Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onpa toimeentulotuki yllättävän korkea!

Vierailija
15.07.2013 |

Meitä on siis äiti + teini-ikäinen ja meille kuuluu jäädä vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuksen jne pakollisten menojen jälkeen 860 euroa kuukaudessa, mikä tekee melkein 30 euroa/päivä! Tuosta kun maksaa puhelinlaskun ja netin niin rahaa jää ruhtinaallisesti vielä muuhunkin.

Mainittakoon että jäin vastikään työttömäksi 30 h/vko -työstä (kaupan alalla nämä ovat "maksimitunnit"), ja tuntipalkkani oli siinä 11 euron kieppeillä. Voi vaan miettiä mitä jäi käteen silloin, vaikka sain satunnaisia ekstravuorojakin ja jokusen ilta- tai viikonloppulisän silloin tällöin. Sain muutaman kympin myös asumistukea. Toimeentulotukea en "osannut" hakea kun elin luulossa että työssäkäyminen jollain tavalla kannattaisi.

Nyt saan ansiosidonnaista + asumistukea jopa enemmän mitä palkkaa joinain kuukausina tuli. Elämme nippanappa toimeentulotuen piirissä eli jos tulee vaikkapa sähkölasku, silloin olemme oikeutettuja toimeentulotukeen, muuten ei koska menomme jäävät niin pieniksi että käyttöön jää se 860 euroa.

Elarit on kunnan minimit, lapsilisä yh-korotuksella.

Nyt työttömänä pystyn pistämään joka kuukausi sivuun (käteisenä, tottakai) vähintään 200 euroa, koska rahaa ei mene esim. työpaikkalounaisiin tms. Töissä käydessä säästöön ei koskaan jäänyt mitään, jouduin ostamaan myös seutulipun mitä nyt ei ole.

Ennen tätä työtä monta vuotta sitten olin myös työttömänä, mutta silloin ansiosidonnaiseni oli vielä suurempi enkä käynyt hakemassa toimeentulotukea ollenkaan. En halua edes ajatella sitä vaihtoehtoa kuinka kannattavaksi tuo työssäkäymiseni nyt oikeasti tuli...

Tuntuu hullulta, että työttömänä ollessani en olisi toimeentulotukiasiakas, mutta töissä käydessäni olisin (työssäkäyvälle lasketaan tuon 860 euron päälle vielä 150 euron ansiolisä)?!

Vuokra on ollut koko ajan kuutisensataa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekertymä!

työkokemus!

ikälisät palkkaan

Vierailija
2/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:19"]

Eläkekertymä!

työkokemus!

ikälisät palkkaan

[/quote]Mulla oli/on täydet ikälisät ja työkokemusta vsta 1998. Eläkekertymä nyt tietysti ainoa mutta eipä se tuollaiselle 11e/tunti 30h/vko kerry kummoiseksi sekään. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitem kukaan voi elää 860 eurolla per kk? Minä olen vuoroviikkoäiti, eli minulla on joka toinen viikko kaksi kouluikäistä. laskujen jälkeen tarvitsen vähintään 1400 e, jotta kykenen elämään.

Vierailija
4/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:23"]

Mitem kukaan voi elää 860 eurolla per kk? Minä olen vuoroviikkoäiti, eli minulla on joka toinen viikko kaksi kouluikäistä. laskujen jälkeen tarvitsen vähintään 1400 e, jotta kykenen elämään.

[/quote]Ihan helposti tämä on sujunut. Muistan että töissä käydessä pidin tärkeänä että kaikkien laskujen jälkeen jää 15 euroa/päivä. Aina ei jäänyt vaan jouduin lainaamaan luottokortilta... Nyt työttömänä olen saanut maksettua tuon luottokorttivelankin pois. Ap

Vierailija
5/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuo tt-tuen kriteerit ole netissä ihan kaikkien nähtävänä, kuten samoin asumistuki. Tukea saa yhtä hyvin työttömyyskorvauksilla ja palkkaan jos aihetta on.

Vierailija
6/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:27"]

[/quote]Ihan helposti tämä on sujunut. Muistan että töissä käydessä pidin tärkeänä että kaikkien laskujen jälkeen jää 15 euroa/päivä. Aina ei jäänyt vaan jouduin lainaamaan luottokortilta... Nyt työttömänä olen saanut maksettua tuon luottokorttivelankin pois. Ap

[/quote]

kuulostaa pieneltä. Kun käyn lounaalla, niin se maksaa jo vähontään kympin. Ja lapseni rakastavat stokkan oliivileipää, ja se leipä maksaa 4,20 ja se syödään yhdellä kertaa. Eli takoitan, että tarvitsen 1400 e/kk, jotta voin käydä syömässä ulkona, kun siltä tuntuu. 

Vierailija
7/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Ap (kuten moni muukin pienituloinen työssäkäyvä) on tottunut pärjäämään vähällä ja suhteuttamaan elintasonsa omien tulojensa mukaiseksi. Ihan yhtä lailla moni ihmettelisi miten joku voi selvitä tuolla sinun 1400e/kk, kun itsellään menee min 4000e/kk pelkkään "elämiseen".

Vierailija
8/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 150 euron tulovähennys on ainakin minulle keikkatyöläisenä todella iso asia.

Vierailija
9/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tämmöisiä kirjoituksia tehdä, kun nämä vain lietsoo sitä mentaliteettia, että kaikki tuet pitää lakkauttaa kun ihmiset jää sitten mieluummin kotiin- ehkä joku jääkin mutta pitemmällä tähtäimellähän se on itselle täydellinen karhunpalvelus, jollei halua elää ikuisesti köyhyysrajalla. Itsekin joudun hakemaan toimeentulotukea mutta haluaisin kyllä töihin mahdollisimman pian, vaikka siitä jäisikin vähemmän käteen, jos tulevaisuudessa haluaa enemmän rahaa kuin se toimeentulotuki (ja tuskinpa niitäkään tulevaisuudessa kovin helposti maksetaan) niin järkevämpää on tehdä töitä.

Vierailija
10/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:29"]

Eikös nuo tt-tuen kriteerit ole netissä ihan kaikkien nähtävänä, kuten samoin asumistuki. Tukea saa yhtä hyvin työttömyyskorvauksilla ja palkkaan jos aihetta on.

[/quote]On, googlaa vaikka toimeentulotukilaskuri. Sinne olen nyttemmin syöttänyt tulojani. Mutta siis töissäkäydessä jollain tavalla tuudittauduin siihen uskoon että työnteko kannatti enkä ymmärtänyt edes hakea tt-tukea, vaikka sitä ennen tuota ansiosidonnaisjaksoani eli kotihoidontuella ollessani sainkin.

Kyllä tämä täti sanoo tuollaisille pilipalisopimuksille myös kiitos ei. En tiedä olisiko minulla alkuaikoina ollutkin tunteja normaalit 37,5 vaikka sopimus on aina ollut tuo 30h/vko mutta viimeisen parin vuoden aikana ne ovat vähentyneet lähemmäs tuota kolmeakymmentä, niin tiukkaa ollut rahasta, vaikka en ole mitään laskelmia sen kummemmin tehnytkään. En ole koskaan kuluttanut kuitenkaan enempää, tehnyt mitään lomareissuja tms. Ap

Vierailija
11/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:35"]

Ei kannata tämmöisiä kirjoituksia tehdä, kun nämä vain lietsoo sitä mentaliteettia, että kaikki tuet pitää lakkauttaa kun ihmiset jää sitten mieluummin kotiin- ehkä joku jääkin mutta pitemmällä tähtäimellähän se on itselle täydellinen karhunpalvelus, jollei halua elää ikuisesti köyhyysrajalla. Itsekin joudun hakemaan toimeentulotukea mutta haluaisin kyllä töihin mahdollisimman pian, vaikka siitä jäisikin vähemmän käteen, jos tulevaisuudessa haluaa enemmän rahaa kuin se toimeentulotuki (ja tuskinpa niitäkään tulevaisuudessa kovin helposti maksetaan) niin järkevämpää on tehdä töitä.

[/quote]Tottakai tällaisia täytyy kirjoittaa että kaikki ymmärtäisivät millainen tilanne pienipalkkaisilla tällä hetkellä on. Ei näin kuulu mennä vaan kyllä työteolla kuuluu itsensä elättää. Surettaa kun ajattelen että se tavallaan minulle kuulunut 7,5 tunnin palkka/vko on mennyt ahneen kauppiaan lompakkoon, eikä tämä ole lisätunteja suostunut antamaan. Ei tuollainen pienituntinen kaupan ala sovi enää kuin rikkaiden miesten vaimoille tai opiskeijolle, ei tälläinen perheensä ainoa elättäjä voi sellaista harkitakaan enää. Jonkin asian täytyy muuttua! Ihan yhteiskunnallisesti.

Minä vaihdan alaa kokonaan ja menen syksyllä opiskelemaan sellaista alaa jossa ei tunneta osa-aikaisia työsopimuksia. Eli en aio jäädä kotiin makaamaan tällä suurella toimeentulotuella. Ap

Vierailija
12/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ainakin tulen toimeen pienellä palkallani ja elätän 2 lasta. teen myös 30h/vko kaupanalalla ja kyllä me käydään kerran vuodessa etelänmatkalla. ja ikinä ei ole rahattomana tarvinnut seuraavaa tilipäivää odottaa.

Vierailija
13/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:44"]

mä ainakin tulen toimeen pienellä palkallani ja elätän 2 lasta. teen myös 30h/vko kaupanalalla ja kyllä me käydään kerran vuodessa etelänmatkalla. ja ikinä ei ole rahattomana tarvinnut seuraavaa tilipäivää odottaa.

[/quote]En kyllä tajua miten tuollainen on mahdollista, jos ei ole suuret elatusmaksut mitä saat. Palkka voi olla jossain kuukaudessa vain 1000 euroa käteen + lapsilisä 150 (300 2:sta) + elatusmaksu 150 (300 2:sta) joista maksaa vuokraa sen kuutisensataa eli alle toimeentulotuen jää jo näin, siihen vielä muut laskut päälle (esim. puhelin, netti eli ei mitään luksusta) niin sinne se palkka sitten menikin. Ap

Vierailija
14/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no se on totta että työstä pitäisi saada tarpeeksi palkkaa, kirjoitus vain enempi kuulosti siltä että "ei kannata tehdä töitä kun tukea saa enemmän", tätä et ilmeisesti tarkoittanut- kuitenkin tuostakin osa tekee sen johtopäätöksen, että no sitten pitää alentaa toimeentulotukea niin se paskapalkkainen työkin taas kiinnostaa..

Vierailija
15/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kaikki tulot lasketaan siihen, eli et saa elareita yms. päälle. Joten et varmaan ole tukea hakenut vaan muuten vaan täällä siitä keskustelet. Kysymys kuuluukin: Miksi Suomessa palkat on niin pienet, että ne jää minimitoimeentulon alle? 

Vierailija
16/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:52"]

Joo no se on totta että työstä pitäisi saada tarpeeksi palkkaa, kirjoitus vain enempi kuulosti siltä että "ei kannata tehdä töitä kun tukea saa enemmän", tätä et ilmeisesti tarkoittanut- kuitenkin tuostakin osa tekee sen johtopäätöksen, että no sitten pitää alentaa toimeentulotukea niin se paskapalkkainen työkin taas kiinnostaa..

[/quote]En tiedä miten toimeentulotuen alentaminen voisi olla ratkaisu, eikö kauppiaiden/alan sijoittajien ahneus koskaan lopu? Kai heillekin voisi jossain kohtaa tulla mieleen jakaa sitä omaa hyvää muillekin, mieluummin niille tutuille oman firman työntekijöille jotka ovat heille sen ison pussin rahaa tuoneet työllään kuin veroina ties mille taivaanrannanmaalarille?

Tässä taas tullaan kapitalistiseen maailmankuvaan, mutta siitä en jaksa juuri nyt alkaa vänkyttämään. Havahduin vain tuohon omaan tilanteeseeni ja päätin ettei koskaan enää! Ap

Vierailija
17/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:55"]

Ensinnäkin kaikki tulot lasketaan siihen, eli et saa elareita yms. päälle. Joten et varmaan ole tukea hakenut vaan muuten vaan täällä siitä keskustelet. Kysymys kuuluukin: Miksi Suomessa palkat on niin pienet, että ne jää minimitoimeentulon alle? 

[/quote]Kuten sanoin, olen käyttänyt googlella löytyvää toimeentulotukilaskuria johon syötetään ihan kaikki tulot + menoista tärkeimmät, kuten sähkö, kotivakuutus, sairauskulut jne. Mitään harkinnanvaraisia esim. harrastusmenoja en lähtenyt edes arvailemaan siihen laskuriin. Ja nyt en ole hakenut kun ei ole ollut sähkölaskua, justhan kirjoitin että ilman sitä tulomme-menomme = yli 860 euroa. Ap

Vierailija
18/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ap tehnyt ollenkaan iltavuoroja tai viikonloppuja? teen samaa tuntimäärää ja mulla jää käteen n,1300-1400e kuussa

Vierailija
19/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukisysteemi nimenomaan kannustaa menemään myös pienipalkkaisiin töihin, koska siinä on se 150 euron etuoikeutettu tulo.

Vierailija
20/23 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 22:04"]

onko ap tehnyt ollenkaan iltavuoroja tai viikonloppuja? teen samaa tuntimäärää ja mulla jää käteen n,1300-1400e kuussa

[/quote]Olen satunnaisesti, ei niistä ilta- ja viikonloppulisistäkään tule yli 500 euroa (laskin siis mitä pitäisi olla ennen veroja). Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi