wt-taustainen yliopistossa?
Olen 19-v. tyttö, menossa yliopistoon syksyllä. Tulen av:n määrityksien wt-perheestä ja oma sopeutuminen tulevaisuudessa mietityttää. Asuttu kunnan vuokrakämpässä ja vielä pahalla alueella. Äiti siivooja ja isä maahanmuuttajaduunari (nyt jo eronneet).Meillä on syöty einestä ja juotu juhla-aterioillakin maitoa. Ulkona syöminen rajoittunut lähinnä Mäkkäriin. Vaatteet lapsena meillä oli Prismasta tai Tarjoustalosta, nykyään ostelen pääasiassa H&M:n kaltaisista ketjuista tai kirpputorilta. Perheeni on ollut sosiaalitoimen asiakkaana, niin raha- kuin muidenkin ongelmien takia.
Pohdin tässä, että mahdanko sopeutua yliopistoon ollenkaan. Opiskelu kiinnostaa tottakai (yhteiskuntatieteet), mutta "ylemmän luokan harrasteet" kuten vaikkapa kankeat edustusjuhlat tai ooppera.. no thanks. Av-mammojen akateemislapset tuskin mielellään ainakaan hyväksyvät tälläistä junttia piireihinsä!
Kommentit (37)
Aloitus oli vähän kieli poskessa kirjoitettu :) En aio jättää opintoja kesken, opiskelu kiinostaa, pönöttäminen ei. En halua itse omille lapsilleni samanlaista lapsuutta kuitenkaan, mitä itselläni ollut (vaikkei siinä sinänsä mitään vikaa olekaan) Itse olen kyllä valmis ystävystymään vaikka kuninkaallisten kanssa, mietityttää vaan millainen asenne muilla on niitä kohtaan, jotka tulevat erilaisesta kodista.
En ymmärrä miksi pitäisi kuunnella sellaista musiikkia mistä ei pidä? Kenties aivojani ei ole lapsuudessa altistettu tarpeeksi oopperalle nauttiakseni siitä, nyt kenties jo liian myöhäistä :D
Aloitus oli vähän kieli poskessa kirjoitettu :) En aio jättää opintoja kesken, opiskelu kiinostaa, pönöttäminen ei. En halua itse omille lapsilleni samanlaista lapsuutta kuitenkaan, mitä itselläni ollut (vaikkei siinä sinänsä mitään vikaa olekaan) Itse olen kyllä valmis ystävystymään vaikka kuninkaallisten kanssa, mietityttää vaan millainen asenne muilla on niitä kohtaan, jotka tulevat erilaisesta kodista.
En ymmärrä miksi pitäisi kuunnella sellaista musiikkia mistä ei pidä? Kenties aivojani ei ole lapsuudessa altistettu tarpeeksi oopperalle nauttiakseni siitä, nyt kenties jo liian myöhäistä :D
Niin. Yliopistossa on myös roppakaupalla niitä, jotka ovat tottuneet siihen, että ovat muita parempia vanhempiensa aseman takia. Pikkukylän kunnanlääkärin pojan voi esimerkiksi olla vaikea sopeutua siihe, että samalla vuosikurssilla on viisi sellaista, joilla on täsmälleen samanlainen tausta, ja lisäksi vielä kahden tytön vanhemmat ovat sydänkirurgeja jne. Ei voikaan päteä pelkillä vanhempien ansioilla. Eikä tenteistä saa välttämättä yhtään parempia arvosanoja kuin se "wt-perheen" vesa.
Varaudu kateuteen ja syrjimiseen
ei siellä mitään eliittimeininkiä ole. lukiossa on enemmän näyttämisenhalua joillakin. mihin yliopistoon menet?
En muista, että ketään olisi yliopistossa kiinnostanut toisten taustat. Suurin osa asuu kuitenkin opiskelija-asunnoissa tai pikkuyksiöissä tms., ja monet tulevat toiselta paikkakunnalta. Hyvin sinne sekaan sopii.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 16:20"]
[/quote]
Kieli poskessa tai puoliksi tosissaan, mutta tuolla ennakkoasenteella sinusta tuskin koskaan tulee kaveria muille kuin kaltaisillesi "pönötyksenvihaajille".
WT-väen - kuten sinunkin - ongelmana on se, että muiden tapa elää on aina väärä ja vain rahvaanomaisuus, junttimaisuus ja muiden halveksiminen nimittelemällä ja ivailemalla on oikein. Kolmannen polven akateemisen perheen lapsi on naurettava siksi, että ei harrastanut pussikaljaa ja parinvaihtoa 13v iässä kuten sinä. Muiden huomioon ottaminen ja ystävällinen käytös on pönötystä puhumattakaan siitä, että liikuntaharrastukset vaakamamboa lukuunottamatta ovat osoitus väärästä elämänasenteesta.
En usko, että monikaan haluaa ystävystyä kanssasi. Se ei johdu muista vaan sinusta: kuka haluaa kaveerata sellaisen kanssa, joka lähtökohtaisesti ei halua tulla muiden kanssa toimeen?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 16:20"]
[/quote]
Kieli poskessa tai puoliksi tosissaan, mutta tuolla ennakkoasenteella sinusta tuskin koskaan tulee kaveria muille kuin kaltaisillesi "pönötyksenvihaajille".
WT-väen - kuten sinunkin - ongelmana on se, että muiden tapa elää on aina väärä ja vain rahvaanomaisuus, junttimaisuus ja muiden halveksiminen nimittelemällä ja ivailemalla on oikein. Kolmannen polven akateemisen perheen lapsi on naurettava siksi, että ei harrastanut pussikaljaa ja parinvaihtoa 13v iässä kuten sinä. Muiden huomioon ottaminen ja ystävällinen käytös on pönötystä puhumattakaan siitä, että liikuntaharrastukset vaakamamboa lukuunottamatta ovat osoitus väärästä elämänasenteesta.
En usko, että monikaan haluaa ystävystyä kanssasi. Se ei johdu muista vaan sinusta: kuka haluaa kaveerata sellaisen kanssa, joka lähtökohtaisesti ei halua tulla muiden kanssa toimeen?
[/quote]
Ööh anteeksi mitä? Rahvaanomaisuus, junttimaisuus ja muiden halveksiminen on oikein? Missä kohtaa sanoin niin? Pussikaljailua olen harrastanut nuoressa iässä, mutta parinvaihtoa en (itseasiassa minulla on ollut vain yksi poikaystävä, jonka kanssa edelleenkin seurustelen). En halveksi akateemistaustaisia, pikemminkin olen kateellinen, kun ovat saaneet lähtökohtaisesti jo paremmat mahikset elämään.
Ja lähtökohtaisesti haluan tulla muiden kanssa toimeen! Onko epänormaalia, jos nuorta jännittää uuteen ympäristöön meneminen uusien ja erilaisten ihmisten sekaan?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 16:23"]
ei siellä mitään eliittimeininkiä ole. lukiossa on enemmän näyttämisenhalua joillakin. mihin yliopistoon menet?
[/quote]
helsinkiin
Alussa järjestetään paljon tutustumisia ja kissanristiäisiä; niihin kannattaa mennä mukaan, niin saa varmasti kavereita. Myöhemmin voi olla vaikeampaa, jos ei ole ensimmäisenä vuonna aktiivinen.
Voi vitsi näitä wt-juttuja. Ketä oikeasti kiinnostaa? No, aloittaja keksi kivan jutun, jolla tätä aihetta voi taas pyöritellä.
Jos nyt menisin yliopistoon vaikka lukemaan yhteiskuntatieteitä, alkaisin tutkia tätä wt-höpötystä. Millaisilla ihmisillä on tarve luokitella toisia? Millaisia itsetuntovaurioita on niillä, joilla on tarve luokitella ihmisiä esim. wt:ksi? Mitä nämä ihmiset ovat valmiita tekemään nostaakseen itsetuntoaan ja omanarvontuntoaan ja imagoaan haluamaansa suuntaan? Mistä heidän onnensa koostuu?
Tutkimushypoteesi: Henkilöt, jotka aktiivisesti luokittelevat ihmisiä wt:ksi/muihin yhteiskuntaluokkiin, kärsivät itsetuntovaurioista ja alemmuudentunteista. Heidän minuutensa on heikko ja sen tukemiseksi he tarvitsevat selvästi määriteltyjä merkkejä, joilla voivat luokitella ihmiset eri luokkiin. He pyrkivät ylläpitämään omassa elämässään merkkejä, jotka sulkevat heidät pois wt-ryhmästä ja identifioivat heidät yhteiskuntaryhmään, johon halauavat samastua. Kuka tutkisi?
Hei, ihmisiähän me vain ollaan! Terv. tohtorinna Tallinnan-laivalta
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 16:23"]
[/quote]
helsinkiin
[/quote]
muutama mun tuttu opiskelee siellä. ovat kotoisin maalta ja vähänkoulutetuista oloista. jos on kuitenkin huono tunnelma niin mene maalle yliopistoon, eikä varmasti ole mitään snobbailuu.
Ihmeellisen negatiivisia vastauksia ap on saanut. En tajua. Ymmärrän häntä täysin. Itsekin opiskelin Helsingin valtsikassa ja koin ulkopuolisuutta, sillä suuri osa opiskelukavereista oli varakkaista, vähintään ylenmmän keskiluokan perheistä ja käyttivät paljon rahaa kaikkeen mahdolliseen, vaikka olivat opiskelijoita. Kyllä se tausta erottelee ihmisiä, tästä on vaikka kuinka paljon tutkimustietoa.
Ap:lle sanon, että kyllä sinä ystäviä löydät, ei hätää. Et välttämättä niiden joukosta, jotka harrastavat purjehtimista, iltapukujuhlia ja maailmanympärimatkoja, mutta opiskelijoiden joukossa on muunkinlaista seuraa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 16:44"]
Voi vitsi näitä wt-juttuja. Ketä oikeasti kiinnostaa? No, aloittaja keksi kivan jutun, jolla tätä aihetta voi taas pyöritellä.
Jos nyt menisin yliopistoon vaikka lukemaan yhteiskuntatieteitä, alkaisin tutkia tätä wt-höpötystä. Millaisilla ihmisillä on tarve luokitella toisia? Millaisia itsetuntovaurioita on niillä, joilla on tarve luokitella ihmisiä esim. wt:ksi? Mitä nämä ihmiset ovat valmiita tekemään nostaakseen itsetuntoaan ja omanarvontuntoaan ja imagoaan haluamaansa suuntaan? Mistä heidän onnensa koostuu?
Tutkimushypoteesi: Henkilöt, jotka aktiivisesti luokittelevat ihmisiä wt:ksi/muihin yhteiskuntaluokkiin, kärsivät itsetuntovaurioista ja alemmuudentunteista. Heidän minuutensa on heikko ja sen tukemiseksi he tarvitsevat selvästi määriteltyjä merkkejä, joilla voivat luokitella ihmiset eri luokkiin. He pyrkivät ylläpitämään omassa elämässään merkkejä, jotka sulkevat heidät pois wt-ryhmästä ja identifioivat heidät yhteiskuntaryhmään, johon halauavat samastua. Kuka tutkisi?
[/quote]
Hei tohtorinna!
Voisitko näin aluksi määritellä, mitä tarkoittaa
a) aktiivisesti
b) yhteiskuntaluokka
c) itsetuntovaurio
d) alemmuudentunne
e) minuus (ja edelleen heikko minuus)
f) merkki ( ja edelleen määritelty merkki)
g) selkeä
h) identifiointi
i) samastuminen ( ja edelleen halu samastua)
j) luokittelu ( ja edelleen luokka ja yhteiskuntaryhmä)
k) imago
l) onni
Mitä pääainetta ap lähtee opiskelemaan? Sopeutuminen riippuu vähän siitäkin. Tietyt alat ovat enemmän elitistisiä ja "perinnöllisiä" kuin toiset.
Olen itsekin vaatimattomista oloista maaseudulta kotoisin. Omalla alallani ehkä 50% opiskelukavereistani oli jokseenkin samantaustaisia, loput ns. paremmista perheistä. Eipä tuo ole ongelmia tuottanut kun olen yliopiston ja kaupungissa asumisen myötä kouliintunut. Tulen toimeen ihmisten kanssa heidän taustaansa katsomatta.
Tärkeintä on oivaltaa, että olet taustastasi huolimatta tasa-arvoinen opiskelutovereihin verrattuna. Avoin mieli auttaa; älä nöyristele mutta älä myöskään kanna turhia ennakkoluuloja ns. paremmista oloista tulevia kohtaan. Koska Suomessa mennään yliopistoon oman menestyksen eikä rahan avulla, voi olettaa että kaikki sisään päässeet ovat enemmän tai vähemmän yhtä fiksuja kuin sinä.
Tsemppiä ap opintoihin!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 16:44"]
[/quote]
Äläs nyt. :) Mä olen myös wt-taustainen, nyt akateeminen "mikälie". Kyllä mua mietititty ja jännitti nämä luokka-asiat kovastikin. Kun oma perhe pitää akateemisia eri porukkana, ei ns. tavallisina ihmisinä, on nuori korkeakouluun mennessään hämmentävässä välikädessä. Mulla oli tämmöinen tilanne. Jännitin jo ihan tapakulttuurin erilaisuutta. Ja olihan siellä erilaisia ihmisiä ja ihmisillä erilaisia elämänkokemuksia. Lopulta se oli tosi kiinnostavaa ja ymmärsin että mun taustallani näen maailmaa hiukan eri tavalla kuin kultalusikka suussa syntyneet, eikä se ole ollenkaan huono asia. Päinvastoin.
Ap:lle sanoisin että älä jännitä. Te olette kaikki jo nuoria aikuisia, ette enää pelkään vanhempienne jatkeita. Vaikka yliopistossa on varmasti myös ylemmän sosiaaliluokan perheistä tulevia, olette silti aikalailla samassa tilanteessa opiskelijoina. Toki joillakin on enemmän rahaa käytössään mutta on siellä varmasti muitakin joiden vanhemmilla ei ole varaa sponssata. Ja aika harva siellä oopperaa harrastaa. :)
Paljon onnea opiskelupaikasta! Nyt sulla alkaa uusi vaihe elämässä, ota siitä kaikki irti! Onnea opintoihin!
Olen itse duunariperheestä. Opiskelin humanistisia, valtiotieteellisiä ja käyttäytymistieteellisiä aineita yliopistossa. Löysin paljon elinikäisiä ystäviä, joiden kanssa minulla on yhteistä ajatusmaailmaa ja kiinnostuksen kohteita, kuten vaihtoehtomusiikki ja elokuvat. Löydät varmasti ystäviä kun et olecliian ennakkoluuloinen. Kukaan ei ole pelkkä taustansa tuote, oli sitten yläluokkaa tai duunariperheen vesa. Molemmista voit löytää samanhenkisen ystävän.
Yliopistossa on nykyään paljon enemmän kiusaamista kuin ennen.
Mielestäni perhetausta ei kuitenkaan ole ensisijainen ärsyke kiusaamiselle.
Jos ei niin tasaisen varakkaan keskiluokkainen taustasi on ainoa asia, jonka epäilet provosoivan porukkaa yliopistossa, niin pärjäät varmaan hyvin. Itse asiassa varmaan paremmin kuin moni.
Yliopistossa pätee sama kuin lukiossa eli samankaltaiset löytävät toisensa. Kyllä siellä on pissiksiä, luusereita jne. ihan samalla tavalla kuin muuallakin. Todennäköisyytesi jättää opinnot kesken on aika iso tuolla asenteella, mutta uskon, että se ei sinua haittaa.
Ooppera on muuten kaunista musiikkia, ei mitään eliittiharrastamista.