Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

laittakaa vaan teininne prometheusleirille

Vierailija
16.07.2013 |

Kyseenalaista toimintaa kesäleireillä: Miehet ja teinitytöt sekasaunassa

Sekasaunominen Prometheus-leirillä ei saa siunausta asiantuntijoilta.
Ville Hildén

Julkaistu: 16.7.2013 13:03

Sekasauna Yläkouluikäisten nuorten Prometheus-leireillä järjestetään tytöille ja pojille yhteissaunomista, johon myös aikuiset ohjaajat ottavat osaa. Asiantuntija tuomitsee ohjaajien ja nuorten sekasaunan. "Kyseenalaista toimintaa."

Prometheus-leirillä saattaa esimerkiksi saunoa alasti seurue, johon kuuluu aikuinen miesohjaaja ja teinityttöjä.

- Tällainen tilanne on toki mahdollinen, jos tytöt ovat päättäneet tulla yhteissaunaan. On heidän oma valintansa, käyttävätkö he uimapukua, leirejä järjestävän Prometheus-leirien tuki ry:n varapuheenjohtaja
Ansku Ahvenainen sanoo.

Ahvenaisen mielestä asiassa ei ole mitään arveluttavaa, koska nuori saa itse päättää, ottaako hän osaa saunomiseen. Tytöille ja pojille järjestetään myös erillisiä saunavuoroja.

- Voi olla poikien ja tyttöjen yhteissauna. Sinne voi mennä uimapuku päällä tai ilman. Jokaisella saunavuorolla on ohjaaja, joka myös voi itse valita, onko hän uimapuvussa vai alasti. Ahvenainen korostaa, että osa leirin apuohjaajista voi olla alle 18-vuotiaita.

"Joku voi pelätä jäävänsä ulkopuolelle"

Mannerheimin lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kallandin mukaan on kyseenalaista, voiko nuori todellisuudessa valita itse ryhmäpaineen alla, ottaako osaa sekasaunomiseen.

- Leireillä on vahva me-henki, joten joku voi pelätä jäävänsä ulkopuolelle, Kalland sanoo.

Yhteissaunominen mainitaan Prometheus-leirien tuki ry:n verkkosivuilla, mutta siitä ei varsinaisesti tiedoteta osallistuvien nuorten vanhemmille.
Kalland pitää ratkaisua erikoisena.

- Jos oma nuori osallistuu tällaiselle leirille, niin pelisääntöjen pitäisi olla täysin selvät. Vanhemmilla on ehdottomasti oikeus tietää. Asia voi tulla heille jälkikäteen hämmentävänä tietona.

Uhka vastoin tahtoaan -toimimisesta
Myös Lastensuojelun keskusliiton toiminnanjohtaja Seppo Sauron mukaan leirien kylpykäytännöt herättävät kysymyksiä.

- Kyseessä on vastuullinen tilanne aikuisille ja ohjaajille. On tärkeää, että kyseessä on oma valinta.

Sauron mukaan on uhka, että jotkut menevät vastoin tahtoaan sekasaunaan.

- Sen pitäisi olla aidosti oma valinta. Ei saisi myöskään tulla A- ja B-luokkaa eli ne, jotka uskaltavat ja ne jotka eivät uskalla.

Sauron henkilökohtainen näkemys aikuisten ja nuorten sekasaunomisesta on kummeksuva.

- Itse ainakin kokisin oloni aika vaivautuneeksi.

Asiasta uutisoivat aiemmin Helsingin Sanomat ja Kotimaa24.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tapahtui oikeasti kyseenalaisia juttuja ihan tavallisella riparilla.

Vierailija
2/4 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höhö, hyvä aloitus! Oon käyny ite leirin, ohjannu lähemmäs kymmenen ja kohta valmistuvana opettajana oon sitä mieltä, että protuleiri on kyllä nuorelle kaikkea muuta kuin vaarallinen paikka. Ketään ei todellakaan saunaan pakoteta, ja koko saunan ajan on muutakin tekemistä, joten sauna on helppo jättää väliin. Joka leirillä ovat jotkut menneet yhteissaunaan, jotkut tyttöjen tai poikien vuorolla. Yhteissaunaan menee ne jotka haluaa. 

Sitä mä ihmettelen, että kun näitä yhteissaunoja on järjestetty leireillä jo 20v niin ihmettelen, miten Iltalehti ei oo edellisessä eikä tässä kohussa löytänyt yhtään entistä leiriläistä edes anonyymisti kertomaan sekasaunatraumoistaan. Ei taida traumoja olla hirveesti syntynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollakulla pakkomielle? Montako aiheeseen liittyvää aloitusta olet tehnyt tänään?

Vierailija
4/4 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tärkeä aihe. Kesällä on oikein hyvä, ettei kaikki uutisointi ole negatiivista. Saunominen sopii hyvin keskikesän uutisaiheisiin. On hyvä tietää, että nuorillekin järjestetään mahdollisuus saunoa, mutta minua tuossa uutisessa jäi askarruttamaan, pääseehän sieltä saunasta järveen? Sauna ja sieltä ilkosillaan järveen kuuluu ehdottomasti suomalaiseen kesään. Sen päälle saunan kuistillepyyhe lanteilla vilvoittelemaan. Kaikilla nuorilla ei kaupungeissa varsinkaan ole siihen mahdollisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan