Verenpaineen mittaus makuulla
Istuen mittaus ei vaan onnistu, siihen olen liian levoton. Mutta antaako makuulla mitattuna liian hyvän tuloksen?
Kommentit (7)
Voi mitata alhaiset lukemat, mutta jos asioilla viipottaessa sydän takoo ja huimaa ja paineet on varmasti tapissa, mitä pitää tehdä? Lääkäri kehottaa vaan mittaamaan paineita, mutta juuri se ei meinaa onnistua.
Olen mitannut sekä istuen että maaten, maatessa kumpikin arvo n. 2-3 istuen mittaamista matalampi. Ei siis merkitystä.
Miksi kysymystä on alapeukutettu? Verenpaineen mittaustulos ei ole samalla tavalla eksakti kuin esim verikokeen, joten kai tätä voi pohtia.
Verenpaineen kuuluu olla aika sama maatessa, istuessa ja seistessä. Joillain saattaa laske seisomaan noustessa hetkellisesti paljonkin, sitä sanotaan ortostatusmiksia. Se voi aiheuttaa huimausta ja vanhuksille kaatumisia.
Vierailija kirjoitti:
Verenpaineen kuuluu olla aika sama maatessa, istuessa ja seistessä. Joillain saattaa laske seisomaan noustessa hetkellisesti paljonkin, sitä sanotaan ortostatusmiksia. Se voi aiheuttaa huimausta ja vanhuksille kaatumisia.
Kiitos järkevästä vastauksesta.
Jos olisin ylipainoinen alkoholisti saisin kai hoitoa, mutta olen raitis ja liikun ja verenpaine silti heittää, kehotetaan vaan "soittamaan sitten".
Voit mitata myös makuulla.