Tarvitseeko hävetä jos lapsi vaihtaa nimensä
Kommentit (12)
Kyllä mua hävettäisi, jos olisin niin onnettoman nimen valinnut. Mutta onhan näitä vanhempia, jotka valitsee lapselle nimen ilman järjen häivää.
Ehkä se herättää että mitä tuli tehtyä.
Siis kenen tarvitsisi hävetä...?
Minä olen vaihtanut oman etunimeni Tarjasta Tanjaksi.
Minusta Tarja on yksi rumimpia nimiä, ja lisäksi se tuli minulle vahingossa, pappi luki nimen väärin, eivätkä vanhempani vaivautuneet oikaisemaan virhettä.
Minusta siis piti tulla Tanja ihan virallisestikin, ja muutin nimeni itse heti kun tulin täysi- ikäiseksi. Tarja on enempi oman äitini ikäluokan nimi ja valtavan ruma vielä, Tanja on paljon kauniimpi, vaikka nimissä on vain yhden kirjaimen ero.
Mun koulukaveri vaihtoi nimeään, koska ei tykännyt siitä. En yhtään ihmettele, se nimi oli Taina. Tämä siis 90-luvun lopulla.
Annoin ensimmäiselle tyttärelleni aikanaan nimeksi ne 3 kauneinta etunimeä mitkä olin ajatellut. Mutta jo teininä hän tajusi seksuaalisen suuntauksensa, eikä pitänyt nimistä yhtään. Joten jo ennen hänen täysi-ikäisyyttään suostuin siihen, että hän vaihtoi nimensä. Nyt hänellä on vain yksi etunimi. Se on miehen nimi.
Haluan vielä tarkentaa että vaihto lapsi sukunimensä vai etunimensä?
Olen aikanani vaihtanut sukunimen -ja joo kyllä halusin sillä antaa tietyn signaalin.
Totta kai pitää hävetä. Muutenkin pitää ehdottamasti hävetä, jos lapsi elää elämäänsä missään asiassa eri tavalla kuin sinä vanhempana ajattelit.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 20:34"]
Haluan vielä tarkentaa että vaihto lapsi sukunimensä vai etunimensä?
Olen aikanani vaihtanut sukunimen -ja joo kyllä halusin sillä antaa tietyn signaalin.
[/quote]
Etunimi.
Häpeä ihmeessä! Häpeä, häpeä, häpeä!
Häpeä että vaihtaa nimensä. Häpeä että annoit sen nykyisen nimen ylipäätään. Häpeä sitä miten lapsi pukeutuu. Häpeä samantien sitäkin että synnytit hänet.
Vai olisiko helpompaa vain hyväksyä homma ilman häpeää? Eihän se loppujen lopuksi ole enää sinun asiasi mitä aikuinen(?) lapsesi tekee.
No mitäpä ap luulet. Ei tarvitse hävetä, ellet nyt sattunut oikeasti jotain ylityperää nimeä antamaan...
Öh? Tarkoitatko, että pitäisikö vanhemman tuntea häpeää jos aikuinen lapsi vaihtaa nimensä? Miksi ihmeessä?