Näläntunne
Onko näläntunne aina todellinen tunne? Tarkoitan siis, että aiheutuuko näläntunne aina siitä, että elimistö todellakin tarvitsee ruokaa? Aloitin reilu kuukausi sitten elämäntaparemontin ja päätin silloin, että syön aina vain silloin kun on nälkä ja silloinkin vain terveellistä ravintoa. Terveelliseksi miellän ihan perusruuan eli olen jättänyt pois kaikki herkut ja vaaleat viljatuotteet. Tuntuu, että näläntunne tulee kuitenkin edelleen hyvinkin tiheään, huolimatta siitä mitä syön. Jos syön aamulla puuroa, näläntunne on jo parin tunnin päästä taas. Jos syön kanaa ja salaattia, niin ihan sama juttu. Huijaako kehoni minua eli antaa tunteen nälästä vaikka minulla ei oikeasti ole vajetta ravinnosta? En ole ylipainoinen, mutta paino on lähellä ylipainon rajaa kuitenkin (BMI 24). Laihtunut en kuukauden aikana ole eikä se ole ollut oikeastaan tarkoituskaan vaan ennemminkin voida yleisesti paremmin.
Kommentit (11)
Samaa olen miettinyt että onko näläntunne aina oikean kalorivajeen merkki.
Kokeile lisätä proteiinia ruokavalioon. Se pitää verensokerin tasaisena, ja juuri verensokerin heilahtelu aiheuttaa sellaista äkillistä näläntunnetta. Se kokemasi nälkä voi olla ihan todellista, ja mitä pitemmälle näläntunteen päästää, sen vaikeampi sitä on kerralla sammuttaa jollain pienehköllä aterialla. Siksi on hyvä, ettei päästä itseään ihan tajuttoman nälkäiseksi.
Mutta, nälkää voi kokea vaikka oikeasti olisikin janoinen, tai väsynyt, tai tuntisi lievää pahoinvointia kuukautiskierron, e-pillereiden, muiden lääkkeiden ja monivitamiinivalmisteiden tai esimerkiksi kireiden niskojen vuoksi. Elimistöllä on tapana tulkita pieni pahanolontunne näläksi.
Mulla ainakin jano tulee usein samanlaisena tunteena kuin nälkä, eli tuntuu kunnolla vatsassa.
Mulla on näläntunne lähes jatkuvasti päällä, siis ihan oikeasti, ainoastaan, jos syön Liikaa kerralla, pysyy nälkäkin jonkin aikaa pois, mutta kun en harrasta ylensyöntiä, olen jatkuvasti muka nälkäinen, ei kiva tunne, mutta näin vaan on.
Kärsivätkö muut ihmiset oikeasti niin paljon näläntunteesta, että silloin on ihan pakko syödä? Kaipa sitä onkin sitten lihava, jos jokaiseen tuntemukseen mahassa pitää syödä. Minusta on ihan tavallista tuntea nälkää, eikä minun tarvitse sitä yrittää välttää tai tyydyttää se saman tien. Syön ruoka-aikoina, ja jos niiden välillä tulee nälkä, mitä siitä? Sitten on nälkä. Ei se ole vaarallista.
Nälkä ei ole vaarallista, eikä kerro mistään "kalorivajeesta". Esimerkki: jos syöt aamupalaksi hampurilaisaterian (kaloreita n. 1000), tuntee moni silti olevansa nälkäinen viimeistään 4 tunnin kuluttua.
Jos haluaa hallita painoaan ja mahdollisesti pudottaakin, kannattaa kuitenkin opetella syömään niin, ettei kamalaa nälkää pääse muodostumaan. Nälkäisenä sortuu herkemmin herkkuihin tai liian suuriin annoksiin. Suositeltavaa olisi syödä 5 kertaa päivässä terveellistä ja vähäkalorista ruokaa sekä pieniä annoksia.
Kamppailen täällä saman asian kanssa ja olen huomannut, että mulla ainakin helpottaa kun lisään riittävästi rasvaa ja proteiinia etenkin aamupalaan ja lounaaseen. Eli en syö kevyttuotteita vaan ihan oivariinia, normijuustoja ja rahkaa/raejuustoa.
Noin 1-2 viikkoa ennen kuukautisia alkaa pohjaton nälän tunne eikä mikään tunnu riittävän.
Jostain syystä kun lähden illalla lenkille pienen "näläntunteen" vaivatessa menee nälkä ohitse ja pysyy poissa 1-2 tuntia. Jos en kuitenkaan syö mitään ennen nukkumaanmenoa herään aamuyöstä vatsan kurinaan
Chiliä sisältäviä ruokia syödessä tulee kylläisyyden tunne nopeammin saavutettua
Jos verensokeri laskee liikaa niin se tekee väsyneeksi ja ärtyiseksi.. Toki jos haluaa olla sellainen niin mikäpä siinä :) Näitä näkee kaupan ostoksilla liikaakin.
AP : Suosittelen että aamulla lisäät esim kananmunan puuron lisukkeeksi tai rahkan. Tai sitten syö sen rahkan/jugutin parin tunnin päästä. Salaattiin kannattaa lisätä öljyä hiukan esim oliivi tai rypsioljyä :) välipalat on tärkeitä jos koitat siirtyä vähäkaloriseen ja pienempiin aterioihin. Eli jugurttia/rahkaa (sekoitusta) , tai kourallinen pähkinöitä/siemeniä tai vihannesten paloja tai hedelmä. Ennen kuin nälkä tulee parin tunnin välein.. Rytmitä kuten tauot töissä tai esim päiväkodeissa ruokaillaan. Tyyliin klo7 aamupala, klo9 jugurtti , klo 11 lounas , klo 13-14 hedelmä , ennen kuin lähdet töistä, jos ruoka ei ole kotona valmiina - Syö jotain välipalapatukka, rahka, tms.. klo18 päivällinen
ja hiilaripitoinen iltapala esim täysjyvä leipä (parantaa unta)
Näläntunteen siis aiheuttaa se, kun ravinnossa ei ole rasvaa eli keho ei tunne itseään kylläiseksi. Varsinkin, kun samaan aikaan karsitaan "ylimääräisiä" sokereita eli hiilareita, jotka muuttuvat kehossa rasvaksi. :) Pieni määrä öljyjä , proteinien lisäys ja tasaiset ruokailuvälit auttavat.
mulla oli laihdutuksen aloittaessani sama asia. päättelin, että elimistöni oli vain sekaisin, koska olin tottunut syömään ihan vain syömisen ilosta. ensimmäisen kerran, kun tunsin aterian jälkeen näläntunteen, join kaksi lasillista vettä ja, jos se tuli uudestaan "liian pian", eli vaikkapa alle kolmen tunnin kuluttua ateriasta, join lisää vettä. vasta kolmen tunnin kuluttua söin jotain.
vähitellen tuo tunne tasautui, enkä nykyään enää tunne nälkää kuin neljän viiden tunnin välein.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 09:21"]
Tyyliin klo7 aamupala, klo9 jugurtti , klo 11 lounas , klo 13-14 hedelmä , ennen kuin lähdet töistä, jos ruoka ei ole kotona valmiina - Syö jotain välipalapatukka, rahka, tms.. klo18 päivällinen
[/quote]
Oletko tosissasi?! Kahden tunnin välein pitäisi syödä! Missä työpaikassa tuollaista ruokarytmiä voi harrastaa? Ei mun duunissa ainakaan katsottaisi hyvällä jos yksi ravaisi tauolla joka hetki tai kaivelisi jotain mussutettavaa kassistaan. Kyllä on ihmisen verensokereissa jotain vikaa jos ei kahta tuntia kauempaa voi olla syömättä muuttumatta raivoavaksi sokeritiikeriksi. En todellakaan ihmettele suomalaisten ylipaino-ongelmaa, jos tuo on ihmisten mielestä normaali ruokarytmi.
Verensokerin heilahtelut voivat aiheuttaa näläntunnetta ja heikotusta. Itseäni on askarruttanut tuossa näläntunne-asiassa semmoinen, että miksi sitä ei ole, kun on sairaana? Itsellä ainakin kuumeisena ja flunssaisena näläntunne kaikkoaa tyystin, voisin olla syömättä päiväkausia. Olisi kiinnostavaa tietää, mikä tuolloin sammuttaa kyseisen mekanismin. Lihavuustutkijoilla ja laihdutuslääkkeiden kehittelijöillä olisi tässä oiva tutkimuskohde.