Takaisin lihominen, auttakaa!
Olen ite just viimeisen 1,5 vuoden aikana laihtunut 25kg ensimmäistä kertaa elämässäni ja kaikki toitottaa, että kohta tulee takas. Mitenhän sen voisi estää? En ole ennen laihduttanut enkä ollut lihava, mutta vääjäämättömästi ilmeisesti nuo kilot nyt tulee takas. Olo on tällä hetkellä mahtava ja en tietenkään haluaisi lihoa.
Kommentit (55)
Joku kysyi onko takaisin lihoneita. Ei ehkä ole kovin yleistä, mutta itselläni silloin aikoja sitten ajatuskulku meni jotenkin niin, että voinhan minä nyt hoikkana syödä tällaisen, kyllähän muutkin hoikat saattavat tällaisia syödä. Toisaalta laihdutus oli ehkä ollut liian rankkaa, ja nälkäkin vaivasi. Muitakin syitä on, mutta ajattelutapa pitäisi tosiaan muuttaa niin, että vaikka joku muu hoikka voisikin syödä suklaapatukoita tai hampurilaisia, niin minulle on parempi etten niitä syö.
Varaa aikaa ja energiaa siihen, että opettelet uuden, pienemmän painon ylläpidon. Opettele näppituntuma uuteen ruokamäärään ja liikkumiseen
Käy vaaalla kerran viikossa, niin jos paino lähtee nousuun, niin voit heti tehdä korjausliikkeitä eikä vasta + 10kg jälkeen.
Nälkävelka tulee itselleni mieleen. Riippuu kuinka nopeasti olet laihtunut. Itse laihduin muutaman kilon vähän liian nopeasti keväällä ja siitäkin tuli nälkävelkaa. Tarkoitti siis sitä, että oli koko ajan nälkä. Söin normaalin annokseni, joka tekee mut yleensä kylläiseksi, mutta se ei riittänyt. Kohta oli taas nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Uusimman tutkimuksen mukaan laihdutuksen jälkeen elimistö pyrkii kaikin keinoin takaisin korkeimpaan aikaisempaan painoonsa.
Ilmiö johtuu rasvasolujen "muistista". Lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy, mutta laihduttaessa määrä ei vähene vaan vain rasvasolujen koko pienenee. Rasvasolut pyrkivät saavuttamaan takaisin kokonsa.
Tästä syystä laihduttaneet joutuvat kamppailemaan koko loppuelämänsä nälän tai lihomisen kanssa. Yleensä luonto voittaa ja kilot palaavat takaisin.
Paras tapa pysyä hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseään. Silloin ihannepaino on elimistölle normaalitila eikä sen ylläpitäminen vaadi toimia.
Lukekaa asiasta esim. viime syksyn Tekniikan Maailmasta.
Toi ei ole mun kokemukseni. Teininä painoin n. 50 kiloa. Painavimmillani olen ollut 19-vuotiaana, kun lihoin nopeasti ja painoin yli 70 kiloa. Sain tuosta kuitenkin suht helposti ja nopeasti laihdutettua 10 kiloa, ja sen jälkeen viimeiset 30 vuotta painoni on jojoillut 60 kilon tietämillä. Se on se mihin kehoni selvästi tähtää. Tuohon pystyn laihduttamaan helposti, jos menee yli. Mutta jos laihdun alle 57 kilon, keho alkaa laittamaan vastaavasti vahvasti kampoihin.
Olen laihduttanut puolessa vuodessa 22 kg. Toisin kuin täällä väitetään, kilot eivät tulleet takaisin.
Ruokarutiinit auttaa mulla. Olen lievästi Aspergeri ja hyvin kiintynyt rutiinien noudattamiseen muutenkin. Syön hyvin samalla lailla joka päivä, paitsi kun syön muiden ihmisten kanssa. Silloin yleensä aina lihon.
Vierailija kirjoitti:
Uusimman tutkimuksen mukaan laihdutuksen jälkeen elimistö pyrkii kaikin keinoin takaisin korkeimpaan aikaisempaan painoonsa.
Ilmiö johtuu rasvasolujen "muistista". Lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy, mutta laihduttaessa määrä ei vähene vaan vain rasvasolujen koko pienenee. Rasvasolut pyrkivät saavuttamaan takaisin kokonsa.
Tästä syystä laihduttaneet joutuvat kamppailemaan koko loppuelämänsä nälän tai lihomisen kanssa. Yleensä luonto voittaa ja kilot palaavat takaisin.
Paras tapa pysyä hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseään. Silloin ihannepaino on elimistölle normaalitila eikä sen ylläpitäminen vaadi toimia.
En ole tuota TM-artikkelin tutkimusta lukenut mutta sen sijaan kyllä monia muita jotka eivät ole oikein samaa miltä. Yleinen käsitys on että rasvasolujen määrä ei enää aikuisiällä juurikaan lisäänny vaikka kuinka lihoisi. Eli olikohan tuossa TM-jutussa nyt sitten kyse siitä että on lapsena/nuorena lihonut kun soluja vielä syntyy lisää?
Itse tei viitisen vuottai sitten elämäntaparemontin jonka seurauksena paino putosi pikkuhiljaa yli 40kg ja vakiintui sitten oikein sopivalle tasolle. Elämäntaparemonttiin kuului ensinnäkin vähän lisää, raskaampaa liikuntaa. Kävelin läskinäkin paljon kun on koira, usein 10-15km lenkkejä, mutta lisäsin vauhtia, välillä myös uintia ja painon pudottua juoksua. Ruokavaliota korjasin niin että syön enemmän kasviksia ja täysjyvää, vähemmän roskaruokaa ja limua. Syön myös säännöllisemmin mutta pienempiä annoksia. Vähensin myös viinin lipittelyä.
Tärkeimmäksi tekijäksi minulla osoittautui nukkuminen. Kun aloin kiinnittää huomiota siihen että nukun varmasti riittävän pitkään ja hyvin, niin myös ruokavaliosta ja liikkumisesta on ollut helpompi pitää kiinni eikä ole tehnyt herkkuja koko ajan mieli. Myös uniapneaoireet häivisivät painon pudotessa ja se entisestään paransi tilannetta.
Kaikki muutokset pyrin tekemään sillä asenteella että niiden kanssa pitää pystyä elämään loppu ikänsä, ilman että tarvitsee ihan hirveästi sen eteen ponnistella. Eli pieniä muutoksia, ei ehdottomuuksia ja pikkuhiljaa. Toistaiseksi on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuota TM-artikkelin tutkimusta lukenut mutta sen sijaan kyllä monia muita jotka eivät ole oikein samaa miltä. Ylein
https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/fat-cell-numbers-t…
Tämän tyylisiä juttuja minäkin olen lukenut. Eli lähinnä kasvuiässä lihominen lisäisi rasvasolujen määrää. Siksi olisi tosi tärkeää että vanhemmat huolehtivat että lapsi syö terveellisestii.
Kyllä ne lähes kaikilla tulevat takaisin ja vielä korkojen kera.
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/8211529
Tuossa kerrotaan miksi me kaikki lihavat epäonnistumme laihdutuksessa tai viimeistään terveen painon säilyttämisessä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/8211529
Tuossa kerrotaan miksi me kaikki lihavat epäonnistumme laihdutuksessa tai viimeistään terveen painon säilyttämisessä.
Lihavien pitäisi tietää tasan yksi asia ja se on tuo!! 🏻🏻🏻🏻🏻!!!! Siis miksi laihtumisen jälkeen on lähes mahdotonta pitää saavutettu paino.
Vanha ketju mutta vastaan silti. Ihminen helposti palaa vanhoihin tapoihin. Jos olet laihduttanut syömistä vähentämällä niin sinun täytyy noudattaa niukempaa syömistä koko ajan tai lihoat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kerrankin asiallinen kirjoitus laihduttamisen vaikeudesta ja laihdutksen jälkeen hoikkana pysymisen mahdottomuudesta.
Jatka painontarkkailua, reagoi nopeasti muutokseen ja kiinnitä edelleen huomiota mitä syöt sekä miten paljon.