Painavien tavaroiden nostelemisesta ja kantamisesta!
Kun raskaana ollessa kehotetaan välttämään painavien tavaroiden nostelua ja kantamista, kuinka tarkkaan tätä neuvoa on noudatettava? Meillä mies on päivät töissä ja niinpä kaupassa käynti jää luonnollisesti yleensä minun huolekseni. Ostoskassit ja reppu ovat usein painavia, mutta kauppamatka on lyhyt. Miten muut, oletteko huoletta kantaneet tai nostaneet painavia tavaroita (en tarkoita mitään raskaita huonekaluja jne.) ? Mitä seurauksia voi olla, jos kantaa liian raskaista juttuja?
Kiitos, :) !
-Evna (36+6)
Kommentit (7)
olen töissä kaupassa ja pakosta joutuu nostelemaan painavia tavaroita. esim maitokorit ja kaljakorit. oman kunnon mukaan minä menen. ei tavallisia arkipäiväisiä asioita voi lakaista maton alle. raskaus ei ole mikään sairaus.
Ihan oman voinnin mukaan! NORMAALIraskaudessa ei ole mitään järkeä alkaa rajoittaa nostelua yms. Eri asia on sit verenvuodot ja lääkärin suositukset.
Esikoisesta vaadin " prinsessakohtelua" . EN kantanut kauppakasseja, en imuroinut jne. Olin RASKAANA isoin kirjaimin. Olisinpa vaan nähnyt itseni kolmosen ja tämän nelosen odotuksessa. ;)
Nyt nostelen kuopusta (13kg), kannan ihan varmasti kauppakassit ja teen kaikki kotityöt + vielä auttelen isäntää raksalla. Kohta on muuttokin edessä. :)
Haluan uskoa ja luottaa että naisen kroppa on tarkoitettu tähän ja selvityy jokapäiväisestä elämästä, johon valitettavasti kuuluu välillä raskaitakin askareita.
Tulevana yksinhuoltajana ja autottomana minäkin kannan ja nostan _kaiken_ itse.
Sen verran olen antanut periksi, että isompiin postimyyntipaketteihin olen tilannut postin kotiinkuljetuksen, raskautumattomana raahasin matotkin pyörän päällä kotiin O_o.
Matkaa kauppakassien ja kissanhiekkasäkkien kanssa tulee 2km, ja voihan se olla että loppua kohden täytyy siirtyä bussiin...
Mutta mäkin luotan vakaasti siihen, että kyllä se sitten jostain kohtaa vihlasee jos on menty yli.
Ja niin tein viime raskaudessakin. Olen ajatellut, että niin kauan kun kuuntelee itseään, ei saa vahinkoa aikaa. Eli jos nostaminen tuntuu pahalta, se kannattaa jättää tekemättä. Nyt tosiaan toista odottaessa ei oikein voi välttyäkään nostelulta, kun esikoinen painaa 14 kiloa ja hänet saa nostaa ja laskea joka päivä monta, monta kertaa.
mutta kyselit, että mitä siitä voi seurata. Kohdunlaskeuma on ainakin yksi sellanen " vaiva" , mikä voi tulla, jos nostelee liikaa varsinkin raskauden lopussa/heti synnytyksen jälkeen. Toki se on yksilöllistä ja kannattaa kuunnella omaa kroppaa. Tekee sen, mikä ei aiheuta kipua, vuotoa tai tunnu liian raskaalta.
mutta jos unohdat jannittaa niita nostaessasi tai kantaessasi voivat ne venya entista enemman, myos vatsalihakset. Jos tekee liikkeet oikein ja koko keho on hallussa ei varmaan mitaan vaivoja tule?!
Istukan irtoaminen??? muut verenvuodot. Esikoinen kavelee meilla nykyisin raput ja pidan kiinni kadesta silla en enaa jaksaisikaan 13kg tyttoa ylos kantaa taman oman massani lisaksi. En varmaankaan lahtisi kaljakoreja nostelemaan oli olo mika tahansa, silla jos joku tallaisen ohjeen on keksinyt tuskin se ihan tuulesta temmattu juttu on, ettei raskaita saisi nostella.
Mutta kukin taplaa tyylillaan ja voihan siita jotain lisapisteitakin kertya...
No, mun mielestä sellaista normaalia tavaroiden kantamista ja nostelua ei oikeen voi välttää. Tuskin siitä mitään suurempaa haittaakaan on, kun nostaa rauhallisesti ja lepää välillä, jos on pitkä matka kantaa.
Meillä on esikoinen 11 kg, ja häntä saa nostaa ja kantaa varmaan sata kertaa päivässä. Lisäksi asutaan kerrostalon toisessa kerroksessa, hissiä ei ole, joten sekä lapsen että kauppakassit saa raahata rappuja ylös. Mies luonnollisestikin paljon reissuhommissa...
Omalla kohdallani olen vain huomannut väsyväni nyt helpommin, mutta ainakaan toistaiseksi ei muuta ole ilmennyt. Tietty tämä on yksilöllistä ja riippuu varmaan siitä, miten raskaus on mennyt. Jos raskaus etenee hyvin, niin en olisi huolissani normaaleista arkiaskareista - omien tuntemusten ja voimien mukaan vaan!