Lisälyhennyksiä pankkilainaan -kannattaako?
Mietimme, että muuttaisimme lainan ehtoja ja lyhentäisimme takaisinmaksuaikaa tuntuvasti. Tällöin korko nousisi huomattavasti nykyisestä, joka siis tällä hetkellä on kokonaisuudessaan 0,60!!!! HUOM!
Ensin ajattelimme tuplata lyhennyksen kuukausittain, mutta korko olisi todennäköisesti vähintään 2% tuntumassa...
Mutta, jos lyhentäisimme ilman ehtojen muuttamista tällä samalla matalalla korolla sen tuplamäärän lainaa....
Miten pankki suhtautuu tälläiseen? Onko kenelläkään kokemusta?
Kommentit (26)
Kannattaa neuvotella pankin kanssa. Jotkut pankit saattavat periä lisävähennyksistäkin jotain kuluja - niin naurettavalta kuin se kuulostaa.
Miten olisi jos tallettaisittekin joka kuukausi johonkin vähäriskiseen rahastoon noi rahat ja lyhentäisitte sitten parin vuoden kuluttua isommalla summalla?
Tätä mietinkin, että noin halvalla tuskin haluavat että maksetaan takaisin.... Jotenkaan en viitsi eihan kylmiltään ja viattomana mennä pankkiin keskustelemaan.
-ap
Joo se on ihan käsittämätöntä että lisälyhennyksistä menee joku käsittelymaksu. Me selvitettiin onneksi nämä asiat etukäteen ja omassa pankissamme näistä ei peritä maksuja, jos ylimääräisiä lyhennyksiä on max 2kpl/v. Näin ainakin ollut, nyt kun tuli lyhennysvapaiden kuukausien käyttökin masulliseksi, voi olla että tämäkin muuttui samalla. En ole jaksanut asiasta kysellä, koska vaihdamme asuntoa pian kuitenkin ja samalla kilpailutamme pankit uudelleen.
Sehän riippuu siitä mitä olette sopineet pankin kanssa. Jos et tiedä mitä olette sopineet, niin käykää ihmeessä kysymässä voitteko tehdä ylimääräisiä lainanlyhennyksiä ilman lisäkuluja.
Meillä ainakin onnistuu lisälyhennysten tekeminen ilman ylimääräisiä kuluja. Siitä syystä alunperin määriteltiin lainanlyhennykset mahdollisimman pieniksi. Haluttiin varautua mahdollisiin tiukempiin aikoihin, esim. työttömyyteen ja lasten saamiseen. Aluksi maksettiin ylimääräisiä lyhennyksiä, mutta sen lasten saamisen jälkeen ollaan maksettu vain pieniä lyhennyksiä. Eikä olla jouduttu säätämään pankin kanssa mitään. Lainakorot vaan käytiin sopimissa pienemmiksi silloin kun marginaalit laskivat huomattavasti.
Mielestäni "normaali" asuntolainaa saa aina lyhentää ilman mitään ylimääräisiä kuluja, itse olen tehnyt näin jo useamman vuoden, ainakin onnistuu Danske Bankissa :)
Ja ainahan voi pyytää kilpailevan tarjouksen toisesta pankista. Tämä hillitsee marginaalin nosto haluja. Tosin nyt marginaalit ovat korkeammalla joka paikassa verrattanut aikaisempiin vuosiin. Marginaali riippuu tietty asiakkuudesta kokonaisuudessaan.
Luulisin että S-pankista voisi saada aika hyvän tarjouksen koska ne pyrkii tosissaan markkinoille.
Turha niitä ehtoja pankin kanssa muuttamaan, lyhennätte vain ylimääräistä kykyjenne mukaan. Pitäisi onnistua, mikäli ette ole mokannut lainaehtojenne kanssa totaalisesti.
Nimin. Maksoin juuri oman lainani pois ylimääräisillä lyhennyksillä kymmenen vuotta etuajassa
Joo, tuo S-pankki on muuten hyvä idea....
-ap
Meillä ei ole erityistä ehtoa lisälyhennyksistä, mutta mietin vain että onko pankilla joku takaportti sopimuksissa, jos asiakas kuitenkin pystyykin maksamaan lainan ennen aikojaan pois....
Suunnitelmissa olisi kuitenkin lyhentää niin että 6 vuoden päästä olisimme kuivilla.... Muuten tässä roikutaan vuoteen 2025
ap
Mikä pankki ap:lla on? Voisi saada saman pankin asiakkaalta tarkempia tietoja.
S-pankista ei saa vielä asuntolainaa.
Ja on hölmöä maksaa tässä vaiheessa ylimääräisiä lyhennyksiä, kun niille rahoille saa paremman tuoton muuten.Itse olen sijoittanut koko asuntolaina-ajan pariin rahastoon kuukausittain pienen summan. Voin halutessani maksaa asuntolainan kokonaan pois ennen laina-ajan loppumista tai sitten maksan lainan alkuperäissuunnitelman mukaan ja sitten vaikka remppaan koko talon niillä rahaston rahoilla.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 13:14"]
Mielestäni "normaali" asuntolainaa saa aina lyhentää ilman mitään ylimääräisiä kuluja, itse olen tehnyt näin jo useamman vuoden, ainakin onnistuu Danske Bankissa :)
[/quote]
Sama meillä Aktiassa, ei mutinoita.
Kannattaa tosiaan kysyä pankista lisälyhennysten mahdollisuutta, joissain pankeissa se on mahdollista vain korontarkastuspäivänä. Me olemme maksaneet lainamme pois nopeammassa tahdissa juuri lisälyhennysten ansiosta :)
No, ymmärrän nuo rahastot, mutta minusta se on kuitenkin vähän kikkailua...Haluaisimme nyt vain saada tämän lainan pois päiviltä ja sitten kun kaikki tulee omaan pussiin, voi perehtyä ihan kunnolla sijoittamiseen jos haluja löytyy.
Onko niissä lopulta niin mainittavaa voittoa, että muutaman vuoden sijoittaminen toisi summalle vastaavaa hyötyä?? verraten nyt esim. tähän meidän alhaiseen korkoon... vaika sanoa ja kun niistä ei todella tiedä... AIkaa palaa ja tulee kuitenkin kaikenlaisia kuluja :)
ap
Yleensä kertalyhennyksiä voi tehdä ilman suuria lisäkuluja. Kk-lyhhenystä tuskin kannattaa nostaa. Lyhennätte vaikka pari kertaa vuodessa kunnon satsilla sitä lainaa?
Tämä oli muuten hyvä idea...Kiitos, ei herätä ainakaan liian suurta huomiota säännöllisyytensä vuoksi, mutta voihan sen noinkin tehdä....
:) harkitaan...
ap
Sellainen 10% on vuositasolla noussut sijoitusten arvo.
Itse kotiutin 4vuoden jälkeen rahat ja hilkun verran alle 60% sain enemmän mitä rahastoon olin laittanut.
Tälläisina aikoina rahat voi "sijoittaa" muutenkin että niistä saa parhaan hyödyn. Esim. jos asut sähkö- tai öljylämmitteisessä talossa niin sijoitat ne ylim. rahat vaikka toiseen lämmitysmuotoon jolloin asumiskulut putoavat huomattavasti, useamman tonnin vuodessa. Tai ajat vanhalla autolla joka on suuri ruokainen ja sitä pitää korjata jatkuvasti, lisäksi vakuutusmaksut ovat korkeat, voit sijoittaa uuteen autoon jolloin korjauskulut ja polttoainekulut sekä vakuutusmaksut laskevat ja tuovat sitä kautta suuret säästöt.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 13:23"]
S-pankista ei saa vielä asuntolainaa.
Ja on hölmöä maksaa tässä vaiheessa ylimääräisiä lyhennyksiä, kun niille rahoille saa paremman tuoton muuten.Itse olen sijoittanut koko asuntolaina-ajan pariin rahastoon kuukausittain pienen summan. Voin halutessani maksaa asuntolainan kokonaan pois ennen laina-ajan loppumista tai sitten maksan lainan alkuperäissuunnitelman mukaan ja sitten vaikka remppaan koko talon niillä rahaston rahoilla.
[/quote]
Onko noissa rahastoissa joku minimitalletus?
-ap ( en ole oikeastaan perehtynyt ollenkaan, silmäillyt vain erilaisia vaihtoehtoja...)
Pyytäkää pankilta laskelmat näistä vaihtoehdoista niin siitähän se selviää