Kuinka usein syötte aterian niin että koko perhe paikalla?
Minkä ikäisiä lapsia teillä on?
Tuli vain mieleen, kun tämän päivän Hesarissa oli juttua yleisönosastolla jossa kirjoittaja viittasi Espoossa tehtyyn kyselyyn, jonka mukaan 60 % lapsista vastasi ettei yhteistä ateriaa perheessä ole (vaan kaikki syövät eri aikaan).
Kommentit (24)
Joka päivä! Ellei ole joku harrastus jollakulla, mikä sotkee aikataulut. Lapset ovat alakouluikäisiä kaikki.
Ja kakkosen lapset ovat 9,7 ja 5 v.
Muutamia kertoja viikossa.
Mutta päivittäin kyllä istutaan olkkarissa ja jutellaan koko porukalla, ei siihen ruokaa tarvita. Koululaisia.
Meillä syö yhdessä koko perhe arkisin klo18. Lapset 10v ja 18v. Pidän itse tätä tosi tärkeänä, että saa porukan edes kerran päivässä saman pöydän ääreen. Vaihdetaan kuulumiset ja jutellaan niitä näitä.
Joka päivä ainakin yhdellä aterialla on koko perhe koolla.jos ruoka on aikaisin, syömme koko perhe yhdessä myös iltapalaa. Lapsia on useampia 2-13v. Muut jutut ja menot suunnitellaan sen mukaan etteivät ne häiritse yhteistä ruokahetkeä.
Joka päivä vähintään kerran lounaan ja/tai päivällisen (riippuu onko minulla aamuvuoro,iltavuoro vai vapaapäivä).
Perheessä minä ja 3-vuotia tyttö :)
Joka päivä vähintään kerran. Lapsi 16 v.
Ap vastaa omalta osaltaan:
Olin ensin että meillähän ei noin ikävästi mene vaan syödään päivittäin yhdessä lasten kanssa. Meni vaan laskutoimitus pikkasen metsään kun mies on reissuhommissa ja on niin paljon poissa iltaisin et minä ja lapset syödään päivittäin (todella harvoin, niin että ei olla vähintään kolmistaan). Unohdin eka siis miehen laskuista pois :D.
Eli meillä sittenkin syödään noin 1-5 kertaa viikossa kaikki yhtä aikaa riippuen miehen työkuvioista.
Yhteinen ateria on mainio hetki jutella kuulumiset rauhassa.
Ap vastaa omalta osaltaan:
Olin ensin että meillähän ei noin ikävästi mene vaan syödään päivittäin yhdessä lasten kanssa. Meni vaan laskutoimitus pikkasen metsään kun mies on reissuhommissa ja on niin paljon poissa iltaisin et minä ja lapset syödään päivittäin (todella harvoin, niin että ei olla vähintään kolmistaan). Unohdin eka siis miehen laskuista pois :D.
Eli meillä sittenkin syödään noin 1-5 kertaa viikossa kaikki yhtä aikaa riippuen miehen työkuvioista.
Yhteinen ateria on mainio hetki jutella kuulumiset rauhassa.
Joka päivä kaksi kertaa. Hyvin usein myös iltapala.
Lapset 4-10v.
Kyllä lähes joka päivä perhe on paikalla, mutta syömme kuka missäkin (omissa huoneissa, olkkarissa jne). Saman pöydän ääressä vain jouluaattona. Lapset 17v 15v ja 13v.
Joka päivä 3 kertaa (paitsi kun lapsen isä ja minun mieheni on työmatkalla). Aamiainen, päivällinen ja iltapala. Kahdestaan lapsen kanssa syömme samoin. Lapsi 5-v.
Joka päivä. Lapset 19, 13, 11 ja 3v.
Jokaikinen aamupala syödään yhdessä, samoin illallinen useimpina päivinä viikossa. Lounaan lapsi syö usein yksinään, koska itse en vielä siihen aikaan osaa syödä paitsi ehkä jonkun hedelmän.
Riippuu vuodenajasta. Talvella kaksi (päivällinen ja iltapala), koska osa syö lounaan töissä/koulussa, kesällä kolme (lounas, päivällinen ja iltapala), kun kaikki on lomalla.
Periaatteessa aamupalankin voisi laskea näin kesäisin, mutta en laske, koska mies juo vain kahvia ja usein eri huoneessa muut.
Lapsia 4-10v.
Kerran vuodessa eli jouluaattona. Lapsia on viisi, iältään 11 - 25-v. Mutta siis kotona asuvatkaan eivät syö juuri koskaan yhtä aikaa, aina puuttuu joku ruokapöydästä.
Päivällinen syödään koko perhe yhdessä joka päivä oli arki tai pyhä. Perheen lapset 8-16v.