Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Maskit alkavat loppua kaupoista - hyllyt ammottivat tyhjyyttään – ”Ei ole tietoa, milloin saadaan lisää”

Vierailija
04.08.2020 |

Se siitä maskisuosituksesta.

Kommentit (545)

Vierailija
361/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä maskeja hamstrataan kaappiin ? Tori.fi myyntiin kuin Liiterin muovikengät ?

Missä ne keväällä loppuun ostetut on ? Osa meni kiinalaisille, ei kaikki.

Maski turpaan , käyttö ei ole kielletty .

Ihme porukkaa , ajattelu ulkoistettu viranomaisille, mutta auta armias jos sama taho määrää kapakat kiinni klo24.

N95 turpasuojaaja

Vierailija
362/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällähän sitä kotimaista tuotantoa käynnistettiin suurin otsikoin. Missä ne maskit nyt on?

R-collection, vimma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heijastin on kyllä pakollinen pimeänä aikana!

Tuleeko sakot vai johtuuko vankilaan?

Miten se pakollisuuteen liittyy? Laitatko lapsesi kulkemaan pimeällä ilman heijastinta vain koska siitä ei joudu vankilaan?

Laitat varmaan autossakin turvavyön vain kulkemaan rinnan yli, muttet kiinnitä sitä.

Mikä järki siinä olisi kun turvavyö palautuu takaisin kelaansa jos sitä ei kiinnitä.

Oletko kuullut käsivarresta? Turvavyö ei kelaannu, kun sen pujottaa käsivarren ympäri kainaloon.

Olipa ontuva vertaus.

Ei se ole mikään vertaus. Jotkut änkyrät tekee todella niin.

Vierailija
364/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se matkustuskielto ulkomaille tehokkaampi keino? Naapuritkin lähtee ensi viikolla Rodokselle! Toivottavasti tuovat maskeja tuliaisiksi.

Vierailija
365/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnat nousuun

Hinnaksi 5e/kpl niin johan alkaa riittämään myös muille kuin hamstraajille

Ei vain pidemmän päälle monessa perheessä talous kestä, jos maskeihin alkaa mennä kuukausittain vähintään 400 €/naama.

Se on oma valinta, jos ei maskeja itse tee.

Luultavasti monen itse tekemien maskien suojaustaso on myös tasoa "ihan ite tein ja säästin".

Vierailija
366/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä maskeja hamstrataan kaappiin ? Tori.fi myyntiin kuin Liiterin muovikengät ?

Missä ne keväällä loppuun ostetut on ? Osa meni kiinalaisille, ei kaikki.

Maski turpaan , käyttö ei ole kielletty .

Ihme porukkaa , ajattelu ulkoistettu viranomaisille, mutta auta armias jos sama taho määrää kapakat kiinni klo24.

N95 turpasuojaaja

Olen ostanut kaappiin sen varalta, että tilanne menee pahaksi. Ja ennen kaikkea sen takia, että puolisoni saattaa joutua syyskuussa lähtemään toiselle mantereelle töihin. Jos joutuu, ompelen lisäksi läjän kangasmaskeja.

Tähän asti olen itse maskia käyttänyt kahdesti. Mutta olen valmis, jos tilanne pahenee.

Vierailija
367/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tutkia, onko THL:n johdolla yhteyksiä maskien valmistajiin ja maahantuojiin. Vielä muutama kuukausi sitten maskeista ei pitänyt olla apua. Joku tässä nyt haisee ja paljon. THL:n johdosta tulisi tehdä rikosilmoitus.

Joku Keskon pääjohtajahan toivoi maskisuositusta, jotta saadaan varastossa lojuvat maskivuoret myytyä. Hyvin on toiminut homma.

No tämä selittäis. Ihmettelinkin mihin näitä maskeja nyt yhtäkkiä tarvitaan vaikka tähänkin asti ollaan pärjätty hyvin ilman maskeja.

Kauppaketjut ovat ehkä tosiaan varautuneet kasapäin maskeilla ja nyt ne meinaavat jäädä käsiin. Kauhean kätevää jos THL päättääkin olla samaa mieltä, että kaikille pitää saada maskit naamaan.

Vierailija
368/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnat nousuun

Hinnaksi 5e/kpl niin johan alkaa riittämään myös muille kuin hamstraajille

Ei vain pidemmän päälle monessa perheessä talous kestä, jos maskeihin alkaa mennä kuukausittain vähintään 400 €/naama.

Se on oma valinta, jos ei maskeja itse tee.

Luultavasti monen itse tekemien maskien suojaustaso on myös tasoa "ihan ite tein ja säästin".

Se on silti parempi kuin ei mitään.

On ihan selvä, että rahalla saa parempaa suojaa. Ihan kuten kaikessa muussakin. Mutta jos ei ole varaa ostaa parasta, voi ostaa tai tehdä edes kohtuullista.

Vierailija
369/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille annettiin eilen illalla ohjeet tyhjentää maskit hyllystä ja täyttää sitä muutamalla palkkauksella kerrallaan, vaikka tavaraa on varaston puolella lava kaupalla. Näin saadaan rakennettua ostohysteriaa viikonlopuksi. Silloin pannaan paljon esille ja hinnat vedetään tappiin.

”Kävipä sinulla tuuri! ”Erikoiserä!” maskeja!”

Osta, ettet kuole!

Vierailija
370/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko THL joutaisi lakkauttaa. Silloin keväällä maskeja olisi voinut käyttää, tai sitten jos epidemia taas ryöpsähtää, mutta nyt ihan turhaa.

Vierailija
371/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin itse sunnuntaina maskeja, kun niitä oli jokapuolella vielä. Tuskin tämä korona on vielä voitettu ja tulevaisuudesta ei tiedä yhtään. Ties mitä viruksia vielä ilmestyy riesaksi. Kaipa nuo maskit ja käsidesit säilyvät.

Vierailija
372/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, tuleeko maskisuositus kouluihinkin ensi viikolla?????

Vierailija
373/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset eivät osaa ajatella huomista pidemmälle? Minä seuraan jatkuvasti muitakin uutisia kuin iltapäivälehtiä ja tätä kaikentietävää vauvapalstaa :D.

Keväällä kun kaikki alkoi, olin jo ennen ensimmäistäkään suomalaista lehtijuttua ostanut reilun käsidesivaraston edullisesti, ei vielä ole tarvinnut ostaa lisää. Samoin tilasin maskeja reilusti, koska tiesin matkustavani maihin, joissa niitä oli pakko käyttää ja kehotin iäkkäitä vanhempiani tekemään samat jutut vaikkeivät he matkustakaan. Samoin hain ja kehotin hakemaan lääkevarastot täyteen ennen rajoituksia. Lensin kotimaahan jo ennen kuin lentoja alettiin lopettaa. Tilasin kaupasta kotiinkuljetukset useammalle viikolle kerrallaan jonottamatta.

Ennakoi tuleva tilanne, on minun mottoni, joka on toiminut hyvin.

Ja ajattele, minä ja moni muu tuntemani henkilö eivät tehneet mitään noista "ennakoinneista" ja kukaan ei ole sairastanut koronaa tai muutakaan tautia. Käsidesiä käytin alussa töissä painostuksen vuoksi ja pesin käsiäkin ahkerasti, mutta pikkuhiljaa tämä kaikki jäi pois, kuten koronahysteerisiltä työkavereiltakin. 

Olen koko kevään pyörinyt ympäriinsä ilman maskeja ja käsidesejä ja hengissä olen. Olen käynyt monilla treffeillä (eikä taatusti ollut 2m turvavälejä), tavannut sukulaisia muualla Suomessa, käynyt ostoksilla ties kuinka monta kertaa ja monissa eri kaupoissa - edelleen tässä terveenä kirjoittelen. Monia satoja eri ihmisiä olen tavannut 6kk aikana, joten ehkä tämän suhteen olen varsinainen Hannu Hanhi, kun mikään tauti ei ole iskenyt.

Ensi viikolla alkaa työt ja julkisilla menen - ilman maskia. Jos jonkinlainen vaatimus suojan käytöstä tulee julkisiin, niin heitän jonkun huivin naaman eteen siksi aikaa ja työnnän sen laukkuun odottamaan seuraavaa kertaa. Mitään pesuja en jaksa alkaa illalla puuhailemaan, vaan saa pöpöt muhia siinä huivissa ihan rauhassa.

Vierailija
374/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä olisi idea, että miten wc-paperista voisi valmistaa hyvän maskin parhaiten? Mulla on kaapissa iso määrä rullia. On vähän kaiken väristä ja laatuista. Yksivärisiä, raidallisia, kuviollisia, osassa aforismin tyyppisiä tekstejä. Tuli vähän hamstrattua.

Vierailija
375/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä olisi idea, että miten wc-paperista voisi valmistaa hyvän maskin parhaiten? Mulla on kaapissa iso määrä rullia. On vähän kaiken väristä ja laatuista. Yksivärisiä, raidallisia, kuviollisia, osassa aforismin tyyppisiä tekstejä. Tuli vähän hamstrattua.

Hankkimalla tai ompelrmalla kangasmaskin ns taskulla. Eli jätä yksi pitkä sivu auki kangaskerrosten välillä. Laitat siihen väliin paperin suodattimeksi.

Kestlmaski on hyvä, mutta on ymmärrettävää, että kansaa ohjeiseötetaan yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla tietenkin ja se on kertakäyttömaski.

'Ota pakkauksesta. Laita päälle. Heitä pois.'

Siinä.on pienimmät mahdollisuudet mokata.

Toki joku onnistuu siinäkin. Hesarin maskivertailussa joku oli käyttänyt maskia sisäpuoli ulospäin ja toinen oli laittanut nenäklipsin leukaan.

Se yksinkertsisimman suosittaminen parhaana ei tarjoita, etteilö kestomaski voisi olla erittäin hyvä ja parempikin, jos se on oikein valittu/ommeltu/käytetty/puhdistettu. Viranomaiset vaan epäilevät, ettei kansa osaisi niitä köyttää. Ja että jo sellaisen ostaminen netistä on liian vaikeaa. Todella moni varmaannkäsittelee sitä väärin ja saa pöpöjä, kun laittaa pussiin tai pussista pesuun.

Kestomaski on siis väkisinkin sopiva vain joillekin, aika valikoidulle osaa kansasta. Itse olen sekä ostanut että ommellut kestomaskeja ja pidän niitä parhaina, mutta ymmärrän, että koko kansalle tiedotettaessa on pakko pyrkiä yksinkertaisuuteen ja pienimmän haitan vaihtoehtoon. Viranlmaisethan pitävät suomalaisia niin tyhminä, että ovat jo puoli vuotta hokeneet, ettemme osaisi käyttää edes niitä valmiita kertakäyttömaskeja.

Vierailija
376/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän ongelmallista, kun en pysty remppaamaan kämppää koska kaikki rakennuskaupat myy eioota kaikille muille pölymaskeille kuin tukkupakkauksille, joihin minulla ei ole varaa laittaa rahaa, kun jo rakennuskamat maksaa ihan riittävästi. Ihan oikeasti, miksi ihmeessä ostatte k-rauddasta ja muista vastaavista kaikki RAKENNUSPÖLYYN käytettävät maskit kotikaapin hyllyille pölyttymään????

Vierailija
377/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella toivon, että tulee, mutta pelkään, että ei tule.

Jos ei tule, on varmaan pakko ottaa lapsi etäkouluun.

Vierailija
378/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpää sairastavana olen maskia käyttänyt kaupassa ja julkisissa vuosien verran,en aina mutta joskus.Kun korona tuli,käytin samalla tavalla,joskus.Tällä hetkellä en käytä lainkaan,asun Helsingissä.Olen vuosien kokeilulla huomanut maskin kyllä auttavan ainakin pölyn  se stoppaa.Käytän samaa maskia useita kertoja,sairaalasta saatuja maskeja.Sillä tunnin välein vaihtamisella ei ole mitään hyötyä,lähinnä psykologinen hyöty ja miinusmerkkinen rahallinen  jos täytyisi ostaa jatkuvasti suojia.Kerron tämän vuosien kokemuksella.Paras suojaus on pitää turvavälejä,ei mennä flunssaisena toisten viereen istumaan tai työpaikalle,käsienpesu ja muutenkin itsestä normaali huolehtiminen.Kuulun riskiryhmään enkä panikoi.Hyvillä käytöstavoilla pääsee pitkälle!

Vierailija
379/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella toivon, että tulee, mutta pelkään, että ei tule.

Jos ei tule, on varmaan pakko ottaa lapsi etäkouluun.

Muistutus vielä, että lapsien ei suositella missään nimessä käyttävän maskeja.

Vierailija
380/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näitä maskeja jaetaan?