapset tekemään jotain muuta. (Tämä siis esimerkkinä, lapset viihtyvät keittiössä aika hyvin).

Siskoni perheineen asuu äidin naapurissa, mutta sama systeemi on heilläkin. Isoäidin ja lastenlasten suhde kehittyy ihan hyväksi, vaikka äiti samassa tilassa kanssaan onkin. Toki äitini on lastenvahtina, jos siskon pitää päästä vaikka lääkäriin, mutta muuten ovat paljon yhdessä koko perheenä.

Minä en voisi kuvitella tilannetta, että menemme äidille viikoksi ja minä sanoisin, että hoida lapset, minulla on loma ja käyn kavereilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toki kakkonenkin itse vahtii omat lapsensa mummolassa, jos ei erikseen ole sovittu, että käymme jonkin kohtuullisen ajan jossain muualla.

Vierailija
4/9 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 09:28"]

Joo tuota ketjua lukiessa on kyllä kiitollinen vanhemmistaan. Ja appivanhemmistaankin.

Meillä on oltu monesti useampi yö kylässä, eikä koskaan ole kuulunut mitään valitusta mistään. Kaikki ruuat on tehty, ja olemme molemmissa paikoissa olleet aina ihan vieraina, kaikki on tarjottu valmiina.

Tottakai jonkun kolmen yön jälkeen lapsiperheenä kaipaa sitten jo omiin nurkkiin muutenkin, joten mitään megavierailuja ei tehdä, mutta koskaan ei ole lähdetty kotiin siksi, että isovanhemmat valittaisivat. Vaikka meillä sentään on neljä vilkasta lasta.

[/quote]

onko teidän isovanhemmilla siinä lähellä miehesi tai sinun sisaruksia perheineen, joihin kuluu voimat arjessa?

Vierailija
5/9 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 09:31"]

Meillä onnistuu hyvin, koska me olemme aidosti vieraisilla äidilläni. MInä aikuinen hoidan itse lapseni ja olen seurana äidilleni eikä niin päin, että äiti hoitaa lapset ja minä olen täysihoidossa.

Äitini rakastaa ruuanlaittoa ja opettaa mielellään myös lapsia, mutta hän ei leiki kesken ruuanlaiton. Siten jos lapset eivät jaksa pilkkoa, raastaa tai sekoittaa, niin äitini ei jätä ruuanlaittoa ja ryhdy viihdyttäjäksi vaan minä nappaan lapset tekemään jotain muuta. (Tämä siis esimerkkinä, lapset viihtyvät keittiössä aika hyvin).

Siskoni perheineen asuu äidin naapurissa, mutta sama systeemi on heilläkin. Isoäidin ja lastenlasten suhde kehittyy ihan hyväksi, vaikka äiti samassa tilassa kanssaan onkin. Toki äitini on lastenvahtina, jos siskon pitää päästä vaikka lääkäriin, mutta muuten ovat paljon yhdessä koko perheenä.

Minä en voisi kuvitella tilannetta, että menemme äidille viikoksi ja minä sanoisin, että hoida lapset, minulla on loma ja käyn kavereilla.

[/quote]

Ei ole tästä kyse että olisi KOSKAAN yritetty mennä viikoksi hoidattaman lapset. Korkeintaan on joskus yhden kerran käyty kahdestaan jossain esim. illalla.  

ap

Vierailija
6/9 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme myös  kaukana isovanhemmista ja käymme noin 1krt 2 kuukaudessa. Ja AINA hoidan kaiken lapseeni liittyen. Edes silloin äiti ei hoitanut lastani vaikka vauva-aikana minun yöt olivat todella katkonaisia ja vauva valvotti todella paljon. Koskaan ei tarjottu apua, enkä viitsinyt sitä pyytääkkään. Eikä isovanhemmat nyt enään mitään nuoria ole, joten en viitsi heitä rasittaa enempää.

Mutta siskollani joka asuu samassa kaupungissa, on melkein samanikäinen lapsi kuin minun, niin hän on KOKO AJAN äidilläni hoidossa. He eivät osaa edes kaupassa käydä lapsen kanssa vaan käyvät törkkäämässä sen isovanhemmille.

Vierailija
7/9 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 09:31"]

[/quote]

Tuli mieleen, että ehkä teillä vierailut onnistuvat juuri siitä syystä, että äitisi osaa asettaa rajat. Myös siskollesi.

Jos osa lapsista asuu lähellä, heille ei laiteta rajoja, ja he hoidattavat lapsensa ja kotinsa isovanhemmilla, niin isovanhemmat kiukuttelevat sitten niille jotka tulevat kauempaa, koska välien rikkoutuminen lähellä asuviin haittaisi enemmän heidän arkeaan kuin kauempana asuviin?

Vierailija
8/9 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Vierailija
9/9 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn lasten kanssa vanhemmillani noin kerran kuukaudessa ja viivyn viikon. Meillä ei ole ollut mitään suurempia ristiriitoja. Varmasti vanhempiani joskus ärsyttää, mutta eivät ole mitään sanoneet. Minä luonnollisesti teen kotitöitä ja hoidan lasten pyllynpesut jne. mutta vanhempani viettävät kuitenkin paljon aikaa joka päivä lattialla pikkuautoleikeissä tai muuten vain lasten kanssa.

Meille kaikille on selvää, että tulee aika etteivät lapset näe isovanhempiaan kuin muutamia kertoja vuodessa, koska hoitovapaan jälkeen ei ole aikaa. Ja tulee sekin aika, että he eivät halua mummolaan. Nautitaan nyt, kun saadaan olla kaikki yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi