Anoppi nalkuttaa, kun en tee puutarhatöitä ym.
Olen lapsuuden kodissani kokenut niin kerrostalo-, rivitalo- kuin omakotitaloasumisenkin.
Jos tuolloin lapsena nuorena tulin siihen tulokseen, että ei omakotitaloa minulle. En pidä puutarhatöistä, en talon kunnossapidosta (niitä pieniä hommia on aina), en lumitöistä.
Rivitalo, jossa kaikki edellämainitut tehdään huoltoyhtiön toimesta käy.
Tutustuimpa mieheeni. Lähes ensitreffeillä jo kerroin, että ei omakotitaloasumista minulle. Tämä oli miehelle ok.
Kun meille tuli lapsia, niin mies alkoi haaveilemaan omakotitalosta. Sovimme keskustelujen jälkeen, että voimme sinne sellaisen hankkia ja sinne muuttaa, kunhan minun ei tarvitse sen suhteen mitään tehdä. Jos hän haluaa siinä talossa asua, niin hän sitten hoitaa niin puutarhan (tai jättää hoitamatta), talon jne.
Mies löysi mieleisensä talon. ostettiin ja muutettiin. Mies on onnellinen, kun saa ahertaa puutarhassa ja remontoida taloa. Minulle tietysti kelpaa onnellinen mies :)
Anoppi vain nalkuttaa joka ikinen kerta kun meillä käy, että on epäreilua, että hänen poikansa joutuu kaikki työt tekemään. Minä kun en viitsi edes marjoja poimia, omppuja mehustaa, kukkia kasvattaa jne. Haukkuu minua laiskaksi niin omille kuin minunkin sukulaisille.
Anoppi myös käy suht koht usein. 1-2 kertaa viikossa ainakin piipahtaa. tämä käyminen olisi muuten ihan ok, koska onhan lapsistakin kiva mummoansa nähdä, mutta tuo iänikuinen nalkutus harmittaa ja loukkaa.
Kommentit (25)
Näitä nalkuttavia anoppeja riittää, mulla on kans sellainen. Oletko sanonut anopillesi, että asetit joitakin ehtoja ennen muuttoa ja että olet kantasi tehnyt miehelle erittäin selväksi aikanaan jo? Voit siihen pyytää vaikka miehen paikalle ja miehesi voi äiteelleen sanoa, että voi käydä teillä kyllä, mutta arvostelemaan ei tarvitse tulla.
Meillä anoppi nalkutti kun en heidän mökilleen mennessä alkanut heti nyppiä rikkaruohoja, kääntämään kompostia, tyhjentämään ulkohuusseja ja muuta vastaavaa - laiska kun olen ja jätän ne vanhalle anopille tehtäväksi. Sanoin, että ensinnäkin se on heidän valintansa pitää mökkiä ja sen ympärillä valtavaa hoidettua pihaa ja että minulla on kyllä omallakin pihalla työmaata ihan tarpeeksi, ei sielläkään anoppia näy kitkemässä. Ja mielestäni se paskahuussin tyhjennys ei meille kuulu kun emme sen läjän tekemiseen mitenkään osallistuneetkaan.
Myös mieheni on niin kurkkua myöten täynnä siellä olevaa työleiriä, että tänä kesänä emme ole paikalle edes menneet lukuisista pyynnöistä huolimatta. Jos sinne menee, niin ihan tasan varmasti vartin sisällä appiukon moottorisaha pärähtää, pari isoa puuta kaatuu ja pääsemme puusavottaan. Muuten kyllä tulemme toimeen ihan mukavasti, mutta jotakin ehtoja pitää näköjään asettaa. :-)
Reilut 300 km väliä auttaa kummasti. Anoppi ei varmaan edes tiedä, kuka meillä tekee mitäkin.
Entäpä jos sanoisit anopillesi, että olisi aika hänen keskittyä ihan omien asioiden hoitamiseensa. Tämän voit sanoa ihan ystävällisesti mutta napakasti. Voihan olla, että se suuttuu siitä, mutta mitä sitten. Onhan hän nytkin ihan hirmuisen kiukkuinen, tuskin hänen kiukkunsa kovasti voi tuosta kasvaa.
Voit vielä lisätä, että onko anoppi tosiaan niin julma, että haluaa riistää omalta pojaltaan rakastamansa puutarhatyöt, kun niin tyrkyttää niitä miniälle.
(Kumma juttu, ettei sinun miehesi saa nalkuttavan äitinsä suuta tukkoon. Miksihän äidin pahaa puhetta pitää sietää, eikä hänelle saisi muka sanoa vähän takaisin, ihan vain omien rajojen selventämiseksi.)
Onko sinun MIEHESI kertonut diilistänne äidilleen? Vai sinä olet kertonut? Sano miehellesi, että selvittää tuon asia ja että asia jurppii sinua.
Jos mikään ei muutu, sinun on sanottava, että hei anoppi, minua harmittaa kun puhut minulle puutarhan hoitamisesta. Voitko olla enää puhumatta puutarhanhoidosta minulle?
Ihan silleen ystävällisesti.
anopille on kerrottu moneen kertaan, että oli miehen haave muuttaa omakotitaloon ja että hän siksi hoitaa ne hommat. Toki olen joutunut hänen työmatkoillaan ollessaan tekemään esim. lumitöitä, koska muuten en itse olisi töihin päässyt ym.
Vaikka anoppi on tietoinen, että se olen minä, jok olen joustanut tässä asumisasiasa miehen iloksi, niin se ei hänelle riitä. koska jos saa omakotitalon asumisen ilot, niin pitäisi sitten kuulemma tehdäkin jotain niiden ilojen eteen.
Itse pidän lasitetusta pervekkeesta enemmän kuin isosta pihasta. Anopin mielestä vain valehtelen...