Minkä luokkalaisina teidän lapset ovat keränneet kasviota?
Kutoselle menevälle pojalle yritän tässä keksiä kesätekemistä kun kaveritkin mökeillä jne. Vielä heillä ei ole tuota ollut, mutta eikös se kuulu nykyiseen opetussuunnitelmaankin? Ajattelin että voisi aikansa kuluksi sellaista keräillä jos vaikka eteen tulee vielä yläasteella?
Mun kouluaikana ei 80-luvulla tarvinnut tuollaisia keräillä.
Kommentit (7)
Viidenneluokan juttuun on meillä molemmilla kuulunut.
Meillä oli seitsemäsluokkalaisen kesällä tehtävänä kerätä 20 kasvia ja tunnistaa ne. Itse oppikoulunkäyneenä keräsin kahtená kesänä yhteensä 80 kasvia,niistä tehtiin siis kasvio. Laput kirjoitettiin la´tinalaisien nimien kera. Vieläkin tunnen paljon kasveja. Mies, joka on vielä vanhempi joutui keräämään neljänä kesänä yhteensä 120 kasvia ja niiden latinalaisetkin nimet piti opetella! Se kuului oppikoululaisen kesään. Sanomattakin on selvää, että oli suuri rasitus:D
en mä edes tiedä mitä tarkoittaa kasvio?
Viidennen ja kuudennen luokan välisenä kesänä sekä seitsemännen ja kahdeksannen luokan välisenä kesänä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:11"]en mä edes tiedä mitä tarkoittaa kasvio?[/quote]Kasvio on siis herbaario eli kerätään ja kuivataan kasveja ja etsitään niiden suomen- ja latinankieliset nimet yms. Millaisestahan kasvimäärästä yleensä on kyse? ap
Mutta, kolmonen jatkaa, kasviota ei kerätty sillä tavoin kuin joskus 1960-luvulla, että pitää löytää 200 kasvia ja tunnistaa ne, vaan piti kerätä tietty määrä ennalta ilmoitettuja kasveja. Siis oli ilmoitettu että leskenlehti, puolukka , vanamo, helminukkajäkkärä ja niin edelleen. Ne piti sitten löytää luonnosta (kukkivina, mielellään) ja prässätä ja kiinnittää paperille ja kerätä kasvioon asianmukaisin tiedoin varustettuna. Eli tätä voi olla hankala tehdä etukäteen, jos ei tiedä, mitä kasveja pitää teidän koulussa kerätä.
silti kasvion kerääminen jakasvien tunnistaminen on hauskaa ja mielenkiintoista puuhaa, kunhan pitää huolta siitä, ettei vahingossa kerää mitään uhanalaista.
Viitosen ja kutosluokan välisenä kesänä kerättiin meillä, 10 ennalta ilmoitettua kasvia vain.