Mitkä eri maiden ruoat ällöttävät?
Edesmennyt ranskalainen poliitikko Jacques Chirac toi vierailullaan Suomeen mukanaan aamiaiskokin.
Häntä etoi myös suomalaiset lounaat ja päivälliset. Ei täällä tarjottu sammakonreisiä tai etanoita.
Makuasioita.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole raa'an kalan ystävä, niin sushia levineen voi kuitenkin testata.
Voi yllättyä iloisesti. Tai sitten yäk.
Sushiravintolan lemu jo ärsyttää toisia herkkähipiäisiä.
Sushissa ei edes välttämättä ole kalaa. Länkkärisushipaikoissa varmaan enemmän. Käymissäni eurooppalaisissa on ollut yleensä savustettua lohta tms.
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa työmatkalla söin harkitusti. Torikauppiaiden liha voi olla peräisin mistä vaan "lemmikistä".
Katunuudelit Indonesiassa ja erityisesti Balilla on lähes poikkeuksetta koiraa, vaikka niissä mainitaankin "nauta" tai "porsas". Vietnamin katunuudelissa myös usein koiraa, rottaa ja vastaavaa. Thaimaassakin voi saada vähän mitä sattuu.
Saksalainen kukkakaalikeitto. Oli pakko lusikoida pois, kun silloinen pomo oli isäntänä.
Lämpimästä ruoasta en myöskään kysynyt mitään. Kinkkumakkara oli sentään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Saksalainen kukkakaalikeitto. Oli pakko lusikoida pois, kun silloinen pomo oli isäntänä.
Miten onnistuivat pilaamaan kukkakaalikeiton?
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia on eri maiden hotellien tms. aamiaisista? Ei pelkkä UK:n Fish and chips.
Paljon varoituksia olen saanut. Jos aikoo halvalla majoittua, niin ei voi odottaa 5 tähden palvelua.
Suunnittelin reissua pitkin Eurooppaa, jos koronatilanne joskus sallii.
Semmoinen "aikuisten Interrail". Tai omalla (asunto-) autolla.
En usko, että fish and chips on mitenkään yleinen UK aamiainen. Itse olen UK:ssa saanut Irish breakfastia, jossa oli muistaakseni pekonia, papuja, paahtoleipää, verimakkaraa ja kananmunaa. Jotain muutakin oli, jota en enää muista.
Italiassa on usein pelkkää makeaa aamiaisena. Itä-Euroopassakin usein suositaan enemmän makeaa, joka on käsittääkseni venäläisten ansiota. Useissa paikoissa Länsi-, Keski- ja Pohjois-Euroopassa on perusjuttuja kuten makkaraa, pekonia, leipää, muroja, jugurttia ja sen sellaista. Juomana useimmissa paikoissa joko vesi tai mehu. Jos käy tietyn ketjun hotelleissa, niin saa yleensä suurinpiirtein saman valikoiman joka paikassa.
Näin yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia on eri maiden hotellien tms. aamiaisista? Ei pelkkä UK:n Fish and chips.
Paljon varoituksia olen saanut. Jos aikoo halvalla majoittua, niin ei voi odottaa 5 tähden palvelua.
Indonesiassa oli söpöin aamiainen ikinä. Maailman halvimman hostellin huonevuokraan kuului aamiainen, joka paljastui sitten kupposeksi teetä ja banaaninlehteen käärityksi kolmioksi. Kämmenen kokoisessä kolmionyytissä oli valkeaa riisiä ja yksi kulmallinen jotain hyvän makuista kastiketta. Ei mitään hajua mitä se oli, mutta syötiin nuo nyytit sitten aamuauringossa losmenin portailla kököttäen.
Huoneen vuokra taisi olla jopa joku 7 euroa yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistuivat pilaamaan kukkakaalikeiton?
Ylenpalttisesti suolaa. Oliko myös loraus tunnistamatonta nestettä?
Espanjan suurissa marketeissa voi saada syötäväksi vähän mitä sattuu.
Seuraa vatsakipuja tai muita ikäviä yllätyksiä. Hotellissa kannattaa juomavesi keittää.
Monet paikalliset kauppiaat aloittavat päivänsä esim. perunamunakkaalla.
Turistin kannattaa hakeutua sinne missä on pisin jono.
Tämä pätee myös Washingtonissa. Jos on runsaasti asiakkaita, niin ruoka on hyvää.
Kotimainen parasta mutta ei muissakaan sivistyneissä maissa hyvän ruoan puutteeseen kuole.
Rohkeasti kokeilemaan. Mitä tarjoaisit "kansainväliselle" vieraallesi Suomessa ?
Kaikki käyvät tarjottimelle. Jenkit eivät syö poronkäristystä, ainakaan mielellään.
Eihän Rudolphia voi syödä?
Jos pääset/kutsutaan johonkin paikalliseen perheeseen syömään, niin kehu ruokia. Saat ikuisia ystäviä.
Kyproksella paahdettu lampaan pää jäi maistamatta. Silmät kuulemma eriyistä herkkua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa työmatkalla söin harkitusti. Torikauppiaiden liha voi olla peräisin mistä vaan "lemmikistä".
Katunuudelit Indonesiassa ja erityisesti Balilla on lähes poikkeuksetta koiraa, vaikka niissä mainitaankin "nauta" tai "porsas". Vietnamin katunuudelissa myös usein koiraa, rottaa ja vastaavaa. Thaimaassakin voi saada vähän mitä sattuu.
Olen syönyt Balilla ruokavaunusra kadulta ostettua nuudelia ja lihapullan tapaisia. Uskalsin ostaa, koska paikallisetkin ostivat.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin makkaravalikoima (mm. falukorv) ja hapansilakka.
Hapansilakassa haju ja puolivetelä hajoava koostumus ovat hirveitä, mutta itse maku on lähinnä sama kuin suolasilakalla.
Makkaroista olen samaa mieltä. Eikö rikkaalla Ruotsilla ole ollut varaa kehitellä kunnon makkaroita. Falukorv mene pari kertaa vuodessa joko viipaleina pannulla paistettuna tai makarakastikkeessa. Sitä ei voi syödä kylmänä, kuten suomalaista lenkkimakkaraa. Taitaa suomalainen halvinkin lenkki olla lihamakaronilaatikko falukorviin verrattuna. Sitten nuotiomakkaraksi tarkoitettu spiralkorv on paistettuna höttöistä, rasvaista ja erittäin suolaista. Rasva oikein lilluu, kun sitä syö lautaselta paistettuna ja suoraan tikusta syötynä rasva roiskuu vaatteille. Kylmänä sitä ei syö slvinpäin kuin jossakin vedonlyöntitilanteessa.
Ihmettelen, miten ruotsalaiset pysyvät hoikkana ja terveinä, kun ruoat on tukittu täyteen joko sokeria, suolaa tai/ja rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin makkaravalikoima (mm. falukorv) ja hapansilakka.
Hapansilakassa haju ja puolivetelä hajoava koostumus ovat hirveitä, mutta itse maku on lähinnä sama kuin suolasilakalla.
Makkaroista olen samaa mieltä. Eikö rikkaalla Ruotsilla ole ollut varaa kehitellä kunnon makkaroita. Falukorv mene pari kertaa vuodessa joko viipaleina pannulla paistettuna tai makarakastikkeessa. Sitä ei voi syödä kylmänä, kuten suomalaista lenkkimakkaraa. Taitaa suomalainen halvinkin lenkki olla lihamakaronilaatikko falukorviin verrattuna. Sitten nuotiomakkaraksi tarkoitettu spiralkorv on paistettuna höttöistä, rasvaista ja erittäin suolaista. Rasva oikein lilluu, kun sitä syö lautaselta paistettuna ja suoraan tikusta syötynä rasva roiskuu vaatteille. Kylmänä sitä ei syö slvinpäin kuin jossakin vedonlyöntitilanteessa.
Ihmettelen, miten ruotsalaiset pysyvät hoikkana ja terveinä, kun ruoat on tukittu täyteen joko sokeria, suolaa tai/ja rasvaa.
. . .prkeleen ennakoiva tekstinsyöttö. . .siis makkara-, ei makarakastike ja . . .lihamakkara, ei lihamaronilaatikko falukorviin verrattuna. . .
Simmoinen meininki kun elävän hiirem poikaisen pistää joku k-pop-tytön näköinen minihametar silmät loistellen, pää kellallaan niiaten ja kämmeneen pikaisesti kikateltuaan suuhunsa jossain inkiväärisoijassa sitä ensin kastettuaan, ei vain istu kaaleeni
Japanissa vain natto, fermentoitu joku itu? Vähän puistatti. Japanilaiset syövät sitä aamuisin, kuulemma hyvää sydämelle. No otan mieluummin sydärin:)
Islannissa lampaanpää. Eivät tarjoa turistille yleensä... siellä on myös hapankaloja jotka nyt menee viinan kanssa mutta haisee pahalle. Raaka kala kyllä menee, siis eihän se graavikalaa kummempaa ole.
Sian niskat ja sorkat sun muut ällöttää myös, ja vasikan kielikin jota sentään penskana syötiin usein
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole raa'an kalan ystävä, niin sushia levineen voi kuitenkin testata.
Voi yllättyä iloisesti. Tai sitten yäk. Sushiravintolan lemu jo ärsyttää toisia herkkähipiäisiä.
En ole ikinä ollut sushiravintolassa, jossa lemuaa. Joillekin voi tulla tosin yllätyksenä sekin, ettei sushissa ole välttämättä kalaa/mereneläviä tai merilevääkään ollenkaan.
Intialainen ruoka. Käyttävät kaikessa jotain maustetta jota minun on vaikea saada alas. Hajukin saa voimaan pahoin.