Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostellaanko aikuislukion kirjoitukset ja tavalliset yo-kirjoitukset eri kriteerein?

Vierailija
04.08.2020 |

Syystä ja toisesta kirjoitan tänä vuonna pari ainetta uudelleen. Koska olen lukioikäistä kypsempi, sovelletaanko minuun kovempia kritereejä, kuin nuoriin lukio-opiskelijoihin?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ja olisi eri kriteerit, niin varmaan just toisin päin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei titenkään.

Vierailija
4/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ja olisi eri kriteerit, niin varmaan just toisin päin

Miksi ihmeessä toisin päin?

Vierailija
5/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sama kriteeristö, samat pisterajat aivan kaikille.

Vierailija
6/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ja sun koulusi opettejahan ne varsinaisesti arvostelee. Tutkintolautakunta ainoastaan varmistelee, että onko ne sen opettajan kanssa samaa mieltä.

Vierailija
7/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ja sun koulusi opettejahan ne varsinaisesti arvostelee. Tutkintolautakunta ainoastaan varmistelee, että onko ne sen opettajan kanssa samaa mieltä.

Onko aikuislukioissa näissä eroa, että lähteekö "aliarvioituna" vai "yliarvioituna"? Haluaisin oikeasti nyt oppia nämä asiat ja pärjätä kirjoituksissa hyvin, mutta jotenkin stressaa, että onko aikuislukiolaiset joko lepsumman tai kovemman arvostelun piirissä.

Vierailija
8/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
9/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko aikuislukioissa näissä eroa, että lähteekö "aliarvioituna" vai "yliarvioituna"? Haluaisin oikeasti nyt oppia nämä asiat ja pärjätä kirjoituksissa hyvin, mutta jotenkin stressaa, että onko aikuislukiolaiset joko lepsumman tai kovemman arvostelun piirissä.

Arvostelu on kaikille sama. Tai no, niin sama kuin nyt voi olla, ihmisethän kaiken arvostelevat. Mutta aikuislukiolaisena saat sitä samaa arvostelua kuin muuallakin. Sama koulutus tuottaa opettajia sekä ilta- että päivälukioon, ja samat opettajat voivat opettaa molemmissa.

Vierailija
10/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään sen enempää tai vähempää kuin päivälukiossa. Osalle aikuisia tosin saattaa tulla järkytyksenä, että he saavat kirjoiuksista verraten huonon arvosanan, eivätkä hyvää, vaikka ao. oppiaine olisi heille omasta mielestä  hyvin hallussa. - Esimerkiksi kielissä, jolloin pitäisi hallita verraten hyvin kielioppi asiat.

Toiaalta osalle aikuislukiossa ylioppilaaksi kirjoittaneilla tärkeintä on vain päästä ylioppilaaksi; arvosanoista viis.  Ellen itse olisi saanu ni-in paljon kannustusta jatko-opintoihin muutamalta iltatlukio aikaiselta opettajaltani, niin tuskin olisin enää hakeutunut jatkamaan opintojani yliopistossa, kun olin muka jo "liian vanha" sellaiseen..       

Vierailija
11/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuislukiossa arvostellaan samalla tavalla kuin päivälukiossakin. Ei siis lepsummin tai ankarammin. Tämähän riippuu myös opettajasta paljon. Jotkut arvioivat todella rankalla kädellä, toiset taas hieman höllemmin. Sensori sitten muuttaa pisteitä tarvittaessa suuntaan tai toiseen.

Aikuislukiossa olen huomannut sen, että monella saattaa olla omasta osaamisestaan ruusuisempi kuva kuin todellisuudessa. Siksi saattaa tuntua, että arvostelu on paljon ankarampaa kuin "muualla". Näistä kannattaa puhua opettajalle, sillä hänen työtään on kertoa sinulle kriteerit ja arvioida realistisesti ja reilusti. :) Tsemppiä opiskeluun!

- Aikuislukion äidinkielen opettaja

Vierailija
12/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee korottamaan arvosanoja aikuisiällä, niin voiko ilmoittautua mihin vain lukioon missä niitä kokeita järjestetään? Reaalista minulla ei ole arvosanaa yo-todistuksessani lainkaan, joten siitä menen kirjoittamaan 2-3 ainetta. 

Kokeethan ovat jonkin verran muuttuneet. Riittääkö että otan netistä selvää tai kysyn vain joltain lukion opettajalta/opolta asiasta? Ei kai siihen varsinaista "valmennusta" enää tarvitse, kunhan vain valmistautuu itse kokeeseen hyvin.

Vierailija
13/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee korottamaan arvosanoja aikuisiällä, niin voiko ilmoittautua mihin vain lukioon missä niitä kokeita järjestetään? Reaalista minulla ei ole arvosanaa yo-todistuksessani lainkaan, joten siitä menen kirjoittamaan 2-3 ainetta. 

Kokeethan ovat jonkin verran muuttuneet. Riittääkö että otan netistä selvää tai kysyn vain joltain lukion opettajalta/opolta asiasta? Ei kai siihen varsinaista "valmennusta" enää tarvitse, kunhan vain valmistautuu itse kokeeseen hyvin.

Menee oman vanhan lukion kautta. Näin mulle ohjeistettiin.

Mä kirjoitan syksyllä yhden aineen, jota en ehdi käymään ensi vuoden puitteissa, ja kyllä mua vähän mietityttää, että meneekö ihan päin prinkkalaa uusien koejärjestelyn vuoksi. Ja jääköhän multa jotain huomiotta, kun pänttäilen vain itsekseni.

Onkohan näistä kellään täällä mitään tietoa? Eli koejärjestelyiden "rakettitieteisyydestä" ja siitä, jos ei istu opetuksessa tunteja vaan pänttää itsenäisesti kirjoista, niin jääkö jotain tietoa saamatta, joka pitäisi kirjoituksissa osata? 

Ap

Vierailija
14/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitukset järjestetään 2 kertaa vuodessa ja ne on kaikille samat. Huolimatta siis siitä oletko nuori tavislukiolainen, tukiopetettu, maahan muuttanut, aikuiskoululainen, ruotsin kielellä suorittava, jne.

Ainoa ero on se, että terveydellisistä seikoista voi saada kompensaatiota. Ne on hyvä selvittää lääkärin kanssa, mikäli itselläsi jotain havaitset.

Vierailija
15/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostellaan samalla tavalla, mutta tulos ei vaikuta pisterajoihin.

Vierailija
16/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat samalla viivalla, ja kirjoituksia on nimenomaan yhtenäistetty niin että esimerkiksi syksyn ja kevään kirjoitukset kerätään nykyään samaan kellokäyrään, jottei ajankohta toisi kenellekään etua. Entisaikaanhan syksyllä kirjoitti enemmän kevään reputtajia ja pisterajat saattoivat olla alhaisemmat.

T. Tutkinnon täydentäjä minäkin.

Vierailija
17/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa tuohon kurssien itsenäiseen suorittamiseen mitään? Siis riittääkö tosiaan se kirjasarjan paukuttaminen ja opetus.tv:n toljottaminen kohtuulliseen suoritukseen, vai pitäisikö suosiolla yrittää rutkia lukujärjestykseen vielä sekin aine?

Ja miten sähköiset kirjoitukset toimii? Voiko niitä harjoitella jossain?

Vierailija
18/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee oman vanhan lukion kautta. Näin mulle ohjeistettiin.

Mä kirjoitan syksyllä yhden aineen, jota en ehdi käymään ensi vuoden puitteissa, ja kyllä mua vähän mietityttää, että meneekö ihan päin prinkkalaa uusien koejärjestelyn vuoksi. Ja jääköhän multa jotain huomiotta, kun pänttäilen vain itsekseni.

Onkohan näistä kellään täällä mitään tietoa? Eli koejärjestelyiden "rakettitieteisyydestä" ja siitä, jos ei istu opetuksessa tunteja vaan pänttää itsenäisesti kirjoista, niin jääkö jotain tietoa saamatta, joka pitäisi kirjoituksissa osata? 

Ap

No voi hitsi, jos nyt pitää sinne vanhaan lukioon mennä se kirjoittamaan... Olen siis kirjoittanut aikoinaan ylioppilaaksi 18-vuotiaana ja nyt olen jo vanhempi. Ei huvittaisi sille paikkakunnalle mennä sitä kirjoittamaan. 

Vierailija
20/32 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa tuohon kurssien itsenäiseen suorittamiseen mitään? Siis riittääkö tosiaan se kirjasarjan paukuttaminen ja opetus.tv:n toljottaminen kohtuulliseen suoritukseen, vai pitäisikö suosiolla yrittää rutkia lukujärjestykseen vielä sekin aine?

Ja miten sähköiset kirjoitukset toimii? Voiko niitä harjoitella jossain?

Mistä ylipäätään saa selville ne kirjasarjat, joilla varmasti pärjää. Tähtään L:ään nimittäin, tai vähintään E:hen. 

Mitä tulee siihen sähköiseen kokeeseen, niin ei kai sen pitäisi kovin vaikeaa olla... Ainakaan tällaiselle joka on tietokonetta käyttänyt :D Pitääkö sinne viedä muuten oma läppäri mukana, ei kai? Ei varmaan saakaan, eihän ne niitä koneita ehtisi tarkistamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä