Kaupoissa ja kauppakeskuksissa asiakkaita terrorisoivat liittymämyyjät. Miksi ne hyökkää pelottavasti yksinään liikkuvan kimppuun?
Sanon usein, että minulla on jo teidän liittymä, vaikka ei olisikaan mutta nyt ne on alkaneet utelemaan josko päivitettäis se.
Sit on ne namusedät jotka suklaalla tai lakupatukoilla houkuttelevat nääntyneitä shoppailijoita haaviinsa. Tarviin varman keinon millä karkoittaa jo etukäteen hyökkäystä suunnitteleva myyjä, joka vaanii saalistaan keskellä käytävää ja liikkuu sivuttaissuunnassa aina sinne minne sinäkin. Pennywisekin on vähemmän pelottava kuin liittymämyyjät.
Kommentit (44)
Minä katson ensin suoraan heitä silmiin. Sitten teen nopean hissikatseen. Kaiken aikaa jatkan kävelyä ohi enkä sano mitään. Tuloksena on melkoisen hämmentyneen oloisia liittymämyyjiä.
Muutamalla sanalla nuo lähtevät pois luotasi.
Ei ole vaikeaa.
kävelet ohi katsomatta ja sanomatta sanaakaan.
Niihin tehoaa sama, jota käytän ulkomailla kerjäläisiin: Ojennan käteni torjunnan merkiksi, en edes katso päin tai pysähdy. Kyllä ne siinä vaiheessa suunsa sulkee.
Yskäise kun lähestyy. Kaikkoaa varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Sano että sulla on firman puhelin
Jklssä ei auta tämäkään, juttelemaan pitäisi kuitenkin jäädä.
Ymmärrän että tekevät työtään mutta ei minua kiinnosta jutella turhanpäivisiä.
Pelottavasti? Muutaman sanan keskustelua vieraan ihmisen kanssako sinä pelkäät? Itsekin yritän nämä usein väistää mutta ei minun päiväni nyt herranen aika pilalle mene jos 30 sekuntia joudun myyjän kanssa keskustelemaan puhelinliittymästä.
Minulla toimi ainakin se, kun kerroin asuvani ulkomailla!
Sitten pitää kirkua ja juokset pakoon heittäen keräämääsi tavarat ympäri kauppaa... juosten ihmeisten päälle, niiden yli jne
Oppinevat ehkä ettei kannata hyökätä päälle.
Tai sitten realistisemmin voisit ehkä oppia olemaan huomiomatta kaikkia hei! sinä! huutoja. Ja kävelet ylpeänä nokka pystyssä ylenkatsoen vhempiarvoisia.
Itse näytän vain kämmenpohjaa, kun lähestyvät. Antavat jatkaa matkaa.
Älä sano mitään. Seisot vaan, hymyilet ja katsot silmiin. Jos pokka pitää, niin muutaman kiusallisen hetken jälkeen ne kyllä luovuttavat.
Oikeasti toimivia on:
>Sori nyt on kiire, ei ehdi
>Mulla on määräaikainen liittymä
>Mulla on Moi-liittymä, ei teillä ole mitään yhtä halpaa. (Jos niillä oikeasti on, niin sitten kannattaa jo tarttua)
Vaikka vain hetken juttelee niin aina tulee sellainen fiilis että olen paha ihminen kun en liittymää/sähkösopimusta vaihda. Joudun selittelemään että en viitsi vaihtaa, turhaa revohkaa, hyvin toimii nytkin. Ja sitten olen ääliö kun en halua säästää selvää rahaa. Siksi välttelen.
Nuo tyypit on väkisin vaihtaneet iäkkäitten liittymiä omiinsa. Minäkin ystävällisenä ihmisenä olen ennen sanot ei kiitos, mutta nyt en enää puhu mitään. Näitä kerjäläistyyppisiä on liikaa.
No ihan oikeasti, ei ne sua pakota pysähtymään. Jatkat matkaa ja huikkaat puheen päälle "sori ei kiinnosta!".
Jos ne ihan oikeasti muka asettuu esteeksi ettet pääse jatkamaan matkaa, mitä en ole kyllä koskaan nähnyt, sanot että kutsut vartijan jos ei väistä.
Jos noista ei muka pääse ohi, se on ihan itse tehty ongelma.
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikeasti, ei ne sua pakota pysähtymään. Jatkat matkaa ja huikkaat puheen päälle "sori ei kiinnosta!".
Jos ne ihan oikeasti muka asettuu esteeksi ettet pääse jatkamaan matkaa, mitä en ole kyllä koskaan nähnyt, sanot että kutsut vartijan jos ei väistä.
Jos noista ei muka pääse ohi, se on ihan itse tehty ongelma.
Yllättävän moni ei vaan kehtaa noin tehdä ja sellaisia nuo sakaalit etsivätkin.
Itselle taas ei ole mikään ongelma käskea tuntematonta painumaan v ittuun tieltäni.
Aina voi katsoa silmiin, hymyillä ystävällisesti ja sanoa samalla "ei kiitos". Tässä vaiheessa he yleensä toivottavat hyvää päivänjatkoa -siihen voi vastata esimerkiksi "kiitos samoin".
Muutama vuosi sitten Elisan myyjät Helsingin Itäkeskuksessa oli aivan järkyttäviä. Juoksivat ihmisten perässä, osa juoksi ja hyppäsi sivusta vielä ihmisten eteen. Joku vanhempi ihminen tai muu huonommin liikkuva olisi voinut vaikka kaatua tuollaisessa tilanteessa. Mikään ei tehonnut, jos kulki huomioimatta ohi, tai sanoi ei kiinnosta tms. Silloin kuljin tuon Elisan myyntipisteen ohi kiertämällä yläkerran kautta. Tuli ilmeisesti paljon valituksia kun myyjien toiminta siistiytyi.
Eikö mitään keinoa vältellä niitä?