Nyt se sitten meilläkin on tapahtunut: 15v seukkaa 19v kanssa
Niin en olisi uskonut että meillä tapahtuu näin, mutta näin on näreet nyt.
Kysyisin teiltä joille tämä on jo taaphtunut, oliko suhde kestävä, oliko mitään epätasapainoa suhteessa, miten päättyi?
Kiitos jos viitsitte vastata!
Kommentit (47)
Oletettavasti sinulla on tytär. Oma ystäväni seurusteli 15-vuotiaana 19-vuotiaan miehensä kanssa. Hommaa kesti sen 5 vuotta, kunnes ystäväni tajusi, että on kasvanut miehestä ohi. Saattaa olla, että joutuu hyväksikäytetyksi tai sitten kasvaa nopeastikkin ohi "miehestä".518
Minä olin 16 ja mieheni 23, nyt takana 18 vuotta yhdessä,muutama muksukin. Samoin veljeni, tapasi 16 vuotiaan tytön ja hän oli itse 23.Heilläkin jo 8 vuotta yhteiseloa. Minäkin itseasiassa tapasin 15-vuotiaana tämän mieheni, mutta odotettiin kuitenkin vielä vuosi. Välillä ala-ikäisenä olin katkera, koska en itse päässyt esim.baariin hänen kanssaan. Piti vain kiltisti odottaa kotona.Molemmilla aikoinaan ollut oma biletyselämä, nykyään ei enää kiinnosta. Mutta ymmärrän kyllä ap:n pointin.Ja siitä voi tulla kestävää, tai sitten ei.Aika näyttää,niinkuin muissakin suhteissa.
Olin 15v kun aloin seurustella 19v pojan kanssa. Hän oli aika ujo eikä ollut aikaisemmin seurustellut tai harrastanut seksiä. Olimme yhdessä parisen vuotta. Loppujen lopuksi ero tuli kun en enää kestänyt painostusta äitini tasolta.
Aluksi äitini hyväksyi suhteen mutta isosiskoni jostain syystä alkoi puhua poikaystävästäni kaikenlaista pahaa äidilleni ja sai äitini käännytettyä meitä vastaan.
Jälkikäteen ja useiden poikaystävien ja seurustelusuhteiden jälkeen sanoisin että tuo ensimmäinen poikaystäväni oli kaikista kunnollisin, minua parhaiten kohteleva, rehellisin, ihanin ja kiltein. Vaikea tietenkin arvioida miten suhteemme olisi kestänyt aikaa. Silti näin jälkikäteen harmittaa että äitini suhteen pilasi.
Joo, meillä kävi noin.
Mä itse siis seurustelin aikanaan ollessani 15 ni 7 vuotta vanhemman jätkän kans :D.
Eihän ne porukat sitä aluksi hyvällä katsoneet, isä varsinkin oli tosi kiukkuinen eikä se ikinä kyseistä tyyppiä hyväksynytkään. Vaikka mies oli ja on edelleen tosi mukava ja piti minua kuin kukkaa kämmenellä.
Erosimme muutaman vuoden jälkeen kun löysin nykyisen avomieheni.
Vinkkinä sinulle; Älä tee asiasta kauheata sirkusta. Varoita rauhallisesti ja MUISTUTA kerta toisensa jälkeen ehkäisystä.
Ei kaikki 19 vuotiaat oikeasti ole mitään seksihulluja kirvesmurhaajia. Kutsu tämä nuorimies teille ja jutustelkaa, grillaikaa, ota teidän perheen arkeen mukaan. Mitään et hyödy jos alat raivoamaan ja koitat kaikin tavoin estää tapaamiset. Nuoresi tapaa tätä vanhempaa seurustelukumppania jos tahtoo, halusit tai et. Itselleskin mukavampaa jos koitat sovittelevasti lähestyä :).
Veli on myös ollut 20v vaimonsa kanssa jonka tapasi kun vaimo oli 16v ja itse 21v. Kolme lasta.
Itse tapasin nykyisen aviomieheni juuri 16 vuotta täytettyäni. Poikaystäväni oli 21-vuotias juuri armeijan käynyt ylioppilas. Alkoholisoituneet ja väkivaltaiset vanhempani suhtautuivat seurusteluun todella huonosti, eivätkä luottaneet harkintakykyyni seksin ym. suhteen. Sänkyyn emme kuitenkaan päätyneet ennen ensimmäistä vuosipäivää... Ikäero näkyi selvimmin minun ollessani vielä lukiossa ja poikaystäväni aloitellessa yliopistolla.
Välit vanhempiin tulehtuivat todella pahasti ja lopulta katkesivat kokonaan täytettyäni 20 vuotta. Nyt 12 vuotta myöhemmin olen samassa suhteessa, onnellinen ja tyytyväinen (vanhempieni pakottamana) tekemääni valintaan - eli valitsin mieheni, en vanhempiani. Kaikilla ei varmasti näin pysyvä suhde vielä nuoruudessa synny, mutta ihminen se poikakin on, tutustu häneen ja näytä että luotat tyttäreesi.
No kyllähän se niin on että tuonikäisillä pitäisi olla ihan eri elämäntilanteet. Ehkä vanhempi on jälkeenjäänyt kun haluaa noin nuoren kumppanin.
Ihan eri asia olisi jos kyseessä olisi vaikka 25 ja 29v. Silloin molemmat olisivat kuitenkin suunnilleen yhtä kehittyneitä.
No tiedän monta paria jotka ovat aloittaneet tuossa iässä ja tuolla ikäerola ja kumpikaan ei ole jälkeenjäänyt.
En hyväksyisi, suojaikäraja on edelleen 16 vuotta. Seksi lienee jo tullut tutuksi koska toinen on aikuinen.
Toki tuollainen suhde voi onnistuakin, tuttavaperheessä tuollainen tilanne ja seurustelua on jo jatkunut kolmisen vuotta.
Ällöä. Mutta omassa nuoruudessani oli "normaali". Monet kavereistani seukkasivat yläasteella 20 vuotiaiden kanssa ja olivat siitä ylpeitä, kun poikaystävät hakivat autolla yläasteelta. Monien vanhemmat hyväksyivät asian. Sukupuolitaudit olivat valitettavasti myös normaalia mistä keskusteltiin ja abortit. Ei noihin juttuihin silloin kukaan puuttunut. Ehkä miettisin sitä miksi 20 v ei etsi ikäistään seuraa. Haluaa kokemusta?
Mutta ajatelkaa jos he ovat toisillensa ne sielunkumppanit, ei silloin mietitä toisen ikää eikä haeta jotain muuta seuraa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 11:06"]
No kyllähän se niin on että tuonikäisillä pitäisi olla ihan eri elämäntilanteet. Ehkä vanhempi on jälkeenjäänyt kun haluaa noin nuoren kumppanin.
Ihan eri asia olisi jos kyseessä olisi vaikka 25 ja 29v. Silloin molemmat olisivat kuitenkin suunnilleen yhtä kehittyneitä.
[/quote]
Voi ikis... En tuota itsekään hyväky mutta nää sun perustelut ja sanavalinnat... "Kumppani", "jälkeenjäänyt"... Voi voi...
No riippuu 19-vuotiaasta mutta harvoinpa hekään nyt ihan aikuisia vielä ovat, ja elämäntilannekin voi olla vielä aika sama kuin teinillä (opiskelee, asuu kotona jne...). Ainoa suuri ero on tietysti siinä että 19-vuotias on täysi-ikäinen ja pääsee esim. baariin, jaksaakohan odottaa kolmea vuotta että kumppani pääsee myös?
Mä seurustelin 14-vuotiaana 18-vuotiaan kanssa ja se suhde oli kyllä todella teini, kesti puolisen vuotta eikä suhde mielestäni ollut erityisen epätasapainoinen. Tuon ikäiset pojat on käytännössä ihan teinejä vielä.
4, monet tuon ikäiset pojat ovat neitsyitä vielä, ainakin ujot.
mieheni oli 18 kun hän aloitti suhteen - kuulostaapa mahtipontiselta tuon ikäisistä puhuttaessa, mutten nyt keksinyt muutakaan - juuri 15- vuotta täyttäneen nuoren tytön kanssa. hän on kertonut, että tyttö yritti moneen otteeseen saada hänet harrastamaan kanssaan seksiä, ja vaikka hän olisi kuulemma halunnutkin, tytön isän vihainen katse heidän tavattuaan eka kerran sai odottamaan siiheksi, että tyttö täytti 16.
olivat yhdessä 20 vuotta, saivat kaksi lasta ja sitten mies jäi leskeksi. eli eiköhän tuokin suhde voi kestää siinä missä mieheni ja hänen entisen puolisonsa.
Tuohan on pelokkaan äidin ihannetilanne. Jos ei ihannevävyehdokas, niin rikosilmoitusta peliin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 12:11"]
Tuohan on pelokkaan äidin ihannetilanne. Jos ei ihannevävyehdokas, niin rikosilmoitusta peliin.
[/quote]
No en todellakaan mitään rikosilmoitusta edes harkitse, antaa nyt tilanteen kehittyä. Tyttö tietää etten hyväksy seksiä alaikäisenä ja poika tuntuu aika pehmolta ja kiltiltä. Ehkä vaan toiveunta :(
ap
Totta kai kannattaa pitää silmänsä auki ja puhua näistä asioista tyttösi kanssa. Myös siitä, että seksielämää ei todellakaan kannata aloittaa jos ei siihen ole valmis, ja 15v. harvoin on. Kannattaa myös käydä perusteellisesti läpi ehkäisy- ja sukupuolitautiasiat ja muutenkin kertoa luottamuksen tärkeydestä parisuhteessa, noin yleensä sekä etenkin seksin suhteen (ei tietenkään välttämättä nyt heti, mutta jos suhde jatkuu ja kehittyy).
Vaikket sinä hyväksyisi seksiä alaikäisenä, niin aika moni sitä kuitenkin harrastaa. Kannattaisi myös perustella tytölle, miksi se täysi-ikäisyys olisi maaginen raja seksin suhteen - tuleeko hänestä yhtäkkiä vastuullinen aikuinen kun 18v. on mittarissa? Tuskin. Siksi asioista kannattaa avoimesti puhua. Vastuullinen voi olla 16-vuotiaana ja asioista mitään tietämätön ja vastuuton vielä parikymppisenäkin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 12:11"]
[/quote]
No en todellakaan mitään rikosilmoitusta edes harkitse, antaa nyt tilanteen kehittyä. Tyttö tietää etten hyväksy seksiä alaikäisenä ja poika tuntuu aika pehmolta ja kiltiltä. Ehkä vaan toiveunta :(
ap
[/quote]
no tuo nyt on aika petollinen asenne. Sr vaan johtaa siihen että ei uskalla pyytää sulta spua e-pillereiden hankkimiseen, ei uskalla kertoa sulle jos tulee raskaaksi jne. Minusta realistisempaa ois sopia että odottaisi sinne 16v kunnes se seksi on laillista.
tietty se vähän ihmetyttää mitä kiinnostusta 19v:llä on noin nuoreen. Eikö se opiskele tai ole armeijassa ja kaveripiiri siellä?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 23:16"]
Huoh, ekös kuitenkin oo ihan positiivinen asia että seurustelevat julkisesti, tai siis että tytön kotona tiedetään asiasta. Voisivathan he salaillakin asian... Että jos jätetään ne rikosilmot väliin. Tietysti jos ap haluaa katkaista välit tyttäreensä ja varmistaa ettei hän enään ikinä tuo ketään kotii ja alkaa salailla kaikkea...
[/quote]
Tiesitkö, että se rikosilmoitus voidaan tehdä myös koulun puolesta? Tällöin syyttävä sormi osoittaa myös vanhempiin, jotka ovat sallineet lain vastaisen seurustelun.