Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fyysisesti raskaat työt raskaana ollessa

14.07.2006 |

Kuinka raskaita töitä uskaltaa tehdä raskaana, n. 25 viikosta lähtien?

Olin pari viikkoa sitten mansikkamaalla poimimassa, ja vanhat naiset tulivat ihmettelemään, että mitenkö jaksan. Mattoja pestessäni mattolaiturilla taas yksi nainen tuli pari kertaa sanomaan, että olisi parempi jättää tuo homma. Itse en tuntenut voivani mitenkään huonosti, mutta onko se vauvalle vaarallista tehdä fyysistä työtä, ja jos on niin miten?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaapa mulle kanssa, mitään en tiedä kun ensimmäistäni vasta odottelen!

Toimin työssäni maatalouslomittajana, eikä tuo työ ole sieltä kevyimmästä päästä.

Joudun kantelemaan 40kilon rehusäkkejä ja painavia jauho-ämpäreitä, ja liikkumaan lypsäessä satojen kilojen painoisten vieraiden ja arvaamattomien eläinten välissä. Pelottaa jo nyt vaikkei viikojakaan ole kuin vaivaiset 6+4 saati sitten kun masu alkaa kasvaa!

Toimiston väelle aion kyllä kertoa joskus rv10-13 mutta kuitenkin, miten muut?

Kuinka pitkään olette olleet raskaassa fyysisessä työssä?

Tappert -

Vierailija
2/9 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAskaana olessa täytyy vaan muistaa kuulostella tarkemmin omaa oloa ja pitää taukoja jos hengästyttää liikaa. Jos oma olo on hyvä ja vauva tuntuu voivan hyvin, niin minä sanoisin siitä vaan!

Itse kävin ekassa raskaudessa aina viikoille 38 saakka salilla ja uimassa n. 3 kertaa viikossa, eli rasitin itseäni myös, mutta sopivassa määrin ja tietenkin varovasti. Työnikin on fyysisesti raskasta välillä, mutta sielläkin jaksoin sinnitellä viikoille 35 saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikana, ainakaan enää puolenvälin jälkeen.

Minulta kätilö kysyi nt-ultrassa, millaista työtä teen. Vaikka työni ei ole fyysisesti raskasta, hän suositteli sairauslomalle jäämistä ennen äippäloman alkamista, koska joudun tekemään toisinaan hyvin pitkää päivää (12h). Hän sanoi senkin lisäävän ennenaikaisen synnytyksen riskiä. (ja mulla kaksoset tulossa, niin tietty tarkempaa).

Nää asiat on tietysti yksilöllisiä. En kuitenkaan lähtisi leikkimään raskaan työn ja raskauden kanssa. Alkuvaiheessa raskasta työtä varmaan voi ihan hyvillä mielin tehdä, mutta hieman myöhemmin on mahdollista hakea erityisäitiysrahaa ja jäädä lomalle jo paljon ennen äippäloman alkua.

Tulipa sekava sepustus...

Vierailija
4/9 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä kannattaa kertoa omasta työstään. Jos työnantaja ei pysty osoittamaan toisenlaisia töitä, kannattaa jäädä sairaslomalle ajoissa. Tutustuin hiljattain odottajaan, joka työssänsä altistuu tupakansavulle. Hän on ollut alusta asti sairaslomalla.

Mattojen pesu yms. onnistuu kyllä loppuun asti, jos vaan tuntuu hyvältä. Itse poimin mansikoita raskausviikolla 32, ja voisin hyvin mennä vieläkin.

Turvallista odotusta kaikille!

paahtovanukas rv 34

Vierailija
5/9 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös maatalouslomittajana.jäin 2 viikkoa ennen äitiyslomaa saikulle, sitä ennen olin ollut alussa viikon saikulla oksentelun takia.lasketunpäivän tienoilla putsailin karsinoita,taluttelin hevosia,pesin ikkunoita yms.ei raskaus ole sairaus,jokainen tehköön kun hyvälle tuntuu.ei se vauva mattojenpesusta kärsi-jos et sinäkään!vauva on hyvin turvassa kohdussa ja jos et kuulu ns riskiryhmään jonkun vaivan takia, niin miksi et nauttisi olosta...ja tekisi mikä tuntuu hyvälle.

Vierailija
6/9 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos työpaikalla on jokin kemiallinen aine joka voi olla sikiölle haitallinen (esim. tupakansavu tms.) niin voi jäädä heti pois erityisäitiyslomalle, josta kela maksaa saman päivärahan kuin äitiyslomalta.

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä kerroin työstä, joka on muutenkin raskasta, paljon nostelua yms. ja neuvolatäti suositteli sairauslomalle jäämistä aikaisessa vaiheessa, kunnes selvisi, että työpaikkaselvityksessä lukee, että työpaikalla niin kova tupakansavu, että voi jäädä erityisäitiysvapaalle.

onneksi olen jäänyt jo pois, sillä verenpaine on noussut niin korkeaksi, etten olisi muutenkaan pystynyt olemaan töissä.

Vierailija
7/9 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saar@;

aika hurja olet :) No ei vaiskaan, mä vaan funtsin kaikenlaista. Varmaankin on ihan helppoa vähän " keventää" työtä mm.kantelemalla pienempiä ämpärillisiä ja työntelemällä pienempiä kolalllisia paskaa yms, mutta miten hitsissä uskalsit lypsää?

Mua pelottaa jo nyt välillä lehmien välissä, kun pomppivat toisinaan ihan miten sattuu..saati sitten ison masun kanssa.

Asemallekaan mua ei oikein voi sitten masun kasvaessa laittaa, ellen kasva pituutta samaan tahtiin :) joudun nimittäin nytkin kurottelemaan, ja jos ammulla on isompi maavara niin hyvä ettei joudu jakkaraa etsimään..masun kanssa siis en tule yltämään varmaankaan.

Meilläpäin on monesti tietääkseni siirretty töihin sikaloihin joissa on sitten kai kevyemmät työt(?) navettatöihin nähden, mutta kun minä en sioista mitään tiedä niin sinnekään en pääse...lomitan vain nautapuolella ja välillä vähän hepotiloilla.

Suurin ongelma siis mulla ainakin on tuo pelkääminen - ainahan taakkaa voi keventää, mutta lehmistä tuskin eroon pääsee. Ehkä pelko johtuu vaan siitä että olen lomittanut/ylipäätään ollut lehmien kanssa tekemisissä vasta n4-vuotta, sen puoleen ehkä vähän arastelen :)

Tappert - ja liian monta sorkan osumaa

Vierailija
8/9 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu, että raskauden viimeisellä kolmanneksella tehty epäsäännöllinen, henkisesti kuormittava tai fyysisesti raskas työ aiheuttaa sikiön pienikasvuisuutta, ennenaikaisia supistuksia ja sitä myöten myös ennenaikaisen synnytyksen vaaran.

Itse teen todella raskasta fyysistä työtä hoitoalalla. Hoidan lähes " jalattomia" potilaita, joita saa oikeasti repiä ylös voimiensa takaa, useimmiten valitettavasti yksin. Neuvolassa sanottiin, että raskaita nostoja ja erityisesti yksin tehtyjä nostoja pitää välttää, sillä nostaessa kohtuun kohdistuu painetta, mikä ei ole raskausaikana suotavaa (altistaa keskenmenolle).

Tuntuu, että olen jo nyt kehäraakki, vaikka viikkoja on takana vasta 22. Selkä ei kestä kumartumista, ja alkaa supistella pelkästä kauppakassin kantamisesta...

Edellisen kerran odotin 8v sitten ja tuolloin kannoin vaivatta masussani kuopusta, sylissäni 1,6 v esikoista sekä vielä painavia kauppakasseja, eikä todellakaan tuntunut missään. Näin kaikki muuttuu kun ikää alkaa olla jo hyvän matkaa yli kolmenkymmenen :-)

Ohjeeksi antaisin sinulle, että töissä ei kannata olla mitään " sankari marttyyriainesta" vaan pitää kuulostella itseään ja vauvaa. Pitää osasta hellittää kun siltä tuntuu. Vauva on kuitenkin kaikille meille se tärkein ajateltava asia ja työ on sen rinnalla täysin toisarvoinen asia. Tuo sinun mainitsemasti painavien säkkien nostelu kuulosti hirvittävältä. Kun masu kasvaa eteen, huomaat, ettei säkkien nostelusta tulekaan välttämättä enää mitään.

Annan tässä nyt sellaisen kuvan, että yksistään raskas työ on syy jäädä sairauslomalle, mutta yhtä lailla istumatyökin on odottavalle raskasta. Istuminen painaa lantion alueen isoja laskimoita, mikä ei sekään ole odottajalle mitenkään suotavaa, puhumattakaan muista ikävistä istumatyöhön liittyvistä vaivoista. Odotusaika kannattaa kahlata läpi ajatellen omaa itseä ja vauvaa, hyvällä omalla tunnolla.

Vaikkei kyse olekaan sairaudesta, on raskaus kuitenkin elimistölle erittäin rasittavaa aikaa. Kun ensimmäisen kerran luin, mitä muutoksia raskaus saa elimistön toiminnassa aikaan, olin totta puhuen sanaton...

Kanelisokeri 22+0

Vierailija
9/9 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menossa rv6+5 ja päätyönä teen kans maatalouslomituksia,onneksi en vakituisena vaan ostopalvelun kautta eli pois voi jäädä ilman mitään sairaslomia. Nyt kesäaikana olen ottanut varhaislehtien jakoa ja sitä jatkuu syyskuun puoleen väliin,se tuntuis olevan sopivaa,tähän asti tosin olen ajanut vain autopiiriä ja ens viikolla pitäis kiipeillä rappusissa... Toisenlainen työ on hakusessa mutta epäilempä ettei kukaan palkkaa jos sanoo olevansa jo valmiiksi raskaana=(

Omat hevoset aion hoitaa loppuun asti ja heti laitokselta tultuani mutta vieraitteen hevosten/lehmien kanssa ei uskaltais olla enää nytkään. Tää raskaus on kuitenkin monen vuoden ja hoidon tulos eli lienee lupa olla ylivarovainen=)

-eternal rv6+5-