Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Silta-sarjan naispoliisi asperger?

Vierailija
14.07.2013 |

Tai joku muu vastaava?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on

Vierailija
2/31 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, niin ajattelinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievähkö sellainen. Olen nähnyt koko sarjan. Jossain loppupuolella hän oppii tiettyjä empaattisia/sosiaalisia asioita, kun tahtoa löytyy. En tiedä voiko täysin aspergertapaus sellaista oppia?

Vierailija
4/31 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin googletin heti ekan jakson jälkeen "Saga Noren asp..." ja google heti alkoi tarjota "aspergeria". Mutta juu, näyttelijä kertoo hahmollaan olevan Asperger, jota hahmo ei itse tosin tiedosta.

Vierailija
5/31 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 23:17"]

Lievähkö sellainen. Olen nähnyt koko sarjan. Jossain loppupuolella hän oppii tiettyjä empaattisia/sosiaalisia asioita, kun tahtoa löytyy. En tiedä voiko täysin aspergertapaus sellaista oppia?

[/quote]

Lievä kyllä varmasti voi. Itselläni on asperger-diagnoosi, mutta kukaan läheisistäni ei tiedä edes siitä, eikä kukaan ole koskaan epäillytkään sellaista. Minä osaan kyllä hyvinkin tarvittaessa olla sosiaalinen ja käyttäytyä normaalisti sosiaalisessa kanssakäymisessä, se vaan uuvuttaa minut aika totaalisesti ja siksi haluan pääosin olla yksin. Töissä minun täytyy olla jossain määrin sosiaalinen ja se onnistuu ihan hyvin, joskin toki se vaatii sen etten voi olla spontaanisti itseni vaan minun pitää näytellä tavallisen roolia koko ajan.

Vierailija
6/31 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi oppia. Mutta monetki noppivat ja esim asperger-lasten kuntoutus tähtää yhtenä osana siihen, että näitä opittaisiin ja toisena siihen, että niistä saisi itsekin jotain iloa, eli saisi kokea, että kavereita kannattaa haluta. Moni assi on nimittäin kokenut kavereilta vain kiusaamista ja torjuntaa ja kaikkea kurjaa, eikä siksi edes halua mitään sosiaalista.

Aspergereilla on empatiaa, mutta se on "järkiempatiaa, joka perustuu siihen, että pysphdytään ajattelemaan ja vertailemaan vaihteoehtoja,miltä toisista saattaisi tuntua - kun taas "tavalliset" ihmiset yleensä myötäelävät empatiansa jotenkin automaattissemmin, vaikka se sitten välillä meneekin ihan pieleen, kuten tämäkin palsta osoittaa.

tunnen aika monta aspergeria ja tuo seksinpyyntökohtaus oli kyllä jotain, mitä aika harva heistä uskaltaisi tehdä.

Vierailija
7/31 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 23:24"]

Aspergereilla on empatiaa, mutta se on "järkiempatiaa, joka perustuu siihen, että pysphdytään ajattelemaan ja vertailemaan vaihteoehtoja,miltä toisista saattaisi tuntua - kun taas "tavalliset" ihmiset yleensä myötäelävät empatiansa jotenkin automaattissemmin, vaikka se sitten välillä meneekin ihan pieleen, kuten tämäkin palsta osoittaa.

[/quote]

Joo. Itsellänikin juuri noin että itsessään esim. toisen kärsimyksen näkeminen ei aiheuta minussa mitään tunnetiloja, kuten ilmeisesti normaaleilla aiheuttaa empatian kautta. Mutta olen oppinut miten odotetaan reagoitavan sellaisissa tilanteissa ja voin näytellä myötätuntoa ja empatiaa kyllä, vaikka sisäisesti olen täysin välinpitämätön itse tilanteesta. Tämä ulottuu paljolti myös omiin tuntemuksiini, suhtaudun niihinkin viileästi ja ikään kuin ne tapahtuisivat ulkopuoliselle. Jopa fyysinen kipu omassa ruumiissa on usein jotain mitä vaan tarkkailen rauhallisena ihan kuin se ei olisi minussa edes, vaikka tiedän että on. Minä vaan katselen enkä tunne kipua, ruumis taas tuntee.

t. 6

Vierailija
8/31 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 23:24"]

[/quote]

Joo. Itsellänikin juuri noin että itsessään esim. toisen kärsimyksen näkeminen ei aiheuta minussa mitään tunnetiloja, kuten ilmeisesti normaaleilla aiheuttaa empatian kautta. Mutta olen oppinut miten odotetaan reagoitavan sellaisissa tilanteissa ja voin näytellä myötätuntoa ja empatiaa kyllä, vaikka sisäisesti olen täysin välinpitämätön itse tilanteesta. Tämä ulottuu paljolti myös omiin tuntemuksiini, suhtaudun niihinkin viileästi ja ikään kuin ne tapahtuisivat ulkopuoliselle. Jopa fyysinen kipu omassa ruumiissa on usein jotain mitä vaan tarkkailen rauhallisena ihan kuin se ei olisi minussa edes, vaikka tiedän että on. Minä vaan katselen enkä tunne kipua, ruumis taas tuntee.

t. 6

[/quote]

uskon täysin, että nn on sun kohdallasi, että esität tunteita, joita tiedät sinulta odotettavan. Omalla kohdallani on kuitenkin niin (olen myös assi) että  minä todella tunnen, jos pysähdyn ajattelemaan. Voin katsoa kuvaa tai sairasta ihmistä ilman mitään tunteita, mutta sitten alan kuvitella mitä hän ajattelee, mitä hänen läheisensä ajattelevat ja kokevat. Tässä vaiheessa minun omat tunteeni ovat suorastaan murskaavia. Väitän jopa, että ne ovat keskimääräisen tavisihmisen tunteita voimakkaampia. Minä EN kuitenkaan kärsi hänen myötänsä, kärsin ja suren ajatusta, että nuo ihmiset kärsivät ja surevat jne. 

Vierailija
9/31 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täälä roolihahmolla on asperger? Miten niin? 

Vierailija
10/31 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo roolihahmo ei ole persoonana uskottava, vaan paremminkin aspergererin karikatyyri. Oikea elämässä noin onnettomilla sosiaalisilla taidoilla varustettu henkilö ei olisi päässyt noin pitkälle urallaan.

Vierailija
11/31 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 00:51"]

Minusta tuo roolihahmo ei ole persoonana uskottava, vaan paremminkin aspergererin karikatyyri. Oikea elämässä noin onnettomilla sosiaalisilla taidoilla varustettu henkilö ei olisi päässyt noin pitkälle urallaan.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Älykäs ihminen oppii sosiaaliset säännöt järjellä, vaikka se häneltä vaatiikin ulkoaopettelua. Hän pystyy myös järjellä käsittämään millaista käytöstä häneltä odotetaan vaikkei tunne asioista samalla tavoin kuin valtaosa ihmisistä.

Ja jos äly ei niin pitkälle riitä niin ei varmasti riitä tuon kaltaiseen ammattiinkaan.

Eri asia on tietysti ihmiset, joillä äly riittäisi sosiaalisten normiem oppimiseen, mutta jotka eivät vain välitä pätkääkään. Saga Noren ei (jatkon perusteella) vaikuta sellaiselta ihmiseltä, joka ei välittäisi.

Vierailija
12/31 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ohjelmassa, varsinkin rikossarjoissa, on nykyään noita "Aspergereita" tai muuten sosiaalisesti täystaidottomia, alkaa jo kyllästyttää, vaikka pystynkin samaistumaan..roolihahmo, joka olisi sekä huippuälyks että sosiaalisesti taitava olisi vaihteeksi ihan mielenkiintoinen.

Vierailija
13/31 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä parin muun kirjoittajan kanssa siitä, että hahmo on vähän epäuskottava. Eikös tuossa poliisin työssä kuitenkin aika paljon tarvita sellaista psykologista älyä, kun päätellään asioita jne. En mä mikään AS-asiantuntija todellakaan ole, mutta mä näen joka tapauksessa siinä ristiriidan miten tuo Saga on ajoittain aivan tollo sosiaalisesti ja kyselee kuin pikkulapsi "ai haluavatko ihmiset joskus että heille valehdellaan? :O" ja muuta tuollaista, ja sitten kuitenkin on hirveän nokkela poliisi, joka osaa päätellä epäillyistä ties mitä...

Vierailija
14/31 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/31 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 23:17"]Lievähkö sellainen. Olen nähnyt koko sarjan. Jossain loppupuolella hän oppii tiettyjä empaattisia/sosiaalisia asioita, kun tahtoa löytyy. En tiedä voiko täysin aspergertapaus sellaista oppia?
[/quote]katso vaikka Wikipediasta asperger-sanan kohdalta: asperger-ihmiset ovat yhtä empaattisia kuin muutkin. Ja puuttuvia sosiaalisia taitoja he voivat oppia, vaikka eivät osaakaan niitä luonnostaan.

Vierailija
16/31 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 23:17"]Lievähkö sellainen. Olen nähnyt koko sarjan. Jossain loppupuolella hän oppii tiettyjä empaattisia/sosiaalisia asioita, kun tahtoa löytyy. En tiedä voiko täysin aspergertapaus sellaista oppia? [/quote]katso vaikka Wikipediasta asperger-sanan kohdalta: asperger-ihmiset ovat yhtä empaattisia kuin muutkin. Ja puuttuvia sosiaalisia taitoja he voivat oppia, vaikka eivät osaakaan niitä luonnostaan.

[/quote]

Empatiaa on (erään teorian mukaan - Google on ystävämme) ainakin kahta eri laatua. Yllä muutama kommentoija (tod.näk. asperger) on kuvaillut ilmeisesti kokevansa niistä toista eli kognitiivista empatiaa, joka perustuu siihen että henkilö päättelee kokemukseen ja järkeilyyn perustuen mitä toinen henkilö sillä hetkellä tuntee. Tähän siis asperger-henkilötkin oletettavasti pystyvät. Toinen empatian laji taas on emotionaalista ja sisäsyntyistä - nähdessään toisen henkilön vahvassa tunnetilassa, oli se sitten kärsimystä tai iloa, henkilö tahdosta riippumatta, reaktionomasesti myötäelää tai oikeastaan siis tuntee itsekin nuo samat tunteet. Tähän empatian lajiin esimerkiksi psykopaatit eivät kykene tai heidän kykynsä on vähintäänkin todella rajoittunut. Asperger-henkilöistä noin yleisellä tasolla en osaa sanoa, en ole törmännyt tutkimuksiin aiheesta. Yksilötasolla vaihtelua varmasti esiintyy.

Vierailija
17/31 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin kaksi ensimmäistä jaksoa, ja alkoi vituttaa. Saga Noren vastaa AS-stereotypiaa, ei oikeaa AS-henkilöä. AS:stä on mukaan poimittu vain suuren yleisön "tietämiä" piirteitä. Ei ollut aistiyliherkkyyksiä, ei motorista kömpelyyttä, ei kasvojen tunnistamisen vaikeutta, ei ajanhallinnan ja toiminnanohjauksen vaikeuksia, jne. Hahmolle oli kirjoitettu vain vuorovaikutuksessa ilmeneviä AS-piirteitä. Kaikki muu oli jätetty veks. Hahmo esim. meni sarjan kakkososassa täpötäyteen meluisaan baariin muttei näyttinyt kärsivän tungoksesta eikä melusta. Ja näytti vielä löytävän ja tunnistavan sieltä kasvomerestä sen henkilön, jonka kanssa oli vaihtanut noin kaksi sanaa.

Käsikirjoittajien AS-käsitys paljastuu HS:n haastattelussa:

"

Alun perin Saga Norén luotiin vastapainoksi tunteelliselle Martin Rohdelle.

"Keksin, että mitäpä, jos hän olisi nainen, jolla ei ole lainkaan sosiaalisia taitoja. Hän ei ymmärrä ironiaa, kyynisyyttä, hän tulkitsee ihmisiä täysin kirjaimellisesti. Saga ei ymmärrä kysyvänsä epähienoja kysymyksiä. Hän ei tajua hienotunteisuutta", Rosenfeldt luonnehtii.

Onko Saga Norén siis autistinen?

"Me emme antaneet hänelle mitään diagnoosia, määrittelimme hänet vain sosiaalisesti kyvyttömäksi. On hyvin todennäköistä, että hänellä on Aspergerin syndrooma. Emme vain koskaan sano sitä."

Erikoislaatuinen Norén vaati käsikirjoittajilta paljon, mutta huolellinen työ kantoi hedelmää. Muun muassa Ruotsin Autismi- ja aspergerliitto on kiitellyt hahmon uskottavuutta.

"Saga on saanut kiitosta siitä, että rajoituksistaan huolimatta hän on täysin toimintakykyinen arkielämässä, pidetty työtoveri ja huippuluokkaa poliisina", Rosenfeldt sanoo.

"Kirjoitimme Sagaa hyvin huolellisesti. Aina kun hän oli lukevinaan ihmisten ajatuksia tai näyttävinään jotain tunnetta, totesimme, että tuo ei ole Saga ja poistimme sen. Saga myös tietää rajoituksensa. Hän tietää, ettei voi yletä urallaan. Hän tietää olevansa outo, ja se tekee hahmosta hieman surullisen – ja tekee sille hyvää."

"

Vierailija
18/31 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ollakin

Vierailija
19/31 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 01:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 00:51"]

[/quote]

Olen samaa mieltä. Älykäs ihminen oppii sosiaaliset säännöt järjellä, vaikka se häneltä vaatiikin ulkoaopettelua. Hän pystyy myös järjellä käsittämään millaista käytöstä häneltä odotetaan vaikkei tunne asioista samalla tavoin kuin valtaosa ihmisistä.

Ja jos äly ei niin pitkälle riitä niin ei varmasti riitä tuon kaltaiseen ammattiinkaan.

Eri asia on tietysti ihmiset, joillä äly riittäisi sosiaalisten normiem oppimiseen, mutta jotka eivät vain välitä pätkääkään. Saga Noren ei (jatkon perusteella) vaikuta sellaiselta ihmiseltä, joka ei välittäisi.

[/quote]

Saga Noren on post-Lisbeth Salander -naishahmo! Noren on fiktiivinen hahmo ja häntä on ehkä parempi peilata toisia fiktiivisiä naishahmoja kuin oikeita, eläviä ihmisiä vasten.

Varmasti käsikirjoittajat halusivat tehdä tunne-elämältään "vajaan" naishahmon siksi, että naiset esitetään usein fiktiossakin tunteellisina, tunteettomat roolit ovat usein pahoja miehiä, psykopaatti-murhaajia.

Minusta Saga Noren on oikein mielenkiintoinen hahmo, vaikka toteutus on ehkä paikoitellen liiankin alleviivaava.

Vierailija
20/31 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, nyt tajuan sitten. Katsoin yhden jakson ja ihmettelin, että miten se nainen näyttelee niin epäuskottavasti, että miksi hahmo on ohjattu sellaiseksi. Olen teidän muiden kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että kovin on yksiuloitteinen tuo roolihahmon AS, jos näin on, että sellainen persoona hän on. Ärsyttävää! Kiinnostavaa enää tosiaan voi tuon tyyppisissä hahmoissa olla se, että ne todella olisivat yhtä monipuolisia, kuin on taudinkuvakin - eikä niinkuin Saga.

Sagan rooliin näyttelijää etsittäessä olisi kannattanut mielestäni muutenkin päätyä vähän persoonallisempaan tyyppiin, nythän tuo roolissa oleva näyttelijä on kuin kuka tahansa Tanskalainen, kansainvälisen uransa muutama vuosi sitten päättäänyt vaatesuunnittelija-mannekiini, joka asuu jossain vuorilla valokuvaajamiehensä kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän