Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä tehdään päätös uudesta asunnosta?

Vierailija
17.07.2013 |

Harvoin kai unelmakoti on molempien osapuolien unelma, joten millä kriteereillä se päätös sitten tehdään?

Meillä on ollut yhtäläinen ajatus siitä, mikä on meidän unelmien koti, ainakin puhetasolla ja sen suhteen mitä ollaan katsottu. No nyt löytyi sellainen unelmien koti, johon lapsikin ihastui, oli aivan innoissaan ja sisusti jo "uutta huonettaan".

Olin aivan tohkeissani ja olin ottanut katselmukselle mukaan alan ammattilaisen, jotta osaamme katsoa teknisestikin oikeita asioita. Hänenkin mielestään loistokohde.

No nyt mies iski liinat kiinni, hän "ei pidä siitä". Sen kummempia selittelemättä, ei vain pidä. Voi vee. Tuo oli yhteinen unelma, toiveitteni täyttymys kerta kaikkiaan, ja sekin multa sitten viedään.

Minä olen miehelle antanut periksi paljonkin hänen unelmiensa suhteen. Ja olen luopunut haaveesta saada toinen lapsi, koska mies ei halua, olen luopunut työpaikkatoiveestani, koska se olisi aiheuttanut paikkakunnan muutoksen. Mies sen sijaan vaihtoi työpaikkaa, joka aiheutti elämäämme ison muutoksen. En pitänyt siitä, mutta annoin periksi kun se oli hänen unelmansa.

Mutta mun unelmat romutetaan yksi kerrallaan. Alkaa pikku hiljaa tuntua siltä että olen miehen asettamassa vankilassa, jossa liikkumatilani on rajattu.

Mä haluan tuon kodin. Mutta yksin minulla ei siihen ole varaa, joten tämä olisi pakko hankkia yhdessä. Voinko painostaa miehen siihen? Vai meneekö tämä taas siihen että minä joustan ja ostamme miehen valitseman kodin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaja päättää. Eli mies. Minä esitän toiveita.

Vierailija
2/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päätökseen uudesta asunnosta vaikuttaa

1) se on kosteusvaurioton

2) se on molempia miellyttävä

Ollaan nyt katsottu 26 asuntoa ja kohta 1 ei ole vielä täyttynyt yhdessäkään kohteessa. Voipa olla, että kun se kohta 1 täyttyy, niin sitten miellyttääkin molempia jo... meillä ei siis kovin tiukat kriteerit tuon terveysnäkökulman lisäksi.

Niin, mutta koti on aina koti ja ei sellaiseen kotiin voi toista painostaa, johon toinen ei halua. Toisaalta toisen olisi hyvä ehkä pystyä paremmin perustelemaan kuin sanoa "en tykkää", jos kuitenkin kyse on aikuisesta ihmisestä.

Jotain kertonee meidän suhteesta, että ostimme keväällä kakkosasunnon, jonka vain minä olin nähnyt. Mies siis luotti minun arviointikykyyni täysin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä homma menee niin, että mies katsoo tyyliä ja sijaintia, onko sellainen kuin hän haluaa. Minä katson pankkitiliä, että mihin on varaa. Kun nämä kohtaavat, asunto ostetaan.

Koska minä olen ollut onnellinen kovin monenlaisissa asunnoissa 300neliön omakotitalosta, pieneen mummonmökkiin ja jugendkerrostaloon, minun on vaikea kuvitella, että asunto voi jollekulle olle "Unelma", tai ainakaan "se ykkösunelma kaikien muiden ohi". Asuntoja tulee ja menee ja useimmissa niistä on ollut hyvät puolensa. Voiko olla, että sinunnkin kohdallasi kyse ei ole niinkään tästä yhdestä tietysti asunnosta, vaan jostain yleisemmästä turhautumisesstä elämääsi ja unelmiisi? Oletko huomaamassa laajemminkin, että teidn unelmanne eivät olekaan yhteisiä ja että miehesi unelmat muuttuvat ajan myötä? Muuttuvatko sinun unelmasi? Pitäisikö niiden? Onko sinulle syntynyt uusia unelmia?

Mutta jos asunto on se todella ykkönen, pidä toki siitä kiinni. Keskustelkaa ja puhukaa, mitä te asunnolta haluatte, mistä sinä siinä pidät, mistä mies ei pidä jne. Tuskin tämä talo nyt ihan ainutlaaatuinen on, vaikka tämä vielä menisi sivu suun, keskustelemalla pääsette lähemmäs sitä, että seuraavan unelmatalon kohdalla mieltymykset ovat tiedossa.

Vierailija
4/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rahat meillä menee melkein tasan, minä tienaan tonnin puolitoista enemmän kuussa kuin mies, mutta sillä ei nyt juuri ole väliä.

No tämä unelmakoti on kyllä poikkeus, siinä kiteytyy ihan kaikki haaveista ja sijainnista kosteusvauriottomuuteen. Jos en nyt saa haavetaloani kun se minulle vuosikausien etsinnän jälkeen eteen tarjoillaan, niin koska minulla olisi siihen mahdollisuus? Köyhänä eläkeläisenä? Kyse on siis vanhasta, ainutlaatuisesta rakennuksesta ainutlaatuisella paikalla. Niitä ei ole muita.

Mies ei todellakaan ole maininnut unelmiensa muuttumisesta, päinvastoin. Innostui kovasti kun talon hänelle esittelin. Ja yhtäkkiä, ilman selityksiä, ei. Kysyin joka kohdan talosta, joihin vastasi että on hieno ja siitä hän kyllä pitää. Yhden negatiivisen kohdan mainitsi, mutta sekin on hoidettavissa, hänenkin mielestään.

Harmittaa tosi paljon tämä tilanne.

ap

Vierailija
5/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Ollaan nyt katsottu 26 asuntoa ja kohta 1 ei ole vielä täyttynyt yhdessäkään kohteessa. Voipa olla, että kun se kohta 1 täyttyy, niin sitten miellyttääkin molempia jo... meillä ei siis kovin tiukat kriteerit tuon terveysnäkökulman lisäksi."

Ihan uteliaisuudesta, miten kohta 1 ei ole täyttynyt? Kuulostaa vaan aika uskomattomalta että olisitte katsoneet noinkin monta asuntoa ja kaikissa olisi ollut kosteusvaurio.

Vierailija
6/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa miehelle rauhallisesti tuo, mitä kerroit täälläkin, että sinä olet joustanut jo monesti ja luopunut unelmistasi, jotta mies voisi toteuttaa omansa. Kerro sitten, että tulet tästä syystä tarvitsemaan tuosta talosta luopumiseen vähintäänkin erittäin hyvät ja ymmärrettävät perustelut, tai muuten katkeroidut parisuhteessanne eikä se ole kenellekään hyväksi pitkällä tähtäimellä. Pelkkä "en tykkää" ei siis riitä.

Miehelläsi on selvästi jokin syy perääntyä, jota hän ei ole vielä kertonut sinulle. Se voi olla hyväkin syy, jolloin itsekin ymmärrät että etsintöjä on vielä jatkettava, tai sitten miehellä on jokin perustelematon ja katteeton pelko tmv., josta ei vain kehtaa tai halua puhua sinun kanssasi.

Täytyy kyllä minunkin sanoa, että suhteenne ei kuulosta ihan unelmalta, jos miehesi kommentoi noin isoa asiaa noin vähäsanaisesti ja selvästi pimittää sinulta todelliset ajatuksensa.

Vierailija
7/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 09:28"]

No rahat meillä menee melkein tasan, minä tienaan tonnin puolitoista enemmän kuussa kuin mies, mutta sillä ei nyt juuri ole väliä.

No tämä unelmakoti on kyllä poikkeus, siinä kiteytyy ihan kaikki haaveista ja sijainnista kosteusvauriottomuuteen. Jos en nyt saa haavetaloani kun se minulle vuosikausien etsinnän jälkeen eteen tarjoillaan, niin koska minulla olisi siihen mahdollisuus? Köyhänä eläkeläisenä? Kyse on siis vanhasta, ainutlaatuisesta rakennuksesta ainutlaatuisella paikalla. Niitä ei ole muita.

Mies ei todellakaan ole maininnut unelmiensa muuttumisesta, päinvastoin. Innostui kovasti kun talon hänelle esittelin. Ja yhtäkkiä, ilman selityksiä, ei. Kysyin joka kohdan talosta, joihin vastasi että on hieno ja siitä hän kyllä pitää. Yhden negatiivisen kohdan mainitsi, mutta sekin on hoidettavissa, hänenkin mielestään.

Harmittaa tosi paljon tämä tilanne.

ap

[/quote]

eihän tässä kukaan sanonut, etteikö muillakin rahat menisi tasan. Klmonenkin tienaa miestään enemmän, mutta hoitaa koko perheen raha- asioita, eli vahtii kohteen sopimista budjettiin koko perheen osalta. Sen on so itava, ja voihan olla, että sun miehesikin kohdalta kyse on tästä.

saattaa myös olla, että asuntokapupat on vähän niin kuin autokaupat. Välittäjät sanovat aina, että kohde on ainutlaatuinen, mutta ei se koskaan oikeasti ole.

Vierailija
8/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne ja ottaa kamalasti päähän.

t.kohtalotoveri

Vierailija
9/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä nyt vaadit selitystä, mikä siinä asunnossa mättää miehen mielestä.

Asutteko nyt omassa vai vuokralla?

Vierailija
10/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä, onneksi meillä on hyvn samanlaiset mielipiteet sen suhteen millainen asunto on hyvä meille (minä olen nirsompi osapuoli). Yksityiskohdissa (esim. mä haluaisin ammeen, kaikissa asunnoissa ei ole ollut siihen mahdollisuutta) sitten on joustettu puolin ja toisin.

Vierailija
11/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostaa se, joka asunnon haluaa ja asunnon maksaa. Tuollainen ap:n ongelma ei onneksi tulisi eteen, koska jos sen kämpän haluan niin sen myös ostan, sanoi mies mitä tahansa.

Puolisoiden omat rahat on siitä kiva juttu, että unelmista ei tarvitse toisen takia luopua.

Vierailija
12/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielestä se oli hänen ja ex-vaimonsa ostama vanha ja liian pieni talo keskellä ei mitään. Minä ostin oman ja jätin miehen sinne.

Vierailija
13/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asunnon päätän minä. Minä vietän siellä enemmän aikaa lastemme kanssa, kun mieheni on paljon poissa kotoa ulkomaan komenuksilla työnsä puolesta. Minä teen suuremmaksi osaksi kotityöt ym. niin tiedän mikä on toimivaa ja täyttää perheemme tarpeet parhaiten. Tietysti asunnon kunnon täytyy olla moitteeton, sehän on selvä. Mieheni mukautuu kaikkeen ja luottaa minun arvostelukykyyni ja on myöntänyt, ettei saisi kotiamme niin viihtyisäksi, kuin minä. Kodissamme on tietysti huomioitu myös mieheni tarpeet, kuten iso lämmin varastorakennus, missä hän saa korjailla poikien mopoja ja omia autojaan. Ja muuten harrastella. Ja meillä talon kyllä maksoi mies, koska hänen tulonsa ovat huomattavasti suuremmat, mutta talo on molempien nimissä.

Vierailija
14/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tämä sitä että asutte erillänne, että muutatte uuteen asuntoon jonka toinen on ostanut riippumatta toisen mielipiteestä vai puhutko sijoitusasunnosta?

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 12:41"]

Meillä ostaa se, joka asunnon haluaa ja asunnon maksaa. Tuollainen ap:n ongelma ei onneksi tulisi eteen, koska jos sen kämpän haluan niin sen myös ostan, sanoi mies mitä tahansa.

Puolisoiden omat rahat on siitä kiva juttu, että unelmista ei tarvitse toisen takia luopua.

[/quote]

Vierailija
15/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 09:39"]

"

Ollaan nyt katsottu 26 asuntoa ja kohta 1 ei ole vielä täyttynyt yhdessäkään kohteessa. Voipa olla, että kun se kohta 1 täyttyy, niin sitten miellyttääkin molempia jo... meillä ei siis kovin tiukat kriteerit tuon terveysnäkökulman lisäksi."

Ihan uteliaisuudesta, miten kohta 1 ei ole täyttynyt? Kuulostaa vaan aika uskomattomalta että olisitte katsoneet noinkin monta asuntoa ja kaikissa olisi ollut kosteusvaurio.

[/quote]

Kaikissa on siis ollut kosteutta pintakosteusmittarilla ja/tai homeen tuoksua. Meidän perheestä 2 on jo altistunut niin homeille, että puolessa tunnissa että myös kroppa oireilee, jos näytössä on vähän kauemmin kosteusvaurioasunnossa. Yksi kuiva asunto on löydetty parin lähipiirin kodin lisäksi ja se me ostettiin kakkosasunnoksi. Kaikki perhekokoiset asunnot ovat olleet siis kosteita ja niitä ollaan katsottu nyt sen 26. 

Vierailija
16/16 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot, että Sä olet joustanut noissa mainitsemissasi asioissa joten nyt on hänen vuoro joustaa. Ja jos ei millään, mitenkään mene läpi käsket sen etsiä kunnollinen mistä myös sinä todella pidät. Ja sit et kelpuuta mitään! Annat maistaa omaa lääkettään! Sulla on oikeus siihen! Tuntuu että toinen sanoo niin just sen takia kun Sä tykkäät siitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi