Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaiset unelmat - suhde tuhoon tuomittu?

Vierailija
08.07.2013 |

Minun unelmani on elää matkustelua varten. Olen tottunutkin lapsesta saakka matkailemaan kerran/pari vuodessa, ja vaikka kaikki mantereet on jo nähty, niin into ei laannu koskaan. Tätä haluan elämältäni, luultavasti hamaan loppuun saakka.

Mieheni (4 vuotta yhdessä) ei tätä halua. Hän on matkustellut kanssani jonkin verran, mutta se into ja halu häneltä puuttuu. Hän on myös sanonut, ettei tämä tahti (eli kerran vuodessa) tule jatkumaan tulevaisuudessa. Häntä ei kiinnosta tarpeeksi että kuluttaisi niin paljon rahaa. Edes se ei kelpaa, että suosin äkkilähtöjä, silti on liian kallista.

Miehen unelmiin kuuluu oma talo ja hienot autot, veneet jne. Hän haluaa rauhallista ja hiljaista elämää. Sitä minäkin haluan, mutta elämän suolaksi tarvitsen ne matkat. Ja on vielä niin paljon näkemättä!

Riitelemme asiasta välillä, ja minua jo melkein pelottaa tulevaisuus tämän miehen kanssa. En halua luopua unelmistani hänen takiaan.

Tämä on ihan kauhea tilanne, koska suhteessamme ei ole mitään muuta vikaa. Mutta tämä vika on todella paha, ja kitka välillämme lisääntyy koko ajan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi matkustella yksin tai kaveriesi kanssa? Minusta kuulostaa hullulta heittää muuten hyvää suhdetta menemään siksi, että sinä haluat *kerran vuodessa* matkalle ja mies ei. Mene sinne matkalle, ja mies saa olla kotona! 

Vierailija
2/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 15:18"]

Etkö voi matkustella yksin tai kaveriesi kanssa? Minusta kuulostaa hullulta heittää muuten hyvää suhdetta menemään siksi, että sinä haluat *kerran vuodessa* matkalle ja mies ei. Mene sinne matkalle, ja mies saa olla kotona! 

[/quote]

Onko väärin haluta jakaa elämänsä tärkein asia puolison kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 15:21"]

[/quote]

[/quote]

No eihän se väärin ole, mutta jokaisessa suhteessa täytyy tehdä joissain asioissa kompromisseja. Itselleni tuo olisi ehdottomasti kompromissi että olisin valmis tekemään. Meillä onkin tehty, mutta niin päin että mies matkustelee ja minä en. 

Mutta jos matkakokemusten jakaminen yhtä innostuneen puolison kanssa on sinulle hyvin tärkeää, ei se sitten auta kuin vaihtaa puolisoa. Sekin voi tosin vaikka 10 vuoden päästä kyllästyä matkusteluun jos huonosti käy.

Vierailija
4/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Samaa olin sanomassa minäkin: Että jos matkustelun jakaminen on sinulle tärkeää, niin silloin sinun on etsittävä puoliso, joka on tuossa tärkeässä asiassa samanhenkinen.

Vierailija
5/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eli haluat että miehesi muuttuu. Haluat väen vängällä hänen nauttivan asioista joista sinä nautit. Onko hän kieltänyt sinua matkustelemasta vai sanonut vain ettei häntä kiinnosta lähteä mukaan? Kyllä jokaisella normaalilla pariskunnalla on ne omatkin kiinnostuksenkohteensa joista toinen taas ei niinkään piittaa. Ei kaiken tarvitse olla yhteistä. Omaa aikaa ja omia harrastuksia on hyvä olla, ei kukaan jaksa nyhjätä 24/7 puolisonsa kanssa, vaikka olisi miten rakas. Se että kummallakin on myös omia juttuja, tekee parisuhteelle hyvää.

Jos ajattelet parisuhteen olevan sitä että pitää olla kiinnostunut vain samoista asioista kuin toinen, eli lähinnä sinä, niin erotkaa. Yleensä parisuhde ei kaadu siihen että toinen haluaa matkustella kaukana ja toinen veneillä, erottavassa määrin erilaisia unelmia on esim. se että toinen haluaa ehdottomasti lapsia ja toinen ehdottomasti ei halua. Tai se että toinen haluaa seksittömän suhteen ja toinen kuolee pystyyn jos elää vuosikymmenet ilman seksuaalista kanssakäymistä.

Vierailija
6/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua ap. Itselläni sama tilanne, mutta pikkuhiljaa alamme molemmat ymmärtää, että elämässä pitää tehdä kompromissejä :) Ja ymmärrän ihan täysin, että haluat matkustaa miehen kanssa, niin minäkin. En halua lähteä ystävieni kanssa matkaan vaan mieheni!

Vierailija
7/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näkisi tuota kyvykkyyttä kompromissiin suurimpana ongelmana vaan sitä, että arvomaailmanne on eri. AP arvostaa kokemuksia, mies materiaa (kerroit hänen haaveilevan vain materiasta).

Vierailija
8/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 15:31"]

Mä en näkisi tuota kyvykkyyttä kompromissiin suurimpana ongelmana vaan sitä, että arvomaailmanne on eri. AP arvostaa kokemuksia, mies materiaa (kerroit hänen haaveilevan vain materiasta).

[/quote]

Ap sanoi miehen haluavan hiljaista ja rauhallista elämää. Se ei tarkoita mitään materianhimoa, vaikka toki esim. mökki ja/tai vene auttaa pääsemään rauhaan ja hiljaisuuteen paremmin kuin kaupungissa. 

Esim. itse olen ei-matkusteluhaluinen, mutta mulla kyse on siitä että en kaipaa oikein mitään erikoisia kokemuksia, olen onnellisin kotipiireissä ja kaikki uudet ympäristöt jopa ahdistaa minua. Mies taas tukahtuisi jos sen olisi pakko olla vain kotiympyröissä aina, mutta se onneksi reissaa sitten itse tai kavereiden kanssa.

Vierailija
9/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mainitsi miehen UNELMIIN kuuluvan talon, hienon auton ja veneen jne. Eli aika materialistisilta haaveet vaikuttavat. Mies haluaa hiljaista ja rauhallista elämää, mutta tarvii materiaa sen toteuttamiseen, ap taas arvostaa henkisiä arvoja. Mies ei ilmeisesti vastusta rahantuhlausta, mutta haluaa ostaa sillä konkreettisia tavaroita, ei kokemuksia.

Vierailija
10/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 15:40"]

Ap mainitsi miehen UNELMIIN kuuluvan talon, hienon auton ja veneen jne. Eli aika materialistisilta haaveet vaikuttavat. Mies haluaa hiljaista ja rauhallista elämää, mutta tarvii materiaa sen toteuttamiseen, ap taas arvostaa henkisiä arvoja. Mies ei ilmeisesti vastusta rahantuhlausta, mutta haluaa ostaa sillä konkreettisia tavaroita, ei kokemuksia.

[/quote]

Tuo on kyllä järjettömin päätelmä mitä olen pitkiin aikoihin nähnyt, että matkustelu tarkoittaisi jotenkin henkisempää ihmistä ja esim. kesämökin haluava vähemmän henkistä. Tiedäthän, että monet pitävät myös matkustelua järjettömänä ja ympäristöä tuhoavana kerskakulutuksena?

Mutta ei tuossa oikeasti ole syytä tehdä kenenkään henkisyydestä tai sen puutteesta mitään päätelmiä. Ovat vaan erilaisia luonteita tuossa asiassa, ei kummankaan tarvitse olla pinnallinen tai materialistinen, tai voivat olla molemmat sitä jne.

Vierailija
11/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin, mutta et voi muuttaa aikuista ihmistä noin perustavanlaatuisessa asiassa. (on teoriassa mahdollista, että hän muuttuu, mutta en laskisi sen varaan). Siksi yksin ja ystävien kanssa matkailu on hyvä idea ja suhde voi mielestäni toimia tällöin aivan hyvin. Minusta on muutenkin hyvä, että puolisoilla on omia juttuja, ei vain yhteisiä, vaikka tämä voi suhteen alkuvuosina tuntua mahdottomalta.

Ainoa mikä tuossa on, on että matkustelu tietysti vie työssäkäyvältä suuren osan loma-ajasta, ja lomat tietenkin viettäisi mieluiten puolisonsa kanssa suurimmalta osalta. MUTTA voin kertoa, että kun on lapsia, niin siitä on etua, että tykkää mennä ystävien kanssa tai yksin, koska näin lapsia ei tarvitse hommata hoitoon, vaan äiti ja isä voivat molemmat saada pienen oman loman, jolloin toinen hoitaa lapset (tietenkin suurimman osan lomasta useimmat haluavat viettää perheen kesken). Näin ollen suhteenne voi toimia aivan loistavastikin.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
12/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta heillä on eri unelmat: ap haluaa kokemuksia, mies materiaa. Sitä tuskin voit kieltää, vaikkei matkustaminen ehkä mikään henkistävä juttu aina olekaan:) Tosin mielestäni uusien maiden, kulttuurien ja kielten tunteminen on henkinen arvo sinänsä mutta ei nyt mennä siihen sillä mehän emme ap:n matkustustapoja sen kummemmin tiedä.

Vierailija
13/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin nyt otsikon nähtyäni odotin vähintään sitä, että toinen haluaa lapsia ja toinen ei. Yksi matka kerran vuodessa kavereiden eikä kumppanin kesken kuulostaa vähän kornilta syyltä eroon. Mutta kuten tuossa yllä osa kommentoijista jo kehittelikin, perimmäisenä syynä taitavat olla erilaiset arvomaailmat. Siis että mies on materialistinen ja ap arvostaa kokemuksia ja elämyksellisyyttä. Henkisyys on sitten taas toinen asia. ;D

Vierailija
14/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä halusin matkustella, mies ei. Mies halusi omakotitalon ja veneen, minä en. Jotenkin päädyimme siihen, että tuli se omakotitalo ja vene (jolla ei pahemmin edes reissattu koskaan). Rahat eivät riittäneet matkailuun enää lainkaan. En edes yksin päässyt minnekään. Enkä minä yksin halunnut, olisin halunnut reissata lasten kanssa. Olisin halunnut olla lomat kulkemassa enkä kotona ruohoa leikkaamassa tai muuta. Se oli raskasta aikaa se. 

Otin asian useamman kerran puheeksi, mutta mies ei ymmärtänyt. Kunnes. Kunnes hän sairastui eikä kyennyt hoitamaan omakotitaloasumista, myimme talon ja veneen. Ostimme kerrostaloasunnon, jossa iso parveke/terassi-systeemi. Mies hoitaa sillä tilkullaan askartelujaan, minä reissaan lasten kanssa puolet lomistani. Puolet käkimme kotona. Tämä on parempi kuin ei mitään. Vieläkin silti kaipaa tien päälle ja kulkemaan.

Vierailija
15/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän samanlainen tilanne, erityisesti tuo 14 kirjoitus tuntuu tutulta.

Silloin kun tavattiin, oltiin molemmat innokkaita reissaamaan ja seikkailemaan, mutta kun tuli lapsia ja työkiireitä niin ne jäi. Nyt kun lapset on taas vähän isompia niin minulla olisi menohaluja, mutta mies priorisoi uuden auton, veneen, kiireettömän olemisen. Haaveena olisi kai lojua kesät mökillä mitä minä en voi sietää! Kaikki matkat mitä ehdotan on liian kalliita, vaivalloisia, ei kiinnosta. Minua tilanne rassaa, koska en voinut kuvitella päätyväni naimisiin tällaisen miehen kanssa :(

Vierailija
16/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu voi olla myös hedonian arvostamista, joka on rinnastettavissa mihin tahansa materiaan.

Tuskin ap:n oli tarkoitus kuitenkaan alkaa vertailla kumman unelmat ovat oikeutetumpia tai jalompia, vaan todeta että kovin on erilaiset unelmat. Pari kertaa vuodessa viikon ulkomaanmatka ei välttämättä omakotitaloa sulje pois kuvioista. Jos siis molemmat käyvät töissä eikä mihinkään turhanpäiväiseen kuten baarikärpäselämään taksiajeluineen tai viinaan tuhlailla.

Vierailija
17/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
18/21 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on hyvä ja matkustelee ilman miestä, joko itsekseen tai matkustushaluisten sosieteettinsa jäsenen kanssa. Ja kertoo sitten matkakertomuksia miehelleen. Itse inhoan liikuntaa, mieheni rakastaa hiihtämistä ja juoksemista, mutta kuuntelen sujuvasti sitä milloin hän missäkin on urheillut.

Vierailija
19/21 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua täälläkin. Joskus mietin, kannattaako suhdetta jatkaa, kun haaveillaan niin erilaisesta elämästä :(

Vierailija
20/21 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n elämän tärkein asia on päästä kerran vuodessa viikon parin lomalle ulkomaille ja on melkein valmis luopumaan hyvästä parisuhteesta sen takia? Niinkun joku sanoi, ei tuo matkustelun määrä todellakaan poissulje omakotitaloa tai venettä.. Eri asia oilsi jos haluaisit vaikka matkustella/viettää ulkomailla puolet vuodesta (niinkuin moni kaverini tekee).