Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauvan nimenvaihto - kokemuksia, mielipiteitä?

Vierailija
06.07.2013 |

Onko kukaan kokenut antaneensa "väärän" nimen vauvalleen? Onko nimen vaihtaminen käynyt mielessä tai löytyykö ketään, joka olisi uskaltanut tämän tehdä?

Aiheeseen liittyvissä keskusteluissa kommentit ovat kovin negatiivisia, ("miten ei voi tietää, että minkä nimen lapselleen haluaa" tai "eihän kukaan nyt anna lapselle nimeä, josta ei pidä"), mutta uskon oikeasti, että aika monelle nimen antaminen ei todellakaan ole helppoa ja saattaa käydä niin, että viime tingassa tehty päätös ei tunnukaan hyvältä, eikä aikakaan tunnu helpottavan oloa. Miksi nimen vaihtamista pidetään niin vääränä? Eikö ihminen saisi myöntää erehtyneensä? Vai koetaanko, että nimen vaihtaminen on jotenkin pinnallista? Vaikka varmasti jokainen haluaa lapselleen mielestään ihanan nimen..

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 22:56"]

Vaihdoin tyttäreni nimen kokonaan, koska av-palstalla nimi leimattiin wt-nimeksi. Nyt jälkeenpäin harmittaa, kuinka annoinkaan muiden mielipiteiden vaikuttaa niin paljon. :( Pidin henkilökohtaisesti alkuperäisestä enemmän...

Aloitusta en pitänyt provona, mutta vitsikkäitä vastauksia ainakin. et kai oikeasti..?

[/quote]

Vierailija
22/69 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainaskin myönnän, että ristiäisten jälkeen on iskenyt nimiahdistus. Valittiin kompromissi, josta kumpikaan ei täysillä pitänyt. En nyt metsästänytkään "täydellistä nimeä", mutta harmitttaa että suosikit jäi käyttämättä, koska todennäköisesti lapsi jää ainoaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskustelua samasta aiheesta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11449528

Vierailija
24/69 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskustelua samasta aiheesta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11449528

Vierailija
25/69 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia alan jo nyt miettiä nimiä (raskausviikko9) teen päätöksen molemmista tyttöjen ja poikien nimistä paperille ennen lapsen syntymää koska väsyneenä juuri synnytyksen jälkeen asiaa on ainakin aivan mahdoton miettiä. Mielestäni nimeä ei voi vaihtaa, itse en ainakaan missään tilanteessa vaihtaisi.

Vierailija
26/69 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut nyt lukea koko ketjua. Olen vaihtanut lapseni nimen n. 1-vuotiaana, kun häntä nimen perusteellaa luultiin toisen sukupuolen edustajaksi melko usein. Nimi ei ole suomalainen perinteinen. Vaihdoin samankaltaiseen nimeen. Olen tyytyväinen päätökseen vaikkakin kaikenmaailman lusikoissa ja muissa lukeekin se ensin annettu. Lapsi nyt kolululainen.

Tiedän myös toisen perheen jossa vauvan nimi vaihdettu, ja vielä aivan erilaiseksi kuin alkuperäinen.

Siinä hormonihäiriössä lapsen syntymän jälkeen kun nimi on annettu ei aina ajatus juokse kovin järkevästi.

Vierailija
27/69 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa samalla nimet mistä mihin vaihdoitte

Vierailija
28/69 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia ystäväsi vaihtoi vauvansa nimen? Koko nimenkö? Minkäikäinen vauva oli? Kuinka tuttavapiiri asiaan suhtautui? Meillä jo 9 kk:tta, vieläkin pohdin vaihtoa.. Pitäisi toimia nopeasti.

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:08"]

En jaksanut nyt lukea koko ketjua. Olen vaihtanut lapseni nimen n. 1-vuotiaana, kun häntä nimen perusteellaa luultiin toisen sukupuolen edustajaksi melko usein. Nimi ei ole suomalainen perinteinen. Vaihdoin samankaltaiseen nimeen. Olen tyytyväinen päätökseen vaikkakin kaikenmaailman lusikoissa ja muissa lukeekin se ensin annettu. Lapsi nyt kolululainen.

Tiedän myös toisen perheen jossa vauvan nimi vaihdettu, ja vielä aivan erilaiseksi kuin alkuperäinen.

Siinä hormonihäiriössä lapsen syntymän jälkeen kun nimi on annettu ei aina ajatus juokse kovin järkevästi.

[/quote]

Vierailija
29/69 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan pitänyt nimestä eikä kokenut että vauva oli sen näköinen. Vauva oli vain muutaman kuukauden, kun nimi vaihdettiin. Kaikki suhtautui asiaan hyvin, eikä sitä kukaan enää muistele, lapsi lähentelee jo täys-ikäisyyttä. Vaihda se nimi vaan!

Vierailija
30/69 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä jo keksitty juttu.

Vierailija
31/69 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme sai nimeksi Mette ja on nyt 4kk enkä oikein tiedä en vain jotenkin pidä siitä tai en osaa selittää.. Se on hyvä etunimi ei ehkä meidän tytön nimi. Asiaan voi vaikuttaa että tuttavani tyttö on myöskin Mette ja ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia etunimen tavuttamisen suhteen Metelle/ Mettelle jne.. Tottakai sukulaiset pitävät minua hulluna jne mutta en välitä. Pakko vaihtaa jos en pääse asian yli ?

Vierailija
32/69 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/69 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 14:56"]Minkä takia ystäväsi vaihtoi vauvansa nimen? Koko nimenkö? Minkäikäinen vauva oli? Kuinka tuttavapiiri asiaan suhtautui? Meillä jo 9 kk:tta, vieläkin pohdin vaihtoa.. Pitäisi toimia nopeasti.

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:08"]

[/quote]

[/quote]

Väinö?

Vierailija
34/69 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni nimen voi vaihtaa jos lapsi ei ole tottunut nimeensä tai tunnista sitä omakseen, muutoin voisi vaikka kutsua toisella nimellä, jos haluaa monta vaihtoehtioa niin kolmas nimikin on hyvä olla.

Mielestäni ei ole epäkypsää vaihtaa nimeä, kaikille kun se nimi ei ole itsestään selvyys ja synnytyksen jälkeen herkässä tilassa voi toisten mielipiteet painaa liikaa jolloin jälkikäteen kaduttaa.

Vierailija
35/69 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle nimen anto on ollut aina helppoa. Mies on aina ollut sitä mieltä, että nimi ei tee lapsista yhtään enempää tai vähempää hänen omia lapsia joten anna mitä lystäät. Itse olen kohtuu samoilla linjoilla ja olen antanut ekan mieleen tulevan nimen. Hyvin on kaikki nimiin tottuneet.

Vierailija
36/69 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelle se saattaa olla hyvinkin vaikeaa. Kyllä meillä miehellä oli paljonkin sanottavaa asiassa ja musta olisi aika outoakin jos ei olisi ollut mielipidettä asiaan. Lopulta kompromissi löytyi, mutta kumpikaan ei niitä kaikkein mieluisimpia nimiä saanuut käyttöön. Mutta tämä ei harmita, ihan hyvä nimi tuli silti. Turha tällaisesta asiasta on katkeroituakaan, niin kuin joku yllä kertoi..

Vierailija
37/69 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 07:03"]

Mielestäni nimen voi vaihtaa jos lapsi ei ole tottunut nimeensä tai tunnista sitä omakseen, muutoin voisi vaikka kutsua toisella nimellä, jos haluaa monta vaihtoehtioa niin kolmas nimikin on hyvä olla.

Mielestäni ei ole epäkypsää vaihtaa nimeä, kaikille kun se nimi ei ole itsestään selvyys ja synnytyksen jälkeen herkässä tilassa voi toisten mielipiteet painaa liikaa jolloin jälkikäteen kaduttaa.

[/quote]

Kyllä se aikuisesta ihmisestä jotain osoittaa, jos ei osaa nimeä päättää sen 9 kuukauden aikana esille nousseista vaihtoehdoista. Suorastaan järjetöntä sanon minä.

Vierailija
38/69 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myös vaihdoimme. Valintaprosessi oli riitaisa ja ristiäisi vietettiin itku kurkussa. Emme sitten tottuneet nimeen, joka oli valittu väkisin, eikä kumpikaan ollut tyytyväinen. Kun löysimme nimen, josta molemmat pidimme oli vaihto helpotus. 

Vierailija
39/69 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen "vaihtanut" ristimänimen lapselle. Tai oikeastaan lisättiin kolmas etunimi(keskelle). Silloinen anoppi sai hepulin, kun siinä on se kasteaspekti, eli jumala kutsuu tällä nimellä päläpälä.....Ei ole kyllä mitenkään haitannut lasta joka on nyt 18v. 

kannattaa miettiä tarkasti se nimenmuutos, seuraava maksaa maltaita.

Vierailija
40/69 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kerran kyselikin, että voisikohan pappi jotenkin siunata myös uuden nimen.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme