Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kätevät äidit ja yh:t!

Vierailija
16.07.2013 |

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, arvon av-naiset! Oon jäämässä miehen reissutyön vuoksi käytännössä yksinhuoltajaksi ja mietin, miten ihmeessä saisin arjen rullaamaan kätevästi omin voimin. Lapset (2kpl) ovat alle kouluikäisiä, olen työssä käyvä ja autoton.

Tällaisia asioita olen suunnitellut itse:

- illalla kaikkien vaatteet valmiiksi

- teen ruokaa isomman satsin viikonloppuna, turvaudun tarvittaessa eineksiin (ei kyllä tunnu kovin hyvältä vaihtoehdolta)

- sorrun käyttämään joskus kertakäyttöastioita, jottei tiskivuori kasva hallitsemattomaksi

- lapset saavat ruveta käyttämään samaa yöpaitaa kahtena yönä jotta tulee vähemmän pyykättävää

...

Kaikki hyvät vinkin ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tunne ketään, joka vaihtaisi yöpaitaa joka yöksi.

Vierailija
2/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 21:55"]

en tunne ketään, joka vaihtaisi yöpaitaa joka yöksi.

[/quote]

Mä luulenkin, että ap. vain toivoi tästä keskustelunaiheen.

Vierailija
4/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa yöpaitaa kahtena yönä! Voi herratieten! Olet uusavuton, etkä ehkä pärjää.

t. yh, jonka lapsille vaihdetaan yöppäri samaan tahtiin kuin lakanat eli kerran kahdessa viikossa

P.s. Hanki kaveri, jolla on samantyyppinen tilanne ja sitoudu auttamaan vuorotellen. Tutustu lasten kavereihin, jotta saat apua jos et ehtisikään viideksi tarhaan. Seuraa tulet kaipaamaan ja parhaiten auttaa sellainen, jolla on samantyyppinen tilanne.

Vierailija
5/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin ei muka nelihenkisellä perheellä olisi tiskikonetta...

Vierailija
6/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kätevä emäntä käyttää samaa yöpaitaa kolmantenakin yönä.

Vierailija
7/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 21:56"]

Ei jumalauta....

[/quote]

:D

Vierailija
8/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja se ajokortti ja hanki auto. Onnistuu vaikka osamaksulla. Ja nukkukaa alasti.

Vierailija
9/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tilanne pitkäaikainenkin? Hankkikaa tiskikone jos mahdollista. 

Ja yöpaitaa voi hyvin käyttää viikon verran.

Vierailija
10/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi YH;na oikein muuta neuvoa kuin, että ennenkuin miehesi lähtee tee harjoittelu päivä jolloin teet kaiken silloin tajuat mitkä kohdat on vaikeimpia.

Itselläni ei ollut vaihtoehtoja, todellisuus läväytetiin eteeni ja uusi päivä tuli aina. Jotkut ovat sanoneet; "Hyvinhän sinä näytät selvinneen"...todellisuus en ole selvinnytkään olen muuttunut hirviöksi. Mutta ei siitä sen enempää sinulle voi valjeta omat hekot kohdat tuollaisen harjóitus rupeaman jälkeen.

Vierailija
11/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko kumpikaan, mutta olemme autoton perhe, joten voinen vastata.

- Kauppareissut minimiin - yhdellä kerralla isot ostokset ja sitten täydennystä jos tarvitsee, mutta pyri siihen ettei tarvitse. Tosin ehkä kätevämpää käydä kaupassa vaikka kahdesti viikossa, ei tule niin paljon raahattavaa kerralla.

- Samaa ruokaa syödään kaksi päivää

- Jos lapset syö puuroa, niin teet illalla sen verran paljon että siitä jää vielä aamuun

- Tosiaan sama yöpuku käy hyvin kahtena tai kolmena yönä, jos ei tule sotkua

- Valjastat lapset kodinhoitokavereiksi: Siivoavat omat lelunsa illalla paikoilleen, vievät astiat tiskipöydälle, laittavat kengät ja ulkovaatteet paikalleen

- Tiskaa joka päivä vähän. Joku voisi tiskata aina ruokailun jälkeen, mutta itse en ainakaan ole koskaan siihen kyennyt. Ei teille tiskikone olisi vaihtoehto? Ja astioitahan voi käyttää useamman kerran, jos on syöty vaikka vain leipää niin vedellä huuhtaisu riittää ja kaappiin odottamaan seuraavaa käyttöä. Kaikki käyttää samaa lasia koko päivän jne.

- Suunnittele viikon ruokalista, helpottaa kun kerralla tekee sen ajatustyön eikä tarvitse koko ajan miettiä, mitä taas laittaisi ruoaksi

Kyllä se siitä rullaa. Sulla on sentään vain kaksi lasta :-) Rohkeasti vaan lapset mukaan joka paikkaan, kyllä ne oppii olemaan kun opastaa ja vie koti-kauppa-päiväkoti-akselin ulkopuolelle. Munkin mies valitti, että voi voi kun hänen lasten kanssa ei voi mennä mihinkään kun ne on niin vaikeita ja riehuu vain. No nyt on menty, kun en minä ala jumiutua kotiin siksi, ettei muka lapset osaa olla. Ihan hyvin on alkanut sujua.

Mikä sua ap erityisesti huolettaa? Käytännön asiat vai oma jaksaminen?

Vierailija
12/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöpuvusta..minulle puhtaat vaatteet ovat olleet se tärkeä juttu. On tuntunut, että ollaan jotenkin kasassa kun ollaan edes siistejä. Minä tein niin, että iltapesun jälkeen lapsi sai yöpuvuksi seuraavana päivän vaatteet ( mukavat sellaiset) joten aamulla ei mennyt aikaa pukemiseen. Muutenkin olen kehittynyt helpommalla pääsemisessä.

Vierailija
13/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat vielä aika pieniä, niin ne purkkiruoat ovat käteviä! Ei tule tiskiäkään, kun syödään suoraan purkista ja purkki sitten vaan roskiin. Ja ovat hyviä ravitsemussisällöiltään. Itse voi sitten syödä vaikka saarioisen pizzan tai vaan leipää, ei oo vaikeaa.

Vaatteita ei tarvitse pestä joka päivä! Kukaan ei tiedä, onko paita likaantunut juuri ennen lähtöä vai jo toissa päivänä. Toki esim. päiväkotiin kannattaa kertoa, että oltiin yllättäen jossain yökylässä eikä sattunut vaihtovaatteita mukaan ja siksi lapsella on vähän tahrainen paita päällä, etteivät tee turhaan ls-ilmoitusta.

Kaupassa kannattaa käydä ennen kuin hakee lapset hoidosta. Helpottaa paljon, kun lapset eivät ole lahkeessa roikkumassa koko aikaa. Lastenhoitoaikaa kannattaa hyödyntää myös esim. kampaajalla käydessä.

Jos mies käy kuitenkin esim. kerran viikossa kotona, niin kannattaa jättää siivoukset sitten niille päiville, kun on kaksi ihmistä tekemässä.

Mitähän muuta... Lapset oppivat yllättävän nuorina esim. käymään suihkussa itsekseen, kunhan vaan antaa opetella ja luottaa lapsiin. Tietysti kannattaa joskus pestä perusteellisemmin hiukset vanhemman avustuksella. Myös kodinhoitotehtäviä voi antaa jo pienille lapsille. Usein heistä on hauska esim. pestä vessanpönttöä tai järjestää kenkiä eteisessä. Ja tiskata! Mutta silloin kannattaa suosia melamiiniastioita ja muistaa laittaa pyyhe lattialle tiskaajan alle.

Vierailija
14/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa-auto on ollut hyvä voi tilata tiettyjä tuotteita varastoon todella paljon ja kaupass ei sitten ole niin tressaavaa.

Vierailija
15/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, aina oppii jotain uutta :) Meillä on aina laitettu lapsille puhdas yövaate päälle nukkumaan mennessä. Tuossa asiassa voi siis saada helpotusta pyykkäämiseen paljonkin!

On meillä tiskikone, mutta tiskit ovat tähän asti olleet miehen vastuulla. Kai sitten jaksan tarpeeksi usein tyhjätä ja ladata...

Ajokortti minulla kyllä on, mutta autoa meille ei tule. Siitä on kaupunkielämässä melkein enemmän haittaa kuin hyötyä (koettu on).

Tuota kaupassa käyntiä olen miettinyt paljonkin, pitäisi löytää tasapaino. Ettei joudu roudaamaan liikaa kerralla, mutta toisaalta ei käymään joka päiväkään. Oon miettinyt sitäkin, että pyytäisin päästä jonkun autollisen kaverin kanssa kerran kuussa tms. tekemään painavia ostoksia tai sitten tulla taksilla kaupasta kotiin jos on tarvis.

Eniten mua huolettaa, miten tulen selviytymään niistä asioista, mitkä ovat tähän asti olleet miehen vastuulla: tiskit, lasten aamutoimet ja päiväkotiin vieminen, osittain se kaupassa käyntikin. Lähinnä se, kun noihin asioihin ei ole tullut rutiineja. Ehkä pääsen niistä kiinni kun uusi arki pyörähtää käyntiin.

Toki se jaksaminenkin pelottaa, kun joutuu nipistämään unen määrästäkin joka päivä. Ja enhän pääse enää ulkoilemaankaan kuten ennen. Miten te muut iltaisin kotioloihin sidotut pidätte yllä kuntoanne? Tuleehan sitä hyötyliikuntaa tietenkin vähän enemmän kuin ennen... mutta silti.

Olen harkinnut jopa että muuttaisimme pienempään asuntoon (ei nykyinenkään kauhean iso ole) jotta siivoamista olisi vähemmän. Olisiko siinä mitään ideaa?

Meillä tämä tilanne tulee olemaan pitkäaikainen, ehkä pysyvä.

Vierailija
16/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palasin hoitovapaalta töihin, niin tein koko viikoksi lasten vaatekokonaisuudet valmiiksi. Sukat, kalsarit, paita, housut. Samoin omat niin pitkälle kuin vaatteita riitti. Näille "paketeille" varasin puolikkaan hyllyn vaatekaapista. Mieluiten niin paljon vaatteita itselle, että itsekin voi tehdä vaatekokonaisuusnyytit. Samoja värejä nyytteihin kaikille. Perjantaina on sitten helppo pestä saman värise vaatteet.

Lapset söivät aamiaisen päiväkodissa. Pyrin heräämään ennen lapsia ja tekemään kaikki omat toimeni ennen kuin he heräsivät.

Itselle valmiiksi illalla jääkaappiin aamiaisleipä aamuksi.

Lista oveen, mitä otetaan mukaan.

hanki tiskikone. Viikolla en tiskannut aluksi käsin ollenkaan, joten kattiloita ym käsintiskattavia lisää.

Pakastimeen sairastamisen ym varalle ainakin viikon täysin valmiit ruoat.

Aina käteistä kotona, jos pitää tilata valmisruoka ym. sairastamisen varalta.

Aina tärkeimmät lääkkeet kotona esim. mahatautilääke.

Kun ripuli iskee, niin myös aikuinen itse käyttää vaippoja. Vaipan ei tarvinnut olla aikuisen kokoa, riitti, että se oli pöksyissä.

Googleta supisukkapidike. Varaa näitä paljon, jotta on riittävästi.

teillä kun on kaksi palkansaajaa, niin siivoaja 1-4 kertaa kuukaudessa. Jos viikolla et jaksa siivota ja järjestellä, niin maanantai voi olla hyvä päivä, jolloin siivoaja tulisi. Viikonloppuna jaksat siirrellä tavarat oikeille paikoilleen.

Vierailija
17/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt joku, että tämä on vitsi?!

Vierailija
18/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

et vaivaa kavereita, vaan yksin kertaisesti tilaat taksin kaupassa käydessäsi.  Lista valmiiksi syötävistä ruoista viikolla. Voit vaikka kirjoittaa koneelle listan tarvikkeista, joita teillä pääosin käyutetään. Tulostaa ja ruksia ne asiat, joita ei ole. Yleensä unohtuu liemikuutiot, tietyt mausteet ym. Kun nämä on listassa valmiina, niin ei unohdakaan.

Vierailija
19/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyden suorittamisen vähentäminen on ehkä paras neuvo jonka itse olen saanut, sekä avun pyytämisen taito. Oma lapsi on aina tykännyt nukkua alkkareilla, joten niistä ei ole paljon pyykkiäkään kertynyt.

Kaupassa voi käydä lasten ollessa hoidossa, jos ehtii hakemaan näin ennen hoidon loppumista ( tästä nyt on montaa mielipidettä, mutta näin hoitajan näkökulmasta ei se mitään haittaa jos joskus käy ja näin säästää kaikkien stressiä,)

Vierailija
20/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ripuli iskee, aikuisellekin vaippoja? Olen ollut 10 vuotta eli lapsen syntymästä asti yh, enkä ole ikinä kuullut mitään hulvatomampaa! Että pitäisi paskoa ja pöristellä vauvan vaippaan....