IS: Maskit alkavat loppua kaupoista - hyllyt ammottivat tyhjyyttään – ”Ei ole tietoa, milloin saadaan lisää”
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisko sukkahousuista hyvän maskin.
Kaupassa ja pankissa saatettaisiin kyllä vähän säikähtää.Sukkahousut päähän ja terveysside sisäpuolelle suun eteen.
😂🤣
Saisko vielä kuvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, tuleeko maskisuositus kouluihinkin ensi viikolla?????
Todella toivon, että tulee, mutta pelkään, että ei tule.
Jos ei tule, on varmaan pakko ottaa lapsi etäkouluun.Muistutus vielä, että lapsien ei suositella missään nimessä käyttävän maskeja.
Miksi? Miksi aikuisten sitten suositellaan pitävän?
Sarmaste saa sittenkin Bentleynsä! Vaatii vain vähän enemmän töitä ja tukkumyyntiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hamstratkaa vaan ja suojatkaa meitä muita =D
Etkö lue uutisia?
Luen kyllä. Mitä useammalla teistä on maski, suojaa se myös muita riippumatta siitä, että maski voi suojata itseäkin.
Pitäs olla jäyhimmällekin puupäälle selvää se jos olet vaikkapa aamu ruuhkaisessa bussissa koronassa ja yskit siellä ympäriinsä niin virusta löytyy pinnoilta, penkit, tukipylväät ym kun myös ilmasta. Maski estää juuri tuon levittämisen melko tehokkaasti.
Paitsi suodattavat. Ne toimii vain yhteen suuntaan, eli suojaa vain kantajaansa.
Valitettavasti ihmiset kuvittelevat muuta ja se tuo vääränlaisen turvallisuuden tunteen ja jopa lisää tartuntoja.
Vähän yskivä laittaa suodattavan ja kuvittelee auojaavansa muita. Joku istuu maskillisen viereen, kun ajattelee, että sen toisen maski suojaa häntä. Ei suojaa.
Onhan noita nettikaupat pullollaan. Ite tilasin tänään, Care-U tais olla yritys. Lupasivat jo tänään postittaa. Maskeja löytyy, jos vaan viittoi vähän ettiä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen apteekissa ja siellä oli oli 25 maskia 33e ja sitten jotain tehokkaampia suodattimilla 59e. En ostanut. Eikö tietoa kuulemma koska tulee muita tai halvempia.
Penli.fi verkkokaupasta tilasin itse. Useita vaihtoehtoja mutta ostin 50kpl hintaan 9,80€. Sieltä myös kertakäyttöhanskat ja käsidesit. Nopea toimitus.
Nyt haetaan suojakäsineitä, ja nekin kai loppu (Ylen uutiset). Vaikka niitä THL ei ole vielä suositellutkaan.
Asun maalla ja ajan omalla autolla tai kävelen. Etätöitä saa tehdä rajoituksetta. Kaupassa on väljää. En tiedä missä tarvitsisin maskia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisko sukkahousuista hyvän maskin.
Kaupassa ja pankissa saatettaisiin kyllä vähän säikähtää.Sukkahousut päähän ja terveysside sisäpuolelle suun eteen.
😂🤣
Saisko vielä kuvan?
S-marketissa oli sellaisia "hengittäviä terveyssiteitä". Sekin hylly oli tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää ihmisten olematon kyky ennakoida.
Kun virus oli Eurooppaan vasta tuloillaan, täytin kotona pakastimen, ostin lisää säilykkeitä ja kuivatarvikkeita, ja kyllä, vessapaperia kuten myös mm. saippuaa, shampoota, hammastahnaa, pyykinpesuainetta, konetiskiainetta, talouspaperia, lääkkeitä, käsidesiä, neo-amiseptiä, kertiskäsineitä, siivousaineita, maskeja jne. Kaikkea oli saatavilla.Nyt on näköjään moni kuvitellut, että huolimatta kaikista ennusteista virus on kadonnut Suomesta. Ei ole. Koko kesän on ollut maskeja saatavilla, mutta nyt kun tautitilanne on kaikkien ennusteiden mukaisesti pahenemassa, aletaan taas itkemään kun maskeja ei saa. Paitsi että niitä kyllä edelleen saa.
No ihan turhaa oli se kevään ruuan ja vessapaperin ja ihan kaiken hamstraaminen. Kaikkea oli saatavilla runsaasti kaupoissa.
Maskejakin riittää kaikille. Ei ole tarvetta syöksyä paniikkiin.
Kummasti sitä käsidesin, maskien, jauhelihan ja vessapaperin puutetta vain valiteltiin ja uutisoitiin ja hamstraajia paheksuttiin. Miksi, jos kaikkea oli koko ajan saatavilla? Kerropa se.
En tiedä kuka valitti, mutta minä en ainakaan. En jäänyt mistään paitsi. Kaikkea oli kaupat pullollaan kuten aina.
No ei ollut. Et ilmeisesti seuraa uutisia.
Ostin kaupasta kaiken minkä tarvitsin, mutta se ei ollut totta, koska uutisissa niin sanottiin?
Okei.Koska sinä sait kaiken mitä tarvitsit, niin kaikki muutkin saivat. Okei.
Sinä saat jatkaa kaikin mokomin hamstraamista jos elämäsi menee sekaisin kun yhtenä päivänä on jauheliha loppu. Ehkä kannattaa myös opetella laittamaan ruokaa muustakin kuin jauhelihasta niin ei ole niin riippuvainen yhdestä tuotteesta.
Oletpa sinä katkera ja ilkeä ihminen.
Helppoahan sulla on kun saat sossusta kaiken
Kun kotimaisten maskien piti kesällä tulla kauppaan, ajattelin että saan kätevästi ostettua varmuuden vuoksi paketin kauppareissun yhteydessä, kun niihin törmään. No ei. Missään käyttämässäni suuren kaupungin hypermarketissa niitä ei näkynyt. Käsidesiä kyllä on osassa kauppoja tajuttu sijoittaa tyrkylle sisääntuloreittien ja kassojen yhteyteen. Nyt kun saatavuusongelmia ei enää ole, suorastaan satoja litroja on käsidesiä siellä hyllyssä.
Kun puhe THL:n maskisuosituksesta alkoi, tarkistin sitten erikseen löytyykö missä ihmeessä niitä maskeja kaupassa olisi ja vieläkö niitä on jäljellä. Prismassa kotimaiset kansanmaskit olivat olleet kaukaisimmassa nurkassa, remppaosastolla remppapölysuojaimien kanssa. Ja loppu. Cittarista löysin muiden laarien lisäksi shampoo-osastolta vielä erillisen hyllynpäädyn käsideseille, jossa oli tyhjä tila ehkä parillekymmenelle maskipakkaukselle. Ja lappu että ne on loppu. Kangasmaskeista ei aavistustakaan missä niitä olisi ollut tarjolla, koska sisääntuloreittien, kassojen, hygieniatarvikkeiden ja vaatteiden yhteydessä niitä ei ole näkynyt.
Minkälaisesta materiaalista ne maskit sitten tehdään jos suojaa vaan yhteen suuntaan? Onko se sisäpuoli jotenkin erilainen? Kannattaa siinä tapauksessa pukea se väärin päin, niin tuolla logiikalla se sitten suojelee itseä 🤣🤣🤣 Hei haloo. Ei niitä edelleenkään ole mikään pakko käyttää, älkää ny jaksako itkeä.
Mä en käsitä tätä ihmisten hamstraamista. Ei se tavara keväälläkään mihinkään loppunut eikä ruoka myöskään. Ja kyseessä on suositus, ei pakko, joten on aivan turha katsoa vinoon niitä joilla ei ole maskia. Ja ne jotka maskia käyttää, muistakaa opiskella oikeaoppinen maskin käyttö. On todella oleellista osata käyttää maskia oikein ettei se käänny itseä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ostaa kaikki köyhille ei taaskaan jää mitään,
niinhän se oli ruoan kanssa,meidän kaupassa makaronit ja jauhelihat oli loppu kun ne kellään rahaa enemmän osti kärryt täyteen!
Köyhällä varaa ostaa vaan ne yhdet..
Ken ulkomailta koronan hakee, se maksakoot. Eipähän tartuta muita. Mistäs köyhä koronan saisi?
Nyt kannattaisi varmaan laittaa bisnekset pyörimään. WUnderbaumiiilla varustettu hajustettu maski.
Apteekit myy maskeja myös kertakäyttö hanskoja. Yhdestä paketista kiinalaisia riittää monelle kun jakaa perhe tuttavat . Tai työpaikalle . Kukin pitää oman henkilökohtaisen suojan niin voi käyttää muutaman päivän yhtä . Ei se ole hygieenistä mutta suojaa tartunnoilta jos joku yskii aivastaa sylkee päin . Syljekää paperinenäliinaan 1 € paketti kioskit kaupat . Paperi roskiin . Kun näette rotan se pitää tappaa ja polttaa . Roska astia paikkojen lattiat pestä . Estä taudit älä sylje.
Kiinalaiset maksakoon meidän maskit..😠
Vierailija kirjoitti:
Hamstraajat eivät ymmärrä, että jättämällä maskeja myös muille, suojelisivat välillisesti myös itseään. Sama homma oli keväällä käsidesin kanssa.
Katsoin käsidesin hintaa Espoossa olevassa Alepassa: 75 euroa litra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät osaa ajatella huomista pidemmälle? Minä seuraan jatkuvasti muitakin uutisia kuin iltapäivälehtiä ja tätä kaikentietävää vauvapalstaa :D.
Keväällä kun kaikki alkoi, olin jo ennen ensimmäistäkään suomalaista lehtijuttua ostanut reilun käsidesivaraston edullisesti, ei vielä ole tarvinnut ostaa lisää. Samoin tilasin maskeja reilusti, koska tiesin matkustavani maihin, joissa niitä oli pakko käyttää ja kehotin iäkkäitä vanhempiani tekemään samat jutut vaikkeivät he matkustakaan. Samoin hain ja kehotin hakemaan lääkevarastot täyteen ennen rajoituksia. Lensin kotimaahan jo ennen kuin lentoja alettiin lopettaa. Tilasin kaupasta kotiinkuljetukset useammalle viikolle kerrallaan jonottamatta.
Ennakoi tuleva tilanne, on minun mottoni, joka on toiminut hyvin.
Ja ajattele, minä ja moni muu tuntemani henkilö eivät tehneet mitään noista "ennakoinneista" ja kukaan ei ole sairastanut koronaa tai muutakaan tautia. Käsidesiä käytin alussa töissä painostuksen vuoksi ja pesin käsiäkin ahkerasti, mutta pikkuhiljaa tämä kaikki jäi pois, kuten koronahysteerisiltä työkavereiltakin.
Olen koko kevään pyörinyt ympäriinsä ilman maskeja ja käsidesejä ja hengissä olen. Olen käynyt monilla treffeillä (eikä taatusti ollut 2m turvavälejä), tavannut sukulaisia muualla Suomessa, käynyt ostoksilla ties kuinka monta kertaa ja monissa eri kaupoissa - edelleen tässä terveenä kirjoittelen. Monia satoja eri ihmisiä olen tavannut 6kk aikana, joten ehkä tämän suhteen olen varsinainen Hannu Hanhi, kun mikään tauti ei ole iskenyt.
Ensi viikolla alkaa työt ja julkisilla menen - ilman maskia. Jos jonkinlainen vaatimus suojan käytöstä tulee julkisiin, niin heitän jonkun huivin naaman eteen siksi aikaa ja työnnän sen laukkuun odottamaan seuraavaa kertaa. Mitään pesuja en jaksa alkaa illalla puuhailemaan, vaan saa pöpöt muhia siinä huivissa ihan rauhassa.
Jukra, ihan pettämätön logiikka, kun en ole sairastunut tähänkään asti, niin en sairastu koskaan. Nobelin palkinnon arvoinen tutkimus.
Mitä materiaalia käytät? Materiaalien suodatuskyvyissä tuntuu olevan huomattavia eroja ja siihen päälle vielä muut käyttöön ja suojausarvon käytönaikaiseen kehitykseen vaikuttavat ominaisuudet.