Mies on juonut viikon!
Eikä saa putkea katkeamaan. Olen luvannut viedä hänet katkaisuhoitoon, uhannut avioerolla, perustellut järjellä terveydelleen tekemää hallaa, maanitellut ja anellut. Mikään ei auta.
Hän on lomalla ja minä töissä. Joka päivä jossakin vaiheessa iltapäivää, nukuttuaan pahimman krapulansa pois, mies lähtee juomaan ja palaa kotiin yöllä nuppi turvoksissa. Välillä itkee pahaa oloaan ja tuntee syyllisyyttä, välillä syyttää minua tilastaan.
Mitä ihmettä voin tehdä? Selvin päin mies on ihana, mutta eihän tällaista kenenkään tarvitse jaksaa?
Kommentit (11)
Mitä teillä ikää, onko ensimmäinen "putki", onko lapsia jnejne, pitkä suhde?
Jos kyseessä ensimmäinen kerta kun mies turvottaa nuppia pitkiä aikoja eikä ole lapsia suhteessa niin en tuon takia vielä potkisi pihalle.
Kuinka usein hän yleensä juo? Jos alkoholisti ei suostu menemään hoitoon, ennuste ei lupaa hyvää. Noin pitkät putket vaikuttavat jo keskushermostoon, sisäelimiin ja aivoihin haitallisesti. Yritä vielä saada häntä hoitoon, jos ei onnistu, noudata kakkosen ohjeita.
Mä ajattelen kans samoin, jos ei hakeudu hoitoon ja halua muutosta, jätä hänet. Et itse pysty hoitamaan häntä, eikä tuo ole tasapuolinen suhde. Ajattele itseäsikin, mitä voisitkaan tehdä sillä ajalla, kun murehdit miestäsi. On meitä tääl kohtalotovereita, tiedän mistä puhut. Voimia.
Jaa... mä katsoin kolme vuotta sitä viimeistä putkea. Oli se mukamas kuivilla kolme päivää kun ilmoitin lähteväni. Miksi suotta. En mä mitään uhkaillut, kunhan ilmoitin.
Mutta juomista se ei ole lopettanut vieläkään. Käy päivät töissä, juo illat ja viikonloput. Sille se vaan sopii.
Lyhyempiä (3-4 vrk) ryyppyputkia on alkanut viime vuosina olla ehkä parin kuukauden välein. Tämä on pisin aika toistaiseksi. Mies on hyvin stressaantunut työasioista ja hakee alkoholista helpotusta. Hän on vähän yli nelikymppinen, minä muutaman vuoden nuorempi. Olemme olleet kohta 10 vuotta naimisissa, ei lapsia.
Tuntuu niin toivottomalta ja voimattomalta tämän asian suhteen. Väkisin en voi miestä viedä hoitoon, vaikka tiedän, että hän itsekin kiittäisi jälkikäteen.
Arkikin hankaloituu. On esim. todella noloa, että meille olisi ollut tulossa sukulaisia toisesta maasta, mutta en voi tuon humalaisen vuoksi edes majoittaa tänne ketään. :(
Et voi tehdä mitään muuta kuin pelastaa itsesi. Mies ehkä herää tai sitten ei. Känniläiselle tai krapulaiselle on turha puhua mitään; lähde pois jos pystyt.
soita a-klinikalle tai terveyskeskukseen. miehen putki pitää saada poikki ja viikon jälkeen tarvitaan katkaisua, muuten voi saada viinakrampin johon kuolee. kerro että mies on itse sanonut haluavansa lopettaa ja on itkuinen ja epätoivoinen. yritä auttaa miestä, alkoholisti ei voi itselleen mitään. eroa voit pohtia sitten kun mies on kuivilla. voisit pyytää jotain muehen ystävää tai sukulaista avuksi myös. voimia sinulle. al anon puhelin voi olla hyvä keskusteluapu.
Mies pitää ensin saada selväksi, koska tk:hon/katkaisuun ei ole asiaa kännissä paitsi tapaturma- tai sairaustilanteissa. Eli pitää näyttää nollaa, nollilla se ei vielä välttämättä ole herätessään. Ei kai nyt viikosta vielä vieroitusoireita tule...
Ero vireille, kämppä hakuun ja jatka omaa elämääsi. Miestä et voi muuttaa; hän juo jos juo. Mikään mitä sinä teet tai et tee, ei vaikuta siihen.