20-25v lapsen saaneet: miten raskaus ja synnytys sujuivat?
Kun eikös nuorillakin äideillä liity raskauteen ja synnytykseen riskejä, kuten ennenaikainen synnytys, keskenmeno, ahdas lantio ja kehittymätön kohtu? Mielenkiinnosta nuorilta äideiltä kyselisin, että puhuttiinko teille koskaan tuollaisista riskeistä?
Kommentit (10)
20-25 -vuotiaalla ei ole ahdas lantio tai kehittymätön kohtu.
Höpöjuttuja. Raskaus sujui hyvin, ei vaivoja ja vielä pari tuntia ennen supistusten alkua kävin koiran kanssa kävelyllä. Synnytys kesti neljä tuntia ja terve poika syntyi täysiaikaisena ja on nyt 22-vuotias mies.
Hei, Ikis, lopeta jo. Sulle on sata ja miljoonaa kertaa jo kerrottu, että 20-25vuotias on fyysisesti täydellisessä iässä synnyttämään, siinä iässä on kaikkein vähiten komplikaatioita. Ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa iän myötä, samoin teiniäideillä se on hieman kohonnut, ei siis kaksikymppisellä. Lantio on kaksikymppisellä täydessä mitassaan, se ei siitä mihinkään kasva myöhemmin. Keskenmenoriski tuossa iässä on kaikkein alhaisimmillaan.
Täh ei kai tuon ikäisille mikään kehittymätön kohtu tai ahdas lantio ole tuon ikäisillä mikään yleinen ongelma?? Eikös tuossa iässä just ihminen ole biologian kannalta parhaassa iässä synnyttää? Tuo ahdas lantio on varmaan paremminkin teini-äitien keskuudessa yleistä, mutta kyllä mulla on ainakin semmoinen käsitys että 20-vuotias ei todellakaan ole liian nuori synnyttämään.
tuskin kovin monelle 20-25-vuotiaalle on puhuttu neuvolassa tuosta ja syy lienee ilmeinen: heillä EI ole kehittymätön kohtu. Taitaa olla ikis täälä taas aloittajana.
Olen saanut kolme lastani 22, 24 ja 26 -vuotiaana. Raskausaikoina tai synnytyksissä ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Olin jokaisessa raskaudessa töissä äitiysloman alkuun asti. Lapset syntyivät viikoilla 40+4, 40+5 ja 39+0. Synnytykset kestivät 12, 8 ja 4 tuntia. Ei repeämiä. Kaikki synnytykset ilman mitään kivunlievitystä. Palautuminen nopeaa. Lapset terveitä ja kilttejä vauvoja. Olen suositellut kaikille tekemään lapset nuorena.
Ihan vilpittömästä mielenkiinnosta vain kyselen. Ilmeisesti ikäryhmä oli siis liian vanha. En todellakaan tarkoittanut mitään pahaa ja olen pahoillani, jos joku niin luulee. Btw, kuka on Ikis?
t. ykkönen/aloittaja
Olin 23-vuotias kun olin raskaana ja synnytin. Oksensin alkukuukausina, sen jälkeen ei mitään ongelmia, ei turvotusta, liitoskipuja tms. Neuvolassa ei puhuttu riskeistä ikään liittyen, koska niitä ei ole. Synnytys ajallaan, eteni hyvin ja kesti 8 tuntia josta 4h sairaalassa. Terve, keskikäyrillä oleva lapsi, minulle pari tikkiä. Olo oli hyvä heti synnytyksen jälkeen. Toivotettiin tervetulleeksi uudestaankin, puolen vuoden päästä olisi seuraava, nyt ikää sitten "kypsät" 28-v... Olikohan tämäkin tosiaan Ikis?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 17:09"]
Ihan vilpittömästä mielenkiinnosta vain kyselen. Ilmeisesti ikäryhmä oli siis liian vanha. En todellakaan tarkoittanut mitään pahaa ja olen pahoillani, jos joku niin luulee. Btw, kuka on Ikis?
t. ykkönen/aloittaja
[/quote]
Siis Ikis on palstan ikäerohäirikkö, jonka mielestä 20-25-vuotiaat naiset on lapsia. Mutta sinä taisitkin kysyä, että eikö nuorillaKIN liity raskauteen riskejä, ja kysyit puhuttiinko niistä. Totta kai raskauteen siis liittyy riskejä, mutta jos kakskymppisenä on "kehittymätön kohtu", niin tuskin se siitä enää kehittyy... Riskit joista minulle puhuttiin oli samat mitä kaikilla, alkoholin ja lääkkeiden käyttö, äidin sairaudet, lapsen kehitysvammat, jotkut ruoka-aineet vältettäviä ja joitain pitää syödä kunnolla, raskausdiabetes, raskausmyrkytys, vauvan liikkeiden tarkkailu... Nämä siis aiheita joista rutiinisti kysytään, seulotaan ja/tai annetaan joku infolappu. Lantion tilavuuden tarkastaa lääkäri synnytystapa-arviossa. Keskenmenosta ei puhuttu muistaakseni, ehkä olisi jotain puhuttu jos olisin ollut itse siitä huolissani.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 17:09"]
t. ykkönen/aloittaja
[/quote]
Siis Ikis on palstan ikäerohäirikkö, jonka mielestä 20-25-vuotiaat naiset on lapsia. Mutta sinä taisitkin kysyä, että eikö nuorillaKIN liity raskauteen riskejä, ja kysyit puhuttiinko niistä. Totta kai raskauteen siis liittyy riskejä, mutta jos kakskymppisenä on "kehittymätön kohtu", niin tuskin se siitä enää kehittyy... Riskit joista minulle puhuttiin oli samat mitä kaikilla, alkoholin ja lääkkeiden käyttö, äidin sairaudet, lapsen kehitysvammat, jotkut ruoka-aineet vältettäviä ja joitain pitää syödä kunnolla, raskausdiabetes, raskausmyrkytys, vauvan liikkeiden tarkkailu... Nämä siis aiheita joista rutiinisti kysytään, seulotaan ja/tai annetaan joku infolappu. Lantion tilavuuden tarkastaa lääkäri synnytystapa-arviossa. Keskenmenosta ei puhuttu muistaakseni, ehkä olisi jotain puhuttu jos olisin ollut itse siitä huolissani.
[/quote]No tuo selvensi asiaa. Kiitos.
t. ykkönen/aloittaja
Ei puhuttu. Tosin olin jäänyt leskeksi raskausaikana, joten ehkä sitten eivät tahtoneet enempää hysterisoida minua, kun olin sitä jo valmiiksi.
Raskausaikana kolme ensimmäistä kuukautta oksensin aamusta iltaan, ja olin todella väsynyt. Sitten olo parani eikä ollut mitään vaivoja koko raskausaikana (no hemoglobiini oli loppuraskudessa tosi alhainen, mutta en huomannut senkään vaikutusta)
Synnytys kesti 31 tuntia, mutta siitä vain kolme olin sairaalassa, joten sekin meni enemmän kuin helposti.
Henkinen hyvinvointi tietysti oli varmaan mitä oli, tuon leskeksi jäämisen jälkeen, mutta fyysiseen kuntoon se ei siis kuitenkaan vaikuttanut.