Miten lapseni välttäisi ns. pakkoruotsin?
Haluaisin että lapseni lukisi koulussa englannin lisäksi ranskaa ja venäjää, sekaan ei mahdu enää suomalaismurteellinen pakkoruotsi, ja en näe suomenruotsia lapselleni ollenkaan tarpeellisena tämän päivän yhä kansainvälistyvämmässä maailmassa.
Olen ajatellut tällaista mahdollisuutta, että vaihdan omani ja lapseni äidinkielen suomesta enlannin kieleen ja näin voisin vedota että englanninkielisenä ei tarvitse lukea kuin toista ns. kotimaista kieltä eli suomea, ja pakkoruotsista voisi saada vapautuksen. Onko tämä mahdollista?
Jurppii todella tuo pakkosuomenruotsi, kun se vie suurten maailmankielten oppimisajan ja resurssit Suomen kouluista. Olen jo allekirjoittanut kansalaisaloitteen 131, toivottavasti tällä aloitteella saadaan jotain tolkkua kielten opiskeluun Suomessa ja enemmän tilaa suurille maailmankielille.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:30"]
Miten kuvittelet että aito ruotsinruotsalainen ymmärtäisi jotain perunagrööttiä? :-DDDD [/quote]No eihän tuo ollutkaan missään koulussa opetettu sana, vaan jonkun sukulaisten käyttämä murresana. Tuskin sinäkään sitä Tukholmassa käyttäisit.
Jag vill inte lära pakkosuomi och åka Ruotsinlaiva.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:35"]
Miten kuvittelet että aito ruotsinruotsalainen ymmärtäisi jotain perunagrööttiä? :-DDDD [/quote]No eihän tuo ollutkaan missään koulussa opetettu sana, vaan jonkun sukulaisten käyttämä murresana. Tuskin sinäkään sitä Tukholmassa käyttäisit.
[/quote]
Pointti nyt kai oli se että jos lapset opetetaan puhumaan noin täällä Suomessa ja vielä suomenruotsin murteilla, niin miten ne voi lähteä vaikkapa Ruotsiin opiskelemaan sitten aikuisina, kun kukaan siellä ei ymmärrä niitä? Ei ne opi puhumaan edes telkkarin suomenruotsiuutisten kielellä kun niillä on omia sanoja joita ne on käyttäneet pienestä saakka, niitä kun voi olla aika vaikea kitkeä aivoista. Eihän ne välttämättä edes itse ymmärrä siellä ruotsinruotsia, tai paikallista ruotsinruotsin murteita kuten stockholmia, smålantia, norrlantia tai skånea!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:16"]
Muuta ulkomaille. Oppivat siellä kieliä mitä ihmiset käyttävät.
[/quote]
Tämä tuli minullakin mieleen :)
[/quote]
Tämä myös minun neuvoni. Tai pyri eduskuntaan ja vaikuta ITSE!!! Vaikka ei tule toimimaan lapsellesi, niin ehkä lapsenlapsellesi. Mitäs, jos lapsesi/lapsenlapsesi löytääkin naapurista ihanan ruotsalaisen naisen/miehen. Hmm... kivaa kun kieltä osaisi.
Olen itse asunut Tukholmassa 6 vuotta ja he todella rakastavat meitä suomalaisia ja "suomenruotsalaiskielisiä", mitä se tarkoittakaan. Ainakin piirit, joissa itse pyörin.
Suomen kouluissa opetetaan ruotsin kieltä. Jos nämä riikit, skånet ja muut olisi listalla, niin hohhoijjaa... Samoin saksan kaikki murteet, ihan hochdeutschilla parempi mennä:). Puhumattakaan englannin kielestä, laitetaas vaikka wales ja skottimurteet...
Iloa kielten opiskeluun, kaikkien! Ymmärrän kyllä tämä joidenkin pakkomielteisen ruotsinkielivihan. Mutta toistaiseksi olemme KAKSIkielinen maa ja niin se vain menee.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:18"]
Minä en välttänyt pakkoruotsia, mutta kouluttamaton isäni iskosti minuun ajatuksen kielen tarpeettomuudesta ja siksi luin sitä laiskasti oppimatta oikein mitään.
Valmistuttuani yliopistosta oli karmivaa huomata, että kaikki alani parhaat työpaikat vietiin nenäni edestä, koska ruotsia hallitsemattomana olinkin työnantajien mielestä epäpätevä. Jouduin vetäytymään Itärajan tuntumaan paskaduuuniin siksi aikaa että ehdin opetella kielen kunnolla ja tulemaan kelvolliseksi alalleni. Se oli kova kolaus.
Omien lapsien mahdollisuuksia en taatusti rajoita siten, miten luuseri-isäni minulle teki.
[/quote]
Lol! Mikähän se tuollainen ala on?
Minä olen Ruotsin valtiolla töissä, ihan täällä Suomessa siis, eikä edes haastatteluissa puhuttu ruotsia, vaan englantia. Hyvin kelpasin, palkkani 7400€/kk brutto. Koulutukseni on KTM.
Ruotsinkieltä ei tarvitse edes ruotsalaisten kanssa!
Ennen täällä Suomessa pystyi valitsemaan mm. pitkän saksan esimerkiksi englannin sijasta kuten minun 47-vuotias isosiskoni teki aikoinaan, miksi tänä päivänä valikoima on enemmän rajoittunutta? Itselläni alkoi englanti kolmosella, ruotsi seiskalla ja kasilla sai valita jonkun seuraavista: saksa, ranska, venäjä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:37"]
Mitä vähemmän Suomessa on ruotsia osaavia ihmisiä, sitä paremmat mahdollisuudet juuri heillä on saada ne työpaikat, joissa ruotsin kielen osaaminen on edellytys. Joten pakkoruotsi vaan kaikilta junteilta pois, ehdottomasti!
[/quote]
Missä työpaikoissa ruotsinkielen osaaminen on edellytys?
Joissain virkamieselättihommissa?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:39"]
[/quote]
Pointti nyt kai oli se että jos lapset opetetaan puhumaan noin täällä Suomessa ja vielä suomenruotsin murteilla, niin miten ne voi lähteä vaikkapa Ruotsiin opiskelemaan sitten aikuisina, kun kukaan siellä ei ymmärrä niitä? Ei ne opi puhumaan edes telkkarin suomenruotsiuutisten kielellä kun niillä on omia sanoja joita ne on käyttäneet pienestä saakka, niitä kun voi olla aika vaikea kitkeä aivoista. Eihän ne välttämättä edes itse ymmärrä siellä ruotsinruotsia, tai paikallista ruotsinruotsin murteita kuten stockholmia, smålantia, norrlantia tai skånea!
[/quote]Kyllä siellä Tukholmassa opiskelee moni skoonelainenkin, ja norrlantilainen. En ymmärrä ongelmaasi enkä varsinkaan sitä miten ruotsin opetuksen poistaminen voisi muka parantaa tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:40"]
lainen ala on?
Minä olen Ruotsin valtiolla töissä, ihan täällä Suomessa siis, eikä edes haastatteluissa puhuttu ruotsia, vaan englantia. Hyvin kelpasin, palkkani 7400€/kk brutto. Koulutukseni on KTM.
[/quote] Olen toimittaja. Työskentelin paskalehdissä kunnes opin toisen kotimaisen kielen. Sitten alkoi ura ja nykyään olen toimituspäällikkö. Ja vieläkään meille ei palkata suomen virallisia kieliä hallitsemattomia.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:50"]
Kyllä siellä Tukholmassa opiskelee moni skoonelainenkin, ja norrlantilainen. En ymmärrä ongelmaasi enkä varsinkaan sitä miten ruotsin opetuksen poistaminen voisi muka parantaa tilannetta.
[/quote]
Et ymmärrä, etkä taida matkustella paljon, tai ole koskaan asunut ulkomailla? (tällä en nyt sitten tarkoita mitään Tallinnaa enkä Tukholmaa)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:55"]
Opeta mielummin lapsellesi ettei kaikkea vaikeata/ei miellyttävää voi vältellä elämässä, vaan nekin asiat kuuluu hoitaa kunnialla.
[/quote]
Mutta kun se pakkoruotsi on TYPERÄÄ käytännössä kaikilla mittapuilla. Suomalaiset lapset laitetaan eriarvoiseen asemaan, koska joutuvat opettelemaan toisen pikkukielen, jota eivät kuitenkaan osaa tarpeeksi hyvin käyttääkseen työssään, koska sitä ei koskaan ole tarvinneetkaan. Välttävän ruotsin voisi opetella vaikka lukiossa, jos se kerran on niin helppoa ja antaa vaikeimmille kielille tärkeitä vuosia lapsuudessa, jolloin nekin voisi oppia hyvin.
Niin ja minä olen opiskellut viittä kieltä ja kirjoitin ruotsistakin aikoinaan E:n, virkamiesruotsi suoritettu kahdesti. Ja ei, en osaa oman alani sanastoa ruotsiksi, koska eihän sitä edes opetettu yliopistossa.
Jos yhtään välität lapsestasi, et jo ennalta rajoita hänen tulevaisuudenmahdollisuuksiaan vain siksi, että oma kapasiteettisi ei riittäynyt kuin persuiluun.
Kyllä näille suomipersuille olisi tärkeämpää opetella suomen kieli. On niin hukassa:(
Laita se lapsesi ruotsinkieliseen koulun. Silloin hänellä ei ole pakkoruotsia, vaan äidinkieltä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:54"]
Jos yhtään välität lapsestasi, et jo ennalta rajoita hänen tulevaisuudenmahdollisuuksiaan vain siksi, että oma kapasiteettisi ei riittäynyt kuin persuiluun.
[/quote]
Valtiohan sen jo tekee, koska ei anna todellista mahdollista osata muita tärkeitä kieliä kuin englannin. Kyllä se ranska aika heikosti alkaa tarttua neljäntenä kielenä lukiossa saati sitten venäjä aikuisiällä yliopistossa. Ruotsia kyllä vielä jotenkin osaa, menee vain saksan kanssa välillä sekaisin. Mutta Suomessa juuri tarvittaisiin enemmän ranskan ja venäjän osaajia, mutta kun pitää lukea sitä tarpeetonta ruotsia.
En ole koskaan vielä kuullut yhtään hyvää perustelua sille, miksi KAIKKIEN pitäisi oppia juuri RUOTSIA. Mahdolliset tyttöystävät tai historian tutkimiset eivät ole kunnon syitä. Suomalaiset muuten saattavat tutkia muidenkin maiden arkistoja kuin Suomen...
Pikemminkin voisi kuvitella, että toisia "persuiksi" haukkuvat ovat juuri niitä, jotka eivät osaa katsoa asioita kansainvälisesti. Kukaanhan ei ole varsinaisesti ruotsin kieltä vastaan, vaan sitä, että vanhemmat ja lapsi saisivat valita toiseksi vieraaksi kieleksi jonkin sellaisen, johon on mielenkiintoa ja jota katsoisi tarvittavan. Kyllä sen ruotsin oppii myöhemminkin, jos on pakko. Itsehän tietenkin olen jo unohtanut suurimman osan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:39"]
[/quote]
[/quote]
Jos jotain, niin perinteisesti juuri ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta on Ruotsiin muutettu...millä perusteella oletat että tässä olisi ongelmia syntynyt? Kun kerran olet ruotsin kielen murteet kieltämässä niin kaipa sama koskee myös suomen eri murteita? Vai voisikohan olla niin että myös ruotsinkielisissä kouluissa opetellaan ihan sitä samaa kirjakieltä mitä Ruotsissakin?
Kyllä taas näkee mitä siitä tulee kun asiasta mitään tietämättömät ihmiset kommentoivat asioita.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:40"]
lainen ala on?
[/quote] Olen toimittaja. Työskentelin paskalehdissä kunnes opin toisen kotimaisen kielen. Sitten alkoi ura ja nykyään olen toimituspäällikkö. Ja vieläkään meille ei palkata suomen virallisia kieliä hallitsemattomia.
[/quote]
Mä olin pelkkä parturi aiemmin, mutta sitten kaikki muuttui, kun kerran vahingossa sanoin asiakkaalle tak kun se oli maksanut. Paljastu, että se oli svenska klubbenin pääjehu ja se ihmetteli kovasti, että miten ruotsinkielinen on tälläsissä paskahommissa ja järkkäs siltä seisomalta mulle toimitusjohtajan pestin ja 25K euron kuukausipalkan.
Sinä sentään tajusit, että puhutaan historian tutkimisesta, ei kouluopetuksesta. Toki moni käyttää muiden maiden arkistoja, mutta jonkunhan on pakko tutkia myös Suomen historiaa, kirjallisuutta jne. Tavallaan minulle on ihan ok, että kaikkialla Suomessa ei voisi enää oppia kouluruotsia, sillä siihenhän se menisi. Mutta Suomen historia on yksi esimerkki, jossa suomalaiset olisivat sen jälkeen entistä epätasa-arvoisemmassa asemassa. Sen tutkimiseen on pakko osata myös ruotsia. Monelle toki marginaalinen esimerkki. Se nyt on aika selvä, että hyvän toimittajan täytyy ymmärtää pohjoismaisten uutistoimistojen ja lehtien uutiset. Ja tietty toimittajille kaikki kielet tuovat uutismahdollisuuksia, mutta ruotsin osaaminen ei tietty ole pois muilta kieliltä tässäkään asiassa.
Muuttakaa yläasteen ajaksi ulkomaille. kun lukio iässä palaa Suomeen niin ei tarvitse opiskella ruotsia. Näin ainakin minulla. Vaikkei minulla olekaan mitään Ruotsin opiskelua vastaan.
Toivottavasti kuitenkin lapsesi haluaa opiskella venäjää ja ranskaa.
Jag har druckit viiniä på terassi igår, och nu har jag saatans kova krapula.