Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takaisin lihominen, auttakaa!

Vierailija
02.08.2020 |

Olen ite just viimeisen 1,5 vuoden aikana laihtunut 25kg ensimmäistä kertaa elämässäni ja kaikki toitottaa, että kohta tulee takas. Mitenhän sen voisi estää? En ole ennen laihduttanut enkä ollut lihava, mutta vääjäämättömästi ilmeisesti nuo kilot nyt tulee takas. Olo on tällä hetkellä mahtava ja en tietenkään haluaisi lihoa.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-11481810

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008564772.html

Etenkin tuo Hesarin artikkeli kannattaa lukea. Otteita:

"Kun ihminen sitten laihduttaa, nälästä ja kylläisyyden tunteesta aivoille viestivien suolistohormonien toiminta muuttuu: kylläisyyshormoneiden eritys vähenee ja nälkähormoneiden eritys lisääntyy.

Laihduttanut ihminen ei tule yhtä kylläiseksi samasta määrästä ruokaa kuin saman verran painava normaalipainoinen ihminen, joka ei ole laihduttanut.

Lisäksi laihduttaessa elimistö yrittää jarrutella perusaineenvaihduntaa, jottei energiaa kuluisi niin paljon. Laihdutus suorastaa lamaannuttaa rasvakudoksen mitokondriot eli solumoottorit, professori Kirsi Pietiläinen Helsingin yliopistosta on havainnut tutkimuksissaan kollegojensa kanssa."

---

"Tutkimusten mukaan paino laskee laihduttaessa tyypillisesti alimmilleen noin puolen vuoden kuluttua laihdutuksen aloittamisesta. Lukemat pysyvät sen jälkeen tasaisina muutaman kuukauden, kunnes painolla on taipumus nousta."

Vierailija
22/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusimman tutkimuksen mukaan laihdutuksen jälkeen elimistö pyrkii kaikin keinoin takaisin korkeimpaan aikaisempaan painoonsa.

Ilmiö johtuu rasvasolujen "muistista". Lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy, mutta laihduttaessa määrä ei vähene vaan vain rasvasolujen koko pienenee. Rasvasolut pyrkivät saavuttamaan takaisin kokonsa.

Tästä syystä laihduttaneet joutuvat kamppailemaan koko loppuelämänsä nälän tai lihomisen kanssa. Yleensä luonto voittaa ja kilot palaavat takaisin.

Paras tapa pysyä hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseään. Silloin ihannepaino on elimistölle normaalitila eikä sen ylläpitäminen vaadi toimia.

Lukekaa asiasta esim. viime syksyn Tekniikan Maailmasta.

Kiva juttu niille, jotka ovat lihoneet jo lapsena. Ja miten tämä aloittajaa auttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut muualtakin tämän, että 90 %: lihoo uudestaan, mutta en nyt ala etsiä tieteellistä lähdettä. Jos joku muu ehtii ja haluaa etsiä, niin saa mielellään linkittää.

https://seura.fi/terveys/10-kysymysta/tasta-syysta-laihdutus-epaonnistu…

Vierailija
24/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusimman tutkimuksen mukaan laihdutuksen jälkeen elimistö pyrkii kaikin keinoin takaisin korkeimpaan aikaisempaan painoonsa.

Ilmiö johtuu rasvasolujen "muistista". Lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy, mutta laihduttaessa määrä ei vähene vaan vain rasvasolujen koko pienenee. Rasvasolut pyrkivät saavuttamaan takaisin kokonsa.

Tästä syystä laihduttaneet joutuvat kamppailemaan koko loppuelämänsä nälän tai lihomisen kanssa. Yleensä luonto voittaa ja kilot palaavat takaisin.

Paras tapa pysyä hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseään. Silloin ihannepaino on elimistölle normaalitila eikä sen ylläpitäminen vaadi toimia.

Kiva juttu niille, jotka ovat lihoneet jo lapsena. Ja miten tämä aloittajaa auttaa?

Siten, että ei pidä laihduttaa. Pitää muuttaa elämäntapojaan. Ap:n painonpudotus on sen verran suuri, että hän ei voi enää koskaan syödä samalla tavalla kuin aikaisemmin. Hänen kulutuksensa on pysyvästi ainakin 500 kcal/vrk pienempi. Ruokavalintojen pitää olla sellaiset, että hän pystyy nauttimaan ruoasta ja elämästä koko loppuelämänsä vaikka syö vähemmän.

Vierailija
25/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut muualtakin tämän, että 90 %: lihoo uudestaan, mutta en nyt ala etsiä tieteellistä lähdettä. Jos joku muu ehtii ja haluaa etsiä, niin saa mielellään linkittää.

https://seura.fi/terveys/10-kysymysta/tasta-syysta-laihdutus-epaonnistu…

Mutta tuohan tarkoittaisi, että 10 prosenttia ei liho takaisin (sehän on melko suuri osuus). Ja onko aina selvää, mikä on uudelleenlihomista, ja mikä vain lihomista (siis ei ole välttämättä sidoksissa aiempaan laihtumiseen, vaan elämäntilanteeseen jne).

Vierailija
26/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin jostain lukeneeni, että 98 % laihdutusyrityksistä epäonnistuu ja nimenomaan siksi, että pyritään laihduttamaan eikä laihtumaan; ts. ei ymmärretä, että valitut keinot (olivatpa ne mitkä tahansa) tulee säilyttää koko loppuelämän. Muutoin edessä on paluu entiseen tai entistäkin huonompaan tilanteeseen.

Itseltäni on nyt noin 20 kuukaudessa lähtenyt n. 33 kiloa syömällä ketogeenisesti tai edes sitä tavoitellen. Olen puolisen vuotta ollut nyt painossa, jossa olin pitkään noin kolmikymppisenä ja jonka elimistöni ilmeisesti kokee homeostaattiseksi. Seuraavat 20-25 kiloa eivät siis ala lähteä mitenkään muutoin kuin pakottamalla elimistö tilaan, jota se ei koskaan aiemmin ole kokenut. Ilmeisesti ainoa keinoni on ainakin joksikin aikaa luopua hiilihydraateista mahdollisimman täydellisesti BBBE-ruokavaliolla ja jo aiemminkin käyttämään OMADia terävöittämällä. Siinä vaiheessa kun vaaka alkaa näyttää tavoitelukemia eli noin 75 kiloa, voinen lisätä maltillisesti ketogeenisyyteen sopivia kasvikunnan tuotteita.

Minulle toimii vain tämä, hiilihydraattien ja erityisesti kaikkinaisen sokerin vältteleminen. Minulla ovat jonkinlaiset neandertalilaisen geenit, sillä vähäinenkin määrä sokeria sotkee kaiken päiväkausiksi. Kirottu aine. Tuhoisin ihmiskunnan aikaansaannos teollisessa muodossa. Sen valmistaminen ihmiskulutukseen pitäisi verottaa minimiinsä.

Vierailija
27/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oma paino x 30 noin karkeasti minkä verran voit syödä vuorokaudessa lihomatta. Minulla yrittää paino nousta entisiin noin 3 vuoden välein. Kun se nälkä tulee, se pitää tiedostaa ja hyökätä sitä vastaan dieetillä. Oli tarvetta laihduttaa tai ei. Loppuu se syötättäminen aika nopeaan. 

Vierailija
28/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole lihonut takaisin. Mutta lihoinkin oikeastaan vasta kolmannen lapsen raskausaikana 35 vuotiaana, eli rasvasoluilla ei ehkä ole niin kovaa muistoa lihavana olosta? Nelikymppisenä kyllästyin ja pudotin reilut kymmenen kiloa, laittamalla ruokavalion kuntoon ja harrastamalla enemmän liikuntaa (vähentää mulla herkkuhimoa). Ja nipistin karvan verran kaloreista. Hoikkana pysyminen on vaatinut sen että mietin annoskokoja ja herkut on pieniä tyyliin Da capo patukka suklaalevyn sijasta. Lisäksi käyn joka maanantai vaakalla jotta näen ettei paino lähde nousuun vaan voisin heti tarvittaessa reivata kurssia. Mulla on kuitenkin jo nyt aika tarkka käsitys kuinka paljon mun kannattaa vuorokauden aikana syödä, joten oikeassa määrässä pysyminen ei tunnu työläältä. Näitä tapoja mun pitää noudattaa loppuikäni tai ainakin niin kauan kuin haluan pysyä hoikkana, olo on kuitenkin niin paljon kivempi kuin ylipainoisena että teen sen ihan mielelläni!

Vierailija
29/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on oma paino x 30 noin karkeasti minkä verran voit syödä vuorokaudessa lihomatta. Minulla yrittää paino nousta entisiin noin 3 vuoden välein. Kun se nälkä tulee, se pitää tiedostaa ja hyökätä sitä vastaan dieetillä. Oli tarvetta laihduttaa tai ei. Loppuu se syötättäminen aika nopeaan. 

Mitä ihmettä, 30 mitä? Kiloa, grammaa, kaloria?

Vierailija
30/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, 30 mitä? Kiloa, grammaa, kaloria?

60kgx30=1800kcl/vrk kulutus ihmisellä perus.

Vierailija
31/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole lihonut takaisin. Mutta lihoinkin oikeastaan vasta kolmannen lapsen raskausaikana 35 vuotiaana, eli rasvasoluilla ei ehkä ole niin kovaa muistoa lihavana olosta? Nelikymppisenä kyllästyin ja pudotin reilut kymmenen kiloa, laittamalla ruokavalion kuntoon ja harrastamalla enemmän liikuntaa (vähentää mulla herkkuhimoa). Ja nipistin karvan verran kaloreista. Hoikkana pysyminen on vaatinut sen että mietin annoskokoja ja herkut on pieniä tyyliin Da capo patukka suklaalevyn sijasta. Lisäksi käyn joka maanantai vaakalla jotta näen ettei paino lähde nousuun vaan voisin heti tarvittaessa reivata kurssia. Mulla on kuitenkin jo nyt aika tarkka käsitys kuinka paljon mun kannattaa vuorokauden aikana syödä, joten oikeassa määrässä pysyminen ei tunnu työläältä. Näitä tapoja mun pitää noudattaa loppuikäni tai ainakin niin kauan kuin haluan pysyä hoikkana, olo on kuitenkin niin paljon kivempi kuin ylipainoisena että teen sen ihan mielelläni!

Tuo on varmaan todella keskeistä, että on tarkka käsitys siitä kuinka paljon voi syödä siinä ylläpitovaiheessa.

Vierailija
32/55 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin 120 kilosta 40, ja kumppani 115 kilosta 45 vajaa kymmenen vuotta sitten. Ruokahalun sai kuriin syömällä vähäkalorista täyttävää ruokaa (volume eating), ja nykyään ei edes tee niin paljoa mieli valtavia annoksia tai megaherkutteluja. Kummallakaan ei uudelleen lihominen ole mennyt 10kg yli, ja takaisin uuteen normaaliin on aina päästy. Helppoa se ei ole, etenkään alussa, mutta kyllä se onnistuu.

Vierailija
33/55 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa ymmärtämään miksi tervepainoisena pysyminen on niin vaikeaa eli mahdotonta.

Vierailija
34/55 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lihovat takaisin. Itselläni siihen meni seitsemän vuotta, mutta takaisin ne tulevat ennemmin tai myöhemmin.

Anoppi laihdutti 20v sitten. Joko kohta alkaa lihoa? Sun mukaan ei kenenkään kannata yrittää kun ei toivoa ole.

Vierailija
35/55 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JAtka liikuntaa. Syö herkkuja vähemmän. Syö pieniä aterioita päivän mittaan 5 kertaa eikä niin että syöt ison aterian 2 kertaa. Laihduin aikoinaan yli 30 kg ja paino on pysynyt kurissa. Liikkuminen ei pidä lopettaa jos on laihtunut ja sitten jatka terveellistä ruokavaliota.

Vierailija
36/55 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto

Hyi.

Vierailija
37/55 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilot tulee takaisin jos palaa vanhaan ruokavalioon. Järkevä syöminen, säännöllinen liikkuminen.

Herkkupäivä korkeintaan kerran viikossa tai harvemmin.

Laihdutuskuurit ei toimi, elämäntapaa pitää muuttaa jos haluaa pysyviä tuloksia.

Minulla on laihdutuskuuri(kalorimäärän tiputus) toiminut ja paino on tippunut 11 kg. Minulla on aina ollut syöminen terveellistä ja liikkuminen säännöllistä(paitsi sairaana ja silloin lihoinkin). En halua muuttaa elämäntapojani, pidän terveyskasvisruoasta ja runsaasta liikunnasta.

Sitten kun olen laihtunut tarpeeksi jatkan ylläpitokaloreilla.

Vierailija
38/55 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä joku, joka ei ole lihonut takaisin?

Varmasti löytyy monia, itseni mukaan lukien.

Sara Vanninen esim. on somettajista onnistunut laihduttamaan pysyvästi. Oli nuorena ylipainoisen näköinen/ylipainoinen (en muista kiloja), mutta pitänyt urheilullisen elämäntapansa ja on siksi pysynyt hoikkana pitkään.

Vierailija
39/55 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä kerran jo lihoneelle ainoa toimiva keino on rasvaimu, jossa rasvasolujen määrä oikeasti vähenee.

Vierailija
40/55 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/3-11481810

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008564772.html

Etenkin tuo Hesarin artikkeli kannattaa lukea. Otteita:

"Kun ihminen sitten laihduttaa, nälästä ja kylläisyyden tunteesta aivoille viestivien suolistohormonien toiminta muuttuu: kylläisyyshormoneiden eritys vähenee ja nälkähormoneiden eritys lisääntyy.

Laihduttanut ihminen ei tule yhtä kylläiseksi samasta määrästä ruokaa kuin saman verran painava normaalipainoinen ihminen, joka ei ole laihduttanut.

Lisäksi laihduttaessa elimistö yrittää jarrutella perusaineenvaihduntaa, jottei energiaa kuluisi niin paljon. Laihdutus suorastaa lamaannuttaa rasvakudoksen mitokondriot eli solumoottorit, professori Kirsi Pietiläinen Helsingin yliopistosta on havainnut tutkimuksissaan kollegojensa kanssa."

---

"Tutkimusten mukaan paino laskee laihduttaessa tyypillisesti alimmilleen noin puolen vuoden kuluttua laihdutuksen aloittamisesta. Lu

Parempi olla koskaan lihottamatta itseään, koska laihduttaneen elimistö ei suostu olemaan ihannepainossa ja kilot palaavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän