Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-luvun lapset, kuinka paljonvietitte aikaa lapsena vanhempienne kanssa?

Vierailija
18.07.2013 |

Minä en varmaan yhtään, tai ainakin hyvin harvoin. en muista yhtään kauppa- kävely- ym muuta yhteistä vanhempieni kanssa, saati että minua olisi halailtu? aikani vietin aina kavereiden kanssa. sen takia kauhean vaikea ymmärtää nykyisin sitä miten paljon vanhempien pitää "viihdyttää ja paapoa" lapsiaan. varsinkin kun taidan olla aika itsekäs, äitinä oleminen uuvuttaa mut henkisesti  ja fyysisesti totaalisesti.  mulle sopisinparemmin se avain kaulaan- aikakausi.... ja nyt en siis tarkoita että pitäisin nykymeininkiä välttämättä pahana, tuntuu vaan niin omituiselta kun isot lapset kyhnäävät mielummin vanhempien mukana kuin ystävien seurassa :) 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli kotiäiti ja alle kouluikäisenä tietysti olin paljon hänen kanssaan, isän kanssa ei paljon mitään puuhailtu. Ala-asteella (ei 70-luvulla syntyneet käyneet mitään alakoulua) kaverit meni edelle ja vapaa-aikaa vietin mieluiten kaverin kanssa. Paljon kyllä oltiin perheen kanssa mökillä kesäisin, vaikka oli vaatimaton mökki vailla mukavuuksia.

Vierailija
22/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli kotona, isä töissä. Tein jatkuvasti jotain vanhempien kanssa. Kesälomalla kierrettiin autolla Suomea. Teltta pystytettiin johonkin rantaan. Koirakin oli mukana. Oltiin aina mukana äidin ja isän kotitöissä. Pihalla ja sisällä. Asuinalueella oli paljon lapsia. Meillä oli ns.avoimet ovet. Osa naapurilapsista oli meillä päivähoidossakin. Oltiin myös kavereiden vanhempien apuna. Kaverin äiti oli läheinen ja sen isä järjesti meille aina kesätyön. Sain kyllä kerran selkäänikin kaverin äidiltä. Siis saatiin molemmat, kun oltiin hävitty johonkin yömyöhään. Yhteisöllisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kotona oli aina kun tulivat töistä, työt 7-15.30, tosin isäpuoli teki maatilan töitä ja navettatöitä vielä palkkatyön päälle, se loppui sit eu:n tuloon. Ei vanhemmat meitä kersoja mitenkään viihdyttäneet, fyysisesti raskaassa työssä ja ne kotihommat molemmilla vielä päälle, mutta ei me mitään sellaista kaivattukaan. Pikkulapsena kyllä sai olla sylissä, äiti piti äitiyslomat suurinpiirtein silloin kun edelllinen meni kouluun, meillä on 4-6 vuotta kaikilla ikäeroa. Meistä nuorimmainen nukkui vanhempien huoneessa vielä kouluikäisenäkin, hän oli vähän lellitty. Kyllä ajat on muuttuneet niin että tuntuu että kun minä olin pieni, lapset sai liikkua enemmän mielensä mukaan, ehkä silloin luotettiin enemmän lasten omaan älyyn, ja siihen että ei niitä pahoja ihmisiä ole joka nurkalla vaanimassa.

Ehkä sen takia että olen ollut pikkuvanha esikoinen, en ole itsekään sellainen että jotenkin paapoisin lapsia, saavat kyllä itse keksiä tekemistä, olen kyllä aina joskus askarrellut jotain esikoistyttären kanssa, nuorimmaiset kun ovat poikia ovat isänsä kanssa joka päivä ulkona leikkimässä ja pyöräilemässä. Aikuisen tyttären kanssa katsotaan paljon telkkaria yhdessä kun seurataan samoja sarjoja, ja minä tallennan ne, jotta voidaan katsoa kun ehditään.

Vierailija
24/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän vanhempien kanssa, mutta isovanhempien kanssa paljonkin. Vanhempani kävivät töissä ja opiskelivatkin välillä, joten arkisin minulla oli hoiti muutama naapurin täti tai sukulaistäti, kotiäitejä tai eläkeläisiä, päiväkodissakin olin muutaman kuukauden. Illat vietin samassa talossa asuvan mummon luona ja viikonloput toisessa mummolassa, varmaan ihan omastakin halusta, ja hyvinhän he hoitivat tietenkin. Kouluikäisenä olin tietenkin paljon kavereiden kanssa. Omien vanhempien kanssa tehtiin lomareissuja ja oltiin mökillä kesäisin, arkisin kai lähinnä syötiin ja katsottiin telkkaria yhdessä. Ja lauantaina tietenkin siivottiin ja käytiin saunassa.

Vierailija
25/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon vanhempieni kanssa. Minut laitettiin 1-vuotiaana päiväkotiin tai oikeammin Seimeen. Äiti haki kesäisin klo 16 ja talvisin klo 16.30 sieltä. Klo 17 oli ruoka, jolloin isäkin oli tullut kotiin. Siitä eteenpäin oltiin sitten yhdessä. Vanhemmat eivät harrastaneet mitään muuta kuin pihatöitä, joten opettivat pyöräilemään, luistelemaan, hiihtämään ja uimaan. Viikonloput ja lomat oltiin aina yhdessä. Kierreltiin asuntovaunulla ympäri Suomea kesät talvet, eivätkä vanhemmat ikinä matkustaneet ilman meitä lapsia. Muistan poikkeuksellisena kaksi kertaa, jolloin mummi oli meitä hoitamassa, ja vanhemmat jossakin tilaisuudessa.

Toisaalta äiti on kertonut, että isällä oli usein iltamenoja ja että hän hoiti meitä lapsia paljon yksin. En muista sellaista, muistan tapahtumia viikonlopuilta ja lomilta, ja silloin olimme koko perhe yhdessä. Kun emme kukaan harrastaneet mitään, niin aika paljon vietettiin aikaa yhdessä, vaikka hyvin pienestä pitäen olenkin ollut hoidossa. Elämä oli todella perhekeskeistä, ja isovanhempien luona vierailtiin joka viikko. Eskarin jälkeen isovanhemmat hoitivat, kunnes vanhemmat tulivat kotiin.

Vierailija
26/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla viettivät kuin itsekin. ainoa ero oli se, ettei silloin kuskattu lapsia kouluun tai harrastuksiin, vaan itse piti viedä itsensä. Lomat oltiin aina yhdessä. 

Vierailija
27/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin paljon aikaa vanhempieni kanssa. En ollut päiväkodissa vaan äiti oli kotona ja koko perheen voimin vietimme iltaisin ja viikonloppuisin aikaa. Mummolassa en lusinut kaikkia kesiä kuten useat saman ikäiset ovat tehneet.

Vierailija
28/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. En siitäkään huolimatta, että äitini oli kotiäiti. Hän jynssäsi kotia, leipoi, laittoi ruokaa, siivosi... Näin hänestä vain selän.

En tosiaan muista hänen lukeneen minulle yhtäkään iltasatua, auttaneen läksyissä, leikkineen tai askarrelleen kanssani jne. Halaamisesta ja kehumisesta nyt puhumattakaan. Hän oli nuori äiti, sai minut 21-vuotiaana, enkä ollut esikoinen. Isä oli yrittäjä, ja ihan aina töissä. En muistele lapsuuttani hyvällä.