Arvostellaanko aikuislukion kirjoitukset ja tavalliset yo-kirjoitukset eri kriteerein?
Syystä ja toisesta kirjoitan tänä vuonna pari ainetta uudelleen. Koska olen lukioikäistä kypsempi, sovelletaanko minuun kovempia kritereejä, kuin nuoriin lukio-opiskelijoihin?
Kommentit (32)
Sähköisissä yo-kokeessa pitää osata itse avata kone "oikein" ja ainaki meillä piti käydä testaamassa tiettynä päivänä abitin avaamista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee korottamaan arvosanoja aikuisiällä, niin voiko ilmoittautua mihin vain lukioon missä niitä kokeita järjestetään? Reaalista minulla ei ole arvosanaa yo-todistuksessani lainkaan, joten siitä menen kirjoittamaan 2-3 ainetta.
Kokeethan ovat jonkin verran muuttuneet. Riittääkö että otan netistä selvää tai kysyn vain joltain lukion opettajalta/opolta asiasta? Ei kai siihen varsinaista "valmennusta" enää tarvitse, kunhan vain valmistautuu itse kokeeseen hyvin.
Menee oman vanhan lukion kautta. Näin mulle ohjeistettiin.
Mä kirjoitan syksyllä yhden aineen, jota en ehdi käymään ensi vuoden puitteissa, ja kyllä mua vähän mietityttää, että meneekö ihan päin prinkkalaa uusien koejärjestelyn vuoksi. Ja jääköhän multa jotain huomiotta, kun pänttäilen vain itsekseni.
Onkohan näistä kellään täällä mitään tietoa? Eli koejärjestelyiden "rakettitieteisyydestä" ja siitä, jos ei istu opetuksessa tunteja vaan pänttää itsenäisesti kirjoista, niin jääkö jotain tietoa saamatta, joka pitäisi kirjoituksissa osata?
Ap
No voi hitsi, jos nyt pitää sinne vanhaan lukioon mennä se kirjoittamaan... Olen siis kirjoittanut aikoinaan ylioppilaaksi 18-vuotiaana ja nyt olen jo vanhempi. Ei huvittaisi sille paikkakunnalle mennä sitä kirjoittamaan.
Oma vanha lukio on ensisijainen suorituspaikka mutta varsinkin jos sinne on pitkä matka, voit tiedustella myös muista itseäsi lähellä olevista lukioista mahdollisuutta kirjoittaa siellä. Näin tehdään myös silloin jos omaa vanhaa lukiota ei enää ole olemassa.
Oma läppäri pitää olla! Kirjasarjat voi tsekata vaikka suomalaisesta kirjakaupasta 🙂
Mua mietityttää erityisesti reaalin kohdalla. Jos opiskelee kirjoista superahkerasti ja osaa kirjoittaa hyvin, niin riittääkö se? Onko arvostelukriteereihin tullut jokin sellainen muutos, joka pitäisi osata ottaa huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa tuohon kurssien itsenäiseen suorittamiseen mitään? Siis riittääkö tosiaan se kirjasarjan paukuttaminen ja opetus.tv:n toljottaminen kohtuulliseen suoritukseen, vai pitäisikö suosiolla yrittää rutkia lukujärjestykseen vielä sekin aine?
Ja miten sähköiset kirjoitukset toimii? Voiko niitä harjoitella jossain?
Mistä ylipäätään saa selville ne kirjasarjat, joilla varmasti pärjää. Tähtään L:ään nimittäin, tai vähintään E:hen.
Mitä tulee siihen sähköiseen kokeeseen, niin ei kai sen pitäisi kovin vaikeaa olla... Ainakaan tällaiselle joka on tietokonetta käyttänyt :D Pitääkö sinne viedä muuten oma läppäri mukana, ei kai? Ei varmaan saakaan, eihän ne niitä koneita ehtisi tarkistamaan.
Tässä juuri vänkytän sen ohjelman kanssa, eikä se ihan yhtäkkiä kamalan näppärältä vaikuta. Oma kone mukaan.
Kirjasarjan pitäisi vastata nykyistä OPSia. Mutta tätä juuri mietin, että jos on vain sen kirjasarjansa nojassa, niin jääkö siinä sitten jotain uupumaan.
Mistä sä pääset siihen ohjelmaan? Haluan itsekkin, vaikka aionkin kirjoittaa vasta keväällä
Eräässä entisessä työpaikassani esimieheni oli käynyt aikuislukion. Yo-kirjoituksissa hänen ruotsin aineensa oli hylätty, koska ytl:n mielestä se oli liian hyvä ja olivat olleet sitä mieltä, että kokelas oli lukenut sen jostain ja opetellut ulkoa. Henkilö oli katkera siitä, ettei ytl ottanut huomioon, että 30v henkilöllä on erilainen ja kypsempi ajatusmaailma kuin 10v nuoremmilla. Tässä oli hänen syynsä olla käyttämättä pakkoruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Oma läppäri pitää olla! Kirjasarjat voi tsekata vaikka suomalaisesta kirjakaupasta 🙂
No eikö se kone pidä viedä sinne etukäteen, jotta tarkistavat ettei siellä ole mitään materiaalia...?
Ja onko se sähköinen koe sitten sellainen, että siinä kirjaudutaan jonnekin ja se tallentuu johonkin järjestelmään?
Sähköinen yo-koe on Abitissa, jonne mennään valmiiksi annetun USB-tikun kautta. Koneella oleviin materiaaleihin ei siis pääse käsiksi ollenkaan, kuten ei nettiselaimiinkaan
Jos on kauan omasta lukiosta, menisin ainakin jonkun kurssin tekemään aikuislukioon. Oppii samalla abitin käyttöä. Ja saa kirjoittaa siellä.
En lukisi vain itse.
Vähintäänkin pitää käydä läpi vanhoja yo kokeita.
Ylen abiohjelmat myös.
Sitten miettisin tarkkaan kannattaako korottaa tai päivittää vanha reali. Esim lääkikseen vain ensikertalaiset voi päästä todistuksella. Mihin siis on pyrkimässä ja onko korotuksista hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kauan omasta lukiosta, menisin ainakin jonkun kurssin tekemään aikuislukioon. Oppii samalla abitin käyttöä. Ja saa kirjoittaa siellä.
En lukisi vain itse.
Vähintäänkin pitää käydä läpi vanhoja yo kokeita.
Ylen abiohjelmat myös.
Sitten miettisin tarkkaan kannattaako korottaa tai päivittää vanha reali. Esim lääkikseen vain ensikertalaiset voi päästä todistuksella. Mihin siis on pyrkimässä ja onko korotuksista hyötyä.
Voiko sitä Abitin käyttöä opetella muuten missään, kuin esim. käymällä aikuislukiossa jonkun kurssin jonka aikana sitä käytetään?
Jos reaaliaineita mielin kirjoittaa, niin mikä kannattaisi sitten aikuislukiosta ottaa? Mieluummin opiskelisin itsenäisesti ja abiohjelmien avulla. Vanhoja yo-kokeita nyt käyn tietenkin läpi.
En vielä tiedä haenko yliopistoon vai ammattikorkeakouluun. Aion joka tapauksessa kirjoittaa reaalin ja mahdollisesti korottaa muiden aineiden arvosanoja. Tuleepahan samalla treenattua sitä opiskeluakin ja kirjoittamista. AMK:hon haettaessa ratkaisee sekä todistus että pääsykoe käsittääkseni.
Tässä juuri vänkytän sen ohjelman kanssa, eikä se ihan yhtäkkiä kamalan näppärältä vaikuta. Oma kone mukaan.
Kirjasarjan pitäisi vastata nykyistä OPSia. Mutta tätä juuri mietin, että jos on vain sen kirjasarjansa nojassa, niin jääkö siinä sitten jotain uupumaan.