Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lakkoja pidetään herkkuna?

Vierailija
17.07.2013 |

Suomen soilla ja metsissä tuskin kasvaa kuvottavamman makuisia marjoja kuin lakat. Hyi! Pitääkö joku niiden mausta oikeasti? 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette syöneet raakana poimittuja tai pilaantuneita marjoja, jos ne ovat teidän mielestänne pahanmakuisia. Hyvän hillan makun muistuttaa ... no, ehkä aprikoosia tai persikkaa näistä tutummista hedelmistä.

Ne ovat hyviä siksi,että ovat kauniita, mehukkaita (kypsät!) ja oikeastaan harvinaisia, kun ei niitä ihan yhtä yleisesti saa kuin mustikoita ja puolukoita.

Nykyään ei juuri mistään saa sellaista oikeaa, hampaissa narskuvaa leipäjuustoa. Lieneekö nykyisten lehmien maito erilaista, kun ne kaupan juustot ovat jotenkin murenevia, eivät narskuvia. Pitäski hommata suomenkarjanlehmien maitoa ja kokeilla valmistaa itse juustoa, olisko se yhtä hyvää kuin ennen mummon tekemä.

Vierailija
22/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät mielestäni suurta herkkua, pelkästään syötäviä. Ennemmin syön mustikoita tai villivattuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 14:04"]

Olette syöneet raakana poimittuja tai pilaantuneita marjoja, jos ne ovat teidän mielestänne pahanmakuisia. Hyvän hillan makun muistuttaa ... no, ehkä aprikoosia tai persikkaa näistä tutummista hedelmistä.

Ne ovat hyviä siksi,että ovat kauniita, mehukkaita (kypsät!) ja oikeastaan harvinaisia, kun ei niitä ihan yhtä yleisesti saa kuin mustikoita ja puolukoita.

Nykyään ei juuri mistään saa sellaista oikeaa, hampaissa narskuvaa leipäjuustoa. Lieneekö nykyisten lehmien maito erilaista, kun ne kaupan juustot ovat jotenkin murenevia, eivät narskuvia. Pitäski hommata suomenkarjanlehmien maitoa ja kokeilla valmistaa itse juustoa, olisko se yhtä hyvää kuin ennen mummon tekemä.

[/quote]

Ei kyllä ole olleet pilaantuneita. Maku ei millään tavoin muistuta aprikoosia eikä varsinkaan persikkaa, vaan on aivan omanlaisensa. Ei mikään makuelämys. 

Vierailija
24/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi rasittava asenne: jos et tykkää asiasta X, et vain ymmärrä/ole kokenut kunnollista. Itse olen syönyt Lapissa sukuloidessa lakkoja jotka on poimittu kypsinä eikä taatusti ole ollut pilaantuneita. En tykännyt silti.

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 14:04"]

[/quote]

Vierailija
25/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sokeroituna. Silloin ovat taivaallisia.

Ilman sokeria mitättömän makuisia. Esim mustikat, puolukat ja mustaviinimarjat, mansikoista puhumattakaan, ovat parempia sokeritta kuin lakat. Mutta tosiaan, sokerin kanssa upeita.

Vierailija
26/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lakkoja pidetään herkkuna? mä saatan olla vähän yksinkertainen, mutta kuvittelisin, että vastaus voisi olla jotain sellaista, että ne ovat jonkun mielestä hyvän makuisia. ja jos niitä pidetään herkkuna, niin varmaankin joku oikeasti pitää niiden mausta.

Vierailija
27/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakat ovat mielestäni herkkua ihan sellaisenaan. Tykkään leipäjuustostakin ja sopii sen kanssa hyvin yhteen. Mutta en yhtään ihmettele ettei joku tykkää. Ainahan löytyy joku joka ei jostain tykkää.

Vierailija
28/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasiat on erikseen, mutta itse en tajua miksi niitä siemeniä ei voisi poistaa sieltä lakkahilloista ja jälkiruoista yms. Vastenmielistä kun on suu täynnä isoja teräviä siemeniä. Maun varmaan sietäisin, mutta niitä järjettömiä siemeniä en.

Vierailija
29/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän, olen pitänyt lapsesta asti jolloin olin vanhempien ja tuttujen kanssa lakkasuolla. En tiedä kuinka paljon asiaan vaikutti se, että näin, että poiminta on aika kovaa työtä joten noita marjoja oppi arvostamaan ehkä enemmän kuin vaikka puolukkaa, jota on helpompi poimia ja lapsuudenkodissani lakkoja pidettiin kuningasmarjoina ehdottomasti.

Pidän oikeastaan kaikista marjoista. Lakassa on jotain erityistä koska sitä saan harvoin kuitenkin. Lapsenakin pidin lähes kaikista, mustat viinimarjat tuottivat vähän vaikeuksia kun olivat karvaita ja tyrnejä en lapsena saanut.

Mies kävi tänä kesänä oman isänsä kanssa lakkasuolla itse en raskausmahan kanssa pystynyt lähtemään sinne kyykistelemään.

Vierailija
30/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vielä jatkaa. Luin vähän ketjua ja musta taas ne siemenet lakoissa on hyviä. Syön kyllä ehdottomasti lakat kuten muutkin marjat mieluummin vaikka suoraan pakkasesta kuin hillona mutta hillostakaan mielestäni ei ole tarpeen poistaa siemeniä mutta makujahan on monia.

Vierailija
31/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä ne ei ole hyviä enkä ymmärrä niiden päälle

Vierailija
32/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakat on tosi hyviä. Niistä saa huippuhyvää kiisseliäkin, kun keittää siivilän läpi siten, että siemenet jäävät siivilään. Kermavaahdon tai vaniljavaahdon kanssa oikein huippua.

Leipäjuustokin on tosi hyvää, se on lakan kanssa parasta. Siinä pitää osata syödä niin, ettei pure niitä siemeniä.

Vierailija
33/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä värit, muoto, maku, ajoitus!  Harvoin sattuu kohdalleen! Harvinaisia, etenkin lämmin, perhosten siipien värinässä, kyitä väistellen poimittu, paljasjaloin pieneltä saaristosuolta yllättäen...vanhojen katkeruuksien maustamana (siitäkin sukureissusta hengis selvittiin:)

Vierailija
34/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillat. Nam. Suolämpimät hillat on ihania. Hillasta tehty hillo on hyvää, hillasta lingottu sose on hyvää. Hillakakku. Nam. Hillakiisseli, ihanaa. 

Mutta. kuivaliha on kamalaa.

Siis ihan vain lappilaisista herkuista puhuttaessa tuli mieli. Hilloja tarjoan ulkomaalaisille, sanon tarjotessa, että tästä ei ole pakko tykätä. Kaikki ei tykkää. Eikä siemeniä tarvi pureskella. Kuivalihaa tarjottaessa, sanon samaa. Ja kerron, että itse en voi sietää.

Vierailija
35/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasia... 

Vierailija
36/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohjoisessa syntynyt.

Leipäjuusto, poronkäristys, lapinrieska ja kuivattu poronliha on suurta herkkuani.

Hillat taas......maistuvat ihan mitäänsanomattomilta. Syön kyllä jos niitä on tarjolla mutta itse en osta.

Vierailija
37/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten ne on harvinaisia. Meillä täällä "ehkä keski-suomen korkeudella" normaalit ihmiset hakee niitä suolta ämpärikaupalla illalla töiden jälkeen. Ja niitä ei poimita raakana. 

Mun lapsuudenperheessä niitä on ollut aina ja paljon. Mä en silti jostain syystä ole päässyt makuun, vaikka kuinka olen yrittänyt.

Vierailija
38/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan kuivalihaa :) 

t. lakkojen päälle ymmärtämätön etelän vetelä

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 18:17"]

Hillat. Nam. Suolämpimät hillat on ihania. Hillasta tehty hillo on hyvää, hillasta lingottu sose on hyvää. Hillakakku. Nam. Hillakiisseli, ihanaa. 

Mutta. kuivaliha on kamalaa.

Siis ihan vain lappilaisista herkuista puhuttaessa tuli mieli. Hilloja tarjoan ulkomaalaisille, sanon tarjotessa, että tästä ei ole pakko tykätä. Kaikki ei tykkää. Eikä siemeniä tarvi pureskella. Kuivalihaa tarjottaessa, sanon samaa. Ja kerron, että itse en voi sietää.

[/quote]

Vierailija
39/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakat ovat lähinnä lappalaisten ja pohjoisesta tulleiden junantuomien herkkua. Täällä etelässä on perinteisesti ollut parempaakin tarjolla niin ei ole tarvinnut tarpoa pitkin rämeitä ruokaa löytääkseen. 

Vierailija
40/40 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se herkkua ja kallista kun alkaa ostamaan ja kalliiksi tulee poiminenkin kun pitää mennä Lappiin asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi