Pesetkö tuoreet mansikat mansikkakakkua varten?
Pesetkö kaupasta tai torilta ostetut suomalaiset tuoreet mansikat, jotka laitat suoraan mansikkakakkuun täytteeksi ja koristeeksi?
Kommentit (41)
En, mutta jos vieraina olisi esim. ihmisiä, joilla on jostain syystä heikentynyt vastustuskyky, niin voisinpa ehkä varmuuden vuoksi pestä.
En. Kaveri pesee viinirypäleetkin fairylla.
Keittää ne täytyy. Olen nähnyt kun ulkomaalaiset poimijat (Suomessa) käyvät tarpeillaan pellon reunalla ja suoraan takaisin poimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Keittää ne täytyy. Olen nähnyt kun ulkomaalaiset poimijat (Suomessa) käyvät tarpeillaan pellon reunalla ja suoraan takaisin poimimaan.
Enemmän merkitystä taitaa olla sillä, että myös kotimaisia marjoja saatetaan suihkuttaa homeenestoaineella.
Vierailija kirjoitti:
Mä huuhdon aina mansikat nykyään. Ei kai siitä apua ole, mutta itsestä tuntuu mukavammalta. On ollut paljon juttua epähygieenisistä oloista mansikkapellolla. Viruksethan ei tuoremarjoissa hyvin elä tosin.
Ja vaikka olisikin viruksia niin eivätpä taitaisi pesemällä lähteä.
Älä ainakaan huuhtele jos haluat syödä kaiken sen mihin poimijoiden kädet ovat koskeneet ja mitä niihin on laitettu.
No en todellakaan, jos ei ole hiekkaa marjoissa. Yhtä väärin on pestä herkkusieniä, jotka pitäisi vain rapsutella tai pyyhkiä, jos on kasvualustaa mukana.
Siivilässä huuhdotaan kylmän veden alla. Ja kannat pois ennen koristelua, ei kai niitä kantoja kukaan syö.
Siivilässä huuhdon ja sen jälkeen talouspaperin päälle kuivumaan, msrjojen päälle talouspaperia myös, painelen varovasti.
En koska siitä tulee huumorikakku eli päin näköä menee.
Tietysti. En halua linnunpissaa ja hyönteisulosteita suuhuni. Huuhtelen siis kahteen kertaan.
Olen yleensä huuhtonut mansikat juoksevalla vedellä ja kuivannut talouspaperilla, mutta kun anoppi sitä niin kovasti viimeksi ihmetteli niin jätin sitten kerran pesemättä. Jatkossa taidan taas huuhdella. Muistelen oman edesmenneen äitinikin aina huuhdelleen mansikat ennen syömistä.
Voi huuhtoa haalealla viileällä, jos ei hajoa.
Huuhdon, kyllä huuhtominenkin pienetää tautiriskejä
Onhan niissä usein valkoisia lintujen ulostelänttejä. Kalalokkien jätöksiä. Toreilla kaikenlaiset linnut kävelevät ja lentävät niiden päällä.
Näitä mansikanpoimijoita seuranneena, niin välillä käydään tarpeilla ja käsiä ei todellakaan aina pestä.
Mä huuhdon aina mansikat nykyään. Ei kai siitä apua ole, mutta itsestä tuntuu mukavammalta. On ollut paljon juttua epähygieenisistä oloista mansikkapellolla. Viruksethan ei tuoremarjoissa hyvin elä tosin.