Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin perustuu "fakta", ettei raitistunut alkoholisti voi enää

Vierailija
13.07.2013 |

koskaan juoda pisaraakaan, tai putki jää päälle? Luin AA:sta ihan perustietoa ja se perustuu näköjään siihen, että ihmiset aivopestään ajattelemaan, että yksikin alkoholiannos käynnistää syöksykierteen. Kohtuukäyttö ei ole mahdollista.

Jos vuosikausia hoetaan, että sinulla ei ole omaa voimaa viinan jättämiseen, et voi ottaa yhtään, tai palaat pohjalle, niin kai siinä sitten väistämättä niin käy?

Mitä jos se ei menekään noin?

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkoholisti oikeasti parantuu, jos niin voi sanoa, alkoholismista eli ei enää juo, niin kyllä hän silloin ymmärtää miten paljon pahaa se juominen on hänelle ja läheisilleen aiheuttanut eikä tieten tahtoen palaa muka "kohtuu käyttäjäksi". Kohtuu käyttö alkoholistilla on itsensä huijaamista, koska ei sellaista ole olemassa alkoholistille. Eikä alkoholin käytön lopettanut ja asian ymmärtänyt avaa korkkia ajatuksella "pari vaan", koska siitä menee sitten koko homma paloiksi.

Alkoholismi on aivojen bio-kemiallinen sairaus. Joillakin on siihen synnynnäisesti alttiimpi sairastuvuus. Alkon jatkuvan käytön seurauksena aivot muuntuvat siten, että alkoholi on niille normaali olotila ja hän ryyppää saadakseen "normaaliolon", ei enää siksi että se on hauskaa, vaan koska on pakko, eikä hän pysty itse pääsemään juomisesta eroon koska aivojen kemia on muuntunut. Raittiina ollessa aivot hitaasti muuntuvat raittius tilaan. Mielikuvat ja muistot juomisesta voivat kuitenkin nostaa retkahdusriskiä, ja se johtuu aivojen muistijäljistä, bio-kemiasta. Jos alkoholisti sitten juo vähänkin alkoholia raittiuden jälkeen, aivojen bio-kemiallinen paketti pitää taas otteessaan.

ELI jos päässyt eroon, ei enää kohtuu käyttäjää, se on itselleen valehtelua ja todella paha potkaisu omaan nilkkaan. Relapsi, kuivahumala, saa mahdollisesti juuri aikaan pohdintaa kohtuu käyttäjyydestä; mutta älä repsahda!!

Vierailija
2/102 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen alkoholisti on kuollut alkoholisti! Alkoholismi on sairaus joka ei parane, aivan kuin mikä tahansa allergia johon ainoa lääke on välttää allergisen reaktion aiheuttajaa. On väärin väittää, että alkoholismista voi parantua omalla päätöksellä, ei voi, alkoholismista ei voi parantua, mutta sen kanssa voi kyllä elää. Voit olla alkoholisti ja elää ilman alkoholia pitkänkin ajan, mutta kuten jo aikaisemmin tässä ketjussa on todettu pienikin määrä laukaisee sairauden ja ennemmin tai myöhemmin se on sitten menoa. En tunne ketään alkoholistia, joka olisi omalla päätöksellään pystynyt lopettamaan juomisen, mikäki pystyisi, ei hän olisi alkoholisti koska pystyi juuri siihen mihin alkoholisti ei pysty. Paras ammattilainen alkoholistin avuksi on raitistunut alkoholisti. Tiedän asiasta jotakin yli 20 vuoden juopottelun ja sen jälkeisen  muutaman raittiin vuoden kokemuksella. Minä sain uuden elämän AA:sta mutta en sitä kenellekään tuputa, jokaisella on vapaus tehdä miten tahtoo, pääasia, että on hyvä olla. Minulla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 00:36"]

koskaan juoda pisaraakaan, tai putki jää päälle? Luin AA:sta ihan perustietoa ja se perustuu näköjään siihen, että ihmiset aivopestään ajattelemaan, että yksikin alkoholiannos käynnistää syöksykierteen. Kohtuukäyttö ei ole mahdollista.

Jos vuosikausia hoetaan, että sinulla ei ole omaa voimaa viinan jättämiseen, et voi ottaa yhtään, tai palaat pohjalle, niin kai siinä sitten väistämättä niin käy?

[/quote]

Voi voi. Nämä alkoholismiketjut ovat aivan pilanpäväisiä. Taas on kysyjä lukenut "perustietoa" AA:sta ja nähnyt siinä maininnan aivopesusta. Lisäksi jos jollakulla on kyky lopettaa juominen, niin hän ei ole alkoholisti, tuo nyt pitäisi tyhmänkin tajuta samoin kuin se, ettei paluuta kohtuukäyttöön ole, vai onko joku nähnyt entisen puliukon naukkailevan sivistyneesti viiniä?  Jos epäilet, ettei toimi, ei kannata kokeilla. Jatka vanhaan malliin ja palaa asiaan sitten kun asiat ovat riittävän pahalla mallilla, mikäli olet vielä hengissä.. 

Vierailija
4/102 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:32"]

aika outoa ettei voisi enää koskaan ottaa lasillista viiniä ruoan kanssa. Varmaan jokainen alkoholiongelmakin on omanlaisensa, joillekin alkoholi on kuin huumetta ja siitä pitää päästä lopullisesti irti, mutta toisille riittää vain se että saa tissuttelun kuriin ja asettaa alkoholinkäytölle selvät rajat.

[/quote]Minusta se ei ole yhtään outoa. Sinulla ei taida olla koskaan ollut mitään addiktiota? Onnellinen.

Vierailija
5/102 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun miehellä on avattu viinapullo kaapissa, se menee yhdessä illassa. Ei todellakaan ole säilytys ongelmia.

Vierailija
6/102 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 00:36"]

[/quote]

Mikään tieteellinen tutkimus ei tue tätä väitettä vaaditusta täydestä kieltäytymisestä alkoholin suhteen.

Osa ongelmajuomisesta irti päässeistä lopettaa alkoholin käytön kokonaan, osa pystyy siirtymään kohtuukäyttäjiksi ja osalla ongelmakäyttäytyminen jää ajoittaiseksi.

Jokaisen ongelmajuominen syntyy omalla tavallaan ja jokaisen irtipääsykin siitä on yksilöllinen.

Vierailija
7/102 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ei varmaan voikaan, mutta itse tunnen 2 entistä alkoholistia jotka ovat nykyisin kohtuukäyttäjiä (ja ovat olleet jo vuosia). Eivät käyneet AA:ssa.

Vierailija
8/102 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 04:24"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 01:02"]

Niin juuri. Ihmisiä on erilaisia. Tätä juuri ajoin takaa. Yleensä, kun alkoholismista puhutaan, on ehdoton totuus, ettei saa juoda ikinä mitään ja näin pitää viettää loppuelämä.

Aloin pohtia näitä asioita, kun kesäjuominen on itselläni mennyt liian pitkälle. Päivittäin aina joku juoma, kun lapset ovat nukahtaneet. Miehen kanssa istutaan terassilla, jutellaan ja lipitetään viiniä, olutta, tai kuoharia. Grillataan yöherkkuja salaa lapsilta ja vietetään loma-aikaa yhdessä. Sinänsä varmaan ihan tavallista, enkä koe alkoholisoituneeni vielä, mutta nyt huomaan, kuinka koukuttavaa viina on. Alkoholi = rentoutuminen. Silti kyseenalaistan sen perusjutun, että alkoholisti on aina alkoholisti.

Toisaalta, jos nyt en osaisikaan lopettaa juomista, en tiedä mitä tapahtuisi.

[/quote]

Sinä olet siis alkoholisti, mutta et pysty myöntämään sitä itsellesi.

[/quote]

Tuo nyt ole alkkista nähnytkään. Alkkiksen lapsena väitän näin: Alkoholisti ei juo kuoharilasia illalla, vaan vetää viinaa kunnolla ja salailee/vähättelee vähintään osan juomisistaan. Kokousmatkat ja illanvietot venyvät monipäiväisiksi, kun perhe itkee kotona sydän syrjällään odottaen sitä pahinta puhelua.Hän mokailee kännissä ja pyytelee armoa, kun on selvin päin. Hän häpäisee itsensä ja perheensä, menettää työpaikkansa ja joko menee hoitoon tai ei. Oma isäni on nyt ollut n. 20 vuotta absolutisti, hyvä niin. Mitä sitten jos ei juo ollenkaan, mitä haittaa siitä on ollut esim. meidän perheellemme? Kerro se, ap.

Vierailija
9/102 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 17:02"]

Jos mun miehellä on avattu viinapullo kaapissa, se menee yhdessä illassa. Ei todellakaan ole säilytys ongelmia.

[/quote]

Näin oli asian laita minullakin, minulla ei koskaan ollut yön vanhaa viinaa vaan niin kauan piti juoda kun sitä suinkin oli tai sitä jostakin sai. Nyt olen ollut nelisen vuotta täysin selvin päin, kiitos AA:n, ja toivon, ettei minun ikinä tarvitsisi kokeilla olisinko jo oppinut juomaan alkoholia sivistyneesti.

Vierailija
10/102 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 17:26"]

Monet ei varmaan voikaan, mutta itse tunnen 2 entistä alkoholistia jotka ovat nykyisin kohtuukäyttäjiä (ja ovat olleet jo vuosia). Eivät käyneet AA:ssa.

[/quote]

Kaikissa ketjuissa joku kertoo tuntevansa tällaisia poikkeustapauksia. Kertaakaan ei entinen alkoholisti, nykyinen kohtuukäyttäjä ole itse ilmoittautunut ja kertonut miltä nyt tuntuu. Kukaan ei myöskään tässä eikä missään muussakaan ketjussa ole maininnut kuka ja missä on tehty tieteellisiä tutkimuksia alkoholistien parantamisessa, saati sitten esitetty linkkiä mihinkään tutkimukseen. Lääkkeitä syömällä joidenkin väitetään toipuneen alkoholismista, lääkkeensyöjät itse eivät ole ilmoittautuneet. AA:ta mustamaalaavat henkilöt, jotka siitä selvästikään eivät mitään tiedä tai sitten tekevät myyräntyötä ilkeyksissään. Siispä haastankin nämä tieteen puolesta rumpua lyövät kertomaan tietämistään tutkimuksista ja tutkijoista: Ensinnäkin minua kiinnostaa kovasti tieteellinen menetelmä, jolla olisi saatu esimerkiksi kymmeneksi vuodeksi raitistumaan vaikkapa vain miljoona alkoholistia maailmassa. Määrä on murto-osa AA:n avulla raitistuneista. Seuraavaksi voisivat sitten astua kehiin tietäjät, jotka tietävät esim AA:ssa harrastettavasta aivopesusta, jota mm ap tietää harjoitettavan. Joku tietää AA:ssa hoettavan jonkinlaista mantraa, myös tämä tietäjä voisi kertoa tuosta tiedostaan lisää.

Vierailija
11/102 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä henk.koht. kokemus asiasta.

Oon ollut juomisen takia kaksi kertaa katkaisuhoidossa ja kaksi kertaa pidemmässä kuntoutuksessa. Näihin kaikkiin olen hakeutunut selväpäisenä. Tuntui vain, että alkoholi hallitsi liikaa elämää.

Olen käynyt myös AA-ryhmissä. Parhaimmillaan olen joskus juonut kuusi päivää putkeen. Ryyppäsin ahdistukseen ja hankaliin elämäntilanteisiin.

Tänä päivänä voin juoda yhden annoksen tai yhden illan ja se jää siihen. Ei tulisi enää mieleenkään jatkaa juomista aamulla tai vetää övereitä. Mulla on nykyisin hyvä parisuhde ja työpaikka, eikä ahdistus/masennus hallitse elämääni.

Pystyn siis kohtuukäyttöön.

Äiti 29v.

Vierailija
12/102 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Sinusta tuntui, että alkoholi hallitsi elämää liikaa. Alkoholisi on sellainen jolla se hallitsee koko elämää.

Vierailija
13/102 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 00:07"]

Niin. Sinusta tuntui, että alkoholi hallitsi elämää liikaa. Alkoholisi on sellainen jolla se hallitsee koko elämää.

[/quote]

Virheen korjaus: Alkoholisti on sellainen...

Vierailija
14/102 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 23:54"]

No täällä henk.koht. kokemus asiasta.

Oon ollut juomisen takia kaksi kertaa katkaisuhoidossa ja kaksi kertaa pidemmässä kuntoutuksessa. Näihin kaikkiin olen hakeutunut selväpäisenä. Tuntui vain, että alkoholi hallitsi liikaa elämää.

Olen käynyt myös AA-ryhmissä. Parhaimmillaan olen joskus juonut kuusi päivää putkeen. Ryyppäsin ahdistukseen ja hankaliin elämäntilanteisiin.

Tänä päivänä voin juoda yhden annoksen tai yhden illan ja se jää siihen. Ei tulisi enää mieleenkään jatkaa juomista aamulla tai vetää övereitä. Mulla on nykyisin hyvä parisuhde ja työpaikka, eikä ahdistus/masennus hallitse elämääni.

Pystyn siis kohtuukäyttöön.

Äiti 29v.

[/quote]   

Kuusipäivää putkeen on kyllä kaukana alkoholismista...

Vierailija
15/102 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. Taas tätä, että et ole alkoholisti ellet osapuilleen konttaa katuojassa. EI NÄIN! Tajuatteko, että tällä tavalla vähättelette niitä tapauksia, joille alkoholi on ongelma mutta eivät ole (vielä tai ehkä koskaan) ihan pohjalla. Kuusi päivää putkeen voi ihan hyvin olla alkoholistisja tarvita apua, vaikka tuntisittekin "pahempia" alkoholisteja.

Vierailija
16/102 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on mahdollista. Ymmärsin, että sinulle on sattunut paljon positiivisia asioita raitistumisesi jälkeen, ja nämä ovat tuoneet elämääsi uutta sisältöä. Toivotan onnea ja menestystä myös jatkossa. Kyllä muuten tuo kuusi päivää jotakin kertonee, ei se nyt aivan normaalikäyttöäkään ole.

Vierailija
17/102 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 00:31"]Ehkä on mahdollista. Ymmärsin, että sinulle on sattunut paljon positiivisia asioita raitistumisesi jälkeen, ja nämä ovat tuoneet elämääsi uutta sisältöä. Toivotan onnea ja menestystä myös jatkossa. Kyllä muuten tuo kuusi päivää jotakin kertonee, ei se nyt aivan normaalikäyttöäkään ole.

[/quote]

en ole tuo kuusi päivää putkeen ryyppääjä, muuten vaan kävi ärsyttämään kun täällä yritetään määritellä alkoholismi niin kovin kapeasti. Mielestäni se on vahingollista, koska henkilö jonka alkoholinkäyttö ei ole hallinnassa voi tuudittautua siihen uskoon, että mitään ongelmaa ei ole koska oikeat alkoholistit ovat työttömiä sossupummeja, jotka istuvat päivät pitkät puistossa haisemassa. t. 81

Vierailija
18/102 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 00:31"]Ehkä on mahdollista. Ymmärsin, että sinulle on sattunut paljon positiivisia asioita raitistumisesi jälkeen, ja nämä ovat tuoneet elämääsi uutta sisältöä. Toivotan onnea ja menestystä myös jatkossa. Kyllä muuten tuo kuusi päivää jotakin kertonee, ei se nyt aivan normaalikäyttöäkään ole.

[/quote]

en ole tuo kuusi päivää putkeen ryyppääjä, muuten vaan kävi ärsyttämään kun täällä yritetään määritellä alkoholismi niin kovin kapeasti. Mielestäni se on vahingollista, koska henkilö jonka alkoholinkäyttö ei ole hallinnassa voi tuudittautua siihen uskoon, että mitään ongelmaa ei ole koska oikeat alkoholistit ovat työttömiä sossupummeja, jotka istuvat päivät pitkät puistossa haisemassa. t. 81

[/quote]

Kuka on väittänyt tuollaista? Vielä kerran: Alkoholisti on henkilö, joka ei pysty itse hallitsemaan alkoholin käyttöä. Se ei tarkoita enkä ainakaan minä ole väittänytkään, että ainoastaan puliukot olisivat alkoholisteja ja usein on jopa niin, että pultsarit juovat jopa vähemmän kuin ns. valkokaulusjuopot syystä että heillä ei ole rahaa. Niinpä suuri osa heidän ajastaan ja tarmostaan meneekin alkoholin hankkimiseen. Alkoholisti voi alkaa toipumaan silloin kun hän tunnistaa sairautensa ja myöntää itse olevansa voimaton alkoholiin nähden eikä sitä lasketa litroissa tai ryyppyputkien pituuksilla.

Vierailija
19/102 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä menee sekaisin, kuka sanoi mitä, mutta kyllä tuossa yllä sanotaan, että kuusi päivää putkeen on kaukana alkoholistista ja että tuo tyyppi, joka on saanut vähennettyä käyttöä kohtuulliseksi ei ole ollutkaan mikään alkoholisti, koska käyttö ei ole hallinnut elämää kokonaan vaan hänestä on vain tuntunut, että se hallitsee elämää liikaa.

Vierailija
20/102 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kannattaa ottaa riskiä, jos kerran se mahdollisuuskin on? Eikö ole viisainta olla kokonaan juomatta? Minusta on, enkä juo tippaakaan enää koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme